1. Saints Row 2 (X360)

Saints Row 2 (X360)

Toen de credits van GTA IV na 30 uur spelen op mijn scherm verschenen, had ik het gevoel dat ik iets miste, maar ik had geen idee wat. Wat kon er nu ontbreken aan een game met een meeslepende verhaallijn, een prachtig nagemaakte stad en een leuke multiplayer? Nu, na zo’n 40 uur in Stillwater te hebben doorgebracht weet ik wat er ontbrak in GTA IV.

Je ontwaakt na vijftien jaar eindelijk uit een coma . Helaas word je wel wakker in een cel, maar die gevangenis is niet al te streng bewaakt en dus kun je met de hulp van één of andere onbekende gast ontsnappen. Na je terugkomst in Stillwater merk je meteen op dat er heel wat veranderd is. Jouw gang, de Saints, bestaat niet meer en verschillende andere gangs besturen de stad. Het is jouw taak om de Saints weer nieuw leven in te blazen en Stillwater volledig controleren. Zoals je al kunt horen moet je zeker geen meeslepend verhaal verwachten in SR 2, wel een grappig en tof verhaal.

Het verhaal is dus zeker dik in orde, maar veel mensen worden afgeschrikt en gaan de game zelfs niet halen door de iets minder mooie graphics. Ten eerste vind ik dat geen goed argument, want spellen afbreken op het visuele vind ik pure onzin. Ten tweede is de visuele stijl best prettig en het deed me bij wijlen zelfs denken aan het legendarische San Andreas. Daarbovenop ziet het er helemaal zo slecht niet uit, in de gebouwen ziet het er zelfs bij vlagen indrukwekkend uit! Dat de Volition niet genoeg tijd heeft genomen om de game af te werken is ook te zien aan het aantal bugs dat in de game zitten, maar gelukkig stoort alleen de bug waarin het spel blijft vastzitten echt. De anderen zijn vooral als je met een vriend speelt zelf grappig te noemen. De co-op-modus is een grote troef van SR 2, ook al zijn de missies eerder gemaakt voor de singleplayer zijn ze best tof om nog eens met een vriend te spelen.

Je hebt zo’n twintig uur nodigt om het spel uit te spelen. Dit lijkt weinig, maar de spelduur is niet kunstmatig gerekt zoals bij een niet nader te noemen andere game. Hiermee bedoel ik dat elke missie anders is en dat je niet elke keer als doel hebt: bescherm persoon A, vermoord persoon B, achtervolg en vermoord persoon c. Je gaat dus 20 uur lang totaal verschillende missies ervaren. Nadat je het spel dan hebt uitgespeeld ga je waarschijnlijk een vriend overhalen om het spel te kopen en dan zul je de game nog eens helemaal opnieuw gaan uitspelen. Daarna zul je je samen bezighouden met wat rondklooien in de stad en de activities. Daarmee kun je enorm veel geld verdienen. Dit lijkt zeer normaal, maar het toffe eraan is dat je je geld ook echt kunt uitgeven aan enorm veel dingen zoals een bezoekje aan de plastische chrirug brengen en je laten ombouwen in een Aziatische bodybuildster in een Borat-badpak met een tamelijk zware mannenstem (dit is mogelijk, want het verhaal is door 6! mensen ingesproken) of kleren kiezen uit het enorme assortiment of je kunt nieuwe huizen en winkels kopen.

De co-op-modus is een grote troef van SR 2, ook al zijn de missies eerder gemaakt voor de singleplayer zijn ze best tof om nog eens met een vriend te spelen. Wat wel spijtig is, is dat er net iets te weinig uitdaging zit in de co-op-missies, omdat als één van beide sterft, je 40 seconden de tijd hebt om hem te reanimeren en dat lukt bijna altijd. Wat wel uitdagend is, zijn de activities, dit zijn challenges die je alleen of met een vriend moet proberen te voltooien.

Sommigen zullen de zwakke A.I. als een nadeel beschouwen, maar ik vind het eerder een pluspunt. Doordat je tegenstanders wat later reageren kun je er gemakkelijk blind op afstormen om ze dan als menselijk schild te gebruiken en ondertussen de andere hordes gangmembers af te knallen. Dit alles zorgt voor een heerlijke snelheid in de game. Die snelheid zit hem ook in het autorijden, je raast met ongelooflijke vaart de over autosnelwegen. Zelfs de bochten kun je met een druk op LT zeer snel driften. Dit lijkt nu alsof die besturing weinig voorstelt, maar niets is minder waar. Je moet er gewoon van houden, het is precies alsof je een kartonnen doos op wielen bestuurt. Het voordeel daarvan is dat je beter kunt richten op de vijandelijke auto’s en dat levert onwijs spectaculaire achtervolgingen op, maar het aller tofste is toch met een UFO door de stad vliegen en alle inwoners bang zien wegrennen!

Conclusie en beoordeling

In mijn inleiding vergeleek ik GTA en SR, maar dit is eigenlijk niet mogelijk. GTA wilt de serieuze kant opgaan, terwijl Sr net voor de arcadekant heeft gekozen en nu is het aan jou om te beslissen welke je gaat halen. Maar als de iets minder goede graphics je niet storen en je zin hebt in een game met een fantastische co-op, variatie en vooral humor dan is SR 2 de ideale game!
9,3
Score
93
Score: 95
  • Pluspunten
  • FUN!
  • Droge humor
  • Heel veel te doen
  • Variatie
  • Customization
  • Snelheid
  • Co-op
  • Minpunten
  • De graphics laten soms wat steken vallen
  • Redelijk veel bugs

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Dus SubZero kan wel het hoofd van Superman eraf trekken (zoals MK1), maar andersom niet? Jammer…

  • Wat is nu een MK zonder fatalities?!

  • Gelukkig toch nog fatality's

  • zonder fat..geen MK

  • die fat's maakten het vroeger juist zo leuk



    je wou gewoon eindigen met een fat

  • gelukkig, was al bang dat ik als ware fan voor het eerst dit deel maar moest laten liggen….. zonder fatalities, geen MK

  • Jeuhh -_-

  • Gelukkig maar. Scorpion zonder z'n zieke fatalities en Hara-kiri's zou te suf zijn.

  • Gelukkig maar, want een MK zonder fatalities is als een kaasburger zonder kaas.

  • Dus de DC-universe personages worden nooit gebruikt omdat er geen fatality bij zit. Overbodige rotzooi… Dus afvoeren dit spel!

  • brutality's=.= het is niet alsof kleine kinderen dit spelen en denken dat hun favoriete superheld ineens gemeen is als ze hun een fatality zien uitvoeren=.= En als dit gebeurt zullen ze hun superheld amper herkennen omdat DC Universe zo onbekend is..



    Het was veel leuker geweest als Marvel gebuikt werd:P Lkkr rauzen met de Hulk:P

  • Dit wordt brute shit, WORD!

  • Ik kijk toch meer uit naar Street Fighter IV :).

  • Ik weet het niet hoor, de vorige dlenen kregen niet echt goede cijfers.

  • Wordt nog steeds niks…

  • Nou ja, beter dat het er wel inzit, maar voor de rest lijkt het nog steeds geen goede game te worden.

  • De medebedenker heeft MC historie gered, door toch de fatalities erin te stoppen ;)!

  • Yes!!! Ik wil superman in stukken zien!!!!

  • Naar mijn herinneringen was een Brutality dus wel dodelijk… het was gewoon een kei lange combo die steeds sneller werd uitgevoerd tot de tegenstander uitelkaar spatte.

  • Zijn die MK gasten dan niet overpowered tegenover die DC Figuren?

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren