1. Medieval II: Total War (PC)

Medieval II: Total War (PC)

We zijn aanbeland in het jaar 1228. Waar koning Knut van Denemarken Schotland aan zijn rijk heeft toegevoegd, heeft de Milanese staat de paus van zijn goddelijke zetel afgestoten. Inmiddels is een kwart van de bevolking van Londense regio moslim en is het Arabische schiereiland in de handen van de Polen. De hele wereld is met elkaar in conflict. Het is een gekte van jewelste in het jaar 1228, en dat terwijl de wereld nog veel meer te wachten staat!

[p]Deze religieuze kunsten spelen dus een grote rol in de wereld. De paus is in Medieval iets wat in de voorganger van deze reeks, Rome: Total war, de senaat was. De katholieke staten moeten indruk maken op de paus. Als de paus je gunstig gezind is krijg je meestal een grote som geld cadeau. Wat de paus dan ook in al zijn wijsheid kan doen, is een kruistocht in het leven roepen. Met een gigantisch leger moet je dan een door de paus aangewezen gebied overnemen. Dit is dan ook erg leuk om te doen en brengt des te meer een leuke simulatie van de Middeleeuwen. [p]Natuurlijk is de wereld leuk om in te huishouden, maar dat is nou niet echt de meest belangrijke factor aan de game. Immers had je dan ook net zo goed een potje risk kunnen spelen. Wat dus echt de doorslag geeft in Medieval, is het slagveld. Het slagveld is in principe het verlengde van de wereldkaart. Met de op de kaart gerekruteerde legers val je tegenstanders aan, of zij vallen jou aan. Wat dan meteen opvalt aan het slagveld, is dat het er allemaal fantastisch uitziet en nog eenvoudig mee kan komen met de huidige audiovisuele standaard. De soldaten zien er in tegenstelling tot de voorganger Rome Total War niet meer hetzelfde uit, en de gevechten zijn nu nog meer spektakel. De soldaatjes hakken vol overtuiging op elkaar in, en het slagveld is eens te meer een groot tactisch geheel. Dat hier een flink tactisch vernuft voor nodig is blijkt wel, want als je dat niet hebt zul je jammer genoeg op een hoge moeilijkheidsgraad nooit ver komen. Een minpuntje is wel, dat legers af en toe nog orders negeren. Niet omdat ze niet willen, maar omdat het volgens de computer niet kan. Slordig, maar eigenlijk moeilijk te voorkomen.[p][screenright id=79994]Deze battles kunnen natuurlijk ook online gespeeld worden. Online kun je jouw tactische kunsten prima laten zien en je tegenstander in de pan hakken. Helaas komt er online veel lag in voor, en is de online modus ook echt niet meer dan een enkele battle. Een degelijk ranking systeem ontbreekt. Jammer, want dat zou, hoe eenvoudig het ook zou kunnen zijn, alsnog een mooie toevoeging zijn geweest. Een leuk gegeven is wel, dat de makers regelmatig gratis mods aanbieden. Deze houden meestal herbalancering in, maar ook nieuwe slagvelden en soldaten. Een leuk gegeven is dan ook dat de kleine, maar trouwe achterban veel mods op internet zet, die je uiteraard gratis kan downloaden. Zo heb ik een leuke campagne genaamd: 'Clouds across Europe' gedownload, die een paar extra volkeren bevat. Veel lof voor deze mensen, maar natuurlijk ook voor de makers, zonder wie dit nooit mogelijk zou zijn geweest.[p]">[p]Deze religieuze kunsten spelen dus een grote rol in de wereld. De paus is in Medieval iets wat in de voorganger van deze reeks, Rome: Total war, de senaat was. De katholieke staten moeten indruk maken op de paus. Als de paus je gunstig gezind is krijg je meestal een grote som geld cadeau. Wat de paus dan ook in al zijn wijsheid kan doen, is een kruistocht in het leven roepen. Met een gigantisch leger moet je dan een door de paus aangewezen gebied overnemen. Dit is dan ook erg leuk om te doen en brengt des te meer een leuke simulatie van de Middeleeuwen. [p]Natuurlijk is de wereld leuk om in te huishouden, maar dat is nou niet echt de meest belangrijke factor aan de game. Immers had je dan ook net zo goed een potje risk kunnen spelen. Wat dus echt de doorslag geeft in Medieval, is het slagveld. Het slagveld is in principe het verlengde van de wereldkaart. Met de op de kaart gerekruteerde legers val je tegenstanders aan, of zij vallen jou aan. Wat dan meteen opvalt aan het slagveld, is dat het er allemaal fantastisch uitziet en nog eenvoudig mee kan komen met de huidige audiovisuele standaard. De soldaten zien er in tegenstelling tot de voorganger Rome Total War niet meer hetzelfde uit, en de gevechten zijn nu nog meer spektakel. De soldaatjes hakken vol overtuiging op elkaar in, en het slagveld is eens te meer een groot tactisch geheel. Dat hier een flink tactisch vernuft voor nodig is blijkt wel, want als je dat niet hebt zul je jammer genoeg op een hoge moeilijkheidsgraad nooit ver komen. Een minpuntje is wel, dat legers af en toe nog orders negeren. Niet omdat ze niet willen, maar omdat het volgens de computer niet kan. Slordig, maar eigenlijk moeilijk te voorkomen.[p][screenright id=79994]Deze battles kunnen natuurlijk ook online gespeeld worden. Online kun je jouw tactische kunsten prima laten zien en je tegenstander in de pan hakken. Helaas komt er online veel lag in voor, en is de online modus ook echt niet meer dan een enkele battle. Een degelijk ranking systeem ontbreekt. Jammer, want dat zou, hoe eenvoudig het ook zou kunnen zijn, alsnog een mooie toevoeging zijn geweest. Een leuk gegeven is wel, dat de makers regelmatig gratis mods aanbieden. Deze houden meestal herbalancering in, maar ook nieuwe slagvelden en soldaten. Een leuk gegeven is dan ook dat de kleine, maar trouwe achterban veel mods op internet zet, die je uiteraard gratis kan downloaden. Zo heb ik een leuke campagne genaamd: 'Clouds across Europe' gedownload, die een paar extra volkeren bevat. Veel lof voor deze mensen, maar natuurlijk ook voor de makers, zonder wie dit nooit mogelijk zou zijn geweest.[p]">

Conclusie en beoordeling

Medieval II: Total War verbeterd zijn voorganger Rome in vele facetten. Met name de battles zijn een stuk beter uitgewerkt en zijn werkelijk adembenemend om naar te kijken. De wereld in nu eindelijk éém groot geheel en zorgt voor tientallen uren aan gameplay. Jammer is wel dat er geen spectaculaire online modus bij zit, maar daar kan ik mee leven, aangezien de singleplayer al lang genoeg is. Bravo, medewerkes van de Total War serie, jullie hebben weer een geweldig product op de markt gebracht!
9,3
Score
93
Score: 95
  • Pluspunten
  • Erg lang speelbaar
  • Battles bijzonder goed uitgewerkt
  • De wereld is één groot geheel
  • Veel leuke mods
  • Grafisch uitmuntend
  • Minpunten
  • Af en toe wat bugs in de battles
  • Geen boeiende online modus

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Daar zat ik nou echt op te wachten…. Dus niet

  • Het gaat een 3D beat em up worden. My guess: Het gaat floppen.



    http://kotaku.com/5020097/wii-castlevania-revealed-its-a-fighting-game

  • Dit hoopte iedereen al, maar dan op een 2D versie…

  • nix aan dus

  • NEE geen 3D :( en nog een fighter ook….. hell's freezing over.

  • Euhm, het ging toch om een vechtspel.



    Het zou zoiezo raar zijn als Simon Belmont en Alucard in de zelfde game zaten, die twee komen volgens de Castlevania tijdlijn uit een hele andere periode.

  • Dit is niet speciaal aangezien er iedere dag van dit soort games op de Wii komen.

  • Is dat goed nieuws?

  • Hmm als het 2D was had ik het heel vet gevonen, vorige 3D deel viel echter tegen dus… maar even afwachten.

  • Iedere poging mag geprezen worden. Het kan goed uitpakken. ~denkt aan alle giftpijlen die erop Nintendo afkwamen toen bekent werd dat Retro de developer was van de next Metroid~

  • Alleen heeft Nintendo nog nooit zo vaak een serie verkloot als Konami Castelvania.

  • De 2D-versies zijn meesterwerken, of deze 3D-versie dat ook zal worden, betwijfel ik. We zullen het zien.

  • Nou aangezien de Castelvania het heel goed doet, dan zal deze ook wel goed verkopen.

  • word wel gekocht denk k

  • @ Menage, de kwaliteit van de Castlevania-serie kan sinds SotN als vrijwel constant worden beschouwd. Ik vond HoD dan wel wat slechter, en sommigen vonden de aparte spelwerelden van PoR matig, maar dat zijn geen grote dingen.



    Nintendo heeft ook zovaak dingen verkloot:

    -Metroid: Hunters zoog natte stierenballen, Corruption's niveau was voor Retro's doen nogal laag.

    -Zelda: Nog steeds erg zwakke verhalen, gameplay gaat niet vooruit, verhaal blijft ook vrijwel altijd hetzelfde, Nintendo heeft de CDi games laten maken, de Four Swords spellen waren niet zo goed, TWW niet compleet, TP verouderd omdat ie 1,5 jaar te laat uitkwam.

    Mario: enorme hoeveel heden onnodige spinoffs, nog steeds geen online voor MP, de laatste jaren meer RPG's dan platformers (niet erg, maar het zegt wel wat), glitches worden niet erkend maar technieken geoemd en in latere delen met opzet toegevoegd.



  • Creed, anti-Nintendo noobje? Beetje gaan zeggen dat de verhalen van Zelda zwak zijn. haha. Je bent een rare jongen wist je dat?



    Ik houd niet van Castlevania, deze game is dan ook niks voor mij.

  • Ik vond de 3D Castlevania op de N64 zo slecht nog niet.

    Kan best leuk worden!

  • _Kay_, niet bepaald, ik heb zelf jaren lang alleen Nintendo consoles en games gekocht. Daarnaast, hoe zijn de verhalen in Zelda dan niet zwak?



    In 9/10 gevallen komt het neer op Ganon(dorf)/dienaar van Ganon/Vaati/ander monster dat Zelda heeft ontvoerd/versteend en mogelijk ook het bestaan van Hyrule bedreigt, waarna Link op reis gaat om magische artifacten (meestal 3) te vinden waarmee hij Zelda en/of kan Hyrule te redden/de Master Sword kan verkrijgen. Hierna volgt meestal een plottwist, meer kerkers om artifacten vandaan te halen, de bazen komen meestal neer op het principe \"raak mij met het dungeon item (op een overduidelijke zwakke plek) en sla daarna op me los\". Ganon/andere eindbaas, Zelda/Hyrule is gered en bijna iedereen leefde nog lang en gelukkig.



    En dan meestal nog wat \"diepgang\" in de vorm van de Dark World (ALttP/ToTG) of een varatie hierop (OoT, TP). Ik wil niet Sony-fanboy-achtig overkomen (hell, ik haat Sony) maar een gemiddelde Metal Gear Solid cutscene van 10 á 20 minuten heeft meer verhaal ontwikkeling en/of plottwists dan een Zelda spel.



    Ik ben dan misschien wel een fan, maar ik ben niet zo blind dat ik alleen maar goede dingen zie. Zo is de Metroid Prime subserie, die vrijwel perfect begon met Metroid Prime en goed werd gecomplimenteerd door Metroid Prime 2: Echoes, gewoon verneukt (excusez moi voor de woordkeuze) door Hunters (bagger singleplayer, hordes glitchers, cheaters en disconnectors online).




  • Castlevania werkt het beste in 2D maar ik wacht altijd wel af voordat ik een oordeel geef.



    Straks wordt het nog wel een goede game.

    En @ creed



    De verhaallijn in Zelda zijn niet zwak. Ze zjn ook niet al te sterk maar zeker niet zwak. Bij zelda gaat het om de beleving van het spel niet om het verhaal. Jij moet het spel beleven en niet het verhaal ervan gaan beluisteren, dat is een heel groot verschil.

    Het verhaal is onderdeel van iets veel groters waar de kwaliteit van zelda games wegstromen. Iets wat vele devs nooit zullen bereiken.




  • Castlevenia vind ik saai. Maar wel goed nieuws voor de Wii- bezitters…

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren