1. Prince of Persia (PC)

Prince of Persia (PC)

Frustratie. Het is een veel voorkomende emotie in videogames, vooral voortgebracht door onvergefelijke Retro games, platform games en Japanse games. Het brengt menig gamer in grote woede, wat kan resulteren in schade aan controllers, CD’s en in de weglopende kleutertjes. Maar toen kwam de god Ubisoft die de wereld verloste van frustratie, het bracht een game uit op de markt waarin je niet dood kon gaan! Is dit het begin van de vernietiging van frustratie? De toekomst zal het leren.

Inderdaad, je las het goed: In Prince of Persia (PoP) kan je niet dood gaan. Wat heel opvallend is, omdat Ubisoft al eerdere PoP games uitbracht waarin je het Game Over scherm niet weinig zag. Het zorgt er echter niet voor dat je de game roekeloos zal spelen, omdat je wel van voor af aan kan beginnen als je valt bij een jump van enkele combinaties, dit zorgt ervoor dat je wel scherp blijft. Toch zal deze functie bij menig gamer niet in het goede keelgat schieten, want zeg nou zelf: Game Over gaan is toch een onderdeel van gamen? Persoonlijk vind ik niet dood gaan een verlossing en je kan de animatie van “de redding” ook zien als een Game Over scherm, maar ik kan niet spreken voor de miljoenen zieltjes die PoP liefhebben.

Waar (bijna) iedereen het echter wel over eens is is de grafische stijl, die is namelijk simpelweg verbluffend te noemen. Ik zag het uiteraard wel ]al in een paar gameplay-filmpjes, maar om het op een 22” beeldscherm te zien met alle toeters en bellen aan is onbeschrijfelijk. Ik heb veel ervaring met Aquarelschilderijen (Zijn moeder schildert, red.) en ik weet wanneer ik een meesterwerk zie, ook al is het een game die constant beweegt. Vergezichten zijn prachtig met wolkbreuken, vogels van witte verf die je scherm strelen met hun pracht en Ahriman die met z’n corruption het landschap bederft.

Ahriman is de God van schaduw, die duizenden jaren opgesloten zat in de Tree of Life, is ontsnapt met de hulp van Elika’s vader en heeft de hele wereld in schaduw en corruption gehuld. Het is aan jou de taak om samen met Elika deze gebieden te verlossen van Ahriman en hem weer op te sluiten in de Tree of Life. Ahriman is echter geen vredelievende God en heeft hulp ingeroepen van zijn soldaten en de “Chosen Few”, vier krijgers die alles zullen doen om jou tegen te houden en Ahriman aan de macht te helpen. Deze krijgers zullen fungeren als eindbazen en hebben allemaal een eigen verhaal en historie.

Weer een echt 1001-Nachten sprookje in de stijl van PoP. Maar dat is een van de weinige overeenkomst met de vorige games,want niet alleen is de grafische stijl helemaal omgegooid, ook het gevechtssysteem heeft een

make-over gekregen. Voorheen werd je niet zelden omsingeld door verschillende vijanden die je met een paar zwieren een (letterlijk) kopje kleiner kon maken, nu kom je altijd maar voor één vijand tegelijk te staan. Net als het strerfsysteem zal niet iedere fan hier blij mee zijn, maar persoonlijk vind ik dit weer een verbetering. Je zult namelijk sierlijke combo’s uit je mouw moeten schudden al wil je een vijand verslaan. Oké, je kan ook gewoon op één knop blijven rammen en vaak “doodgaan”, maar al wil je uitdaging dan rijg je combo’s aan elkaar door acrobatische moves, Elika te gebruiken en (uiteraard) je zwaard in je tegenstander steken. Gevechten kunnen echter wel een tijdje duren als je tegenstander blijft aanvallen, waardoor je moet blokken en een gaatje moet vinden om er een combo tussen te gooien.

Om maar nog eens een vergelijking te maken met PoP’s voorgangers is het upgraden van de Prins zijn Sand Powers of sterkere zwaarden, in deze game zul je altijd met hetzelfde zwaard blijven vechten en geen extra krachten erbij krijgen. Elika kan echter wél nieuwe krachten erbij krijgen, die zul je ook nodig hebben om verder te komen in een gebied. Je moet namelijk Light Seeds verzamelen waarmee je nieuwe krachten krijgt, zoals rode en gele Power Plates. Om toegang tot Light Seeds te krijgen moet je de gebieden die gehuld zijn in schaduw verlossen van de corruption. Onderweg zul je uiteraard vele vijanden tegenkomen die jou willen tegenhouden.

De Prins heeft wel een nieuw wapen gekregen: De Klauw. Hiermee kun je van steile richels afglijden, vijanden met wegwerpen en langere wallruns mee uitvoeren. Genoeg vernieuwingen dus, maar de eeuwenoude platform gameplay blijft Ubisoft trouw met vele obstakels en afgronden en je zult je vaak weer afvragen welke zieke geest dit bedacht heeft. Al met al is deze Prince of Persia een welkome afwisseling na de Sands of Time-triologie die na drie keer wel uitgemelkt was. Nu maar hopen op een vervolg in deze stijl.

Conclusie en beoordeling

Wie de veranderingen voor lief neemt zal deze PoP als een fantastische ervaringen beschouwen. Ook mensen die weining of geen ervaring hebben met platformers zullen van deze game genieten, dankzij Ubisoft, die frustatie de groeten doet.
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Graphische Stijl
  • Je kan niet dood
  • n vijand tegelijk
  • Platform onderdeel blijft hetzelfde
  • Minpunten
  • Niet iedereen zal de veranderingen waarderen
  • Stuk minder puzzels dan z'n voorgangers

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Krijg weer het Okami gevoel van deze graphics en muziek. HOpen dat het een goede game word.

  • Dat zijn er een hoop

  • Das… veel. Kreeg slechts een 71 van IGN, ben benieuwd wat de rest geeft :). Nu eens gaan kijken!

  • Zolang het niet de orginele stemmen bevat koop ik het niet,

  • Ziet er goed uit. Maar zijn deze games leuk voor mensen die de serie niet volgen?

  • @ R2-D2: Rise of a Ninja voor Xbox 360 nog wel denk ik, games als deze niet. Maar als je DBZ vet vindt moet je Naruto zeker eens ga kijken. Doe dat dan wel met Japanse stemmen en Engelse ondertiteling, Engelse stemmen zoals deze zijn crap.



    Toffe filmpjes, maar die stemmen…

  • Woooo lekker veel om te kijken, het ziet er opzich helemaal niet verkeerd uit.

  • ik vind in het engels echt slecht waarom doen ze het gewoon niet in het japans met engels of nederlands ondertiteling?

  • deze special moves zien er wel cooler uit dan deel 1 =D

  • ziet er niet slect uit maar :S ik weet niet allemaa dingen die een beetje vreemd zijn zoals dat met die hout blokken als ze dat de hele tijd zo snel konden doen in de manga/anime dan zouden de gevecht voor altijd doorgaan:S en die aanvla op het laatst van sakura is ook niet een echte aanval ofzo:S en bij dat begin filmpje bij al die gaara's zijn dat allemaal chidori's:S? want hij kan t maar 3 x achter elkaar:S

  • naruto 4 life!!!!!!!!!!!

  • ziet er goed uit maar astublieft! die dubbed stemmen kunnen echt NIET!!

  • Waarom is Gaara's zand wit :S?

  • TE GEK!:D



    maar hoop toch wel dat ze de jappanse taaloptie als keuze erin doen..want engelse stemmen vind ik maar niks..

  • voor iedereen die het wil weten deze game heeft de optie om japanse voiceacting te gebruiken. en ik had al een weblog met alle personages gemaakt en verdere info maar die is verwijdert.

  • Niet mijn type game maar de trailers zijn wel vet.

  • De filmpjes zien er goed uit en het lijkt me op zich ook wel een leuke game. Alleen er moet echt een optie voor de Japanse stemmen inzitten want de Engelse vioceacting is echt niet om aan te horen.

  • @kaboemski

    Het is de Raikiri. Daark kan je gewoon een tijdje mee rondrennen. De Chidori is maar 1 klap.



    OT: Lijkt me wel geinig maar voor heel even

  • NARUTO ROCKS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • ziet er goed uit maar elke keer die tekst vind ik wel irritant :S

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren