1. Disaster: Day of Crisis (Wii)

Disaster: Day of Crisis (Wii)

Op de E3 van 2006 werd Disaster: Day of Crisis aangekondigd, een ambitieus project dat speciaal bedacht leek te zijn voor gamers die geen Xbox 360 of PlayStation 3 naast hun Wii hadden staan. Voor die platformen zou een spel als Disaster namelijk aanvoelen als dertien in een dozijn, maar voor het spellenaanbod van de Wii is het een welkome en broodnodige toevoeging. Of het resultaat even fantastisch is als de onthulling van de game twee jaar geleden, heb ik de voorbije dagen getest.

Een goede maand geleden werd de natuurlijke habitat van de non-gamers aangetast door een schrikwekkende boxart waarop "Disaster: Day of Crisis" te lezen stond. Met verstomming keken enthousiaste huisvrouwen en senioren de jongeren aan die blindelings naar het Wii-rek gingen en er de mysterieuze game uit het schap haalden en betaalden. Kan je op de Wii dan ook iets anders doen dan sporten, je hersenen oefenen en muziek spelen? Jazeker, Disaster gooit de vernieuwde Nintendo-maatstaven even helemaal opzij en heeft als enig doel de jongere Wii-gamer te verwennen met non-stop actie en vuurgevechten. Heeft Monolith het voor elkaar gekregen met al deze wilde plannen een topper te maken of is een realistische actiegame gewoon niet mogelijk op de Wii?

I will survive

Disaster: Day of Crisis is een spel waarin overleven centraal staat: niet alleen mag je niet sterven tijdens één van de ontelbare vuurgevechten die de game rijk is, maar moet je ook alle mogelijke natuurrampen zien te overleven. Het belooft namelijk "One hell of a day" te worden volgens een filmpje dat je te zien krijgt wanneer je de game start en wees maar zeker dat je in een hel terecht zal komen. Dit filmpje is trouwens al veel meer dan enkel en alleen een voorbeschouwing van wat er je te gebeuren staat; Monolith maakt namelijk meteen komaf met het vooroordeel dat de Wii audiografisch niet in staat is een behoorlijke actiegame neer te zetten. De beelden zijn om van te kwijlen en de geluidseffecten zijn gewoonweg subliem (over een goede eerste indruk gesproken). In een fraai vorm gegeven hoofdmenu kan je meteen voor New Game kiezen en word je dan ook binnen de seconde in het verhaal gezogen.

Disaster heeft twee uitstekende facetten waarop de game gebaseerd is, en eentje daarvan is het verhaal. Het is niet meer dan normaal dat de makers

in twee jaar tijd diepgang in de game hebben moeten leggen, maar Day of Crisis overstijgt dit alles met gemak. Eigenlijk kan je het spel het best vergelijken met een snelle actiefilm waarin jij de hoofdrolspeler bent en dus ook effectief mag meespelen. Dit hoofdpersonage luistert naar de naam Ray en is een gespierde dertiger met een funky kapsel, maar vooral een bizar verleden. Als jonge knaap zat hij al bij de Amerikaanse marine, waarna hij vervolgens lid werd van een rescue-team in bergachtige gebieden. Wanneer echter zijn collega en tevens beste vriend Steve tijdens een reddingsoperatie het loodje legt, neemt Ray alle schuld op zich en gaat een teruggetrokken leven leiden in Blue Ridge City. Op een dag wordt de zus van Steve ontvoerd door een gewapende bende, SURGE genaamd, en is Ray er natuurlijk als de kippen bij om haar te redden en zo de traumatische ervaring van vroeger te verwerken. SURGE is echter veel meer van plan dan alleen maar losgeld te vragen voor Lisa, wat al snel ontluikt in een combinatie van natuurrampen en terreurdreigingen in de Verenigde Staten van de nabije toekomst...

An apple a day...

Na een lange inleiding met nog steeds indrukwekkende beelden en geluid, is het eindelijk jouw beurt om met Ray op avontuur te trekken. De besturing is heel simpel gehouden met de analoge stick om rond te lopen, A om te springen, plus en min om je menu's te openen en de D-pad om de camera handmatig aan te passen. Dit laatste is zeker een pluspunt omdat de automatische camera soms wel eens een steek durft te laten vallen, maar bij deze heeft Monolith dat dus slim opgelost. In tegenstelling tot de controls, is de informatie die je in de hoeken van het scherm krijgt wat uitgebreider dan een doorsnee game: helemaal linksbovenaan zijn namelijk je longen en centraal je hart afgebeeld en rechts daarvan heb je de health-bar en je stamina. Je longen kunnen zich namelijk vullen met vuile lucht totdat ze volledig zwart zijn en er "Game Over" op je scherm zal prijken, evenals wanneer je niet op tijd uit het water bent en je longen zijn opgevuld met alleen maar CO2. Je hart moet je dan weer in de gaten houden als je gaat sprinten, want ook iemand die in een vorig leven marinier en lid van een reddingsteam was, heeft soms een adempauze nodig. De health-bar spreekt uiteraard voor zich en de stamina-meter is eigenlijk gewoon een weergave van je maaginhoud. Hoe leger ze wordt, des te meer honger Raymond zal hebben. Ga dus geregeld op zoek naar wat voedsel dat verspreid ligt over de levels, zo niet zal je maagpijn een grote invloed hebben op je levensmeter en zal deze dus langzaamaan beginnen te zakken.

Vanzelfsprekend zal je het hele spel niet overleven op alleen maar je eigen kracht, daarom kan je ongeveer om de vijf meter wel ergens iets kapot slaan waarna er een leuke verrassing tevoorschijn komt. Dit kan gaan van een pakje pleisters tot een heuse EHBO-kit of simpelweg een voedzaam koekje voor in tijden van nood.

Omdat het niet altijd feest kan zijn, zal je een paar keer geconfronteerd worden met een doos die plotseling in brand schiet waarna je als een gek met je afstandsbediening zult moeten zwaaien. Wie we daar hebben, de Wii Remote! Tussen al het geweld door zouden we haast vergeten dat de Wii niet voor niets een sensor bar heeft om onze bewegingen te registreren. Day of Crisis maakt hier duidelijk wat minder gebruik van dan het gros van de Wii-spellen, maar dat is eigenlijk allesbehalve erg. Op momenten dat hij van pas kan komen, zoals bij het openen van een deur of het slaan van een persoon, wordt hij uiteraard goed gebruikt, maar voor de rest is het wat gereduceerd om het niet gimmicky aan te doen voelen. Opnieuw een goede keuze van Monolith!

...keeps Ray away.

Ik had het daarjuist al over de twee facetten waarop Disaster is gebaseerd. Eén daarvan is het goede verhaal, en bij het andere zijn we nu aangekomen, namelijk de vuurgevechten. Omdat we haast uitsluitend screens en trailers te zien kregen van deze vuurgevechten, plakte iedereen meteen het genre shooter op het spel, iets wat eigenlijk niet helemaal waar is. Natuurlijk neemt het on-rail shooting-gedeelte een zeer groot gedeelte in van de game, maar het is zeker niet zo dat we met een diepgaande first-person shooter te maken hebben. Het zijn gewoon simpele, maar zeer uitdagende stages waarin je telkens een stuk of tien vijanden koud moet maken. Dit doe je door de Wii Remote te richten naar het scherm en de vijand met één van je wapens neer te schieten door middel van de B-knop. Eigenlijk zijn deze schietgedeeltes niet meer dan een sleutel naar het volgende hoofdstuk en voelen ze na een tijdje soms repetitief aan. Een duel met een sleutelfiguur van het verhaal lijkt daarom een welkome afwisseling, maar ook hier komt het weer op hetzelfde neer: dekking zoeken, richten en vuur. Buiten het inzoomen, waarop trouwens een limiet(?) staat, zit er dus niet echt veel diepgang in deze stages wat toch wel een gemiste kans is voor zo'n belangrijk onderdeel van het spel. En jammer genoeg moet je dan ook nog eens concluderen dat de in-game beelden er vaak minder gelikt uitzien dan de tussenfilmpjes.

Desalniettemin laat Disaster: Day of Crisis zien dat een game met ballen wel degelijk mogelijk is op de Wii. Hoewel de sounds af en toe teleurstellend zijn, bijvoorbeeld de voetstappen van Ray die veel te hard klinken, staat de game vooral grafisch zijn mannetje en mag hij zeker gebruikt worden als basis voor toekomstige actiegames.

En natuurlijk heeft een spel dat twee jaar lang in ontwikkeling is geweest wel meer te bieden dan een goed verhaal en shooting-levels. Terwijl je in een leven rondloopt op zoek naar het volgende probleem, kom je namelijk geregeld mensen tegen die gered moeten worden. En door beroepsmisvorming kan Ray het natuurlijk niet laten hen meteen te hulp te schieten. Soms moet je hen enkel een doosje pleisters geven, maar er zijn ook gevallen die ingewindeld moeten worden of zelfs een hartmassage moeten krijgen. Als je de diepgang van schietgedeelte al ondermaats vindt, dan moet je zeker niet te veel verwachten van deze reddingsopdrachten. Het zijn niet meer dan zeer simplistische minigames die totaal geen uitdaging bevatten en als enige nut hebben dat je jouw gedachten even op nul kan zetten. Een ander extraatje is het intermission-screen dat je voor je neus geschoteld krijgt wanneer je een bepaalde stage hebt voltooid. Hier heb je de kans om nieuwe wapens te kopen met de punten die je krijgt tijdens de schietlevels of kan je Rays vaardigheden opkrikken met de punten die je verdient tijdens succesvolle handelingen. Er is zelfs een shooting range waar je jouw schietkunsten kan oefenen en soms zelfs nieuwe, exclusieve wapens kan vrijspelen.

Sneltrein

Een laatste, misschien minder voor de hand liggend onderdeel van Disaster, zijn de snelle rijlevels waarin jij achter het stuur zit van een wagen en je, eventueel met behulp van het Wii Wheel waaraan de controls aangepast zijn, moet vluchten voor een vloedgolf of de bende van SURGE moet achtervolgen. Hoewel dit grafisch de minste levels zijn, zien ze er nog meer dan goed uit en wekken ze het gevoel van snelheid prima op. Het ontwijken van medeweggebruikers of neervallend puin is daarom heerlijk bloedstollend en pas helemaal in de non-stop actietrein.

Indien je tot nu toe mijn algemene mening over het spel een beetje tweezijdig vindt, is dat compleet normaal, maar ik wil het eerst nog even hebben over een bugje in Day of Crisis. En die zit hem vreemd genoeg in het banaalste,

maar meest gebruikte gedeelte van het spel, namelijk het save & load-menu. Allereerst is het zo dat je, wanneer je de game beëindigd en opslaat in het intermission-menu en het daarna weer laadt door in het hoofdmenu op Continue te drukken, niet terecht komt in datzelfde intermission-menu, maar een checkpoint ervoor. Je moet dus helemaal naar Load Game gaan en vervolgens jouw bestand aanduiden. Ten tweede zegt het spel soms dat hij jouw laatste checkpoint heeft opgeslagen, terwijl je bij het laden van de game een dag later plots enkele checkpoints terug begint. Een slordigheid van Monolith die bij sommige gamers, vooral bij moeilijkere levels, de nodige frustratie kan opwekken.

Bont allegaartje

En dan zijn we ten slotte terecht gekomen bij de vraag of deze wirwar van verschillende soorten levels en genres binnen eenzelfde game een positief of negatief hebben gehad op het eindcijfer. Echt heel positief was ik niet over de verschillende facetten van de game (vooral door het gebrek aan diepgang), maar als je dit alles samenneemt, ondersteund door een fantastisch verhaal, prachtige beelden en deftig geluid, dan mag Disaster: Day of Crisis er zeker zijn als realistische shooter/survival/action/adventure/rescue/race-game. De combinatie van zoveel onderdelen bij elkaar maakt van de game iets heel unieks en het ligt er gewoon aan of jij hier als gamer voor open staat. De Wii-only speler die bovendien op zoek is naar een game met ballen, speelt al zeker op safe bij de aanschaf van Day of Crisis, alle anderen zullen het zelf moeten uitmaken!

Conclusie en beoordeling

None

Is het een shooter, is het een racer? Eigenlijk weet ik het niet, want Disaster: Day of Crisis heeft gewoon van elk genre een stukje in zich wat resulteert in een uniek en geslaagd concept. Alleen al voor het verhaal zou ik de game aanraden, maar de leuke on-rail schietlevels en de spannende auto-missies zorgen ervoor dat je als gamer ook daadwerkelijk iets om handen hebt. Grafisch bewijst de game dat de Wii met gemak dit soort games aankan wat misschien een goede toekomstles is. Disaster: Day of Crisis is dan misschien niet de topper waar iedereen op hoopte, maar is desalniettemin een meer dan geslaagde game geworden.
7,7
Score
77
Score: 75
  • Pluspunten
  • Enorme variatie in levels...
  • Grafisch dik in orde
  • Fantastisch verhaal
  • Eindelijk een goede game met ballen op de Wii!
  • Minpunten
  • wat soms leidt tot vreemde combinaties.
  • Schiet- en rijlevels mochten iets dieper uitgewerkt worden.
  • Save/Load-systeem

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Beter dan die lame Star Wars characters

  • star wars characters passen eigenlijk wel hoor, lightsaber = saber dus

  • Haha oké, krijgt de 360 misschien Master Chief

  • als dat toch zo zou zijn heh…kratos die man is te ubervet. en véél beter dan die yoda en die andere star wars poppetjes… zie je kratos al zo'n finishing move doen door iemand z'n kop eraf te trekken of gewoon het hele lichaam door midden te scheuren hahah te vet!!

  • Alleen voor de PS3 versie? Benieuwd wat ze met de 360 versie gaan aanvangen. :)

  • 360 versie krijgt Bill gates :)

  • haha en bill gates zwaait met zijn brilletje rond

  • En als finishing move gooit hij je dood met geld ;P

  • hmm ken de game niet.. zal wel even wat van opzoeken

  • Beetje vreemd, kunnen ze net zo goed een MUGEN remake maken. Maar goed, Kratos lijkt me natuurlijk wel geinig om alles mee in mootjes te hakken :P

  • Haha vet! Niet dat ik de game nu wel ga kopen, maar t is wel een mooie toevoeging :P

  • Hmmm. Lame. Als ik met Kratos wil klooien doe ik dat wel in GoW

  • hmm… ik vind hem niet egt in soul calibur passen maaar het is tog altijd wel leuk om met Krator een beetje te klooten

  • leuk!

  • Kratos is wel passender dan die andere karakters die ze erbij hebben geplakt. Jammer dat ze dit deel boeiend willen maken door allemaal van zulke dingen..doet me vermoeden dat het spel verder mogelijk niet al te vooruitstrevend is+)

    Graphics tel ik overigens niet mee in spel, deze serie was altijd al best mooi.

  • Lachen, maar sinds de gameplaybeelden van dit spel ben ik zo enthousiast niet meer :(.

  • kunnen ze geen eigen personages bedenken ofzo?:P

  • Als dit zo is. dan koop ik zeker de ps3 versie.

  • Zo wel veel gastpersonages. Maar ik denk dan dat er nog een andere voor de Xbox 360-versie komt.

  • cool ^^

    dan heft de ps 3; Darth Vader en Kratos en de Xbox 360 enkel Yoda XD

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren