1. Valkyrie Profile 2: Silmeria (PS2)

Valkyrie Profile 2: Silmeria (PS2)

“On all sides saw I | Valkyries assemble,

Ready to ride | to the ranks of the gods;

Skuld bore the shield, | and Skogul rode next,

Guth, Hild, Gondul, | and Geirskogul.

Of Herjan's maidens | the list have ye heard,

Valkyries ready | to ride o'er the earth.”

Deze vers is afkomstig uit de Engelse vertaling van Voluspo, het meeste beroemde gedicht uit de Poëtische Edda, de verzameling Middeleeuwse liederen uit IJsland. Deze gedichten behoren, samen met de werken van Shakespeare en de Divina Commedia van Durante Alighieri, naar mijn mening, tot het mooiste aan literair erfgoed wat we in Europa hebben. Zelfs nu nog spreken deze poëtische werken tot de verbeelding, met als grote voorbeeld de vele Metal-bands die zich de Noordse mythologieën eigen hebben gemaakt. Niet alleen in muziek leven deze epische heldenliederen voort, ook videogames hebben er een handje van geschiedkundige gebeurtenissen of verhalen als basis te nemen en hier een eigen draai aan te geven. De Valkyrie Profile-serie is hier een uitstekend voorbeeld van.

In 1999 kwam developer Tri-Ace op de proppen met een van de meest intrigerende videogames verkrijgbaar op de Playstation 1, Valkyrie Profile. Deze game, die overigens nooit in Europa is uitgebracht, is op het moment van schrijven een veel gezocht collectors item. En dat is niet voor niets, er zijn maar weinig RPG's die zulke vernieuwende gameplay ten toon spreiden met een verhaal dat even verbluffend mooi als zwaar tragisch is. In deze game speel je met Lenneth Valkyrie, die in opdracht van lord Odin Einherjar (gevallen helden) rekruteert en deze klaarstoomt om mee te vechten in het laatste gevecht tussen de Æsir en Vanir, het welbekende Ragnarok, oftewel de Apocalypse in Christelijke termen. De game deed behoorlijk wat stof opwaaien, vooral vanwege het zware karakter van de game, maar ook door de gelimiteerde oplage van de game en de waardeloze kwaliteit van de persing, waardoor vele tweedehands exemplaren van de game het niet meer naar behoren schijnen te doen. Gelukkig voor de Europese liefhebbers is er de PSP-port van de game, Valkyrie Profile: Lenneth.

En nu is er dus Valkyrie Profile 2: Silmeria. En je raadt het al aan de titel, deze game heeft een andere protagonist, namelijk Silmeria Valkyrie. Volgens de game zijn er 3 Valkyries in dienst van Odin, namelijk Lenneth, Silmeria en Hrist. Deze zogenaamde Goddesses of Fate delen een lichaam, dus is er telkens maar een Valkyrie actief in naam van Odin. Silmeria is door Odin vastgezet in het lichaam van de jonge prinses van Dipan, Alicia, omdat zij orders van Odin naast zich neer heeft gelegd. Het was de bedoeling dat het lichaam van Alicia als een soort gevangenis zou dienen voor de ziel van Silmeria, maar dat mislukt, want Silmeria ontwaakt in het lichaam van Alicia en beiden delen nu dus hetzelfde lichaam. Van kinds af aan heeft Silmeria gecommuniceerd met Alicia waardoor men dacht dat de jonge prinses bezeten was. Daarom is Alicia verbannen naar een verlaten kasteel, terwijl de buitenwereld denkt dat ze overleden is. Wanneer Hrist, de Valkyrie die op dat moment Odin dient, Silmeria komt halen om haar en haar Einherjar naar Valhalla (de wereld waar de goden hun thuis hebben) mee te nemen ontvlucht Alicia, met hulp van Silmeria en haar Einherjar het kasteel. Vanaf dat punt start de game en ontvouwd zich een groots en bijzonder intrigerend plot die zijn gelijke niet kent.

De game is weergegeven in 2D, maar er bevinden zich wel meerdere niveaus in gebieden die diepte suggereren. Deze niveaus bereik je door bijvoorbeeld bij deuren naar beneden of juist omhoog te drukken. Dit alles is in een bijzonder overzichtelijk kaart-systeem gegoten die enigszins vergelijkbaar is met Metroid Prime, dus verdwalen is zo goed als onmogelijk. In de game bevindt je je of in een gebied waar vijanden zitten, of in een dorp of stad. Dit klinkt misschien logisch, maar er is geen open wereld waar je kunt gaan en staan waar je wilt. Zodra je een dorp of kerker uitloopt krijg je een wereldkaart te zien met verschillende locaties waar je uit kunt kiezen om heen te gaan. Dit is allemaal zonder tijdslimiet zoals deze wel aanwezig was in Valkyrie Profile 1, dus je kunt gerust gaan en staan waar je wilt. De omgevingen zijn allemaal bijzonder mooi vormgegeven en zeer afwisselend. Ik stond meerdere malen versteld wat de game uit mijn Playstation 2 wist te toveren, echt fantastisch!

De eerder genoemde Einherjar zijn de eigenlijke redenen voor Valkyries om zich tussen mensen te begeven. Valkyries peilen gevallen strijders op hun geschiktheid om mee te vechten in het gevecht voor het behoud van Valhalla, Ragnarok geheten. Gedurende de game kom je objecten tegen die verbonden zijn met de Einherjar van Silmeria. Deze objecten zorgen ervoor dat Einherjar als het ware weer tot leven komen en mee kunnen vechten tegen de vele monsters die je op je pad tegenkomt, naast de personages die zich voor het verhaal bij jouw gezelschap voegen. Elke Einherjar heeft ook weer een eigen achtergrondverhaal die vaak verbonden is met historische gebeurtenissen in de game, wat de wereld van Valkyrie Profile een zeer overtuigende en levendige historie geeft. Wanneer je met deze personages vecht stijgen ze in level en wanneer ze een bepaald level hebben bereikt, kun je ervoor kiezen deze Einherjar vrij te laten zodat ze hun eigen leven kunnen leiden in de wereld. Zo kan het gebeuren dat je eerder vrijgelaten Einherjar tegenkomt in dorpjes. Deze ontmoetingen leveren de speler vaak wat op, zoals wapens of geld, afhankelijk van hoe hoog het level van de Einherjar was toen je deze liet gaan. Je kunt er echter ook voor kiezen om ze bij je te houden zodat ze aan je zijde mee kunnen blijven vechten.

Dat vechten is een hoogtepunt in de game, en eigenlijk een hoogtepunt in het RPG-genre op zich. Het systeem werkt zo verschrikkelijk diep dat het onmogelijk is dit zeer leuke systeem recht aan te doen binnen de grenzen van een recensie, toch zal ik een poging wagen. Wanneer je een vijand tegenkomt en ervoor kiest een gevecht aan te gaan, verschuift het beeld naar een 3D veld waar je je vrijelijk kunt voortbewegen. Wanneer je je dicht genoeg bij een vijand bevindt verschuift het beeld weer naar 2D en kun je een aanval uitvoeren met een personage in je party. De aanvallen van de personages zijn weer gelinkt aan de vier knoppen op de controller. Elke aanval kost Action Points, die onderaan het scherm zijn weergegeven. Zolang je Action Points hebt kun je dus aanvallen. Combinaties van verschillende aanvallen resulteren in verschillende effecten. Bepaalde vijanden zijn makkelijker te verslaan met de ene aanval dan met de andere, dus hersenloos rammen op de knoppen zal je niet ver brengen in deze game. Door soepel aanvallen te combineren loopt er ook een combometer vol. Wanneer deze meter helemaal gevuld is en personages de mogelijkheid hebben (afhankelijk van het wapen waar ze mee vechten) kun je krachtige aanvallen uitvoeren, die bijzonder spectaculair in beeld worden gebracht. Dit systeem vergt wat moeite om onder de knie te krijgen, maar is bijzonder belonend voor de doorzetter. Zelfs grinden is een waar feest in deze game, gevechten zijn nog nooit zo leuk, meeslepend en spannend geweest, zeer gaaf!

Wanneer je gevechten wint krijg je experience points, geld en eventuele extra items. Sommige items kun je gebruiken om je gezondheid aan te vullen, andere kun je weer verkopen aan handelaars in dorpen. Ook dit systeem gaat weer zeer diep en is ook weer verschrikkelijk goed uitgewerkt. Sommige vijanden verliezen tijdens gevechten bepaalde items, afhankelijk van de vijand en de gebruikte aanval. Deze items kun je verkopen waarna er bepaalde items vrijkomen en gekocht kunnen worden. Dit systeem lijkt wel een beetje op het loot-systeem uit Final Fantasy XII, alleen is het hier wel goed uitgewerkt. Bepaalde items kun je ook als accessoire toewijzen aan een personage, voor een boost op een bepaalde statistiek van het personage zoals meer gezondheid, sterkere magie enzovoort. En ook hier kent de game geen oppervlakkigheid. Alle items die je kunt toewijzen aan personages zijn voorzien van tekens, zogenaamde Runes. Daarnaast hebben ze ook een bepaalde kleur. Wanneer je items met bepaalde Runes en dezelfde kleur toewijst aan personages, kan het zijn dat je speciale skills ontdekt die het personage, met het stijgen in levels, vervolgens kan leren. Dit is essentieel om als personage sterker te staan in gevechten en bepaalde zwakheden van personages te compenseren. Zo kun je magic-gebruikers bijvoorbeeld een skill leren die ervoor zorgt dat alle magic aanvallen 150% meer schade doen. Je zult dus heel wat tijd kwijt zijn met het combineren van items en Runes om skills te ontdekken, evenals het loslaten van verschillende aanvallen op vijanden om bepaalde items te krijgen zodat je 'die ene skill aan dat ene personage' kan leren. Nogmaals, dit is zeker geen straf met het leuke vechtsysteem, en de beloning is er naar want vrijwel elke skill is de moeite waard.

Er valt nog zoveel over deze game te vertellen. De memorabele personages, de meeslepende muziek, de verschillende tactieken die je in gevechten kunt gebruiken, de adembenemende cut-scenes, de geweldige voice-acting, alles spreekt voor deze game. Waar het eerste deel onrechtvaardig moeilijk was is dit deel weliswaar moeilijk, maar o zo bevredigend voor diegenen die niet schrikken van een straffe moeilijkheidsgraad en een zeer diep systeem doorgevoerd binnen vrijwel elk aspect in deze game. Ik denk dat het wel zo'n beetje duidelijk is, elk zichzelf respecterend RPG-liefhebber doet zichzelf tekort door deze game niet in huis te halen.

Conclusie en beoordeling

Wat een fantastische game! Deze game behoort tot de top 3 van beste RPG's op de PS2, en dat wil wat zeggen met zoveel concurrentie binnen het genre. Laat je niet afschrikken door de moeilijkheidsgraad of de complexiteit, laat je hier juist door inspireren, en de game staat garant voor tientallen uren aan puur spelplezier. Dit is gewoon puur, voor de volle 100% genieten.
9,3
Score
93
Score: 95
  • Pluspunten
  • Heerlijke diepgang in elk aspect van de game
  • Verslavend gevechtsysteem
  • Fantastisch verhaal
  • Een levende wereld vol historie
  • Elk personage is intrigerend
  • Verbluffende graphics
  • Mooie muziek
  • Minpunten
  • Wellicht iets te ingewikkeld voor sommigen

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • er konden al meer mensen in een heli als ik het me goed herinner, verder wel leuk dat het gratis is gedaan

  • Nice, iemand die de multiplayer vaak speelt? Heb m zelf (nog) niet namelijk en ben wel benieuwd met gratis toevoegingen :-D

  • Altijd leuk, gratis…:)

  • das wel goed dat het gratis is

  • Hoor ik gratis.. hoor ik gratis… oh..360…heb ik niet.. :(

  • altijd fijn gratis…

  • Gaven ze maar eens wat nieuwe wapens/maps gratis bij COD4!

  • @ Artixent



    Inderdaad, beetje vernieuwing zou wel vet zijn!

  • Ik heb de game niet, maar het is wel goed van ze da het gratis is.

  • Ik zag het gisteren al en ook meteen even binnengehaald best cool en wordt best nog veel online gespeeld hoor.

  • Ja zeker dat er nog veel mensen online gamen.

    Gisteren ook al gedownload echt te gek.

  • Gratis content als dit is vrijwel altijd goed nieuws toch :)

  • Hip :D

  • Gratis!! :O op de 360.. WOW

  • cool

  • gratis :D

  • @ crazy killa, we bedoelen \"meer\" dan voorheen. Dus met 6 man ofzo.

  • De nieuwe content zal uiteindelijk ook voor de PC verschijnen.



    Gelukkig! Al deden ze dat niet zou ik Kaos Studios eigenhandig de nek om draaien!

  • GRAATTTIIIIISSS!!!

  • Ik denk dat ze inzagen dat er toch niemand zou voor betalen

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren