1. MotorStorm: Pacific Rift (PS3)

MotorStorm: Pacific Rift (PS3)

Een wonder der natuur en dood brengt leven. De mooie zeldzame bloemen herrezen uit de vulkanische grond, die ooit dit rustige paradijs gevormd heeft. Zo bruut en wreed als het vroeger was, is het nu veranderd in een vredig en verlaten gebied. Tot dat een of andere gek in zijn monstertruck stapte en de boel aan gort reed.

Een jaar na dato komt Sony met een vervolg op de launchtitel Motorstorm en deze keer met subtitel Pacific Rift. Zoals zijn voorganger is Motorstorm: Pacific Rift een off-road racegame, maar zoals het vorige deel zich afspeelde in de woestijnen van Monument Valley, speelt deze zich af op een tropisch maar vulkanisch eiland. Het basis recept van het vorige deel is regelrecht gekopieerd en in een andere setting gezet. Dit hoeft uiteraard geen slecht iets te zijn, aangezien het vorige deel zeer vermakelijk was en een hele nieuwe manier van racen verwerkelijkten. Ook hoeft je niet te vrezen dat er naast de setting niets veranderd is in Motorstorm, zo wordt er een nieuw voertuig in Pacific Rift geïntroduceerd naast de bestaande voertuigen, namelijk de Monstertruck. Wat uiteraard weer voor veel race plezier maar ook gevloek zorgt op de bank als je multiplayer speelt met vrienden, want het is geen pretje om met een ander voertuig dat lager op zijn wielen staat naast of voor een van deze monsters te rijden.

Maar als grootste van de klas wil het nog niet betekenen dat je ook de snelste en de sterkste bent. ‘The bigger they are, the harder they fall’ zou een goede omschrijving kunnen zijn maar in sommige gevallen ook hoe langer. Ik heb namelijk tijdens een race al twee monstertrucks in elkaar vast zien liggen. Één was door een sprong op ze zijkant gevallen en de andere sprong er boven op waardoor ze aan elkaar vast zaten. Ook zijn ze af en toe een beetje wankel, de ene keer knal de monstertruck zo over een heuvel heen zonder moeite en komt deze normaal neer. Een andere keer stuiterde hij rond als een stuiterbal, wat dan resulteerde bij mij in een modder gerol die pas na 10 seconde ophield.

Aangezien je nu op een mooi tropisch maar vulkanisch eiland zit, heb je ook te maken met water en lavastromen. De developers bij Evolution Studios hebben hier ook echt iets leuks mee gedaan.

Zoals bij het vorige deel is de boost een belangrijk onderdeel, maar de lava en het water hebben daar weer een effect op. Zo zal water er voor zorgen dat je boost afkoelt als je deze niet gebruikt en hem langzamer laten oplopen als je hem wel gebruikt in water. Bij lava is dit het tegenovergestelde, als je te dicht bij lava komt zal je boost meter (en soms ook je voertuig) vlam vatten, dit betekend dat de boostmeter zich 2x zo snel zal gaan vullen indien deze wordt gebruikt. Zo is er een track waar je door lava velden racet en de optie heb om door douches te rijden om je boost te laten afkoelen.

Ook op racegebied is er wat variatie tijdens de Festival races, zo zijn er races waar een wrecklimit aan zitten, timed races waarbij je binnen een bepaalde tijd de track moet afleggen en de Eliminator races waarbij de laatste racer zijn boost overload en ontploft als de timer op nul komt te staan. De afwisseling tussen de races is daardoor wel heel erg leuk, omdat het niet altijd gaat om roekeloos overal door heen knallen en eerste worden, soms moet je namelijk met voorbedachte raden ergens door heen knallen en eerste worden.

Motorstorm heeft meerdere speelopties, deze zijn verdeeld onder The Festival, wat de career annex tournament modes is. Hier gaat het er net als in het vorige deel om zo veel mogelijk races te winnen en te stijgen in je rang binnen de sport. Daarnaast heb je ook nog de optie Wreakreaction, hier kom je om een lekker ontspannen rondje te rijden in de Free play mode, een time attack race te doen, leaderboards bij te houden en/of met vrienden te race zowel online als splitscreen. Naast al het gerace in je voertuig heb je nu ook de mogelijkheid om in je garage een voertuig te kiezen die je gebruik bij de verschillende klasses en een ander kleurtje te geven. Verwacht alleen geen ‘Pimp my Ride’ praktijken want alle opties zijn premade. Dit geld tevens ook voor het kiezen van je coureur, zo kan je tussen een mannelijke en vrouwelijke coureur kiezen met verschillende outfits die dan in al jouw voertuigen plaats neemt.

Motorstorm: Pacific Rift gaat net als zijn voorganger weer krankzinnig snel en zijn de crashes ook weer lekker heftig. Er zijn wel is momenten dat er bij een crash de verkeerde kreukelzone in klapt maar goed, dat zie ik in ieder geval door de vingers door het race geweld dat over mijn scherm heen vliegt.Ook is de soundtrack als vanouds weer lekker rockend en sluit deze naar mijn mening goed aan op de game. Tevens heb je nog de optie om foto’s te nemen tijdens races in het pauze menu, het echte nut van deze grappige feature zie ik niet. Maar dat heeft misschien te maken met het feit dat ik liever mijn buggy aan gort rij tegen het achterwiel van een monstertruck, dan dat ik een foto neem van die adembenemende lava stroom die mijn concurrent opslokt.

Conclusie en beoordeling

Motorstorm: Pacific Rift is een zeer vermakelijke game voor mensen die van het vorige deel genoten hebben. Voor de mensen die hun haar van frustratie uit hun hoofd trokken, omdat ze werden gevloerd door een steentje op de weg, zouden deze game beter kunnen laten liggen. Het is Motorstorm: Monument Valley maar dan op een Pacific Rift en dat is eigenlijk ook alles wat het is. Zelfde formule andere setting, maar weinig ‘echte’ vernieuwing. Maar dat hoeft niet per se een verkeerd iets te zijn.
8,3
Score
83
Score: 85
  • Pluspunten
  • Blijft leuk om iemand te zien crashen
  • Gaat weer lekker snel
  • Soundtrack
  • Multiplayer/Online
  • Minpunten
  • Weinig vernieuwing op visueel gebied
  • Tracks soms erg onduidelijk

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Aah, dus een nieuw label voor crappy games. Kwaliteit zal je er niet vinden…

  • saai…………..

  • Wel, als ze dan crap en vette games onderscheiden, vind ik het best.

  • Jeuj…

  • Mooi zo, dan weten we wat we moeten vermijden.



    Moet \"innovatie\" in de laatste zin trouwens geen \"innovatieve\" zijn?

  • Mooi zo, dan weten we wat we moeten vermijden.



    Moet \"innovatie\" in de laatste zin trouwens geen \"innovatieve\" zijn?

    Klopt, ik had het zelf ook al opgemerkt en is nu dus aangepast.

    Toch bedankt ;)


  • Cash- in non games labeltje erbij. Altijd handig.

  • begint Ubisoft nu ook al met die wii crap-games?

  • Yay, ze hadden al Rayman Raving Rabbids en nu komen er nog meer minigames voor de Wii!





    ugh…

  • Ubicrap!

  • Had Ubisoft trouwens niet beloofd met high-quality Wii games te komen na het falen van o.a. Red Steel? <_<

  • Apen zie dit niet na van EA? Die hadden ook zo iets dergelijks.

  • als ze op deze manier crap en goeie games onderscheiden dan kan het wel wat worden…

  • Ah KOM OP. Verzin nou eens iets beters :S

  • als ze onderscheiden is geen probleem

  • Gelukkig komt er nu dus een label voor, weten we in ieder geval dat we die crap niet hoeven te kopen…

  • AWESOME

  • Fijn.

  • casual label

  • Aagh kom op iedereen, moeten we ze niet ff eerst een kans geven, voordat ze zo helemaal afkraken?

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren