1. Shadowrun (X360)

Shadowrun (X360)

Om overzicht te houden vlieg ik door de lucht terwijl ik de muren en vloeren scan op teken van leven. Ik zie twee rode stipjes in een gang onder mij, wat gelijk staat aan twee vijanden. Snel breng ik mijn teamgenoten op de hoogte. Naast mij verschijnt uit het niets een grote trol met een minigun en er komt ook een elf met een smg aanlopen. Terwijl zij in de aanval gaan, blijf ik geduldig wachten. Ik krijg te horen dat zowel de vijand, twee dwergen, als mijn vriend de elf het loodje hebben gelegd. Nu is het mijn beurt. Ik loop naar binnen en breng de elf tot leven om vervolgens samen de lichamen van de dwergen te vernietigen. Na dit gedaan te hebben pak ik mijn glider en vlieg ik verder, op zoek naar nieuwe vijanden.

Hierboven heb ik een beschrijving gemaakt van een willekeurig potje Shadowrun. Voor wie het nog niet wist, Shadowrun is een online-only FPS. Oké, je kunt ook met bots spelen maar het is duidelijk dat de game niet bedoeld is om offline gespeeld te worden. In een van de drukste genres is het altijd moeilijk om jezelf te onderscheiden en niet als een dertien-in-een-dozijn game bestempeld te worden, maar shadowrun doet dit perfect. In shadowrun kun je namelijk kiezen uit vier rassen, elk met eigen voordelen en nadelen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan een dwerg die essence kan stelen, of een elf die automatisch hersteld na een gevecht.

Echter, het rassen kiezen is niet hét vernieuwende element van de game. Een spel bestaat bij shadowrun telkens uit een aantal potjes, en in het begin van een potje krijg je telkens een menu om spullen te kopen. Hier kun je onder andere wapens kopen. De wapens zijn niet echt orgineel, maar wel goed gebalanceerd. Wat wel een aparte vermelding waard is, is de katana. Hiermee kun je van jezelf een ware assassin maken. Als je iemand met de katana van achter aanvalt, bloed die persoon langzaam dood. Een leuke toevoeging, maar het is het volgende wat de gameplay zo orgineel en verfrissend maakt: Je kunt naast wapens ook technieken en magische aanvallen kopen. Denk hierbij aan dingen als teleporteren, een muur van diamanten maken of door muren heen kijken.

Dit zorgt ervoor dat de gameplay erg verschillend is tegenover een normale fps. Om een hoekje wachten totdat iemand langs loopt, erg leuk, maar bij Shadowrun loop je de kans dat iemand gewoon achter je teleporteert. De besturing van deze game is, ondanks de toevoeging van magische aanvallen, niet moeilijk. De technieken en magische aanvallen kun je koppelen aan de schouderknoppen. Hierdoor voer je snel meerdere acties achter elkaar uit. Denk bijvoorbeeld aan een combinatie van vliegen en teleporteren, wat ervoor zorgt dat je binnen no-time bovenop die mooie sniperplek staat. En alsof deze vernieuwingen niet genoeg zijn, heeft FASA Studio ook nog een manier toegevoegd om teamgenoten tot leven te wekken. Dit kan met de magische vaardigheid resurrect. Het werkt erg simpel: zodra iemand doodgeschoten wordt blijft zijn lichaam liggen. Die kan dan vernietigd worden door de tegenstander, maar hier is niet altijd tijd voor. Als de lichamen niet worden opgeruimd zien de mensen met de vaardigheid resurrect een icoontje dat aangeeft dat er een lijk ligt. Het leuke is, dat wanneer iemand tot leven wordt gewekt, de persoon die dat deed zijn master wordt. Als de master doodgaat zal de persoon langzaam doodbloeden. Om dit tegen te gaan kan die persoon weer geresurrect worden door andere spelers wat het bloeden stopt.

Nu snap je natuurlijk wel hoe de nadruk al snel op teamwork komt te liggen. Door rassen, aanvallen en wapens te combineren kun je iedereen in een team zijn eigen functie geven. Neem bijvoorbeeld een trol met een minigun en een glider wat hem tot vliegende tank maakt, of een elf met teleport en ressurect wat van hem een uitstekende medic maakt. Hier ligt dan ook de kracht van de game, het is geen game waar je bijvoorbeeld in een hoekje zal gaan liggen snipen. Je zult een taak krijgen en die uit moeten voeren. Dit klinkt misschien wat vervelend, je wilt toch zeker zelf bepalen wat je gaat doen maar dit is het echter niet. Niets is zo leuk om samen in een team te vechten. Zelf heb ik meerdere games als medic gefunctioneerd, bijna zonder een schot te lossen, maar toch heb ik me geen een keer verveeld in die potjes. In tegendeel, ik heb bijvoorbeeld enorm genoten van de achtervolgingen na de resurrect waar mijn tegestander mij probeerde neer te schieten en ik al teleporterend me uit de voeten maakte.

Een veelgehoord minpunt is het aantal mappen, negen. Dit lijkt misschien wat weinig voor een game die zich enkel concentreert op de multiplayer, maar dit is gelukkig geen minpunt. Ten eerste zijn de mappen goed gevarieerd, uitgebalanceerd en mooi vormgegeven. Ten tweede is Shadowrun een game waar je alle mappen uit je hoofd moet kennen om de beste spelervaring te krijgen. Dit komt omdat je je tegenstander achter muren kunt zien en omdat je door muren, vloeren en plafonds heen kunt teleporteren. Hierdoor geeft het je een groot voordeel als je weet onder welke vloer een gang loopt, achter welke muur een andere kamer zit enzovoort. Ook zit elke map vast aan een bepaalde gametype, wat er voor zorgt dat de gametypes perfect bij de maps passen. Een risico was natuurlijk het pc versus console gedeelte. Hierover hoef je je gelukkig geen zorgen te maken, de balans tussen xbox en pc is geweldig en de voordelen liggen volledig bij de skills van de spelers.

Over balans gesproken, die is in deze game geweldig. Hoewel je het misschien niet verwacht in een game met zoveel aanpas-mogelijkheden, is er weinig dat je echt een te groot voordeel geeft. Er is geen vaste wapenset die iedereen gebruikt en ook geen ras dat duidelijk de beste is. Iedereen heeft een ander ras wat hij of zij het fijnst vindt spelen wat natuurlijk tot komische discussies in de lobby kan leiden. Zelf vind ik de mens het fijnst om mee te vechten, maar als ik medic ben kies ik elf en soms in de verdediging vindt ik het ook wel fijn om met een trol en een minigun dood en verderf te zaaien.

Shadowrun verkiest gameplay boven graphics, het ziet er grafisch redelijk uit. De characters zijn leuk vormgegeven, maar verwacht geen visueel spektakel zoals bijvoorbeeld bij een GoW of een CoD. Hier staat dan echter wel een vrijwel lagvrije multiplayer-ervaring tegenover. Er zit ook een verhaal in de game verwerkt, maar hier ga ik weinig aandacht aan schenken. Iedereen snapt natuurlijk dat een verhaal niet echt belangrijk is in een multiplayer-only FPS. Het verhaal is meer bedoeld als achtergrond om de visuele stijl en gameplay te verklaren. Ik vind dit dan ook geen minpunt, aangezien niemand zo'n game zal kopen voor het verhaal. Wat opvalt is dat er geen vorm van leaderboards zit, maar ook dit is geen echt minpunt. Leaderbords geven namelijk persoonlijke resultaten weer, en daardoor zullen spelers zich soms meer gaan concentreren op die resultaten dan op het teamwork. Door de leaderbords weg te halen zullen mensen niet in een hoekje verstoppen om te snipen, maar gewoon proberen om hun steentje bij te dragen aan het team. Het enige wat ik nog mis is een clansysteem, want daar schreeuwt deze game echt om.

Conclusie en beoordeling

Shadowrun is een uitstekende game geworden. Het brengt vernieuwing in een uitgemolken genre. Het combineert een snelle gameplay met een goede balans. Er zitten wat schijnminpunten in, maar als je iets verder kijkt dan je neus lang is zie je dat hier juist goed over nagedacht is. De minpunten wegen bijna niet op tegen de pluspunten, waardoor ik concludeer dat deze game een must have is voor elke xbox bezitter.
8,7
Score
87
Score: 85
  • Pluspunten
  • Vernieuwend
  • Balans
  • techniek, rassen en magie
  • Teamwork
  • Gameplay
  • Minpunten
  • Grafisch niet geweldig
  • geen clansysteem

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Lijkt me wel een redelijke game hoor…

  • Gaap, race spellen zijn al soiewso al niet mijn ding en dit overtuigt me al helemaal niet

  • lijkt me niks

  • Lijkt me wel leuk, maar die onderste screenshot, die is niet echt mooi :O.

  • lijkt me niks, speel liever race driver:GRID

  • Recensie is wel Oke, Game lijkt niet minder

  • Dees lijkt me egt slegt :P terwijl moto gp wel leuk was lol dat typte k vast verkeerd xD

  • 2e screen is echt lelijk

  • Ik vind zo'n games altijd maar saai. Wel fijn dat ze het blijven volhouden.

  • Ik heb hem zelf al en vind het een geweldig spel. Samen met mijn pa elkaars tijden proberen te verbeteren. Heerlijk, maar ik ben dan ook een grote fan van dat hele Gran Tourisme manier van spelen.



    Overigens kan je het spel ook wel redelijk arcade spelen, als je alle hulpmiddelen etc aanzet.



    Ook een groot pluspunt vind ik dat schadesysteem. Als je te vaak valt of te hard dat je dan de coureur of je motor zo zwaar kan beschadigen dat alles afgelopen is vind ik erg belangrijk.



    Zeker wel een leuk spel, erg uitdagend!




  • ik heb het spel absooluut goed zelf beter dan motogp

  • Jelle blijft in ieder artikel over een racegame niet uitgepraat over GRID :P.

  • raar ik heb nog nooit van deze game gehoort :S

  • lijkt me niet veel aan

  • De game lijkt me niet veel aan.

  • Deze game komt pas op 26 september uit en jullie hebben hem nu al? :O



    Lijkt mij niet echt zo'n heel leuk spel, heb het sowieso niet echt op motorracen.

  • hmmm…nee…ga hem toch niet kopen

  • ik hou niet van race games en deze recensie laat me niet van mening veranderen

  • lijkt me wel cool misschien dat ik hem nog haahl

  • Nah, niks voor mij.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren