1. Spit4fr's Log van 2 oktober 2007: Halo 3's Onbeantwoorde Vragen

Spit4fr's Log van 2 oktober 2007: Halo 3's Onbeantwoorde Vragen

Begrijp me met mijn weblog niet verkeerd - Halo 3 is wreed vet. Maar de game mag dan schitterende graphics, muziek, missies, multiplayer modes, co-op modes en editor tools hebben, toch faalt de laatste Halo onherroepelijk in het leveren van één cruciaal element. Afsluiting. Dit mag dan het einde zijn van de Halo trilogy, Maar zo voelt het absoluut niet. Het plot leek los en oncompleet, evenals sommige personages in de game en het gevecht gaf mij niet het gevoel dat het gevecht daadwerkelijk over was. Wat moet je dan als fan van de Halo saga?

Ik ga proberen alle losse verbanden aan elkaar te hangen in dit weblog. De meest brandende vragen van Halo 3 komen aan bod, en ik zal zelfs een poging wagen om ze te beantwoorden. Laten we maar beginnen...

Wat is er met Master Chief gebeurd aan het begin van de game?

We zijn het gewend van onze helden dat ze zelfverzekerde en dramatische binnenkomers hebben, bij voorkeur met een geweer in iedere hand. Dat maakte het zien van onze legendarische Halo-held, bevroren en en inactief in de jungle méér dan zielig. Het was gewoon eng. We weten natuurlijk allemaal dat Master Chief snel weer op gang was. Maar voor heel even leek de grootste redder van onze planeet kwetsbaar. Of erger, hij leek verslagen. Hoe en waarom arriveerde hij in zo'n beschadigde staat? Ik weet het ook niet, maar mijn beste gok gaat uit naar het feit dat als je kijkt naar het einde van Halo 2 en het begin van Halo 3, dat je zou kunnen aannemen dat Master Chief simpelweg uit de Covenant Cargo is gevallen terwijl deze de Aarde benaderde.

De stripboeken van Halo: Uprising, die momenteel nog in de maak zijn, geven echter een ander beeld. Volgens de comics heeft onze Chief een aantal andere avonturen beleefd tussen Halo 2 en 3. Tijdens deze spin-off actie zou hij zware beschadigingen oplopen en zodanig terug naar de aarde worden gestuurd. In de eerste uitgave van de comics wordt hij al neergeslagen door een groep Covenant Hunters. Wat er vervolgens gebeurd, en hoe dit verbonden kan worden met Halo 3, wordt hopelijk duidelijk gemaakt in uitgaves 3-4 van deze comic. Nog even afwachten dus...

Wat lag er nu begraven in de Afrikaanse woestijn? Was het De Ark? En zo ja, Wat was Installation 00? En wat hield die portal nu precies in?

De eerste Halo ging, verrassend genoeg, over een Halo. Een cirkelring, zwevend in de ruimte, die mogelijk het heelal kon vernietigen. Duidelijk. Halo 2 ging, verrassend genoeg, over een tweede cirkelring, zwevend in de ruimte, die mogelijk het heelal kon vernietigen. Hetzelfde verhaal. Begrepen. Halo 3 is toch iets moeilijker te volgen. De cutscenes lieten mij het volgende doen geloven: Delta Halo brengt je naar Afrika, brengt je naar De Ark, brengt je naar de Portal, brengt je naar Installation 00, brengt je naar De échte Ark, brengt je naar... nog een Halo? HUH?!

Ik heb wel een uitleg op mijn vragen. Door het activeren en daarna stoppen van de Delta Halo in Halo 2 hebben onze helden per ongeluk alle Halo's in het heelal op scherp gezet. De Covenant leider dacht deze ringen tegelijk kon laten afgaan vanaf een geheime locatie ergens in de Afrikaanse woestijn. De Ark? Nope, De structuur creëert slecht een portal naar De Ark, vele lichtjaren van de Aarde verwijderd. Eenmaal aangekomen ontdek je dat De Ark dient om nieuwe Halo's te creëren, waardoor deze de officiële naam Installation 00 (De ring in de eerste Halo heette Installation 04) krijgt.

Is het al iets duidelijker? Nee, ik dacht ook al van niet...

Waarom activeerde Master Chief de Halo ring? Is dat niet wat hij de afgelopen 2 games heeft geprobeerd te voorkomen, verdomme!?

Stel je eens voor dat Luke Skywalker naar de Dark Side keert. Of dat Homer Simpson keihard werkt om zijn gezin te onderhouden. Of dat Batman moppen staat te tappen. Deze klassieke personages zullen nooit uit hun onvermijdelijke rol vallen, dus waarom zou Master Chief vrijwillig ervoor kiezen om een levensbedreigende Halo te activeren?

De uitleg? Deze was eigenlijk wel erg simpel. Weet je nog wanneer je voor het eerst bij De Ark aankwam en één van je collega's zei: "Check it out, in the sky, is that..."? Weet je dat nog? Hij had het over de zwierende sterren in de lucht dat, jawel, de melkweg moet voorstellen. Dit houdt in dat De Ark erg ver van de Aarde is verwijderd. Omdat de Chief een slimme jongen is, en een klein beetje een dare devil, realiseert hij zich dat deze afstand groot genoeg is om de Aarde veilig te houden. Dus wanneer het bij De Ark mis dreigt te gaan, besluit onze held om de nieuwe Halo te activeren, ervoor zorgend dat alles en iedereen aanwezig mee de verdommenis ingaat.

Aan welke kant stonden Guilty Spark en Gravemind überhaupt?

Noem je vijanden in Halo 3. De Covenant? Nou, gedeeltelijk in ieder geval, maar vergeet niet dat de Arbiter en zijn groep van Covenant Elites nu dikke vriendjes met de mensheid zijn. 343 Guilty Spark? Hoewel Master Chief en de orb elkaar op het einde wel proberen te vermoorden, zijn ze toch een twee derde van de game (en ook grote gedeeltes uit Halo 1 en 2) dikke mik met elkaar. Gravemind en de Flood? Dit zou eigenlijk een overduidelijke keuze zijn, ware het niet dat zijn zombie leger een gehele missie aan jouw kant heeft gevochten. De keuze is moeilijker dan je dacht, niet? Hoewel de kanten van Guilty Spark en Gravemind's allianties steeds veranderen tijdens de Halo trilogy, doen hun doeleinden dat niet. Laten we ze eens één voor één wat nader bekijken.

Guilty Spark is gemaakt en geprogrammeerd door de Forerunners om de verschillende Halo's te activeren en te beschermen wanneer nodig. Hoe ik daarbij kom? Bekijk het zo: Wanneer Master Chief besluit om de nieuwe Halo te activeren om de Flood te vernietigen, past dat precies in het protocol van Guilty Spark, en heeft onze orb er geen moeite mee. Maar wanneer Master Chief besluit om de Halo te activeren voordat deze klaar is, ervoor zorgend dat de Halo zelf ook wordt vernietigd, MOET Guilty Spark zich tegen onze held keren.

Gravemind is en zal ook altijd een Flood blijven. Zijn doeleinden om al het leven in het universum te vernietigen zal dan ook nooit veranderen. Wanneer hij jou dan ook helpt in één van de 3 games, dan is dat alleen voor zijn eigen belangstelling. Jij bent zijn bitch.

Om maar even op te sommen: Guilty Spark staat aan de kant van de programmering van de Forerunner en Gravemind staat aan zijn eigen kant. Ze staan alleen aan jouw kant wanneer jullie doeleinden samen hangen, en bevorderlijk zijn voor hun eigen belangstellingen.

Wat zijn, of waren, de Forerunners?

Je vecht er nooit tegen. Je spreekt er nooit ééntje. Je hebt er nog nooit één gezien. En toch is het belangrijkste in het verhaal niet de Covenant of de Flood... Het zijn de Forerunners. De Covenant aanbidt ze. De Flood was door hun ontdekt en behouden. Zowel de Halo's als de meeste gebouwen in alle 3 de games waren door deze Forerunners gebouwd. De invloed en geschiedenis van de Forerunners is overal op te merken. Daarom vroeg ik me af: Waarom heb ik Halo 3 uitgespeeld met het gevoel dat de Forerunners nog steeds een mysterie zijn?

Desalniettemin zijn er twee aanwijzingen die wat meer licht geven op dit vermiste ras. De eerste aanwijzing is een klein stukje dialoog tijdens het laatste level van de game. Guilty Spark zegt dan tegen Master Chief, "You may be Forerunner, but this ring is mine!" Hij reffereert dan niet naar Master Chief alleen, omdat hij zowel de Chief als Miranda Keyes "Reclaimers" noemt in Halo en Halo 2. Betekent dit dan dat de mensheid de afstammelingen zijn van de Forerunners?

Dat zou één theorie kunnen zijn, maar de tweede aanwijzing maakt dingen iets gecompliceerder. Door heel Halo 3 zijn verborgen terminals te vinden. In deze terminals zijn berichten tussen een Forerunner genaamd de Librarian en zijn geliefde, de Didact. In zo'n gesprek wordt gezegd dat de Forerunners de mensheid op Aarde ontdekken, en de forerunners wijzen ons op de gevolgen van het activeren van de Halo's. Vanaf dat moment is de mensheid de erfgenamen van de Forerunners, en niet hun directe kinderen... of zoiets... Het is nog steeds een heel wazig gebeuren...

Wat houdt het einde van de Legendary modus in?

Master Chief en Cortana "drijven" in de ruimte, verloren, wachtend. Er zullen misschien jaren voorbij gaan voordat ze weer ontdekt en gered worden. Daarom plaatst de Chief zichzelf in een cryogenitische slaap, nadat hij tegen Cortana zegt "wake me, when you need me.". En dan wordt het zwart.

Maar speel je Halo 3 uit op de Legendary moeilijkheidsgraad, dan krijg je dit te zien (WAARSCHUWING! Als je Halo 3 nog niet op Legendary hebt uitgespeeld, bekijk dit filmpje dan niet, aangezien er spoilers in zitten!):

Er is géén manier om erachter te komen wanneer dit precies plaatsvind. Het kunnen gewoon momenten na zijn slaap zijn, of tientallen jaren erna, gezien Chief en Cortana afscheid van mekaar namen. Of ze zijn terug in de tijd gegaan, wie weet. We kunnen alleen maar gissen. Het is in ieder geval geen Halo, aangezien het midden van de cirkel niet leeg is. Er is een oppervlak te zien. Beter gezegd, op het oppervlak is een bebouwde kom (klinkt raar, maar beter kan ik het niet omschrijven) te zien, dus zal er ook iets van een beschaving aanwezig zijn.

Is het misschien Onyx, de planeet uit het boek van Halo, Ghosts of Onyx? Vele fans op het internet zeggen dat de glimmende symbolen op het oppervlak overeenkomen met de symbolen die in dat boek voorkomen. Als dat zo is, dan is Master Chief klaar om zich met zijn familie te herenigen... De rest van de SPARTAN's en hun schepper, Dr. Catherine Halsey, zijn momenteel gevangen in de wereld van de Forerunners.

Dat is in ieder geval de meest populaire theorie, maar het is ook goed mogelijk dat Master Chief een planeet met nog steeds levende forerunners gaat ontdekken. Of dat hij eeuwen lang geslapen heeft, en arriveert bij een verder ontwikkelde Aarde. Of dat dit het begin is van Marathon, een andere trilogy van ontwikkelaaar Bungie.

We zullen het nooit weten, tot Halo 4 althans. Wat mij brengt tot de laatste onbeantwoorde vraag...

Komt er een Halo 4?

Ondanks vele onzekerheden in het verhaal van Halo 3 is het de makers van de game toch gelukt om de standaard verhaallijn af te sluiten. Master Chief heeft succesvol zowel de oorlog tussen de mensheid en de Covenant gestopt, als het vernietigen van Gravemind en de Flood. Is dit het dan eindelijk? Is het gevecht dan ook echt "finished"? Ik denk het niet. Ik durf met enige zekerheid te zeggen dat Halo 4 er toch wel aan zit te komen.

Het interesseert me niet dat Bungie nog geen vervolg op Halo 3 heeft aangekondigd. Het zal me jeuken dat Bungie officieel heeft bevestigd dat Halo 3 het einde van de trilogy is. Het zal me aan m'n reet roesten dat de ontwikkelaars aangeven om klaar te zijn voor iets nieuws. De titel mag dan veranderen, het plot mag dan veranderen of het universum mag veranderen... Het boeit me allemaal niets. Zonder enige twijfel, en om één overduidelijke reden, zal Master Chief weer het slagveld betreden.

Welke reden? Geld. Volgens Microsoft (en onlangs ook aangekonigd op IG) heeft Halo 3 een netto omzet van $ 170.000.000 op de eerste dag gedraaid, en dat alleen in de Verenigde Staten. Meer woorden hoef ik er niet aan vuil te maken. Zoals ik al zei, Halo 4 komt eraan.

En trouwens, hoe willen wij ooit antwoord krijgen op onze hopeloze, onbeantwoorde vragen zonder een vervolg?

Tom.

Dit artikel delen

Over de auteur