1. Call of Duty: World at War (PC)

Call of Duty: World at War (PC)

De Call of Duty reeks heeft altijd een rare trend gehad qua ontwikkeling. De meesterwerken één en twee werden gemaakt door Infinity Ward, het teleurstellende drie werd ontwikkeld door Treyarch, tesamen met een paar spin-offs. Vooral na deel vier, die weer gemaakt was door IW, werd Treyarch gezien als het kleine broertje. Het maakte minder kwalitatieve en minder originele games, maar kunnen ze dit verbreken met de nieuwste telg in de serie, Call of Duty: World at War?

In World at War (WaW) gaan we weer terug naar de Tweede Wereldoorlog. Dit was erg vreemd, aangezien het een stap terug was na Modern Warfare, maar

Treyarch beweert dat dit een onbekend deel is. We gaan namelijk naar het land van de rijzende zon: Japan. Hier zul je wel andere situaties en tactieken tegenkomen die je niet verwacht na die schreeuwende Duiters. De Japanners kennen namelijk geen angst, daarom zullen ze je vaak in een hinderlaag laten lopen door middel van Banzai-aanvallen (Met een zwaard op iemand afrennen om z’n hoofd af te hakken) en kunnen ze dagenlang in een boom wachten. Wat dan toch teleurstellend is dat we later in de game weer terug gaan naar Europa, om aan de zijde van de Russen te vechten, hier kan je weer dezelfde gameplay verwachten als al die andere CoD’s. Mede hierdoor voelt het niet als een vernieuwing of verbetering, maar nog steeds als een stap terug, wat erg jammer is.

Wat dan wel weer top is gedaan door Treyarch is de toevoeging van Co-op, je kan met 3 andere spelers online of met een vriend offline op de bank. Door middel van een puntensysteem heb je ook nog eens de drang om zoveel mogelijk kills te maken, zodat je als eerste uit het potje rolt. Als een medespeler geveld wordt door teveel lood kan je hem reviven, maar al doe je dat niet zul je het Game Over screen zien en moet je weer beginnen vanaf je laatste checkpoint. Erg irritant dus als je iemand in je team hebt die Japans bloed heeft of iemand die te druk is met zichzelf om jou te helpen.

Iets dat gelijk in het oog zal springen, als je Call of Duty 4 hebt gespeeld of gezien, is het uiterlijk en interface van de game. Die is namelijk nagenoeg hetzelfde als z’n voorganger! Niet dat het een slechte interface is, integendeel, maar Treyarch heeft ook dezelfde engine gebruikt en daarom lijkt het te erg op een copy-paste werkje. Ook de multiplayer is nagenoeg hetzelfde, daarover later, en daarom vind ik het persoonlijk meer op een mod lijken. Treyarch had beter zelf een engine kunnen maken of een andere interface, want als ze ooit boven Infinity Ward uit willen stijgen moeten ze zichzelf bewijzen, wat jammerlijk mislukt is.

Audiovisueel zit alles goed in elkaar, maar dat komt doordat het dezelfde engine is als CoD 4, zoals ik al zei, en daarom kan ik dit pluspunt niet echt aan Treyarch toewijzen. De audio van de wapens is natuurlijk wel veel veranderd en dat hebben ze goed gedaan. Ze voelen authentiek en echt aan, op sommige wapens na, en zorgen dat je goed in de game zit. Maar vooral de Japanners met hun kreten lieten me echt het WOII gevoel voelen. Als je je niet bedreigt voelt wanneer een Japanner met een Katana op je afrent en Banzai of Kamikaza schreeuwt, dan weet ik het ook niet meer. De Russen daarentegen klinken als dronken koeien die net uit de kroeg komen, dat was nogal een domper na de genadeloze Jappen.

De gameplay blijft precies hetzelfde als in de vorige games, het is een kwestie van dekking zoeken, omhoog komen en een paar gram lood in het

bloedsysteem van de vijand pompen. In de jungle zul je soms wel veel moeten vertrouwen op je mes, die je behendig in veel Japanse nekjes zult planten. De ruimte die je in de dichtbegroeide jungle namelijk hebt is beperkt en Goddelijke Winden zijn niet makkelijk te vellen. De traditionele iron sight is ook weer van de partij en is bij veel wapens zeer accuraat, maar bij de Machine Guns vroeg ik me toch echt af welke dronken Rus dit geprogrammeerd had. Ook bij een paar andere wapens had ik mijn twijfels of ze wel krachtig genoeg waren tegenover hun broertjes. Zo zijn Machine Guns van dichtbij veels te machtig tegenover shotguns, terwijl die toch echt sterker zouden moeten zijn. Ook submachine guns zijn te zwak tegenover rifles die je met één of twee schoten al vellen. Gelukkig is er niet een enkel wapen te machtig en blijft het redelijk gebalanceerd.

De replaywaarde van de game is vrij hoog, al zul je de singleplayer snel uitgespeeld hebben en daarna ga je Co-op spelen met je vrienden. Dat zorgt al voor een paar uur extra schietplezier, maar wat vooral de lengte aanzienlijk verlengt is de multiplayer.

De kracht van de vierde Call of Duty was de multiplayer, die tegenwoordig nog steeds grijs gespeeld wordt. Na elk paar levels unlock je weer nieuwe wapens, perks of opdrachten en kun je alles weer reseten nadat je level 65 hebt behaald. Er zijn echter wel een stuk minder wapens dan in z’n voorganger, wat mede komt door het tijdsverschil, wat ook de upgrades beperken. Gelukkig staat hier dan wel tegenover dat het aantal perks is verhoogd, maar je zult toch veel bij de bekende oude perks blijven, die vele malen beter zijn dan de nieuwe. Er is echter één nieuwe perk die ervoor zorgt dat je een nieuw wapen krijgt: De Vlammenwerper. In de multiplayer is het een handige vervanger voor de shotguns, maar zal hij snel zijn meerdere moeten zien in de lange afstand wapens. Maar vooral in de singleplayer zal hij al snel een hoofdrol vervullen, maar later meer hierover. In de multiplayer zul je ook weer de bekende modes tegenkomen zoals Free-for-All (Chaos!), Team Deathmatch, Headquarters, Search & Destroy, maar er is ook een nieuwe mode geïntroduceerd: War. Hierin zijn vijf verschillende vlaggen verspreid over het veld, elk team krijgt er in het begin twee en eentje in neutraal. Wie de neutrale vlag veroverd krijgt nu de kans om de eerste vlag van de tegenstander te veroveren, maar de tegenstander kan ook weer de veroverde vlag terug veroveren. Je zult dus veel moeten samenwerken, aangezien je niet een vlag in je eentje kan verdedigen tegen enkele tegenstanders.

Om weer terug te komen op de vlammenwerper, dit wapen zul je op verschillende punten op de game krijgen, wat meestal een indicatie is voor een grote slag of een hinderlaag. De Japanners kregen namelijk hun moed en kracht, de Amerikanen slaan terug met de vlammenwerper, die bomen en velden met dor gras niet lang laat staan. Een erg handig wapens dus tegen Japanners die verstopt zitten in het gras, of als ze uit een boom zitten te koekeloeren. Het is dan wel weer jammer dat je oneindig brandstof voor het wapen hebt en het geen effect heeft al je een kogel schiet in de bandstof tank. Dit kon namelijk voor veel uitdaging en geinige momenten zorgen in zowel singleplayer en multiplayer. Want door één kogel in een brandstof tank te lossen en daarmee drie of vier tegenstanders mee te vellen zou heel vet zijn, een beetje zoals in Saving Private Ryan.

Toch kan ook dit er niet voor zorgen dat alles teveel aanvoelt als een mod met een paar vernieuwingen. De Japanners zijn een leuke toevoeging, maar de Russen verpesten het dan toch weer met hun monotone gameplay. Ook door geen andere engine, interface en multiplayer moet ik toch de conclusie trekken dat Treyarch voor altijd het kleine broertje zal blijven.

Conclusie en beoordeling

De gameplay en graphics staan als een huis, zoals elke CoD. Toch lijkt de nieuwste telg in de serie veels te veel op Modern Warfare, waardoor je het gevoel krijgt een mod te spelen. Treyarch heeft het tij niet kunnen keren en komt niet boven het andere geweld uit deze winter. Als je echter de vorige CoD niet gespeeld hebt en het niet erg vind om weer terug in de tijd te gaan dan kan je nog een dikke punt erbij optellen.
7,3
Score
73
Score: 75
  • Pluspunten
  • Audiovisuele kant
  • Multiplayer
  • De Japanners
  • Co-op
  • Minpunten
  • Weer WOII
  • Teveel copy-paste
  • Singleplayer vrij kort
  • Russen klinken als dronken koeien

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • hoi

  • Geweldig !

  • Niet om een speelbare demo nee, maar misschien wel een presentatie waarin iemand van SE een minuutje of tien speelt?!

  • Ik ben dus na X een beetje uitgekeken op FF, het is voor mij de laatste écht goede FF titel. (Op FFVI Advance na dan)

  • het werd weer eens tijd dat er weer nieuws komt over dit spel.

    FF was voor mij de reden dat ik een ps3 ipv een xbox pakte.

    Hopen dat het weer zo'n goeie word als FF7

  • Zeker nice, ik ga der dit jaar naartoe!

  • NICE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • Super, ik ben vooral benieuwd naar de release datum.

  • Nice!!



    @Magican: Lol…. waar heb jij geleefd? Het is alleen toegankelijk voor pers (op uitnodiging)….

  • Harstikke vet nieuws, kan niet wachten om de game in handen te krijgen.

  • trailer is voor mij al genoeg.. als ik maar iets te zien krijg =D

  • Ik hoop op ingame beelden.

  • FFXIII op de E3, op een SE party en op de TGS. Begint er nu eindelijk schot in te komen? Hopelijk ingame beelden idd. En een releasedatum zou ook erg fijn zijn.

  • Hopelijk steeren ze mijlenver weg van FFXII en leveren ze nog eens een goeie sci-fi setting af, FFVII-style :)

  • Dikke shit :D

  • Eindelijk, ik hunker naar nieuwe beelden!

  • Chill, hoop idd dat er nu een beetje schot in de zaak komt, kan ik tenmisnte binnenkort een PS3 gaan halen.

  • waar gaan final fantasy games eigenlijk over ze zijn best bekend maar ik weet geen eens waar het over gaat

  • Het allereerste positieve nieuws over de E3 xD

  • lijkt me erg cool worden

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren