1. Halo 3 (X360)

Halo 3 (X360)

Vorig jaar kon geen gamer het ontlopen zijn, de game Halo 3. Overal en nergens waren er mensen over Halo 3 aan het praten en roddelen. Nu, meer dan een jaar nadat de game is uitgebracht, is er nog een Nederlander die de game nog steeds heel fanatiek speelt. Dit soort mens word met uitsterven bedreigd, en daar ga ik, Vincent van Rijn, persoonlijk een stokje voor steken. Dat doe ik door middel van een recensie te schrijven over de game Halo 3. Zal het laatste deel van de trilogie weer zo goed zijn, of zelfs deel 2 overtreffen? Is de multiplayer weer goed? Is de singleplayer wel lang genoeg? Lees de recensie en je weet wat ik van de game vind, voel en denk.

De media had in het begin heel veel kritiek op de speelduur van de campaign. Het zou zo zijn dat als je de moeilijkheidsgraad op normal zet, je zo’n 7 à 8 uur bezig bent om de credits op je beeldscherm te toveren. Dat klopt ook. Máár, dat is dan ook als hij op normal staat. Als je hem op Heroic of Legendary zet, een aantal skulls aandoet en een goede score wil halen, ben je (bijna) 3x zo lang bezig. Die Skulls waar ik het over had is een soort ingebouwd achievement systeem in Halo, waarvoor je dan bonussen krijgt. Skulls zijn ook weer onderverdeeld in twee soorten. Je hebt namelijk silver skulls, deze zijn gewoon voor de fun bedoeld. Er is bijvoorbeeld ook een silver skull dat als je een headshot maakt op een bepaald soort vijand, er confetti uit zijn hoofd komt en er “Yeeeaaj” geschreeuw word door kinderen. Dat is natuurlijk wel leuk, maar voegt op zich eigenlijk helemaal niks aan de game toe. Maar je hebt ook nog de golden skulls, dit zijn erg leuke, pittige en ook nog eens handige score verdubbelaars. Wel het nadeel aan deze skulls zijn dat je ze eerst moet vinden. En ze liggen nou niet echt bepaald op jouw pad. Sterker nog, vaak moet je er moeilijke sprongen maken. Of er is bijvoorbeeld een skull die juist precies op dat ene richeltje ligt, waar je eerst drie keer naast valt als je hem probeert te pakken.

Het pronkstuk van de campaign volgens Bungie is de 4 player co-op. Offline of online co-op, het kan allebei! Het geeft dan ook een enorme kick als je met z’n vieren het laatste level van de campaign haalt. Wel als gevolg dat als één iemand weg gaat, het hele spel stopt, je zou dan dus weer opnieuw moeten beginnen met dat ene moeilijke level. Het werkt dus niet zo als het ontzettend fijne systeem van Gears of War (nummer 1 in ieder geval, van deeltje 2 weet ik het niet zeker).

Dus het werkt niet zo als er iemand weg gaat, de computer het weer zonder enige laadschermen of iets dergelijks overneemt. Helaas pindakaas, jammer genoeg.

Nieuw in de derde Halo is de toevoeging van power-ups. Er zijn een aardig aantal verschillende power-ups in de game gestopt. Soms lijken deze power-ups wel op elkaar, maar in de praktijk word de ene power-up meer, of juist anders gebruikt dan de power-up die er op lijkt. Bijvoorbeeld: Je zou bij een bubble shield hetzelfde verwachten als bij een deployable cover, het zijn immers allebei schilden/covers. Mis. De bubble shield word gebruikt zoals hij gebruikt zou moeten worden. En de deployable cover word vaak gebruikt om dingen af te schermen, en om dingen tegen te houden. De deployable cover ligt ook (helaas) niet veel in de multiplayer maps. Verder is er ook nog een portable gravity lift, die je kan gebruiken om snel hoog te komen, de minder handige trip mine (iedereen die oplet ziet ‘m wel liggen). En ook nog de irritante radar jammer: je radar werkt dan niet goed meer, er worden overal rode stipjes (vijanden) aangegeven terwijl die er niet zijn. Je kan dus niet onderscheiden of ‘dat ene stipje’ een echte vijand is of gewoon een ‘nep vijand’ blijkt te zijn… En last but not least: de power drain! Hiermee word de levensbalk van iedereen in een straal van XX meter meteen tot de helft leeg ‘gedraind’, dan word het dus wat makkelijker voor je gemaakt om double kills of zelfs triple kills te halen. Ook handig aan de power drain is dat als ze een voertuig ‘raken’, ze voor een tijdje uitgeschakeld zijn. Zo kun je dus iemand killen, terwijl hij op/in een voertuig zit, en jij niet.

Er zijn natuurlijk ook nog de vette (vind ik dan) voertuigen. Ik bespreek nu de twee nieuwe voertuigen, en misschien later de andere voertuigen. Als eerste nieuwe voertuig is er de Chopper: een heftige voertuig met twee wielen, al kun je het al bijna niet meer zo noemen. De chopper is vooral goed tegen andere voertuigen. Wel jammer is dat het schieten een beetje moeilijk gaat, niet zo als de andere voertuigen in ieder geval. Als je bijvoorbeeld naar links kijkt, zou een normaal voertuig naar links schieten, maar de Chopper schiet dan nog steeds voor zich uit. Dat kom omdat zijn voorkant nog steeds naar voren staat, hij is namelijk dan nog niet gedraaid. Je zit op een Chopper zoals je ook op een Chopper in het echt zou zitten (je weet toch?). De twee enige wielen zitten vooraan, deze wielen maken nog een bruut geluid ook, een erg leuk nieuw voertuig dus!

Als één van de leukste toevoeging in het nieuwe Halo deel vind ik de Hornet, de tegenhanger van de Banshee. Ook al lijken ze totaal niet op elkaar, de Banshee is snel en niet makkelijk wendbaar. Terwijl de Hornet juist langzaam en een stuk wendbaarder is, in vergelijking met de Banshee dan. De Hornet kan ook guided missiles afvuren, hoewel dit niet online kan. Hij zou (waarschijnlijk) anders te over-powered zijn. Wel hij natuurlijk ook gewoon een ingebouwde turret, zoals veel andere voertuigen hebben. Je kan in totaal met z’n drieeën op een Hornet, één iemand is de bestuurder, en aan beide kanten kan iemand zitten (één bestuurder en twee ‘bijrijders’ dus, voor de duidelijkheid).

De levels zijn opgebouwd uit allemaal onderdelen van de campaign levels, een beetje zoals NightFire (wie kent ‘m nog). Maar dan niet dat echt een heel stuk van de campaign met twee muren er bij geplakt, maar meer objecten en onderdelen van muren of andere dingen uit de campaign. De diversiteit die je in de mappen heb, zijn allemaal goed uitgewerkt (let eens op de details, dat zijn er ontzettend veel!). Er zijn natuurlijk ook wat meer sniper-levels (dat kan je haast niet voorkomen, alhoewel ik ze zelf redelijk haat), als je dan bijvoorbeeld gekilled word, staat er meestal iemand precies op dat ene punt te mikken waar jij dan komt. Zoals ik net al zei: vaak ben je dan dood, maar dit zijn dingen die bijna niet te voorkomen zijn, of je plaatst helemaal geen snipers. Dat zou natuurlijk wel minder leuk zijn, een no-scope headshot is altijd leuk! Sorry, ik dwaal af, we hadden het over de maps. De map die ik erg fijn vind werken is Rats Nest, deze is vooral erg leuk met Capture the flag, hier is hij (volgens mij) ook voor gemaakt (of andere varianten die er op lijken). Rats Nest is trouwens een DLC map, net zoals wel meer mappen.

Bungie blijft haar game ondersteunen door DLC te gebruiken. Er zijn nu twee betaalde versies van DLC uitgekomen, en één gratis map (Cold Storage) . De twee betaalde DLC zijn allebei 3 maps (in totaal 6 dus), het Legendary map pack (Ghost town, Avalanche en Blackout) en het Heroic map pack (Rats nest, Foundry en Standoff). Het nadeel aan de DLC van Halo is, dat deze DLC best wel prijzig is. Voor 3 mappen betaal je namelijk 800 M$ points, oftewel €10,-- voor drie mapjes. Maar, Bungie had het zichzelf makkelijk kunnen maken door drie schijtmaps te maken. Dat deden ze gelukkig niet, want zowel de 3 maps in het Heroic map pack zijn goed, maar ook de mappen in het Legendary map pack zijn goed. Inmiddels heeft Bungie weer nieuwe content aankondigt, dat ik sowieso ga kopen.

Oh ja, ik ben nog iets vergeten! Laatst (een paar maanden geleden) heeft Bungie een update ‘gedaan’ waarmee het level up systeem iets is verandert. Je kan namelijk nu per playlist ook up-levelen gaan. Jammer daaraan is dat je dan weer met elke playlist helemaal opnieuw kunt beginnen qua experience. Toen Halo 3 één jaar in de winkels lag, heeft Bungie nieuwe achievements in de game gestopt, er zijn nu namelijk in totaal 1750 Gamerpoints te behalen in het spel (voorheen was dit ‘slechts’ 1000G). Makkelijker is nu ook om het Hayabusa sword the halen (dat is een soort ninja sword op je rug), deze krijg je namelijk als je 1000G in de game heb gehaald. Toen moest je alle achievements halen, nu hoef je er een stuk of 20 niet te halen.

Je kunt dus ook nieuw armor krijgen in Halo, en dat dan vervolgens aan je maten op Live kunt laten zien. Zo zien ze dan dat jij een echte bikkel bent, want jij hebt alle achievements gehaald, en werd daarvoor beloond met een nieuw ‘stukje’ armor.

Een last-minute toevoeging van Bungie is de Forge mode. Dit is een soort map editor, waarmee je op levels, alles kunt verwijderen en er vervolgens jou wapens, jouw spawnpoints, jouw turrets, jouw voertuigen (nee, je kunt zelf geen voertuigen maken, ik bedoel zelf plaatsen) enzovoort in plaatsen. Zo krijg je erg hilarische mappen, maar ook echte mooie, lekker spelende vernieuwende mappen. Je krijgt in het begin een budget, en daarmee moet je dan jouw map mee maken. Raar vind ik dat je dan ook nog een limiet heb van spullen die je dan maar X keer kan gebruiken. Een beetje dubbel dus, het zou beter geweest zijn als Bungie één van de opties had gekozen. In alle maps van het Legendary map pack kan je het licht en de sfeer veranderen. Zo kun je bijvoorbeeld de old-looking sfeer nemen, dan speel je in een oude zwart-wit/sepia film. Waarbij je dan ook echt steeds een zwart vlekje voorbij ziet komen, net zoals in het echt. Of juist de nova sfeer, dan word je overspoelt door licht. Leuk, maar ik speel mijn online potjes toch het liefst in de normale kleuren. Eerlijk gezegd kwam ik er laatst pas weer achter dat dat kon, ik was het gewoon vergeten, omdat ik het (bijna) nooit gebruikt heb.

Ik ga ook nog wat vertellen over de Theater mode, hiermee kun je filmpjes maken met opnamen van jouw eigen gespeelde potjes, online of offline. Je kan de filmpjes stilzetten, vooruitspoelen, terugspoelen, in slow motion zetten, snel afspelen, screenshots maken, en filmpjes maken! Zo word het je natuurlijk wel erg makkelijk om leuke filmpjes te maken, als je zoveel opties hebt om de filmpjes af te spelen. Er zijn dus op YouTube ontzettend veel leuke en rare filmpjes te vinden. Ik zelf gebruik deze optie niet zo veel, het is zo’n feature die leuk is omdat het er in zit, maar meer ook niet. Ik heb (net zo als wel meer mensen denk ik) geen opname apperatuur, waarmee ik het dan dus ook op YouTube kan zetten

Steun steun, puf puf, hijg hijg, eindelijk zijn we aangekomen bij het laatste onderdeel waar ik het over ga hebben, namelijk de file share! Het file share systeem is bedoeld om jou eigen gemaakte screenshots, speltypen, levels en filmpjes in je eigen ‘stekkie’ te plaatsen, en vervolgens te delen. Je hebt 6 slots, waar je dus in totaal 6 zelfgemaakte content plaatsen kunt (je hebt ook de mogelijkheid om naar Bungie pro up te graden, dan heb je 24 slots in plaats van 6). Dit is erg leuk als je weer eens moet wachten, totdat de party leader nou eindelijk die ene game start. Weliswaar kun je in de game lobby alleen maar screenshots kijken, de rest kan je dan alleen downloaden (of weggaan, en dan je nieuwe gedownloade content bekijken/spelen).

Conclusie en beoordeling

Halo 3 heeft enorm veel opties waar je maanden (of zelfs jaren) mee bezig bent, dat komt door ten eerste de diversiteit in de levels. En ten tweede komt dat door de afwisseling van spelen, maken en bekijken. De multiplayer van Halo is in dit derde deel ook weer heel erg tof, waar je ook nog lang zoet mee zal zijn.
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Diversiteit
  • Forge
  • Theater mode
  • Leuke online modi
  • Mooie open mappen
  • AI
  • Herspeelbaarheid campaign
  • Minpunten
  • Spawnpoints in 8v8
  • Campaign makkelijk met zijn tweeën
  • Dure nieuwe content

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Ik moet direct aan Killer7 denken als ik dit zie… Alleen dan niet zo overweldigend.

  • lijkt me wel saai hoor…

  • Apart, toch niks voor mij.

  • Lijkt me niks op de DS. Misschien op het WiiBB. En dan wl je nek breken en het filmen.

  • Epic fail game…

  • Muziekgames op de DS doen het vaak goed :). Jammer dat men er het liefst zo ver mogelijk uit de buurt blijft, als ik de reacties zo lees. Hoe bedoel je bang zijn voor iets dat je niet kent.

  • daar lijkt me nou geen zak aan!

  • B-Boy op de ps2 was master

    de ds vind ik sowieso niks en breakdance op de ds o.O

    ik gooi anders wel een paar moves in het echt :D

  • Het stijltje ziet er leuk uit, en het touch screen van de DS is er inderdaad perfect voor!

  • Misschien ik deze wel halen, ziet er wel tof uit!

  • lol

  • ziet er niet uit, en lijkt me erg saai.

  • Hmm… kan wel wat worden maar lijkt me snel saai worden :)

  • Dit lijkt me echt zo'n game die veel mensen helemaal niets lijkt, terwijl het misschien toch best wel goed is. Ik zou hem zelf ook niet kopen, aangezien het mijn ding gewoon helemaal niet is.

  • Doh, boring xD

  • Nou enig….ahum

  • Saai en Lelijk……………………

  • Fijn, wordt Redbull weer duurder door dit kutspel omdat ze het sponseren. Alsof het al niet duur was

  • Ik ben zelf B-Boy, maar dit vind ik er echt wack uitzien..

    Geen echte B-Boys die deelnemen aan de Red Bull BC One zoals; Hong 10, Roxrite en Lilou? Maar wacke cartoony poppetjes? Dit is echt Nintendo shit met kiddy characters! Echte B-Boys en B-Girls weten wel beter! No kiddy shit maar gewoon downright de original flava en style! Geef mij dan maar B-Boy voor de PSP en PS2 die is tenminste realistisch!

    Maar er kan natuurlijk geen spel tippen aan het echte werk!

    Als je breakdance wil zien ga dan naar een jam! IBE en DBC zijn bijvoorbeeld de ultieme plekken om echte B-Boys en Girls te checken!

    Piezzuit!


  • ziet er egt zeer dom uit

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren