1. Tom Clancy's EndWar (PS3)

Tom Clancy's EndWar (PS3)

Aan beiden zijden bevinden zich computerschermen, verschillende statusbalken van de vele eenheden en controlepunten vertonen een schommel effect. Door de intercom hoor je veel geschreeuw vanaf het slagveld. Als een echte commandant sta jij koel achter je tafel met de vele landkaarten van de regio daarop en geef je de eenheden hun orders. Plotseling hoor je veel gerommel. De deur gaat open en daar staat je moeder je vragend aan te staren. “Ben je nou tegen je computer aan het praten?”

De altijd sfeervolle maar vooral tactische games van Tom Clancy reeks hebben er weer ééntje bij genaamd, Tom Clancy’s End War. Ditmaal gaat het niet om een tactical first-person shooter(fps), maar een strategische game. In deze game gaat het voornamelijk om, met de beschikbare eenheden verschillende missies te volbrengen. Dit betekent ook dat je als speler je geen zorgen hoeft te maken over een basis die je moet bouwen voor je bijvoorbeeld een tank kan inzetten. Hierdoor krijg je een vlotte gameplay, maar voor dat ik op de zaken vooruit loop laten we beginnen bij het begin.

In het jaar 2016 is er heel weinig tot geen olie meer beschikbaar, een jaar later activeren de Verenigde Staten van Amerika & Verenigde Staten van Europa het anti-rakettenschild wat het einde van de nucleaire oorlog betekent. Rusland is hier niet zo blij mee en begint als hoofdleverancier van gas en olie, hun eenheden met wapens uit te rusten en de derde wereld oorlog is begonnen.

Voice Command

Vanaf dit punt is de speler aanzet om het door hem gekozen leger te leiden naar de overwinning. De legers die je kan leiden zijn, de Amerikanen met hun Joint Strike Force, de Europeanen met het Enforcer Corps en de Russen met hun Spetsnaz Guard Brigade, die elk weer hun eigen specialiteiten hebben. Dit doe je alleen niet op de traditionele manier met de controller, maar met je stem. Inderdaad je leest het goed, je stem speelt een grote rol in deze game en het werkt nog goed ook. De Voice Commands worden gegeven via het ‘who-what-where’-systeem, dit wil zeggen dat je in een commando eerst de eenheid oproept (who), hem een taak geeft (what) en waar deze taak moet worden uitgevoerd (where). Een commando ziet er dan bijvoorbeeld zo uit: ‘Unit-7-Move To- Bravo’ of ‘Calling all- Tanks- Attack- Hostile-3’. Door deze vorm van commando’s geven, werkt het in de meeste gevallen soepel en sneller dan de traditionele besturing. De enige kanttekening die hier bij gezet moet worden, is dat je wel goed op je uitspraak moet letten van de Engelse woorden. Tevens als je te zacht (of te hard) praat, zal het commando niet worden verstaan door de computer of verkeerd verstaand. Dit kan leiden dat er geen of een ander commando wordt uitgevoerd. Dit kan op cruciale punten, zoals midden in een gevecht of bij het inroepen van support zoals een airstrike, knap lastig zijn. Het belangrijkste is om tijdens deze situaties vooral koel te blijven als een echte commandant, of de kans is groot dat het voorval zich zal herhalen.

De eenheden

In End War heb je de keuze uit zeven soorten eenheden, die allemaal weer hun eigen functie en specialiteit hebben.

Zo zijn de Riflemen sneller in het veilig stellen van satellietverbindingen dan de Engineers, maar die zijn op hun buurt weer beter in het upgraden van een satellietverbinding dan de Riflemen. Voor de voertuigen hebben ze het ‘Rock-Paper-Scissor’ principe toegepast. Zo zijn helikopters goed tegen tanks, tanks op hun beurt goed tegen transport en transport weer tegen helikopters. Door deze magische driehoek is het spelen goed te doen voor beginners en dodelijk in de handen van de experts. Weten wanneer je welke eenheid naar voren moet pushen en wanneer je deze eenheid weer moet terugtrekken is de sleutel tot de overwinning.

Overleven je eenheden het slagveld in de Campagne en/of Theatre of War, kunnen deze worden gepromoveerd, wat weer effect heeft op hun effectiviteit. Daarnaast kan je jouw eigen leger upgraden op verschillende punten, deze upgrades hangen wel samen met de rang die de eenheid heeft. Deze upgrades koop je met geld, dat je krijgt na het volbrengen van je missie. In Theater of War krijg je bij verlies ook geld maar een kleiner percentage. Tijdens het spelen van een missie zit de camera altijd vast aan een eenheid, zo zie je het slagveld altijd vanaf het perspectief als die van je eenheden. Dit brengt een leuke sfeer met zich mee maar heeft ook zijn minpunt, aangezien je de camera niet vrij kan bewegen. Zo zijn er situaties dat je iets verder wil kijken dan de eenheids neus lang is, maar dan moet je het doen met een Binoculair view die zoals de normale camera aan de eenheid vast zit. Ook is het mogelijk de Sitrep op te roepen, indien je een command vehicle hebt. Op de Sitrep zie je het slagveld op een kaart van bovenaf. Een nadeel hiervan is dat vijandelijke troepen nog moeilijker te zien zijn, aangezien je alleen maar vijandelijke eenheden ziet als ze uit de Fog of War komen.

De gamemodes

In End War heb je drie modes, Campagne, Theatre of War en Skirmish. De Campagne mode volgt het verhaal van het door de speler gekozen leger, die verschillende soorten missies moet volbrengen. Zo zijn er Assault, Conquest, Siege en Raid missies. Zo is het de bedoeling bij Assault alle vijandelijke troepen te verslaan. Bij Conquest moet je meer dan de helft van de satellietverbindingen in handen krijgen en houden tot de victory timer is afgelopen. Zo als je kan zien gaan beiden partijen voor het zelfde in deze missies maar er is meer. Bij Raid en Siege missies gaat dit iets anders De aanvallende partij moet bij een Raid missie de helft van de doelen vernietigen en de verdedigende zijde dit voorkomen. Bij Siege moet de aanvallende kant satellietverbindingen veroveren en in handen houden tot de tijd voorbij is, zoals bij Conquest. De verdedigende zijde moet alle vijandelijke eenheden vernietigen maar is tot dat de versterkingstimer afgelopen is, afgesloten van de buitenwereld.

Deze missies worden ook gebruikt in Theatre of War, wat de multiplayer campagne is van Tom Clancy’s End War. De speler kiest een leger en gaat gezamenlijk met andere spelers de strijd aan, met en van de andere facties. Op een wereldbol kan je zien welke gebieden worden vastgehouden, waar er gevochten wordt en hoe lang het nog duurt voor je het gebied dat je wilt aanvallen, kan aanvallen. De winst is binnen zodra jou factie de andere hoofdstad heeft aangevallen. In Theatre of War komen missies voor die je 1v1 speelt maar ook missies die je 2v2 speelt. Bij de 2v2 gevechten moet je de resources delen met jouw teamgenoot en is communicatie met elkaar ook zeer belangrijk. Wie pakt welk punt, wat verdedigd de andere speler en andere vragen komen dan aan bod en dat verdiep de gehele gameplay. De Skirmish mode is zowel offline als online mogelijk en kan je kiezen uit de verschillende missies.

De graphics van End War zijn ook niet de minste, maar stijgt ook niet boven het andere game geweld uit dat in deze drukke game periode het daglicht zien. Maar wat blijft het toch mooi als de Defcon1 situatie wordt afgeroepen en je een raket laat inslaan op je tegenstander of een algemene airstrike vijandelijke units bombardeert. De geluidseffecten mogen er ook wezen en de muziek brengt de spanning ook echt op het punt waar het moet zijn. Daarnaast zijn de animaties van je eenheden ook heel mooi gedaan, je ziet ze echt één voor één een gebouw infiltreren. Wat ook weer resulteert in een klein schermpje in de linker boven hoek, waar te zien is hoe bijvoorbeeld een groep Riflemen een satellietverbinding hacken.

Conclusie en beoordeling

None

Over het algemeen heb ik mij zeer vermaakt met Tom Clancy’s End War, alleen ben ik wel van mening dat End War wel echt met Voice Command moet worden gespeeld. Ben je dat niet van plan zal dit de game niet ten goede doen, aangezien de camera vast zit aan de eenheden en acties wat stroever gaan met de controller. Door Theater of War wordt de game value ook beter, aangezien je jou tactische en strategische inzichten dan kan inzetten tegen over andere spelers.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Voice command system
  • Rock, Paper, scissors system
  • Graphics
  • Minpunten
  • Camera zit vast aan de eenheden
  • Minder leuk zonder Voice Command

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Dat is mooi dat ze er blij mee zijn. Ik heb geen ps3 dus maakt mij niet echt uit eigenlijk:P

  • Zo dat had ik dan weer niet verwacht, maar heeft deze game een lange speelduur.? want bij mij gaat speelduur altijd voorop

  • Ik moet hem ook nog halen dus, 1 miljoen en 1 exemplaren.



    @Stevee

    Singelplayer ongeveer 20 uur (je kunt hem meerdere keren uitspelen)

    En dan is er nog de multiplayer die ngo wel voor wat uurtjes vermaak zorgt!


  • Heb alleen maar enthousiaste verhalen gehoord tot nu toe van de mensen die dit spel hebben. Zelf heb ik meegedaan aan de beta om eens ff te kijken hoe de gameplay was maar dit is deffo niet my cup of tea…

    Voor alle fans van bijvoorbeeld Splinter Cell schijnt het wel een toppertje te zijn…

  • ik heb er een van :D

  • Ja is ook wel een vette game. Alleen verscheept wil toch niet per definitie zeggen verkocht? Dan liggen er toch 1 miljoen exemplaren in de winkels? Niet dat ze niet verkocht gaan worden. :P

  • @PDAWG360



    De crappy MGO gameplay valt niet te vergelijken met de SP gameplay ervaring. MGO boeit mij ook geen ene reet, maar de MGS4 SP is uitermate vet!

  • Bale dat ik een PS3 heb! hopelijk komt ie ooit nog naar de 360 !

  • Damn, alleen al voor deze game zou ik een PS3 halen… Nah, dat gaat me iets te ver :P

  • ik hoop echt dat deze game goed verkoopt, want dit is de beste game samen met shenmue die ik ooit heb gespeeld!!

  • Dit is dé parel van de afgelopen jaren!

  • Heb de LE editie gekocht, echt een super spel.



    Over een jaartje of twee komt de Existence versie als een gelimiteerde editie. En dat zal ook voor de 360 uitgebracht worden… NOT (sorry xbox bezitters :D)

  • Was te verwachten, ik schat zo'n 7 miljoen keer verkocht in de toekomst.

  • MGS verkoopt egt snel en dan zitten hier nog niet eens die cijfers van die japaners tussen of de cijfers van de ps3 bundels + MGS :)

  • heb hem ook



    @stevee….ja speelduur is echt het belangrijkste. :(

    ik speel ook liever een saai spel van 100 uur dan een supergoed spel van 10 uur.

  • \"Konima is uitermate blij met de cijfers\"



    Konima? :P



    Is dat een mix van Konami, Conimex en stukjes Kojima? :P


  • Konima is uitermate blij met de cijfers en hoopt kopers van het spel nog gelukkiger te maken met nieuwe content voor Metal Gear Online en via de Extra-optie die in het spel zit.

    Konima? Wat die gast boven me zegt.

  • lijkt me een beetje weinig ? voor mgs ._.

  • weinig? gaat alleen om europa he

  • Is het 1 miljoen exemplaren verschepen een item van grote nieuwswaarde? Als het nou verkocht zou zijn kon ik het nog wel begrijpen, maar dit is (zeker gezien dit spel) nog niet zo'n grote prestatie.



    En nog niet alle 25.000 gelimiteerde special editions zijn verkocht, hier in de winkel ligt er nog 1 ;)

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren