1. Tom Clancy's EndWar (PS3)

Tom Clancy's EndWar (PS3)

Een RTS game op een console was op vandaag de dag een taboe, de controls werkten niet lekker en je had niet het makkelijke snelle overzicht als op de PC. Ubisoft heeft deze problemen aangepakt en de gewaagde poging gedaan om een RTS game op de console uit te brengen en wordt bekroond het label van Tom Clancy's: Endwar. Endwar pakt de problemen handig (of eerder mondig) aan, met behulp van voice commands wil het de wereld letterlijk en figuurlijk veroveren.

Endwar is dus een RTS game, speciaal ontwikkeld voor de PS3 en X360. Met "Tom Clancy's" in de titel verwacht iedere gamer een sterk verhaal met veel plot wendingen en politieke crisissen. En of dat erin zit. Nadat de olievoorraden in het beruchte Midden-Oosten zijn vernietigd door een nucleaire oorlog is Rusland de grootste producent op het gebied van fossiele brandstoffen. De USA en Europa hebben een heus raketschild ontworpen dat zelfs de kleinste, snelste en meest radar-onzichtbare raket uit de lucht haalt. Als de spanningen toenemen lanceert de USA een militair ruimtestation en wanneer blijkt dat een adviseur van de Europese Unie terroristen van wapens voorziet, breken er conflicten uit. De derde wereld oorlog kan nu niet meer op zich wachten...

Een geweldig verhaal, zo kun je het samenvatten. Maar een verhaal alleen is niet genoeg, zoals ik al zei pakte een RTS op een console nog nooit goed uit, omdat de besturing met een controller niet zo fijn en soepel is als met muis en toetsenbord. Om dit op te lossen heeft Ubisoft iets nieuws bedacht: voice commands. Nou ja, nieuw? Een paar andere games hebben dit fenomeen al, denk maar aan Socom en Rainbow Six. Maar ik kan mij herinneren dat die nooit lekker werkten (alhoewel Rainbw Six Vegas 2 al een verbetering was). In Endwar hebben zij dit uitstekend uitgewerkt. Het draait eigenlijk om de "wie", "wat" en "waar". Dus als je wilt dat jouw helikopters de tegenstander zijn tanks aanvallen roep je bijvoorbeeld: "Unit two attack hostile seven!" door je headset. En het werkt kortom geweldig, ze volgen snel jouw orders op. Het is mij wel opgevallen dat het niet om de uitspraak gaat, maar om de snelheid waarmee je het zegt. Als je te snel een command geeft, kan de game het niet 'begrijpen'. Spreek de commands in normaal tempo uit en hij begrijpt het volkomen. Heb je misschien niet zo'n goede Engelse uitspraak? Dan kan dat misschien voor problemen zorgen, maar je kunt het ook van de andere kunt bekijken: je uitspraak wordt er heel wat beter op!

Heel erg mooi en aardig, maar niet 'de' reden om de game te kopen. Wat ik het vetste aan de game vind is de gameplay. Het werkt heerlijk vlot (mede dankzij de voice commands) en is simplistisch uitgewerkt. Het rock-paper-scissors systeem werkt zeer vermakelijk en gevarieerd. Alleen het camera standpunt zorgt voor de nodige onoverzichtelijkheid, maar dat is het enige minpunt aan deze game. Endwar werkt niet met het base-builden gedoe, je hebt een aantal eenheden en je wordt direct in het front van de strijd gegooid. Een aantal eenheden, een eigen bataljon bedoel ik. In Endwar ben je Kolonel van één bepaald bataljon. De eenheden in dit bataljon kunnen promoveren en die kun je dan weer upgraden met nieuwe wapens en uitrusting. Offline is dit leuk, maar vooral online komt dit goed tot zijn recht.

In Endwar kun je jouw eigen bataljon online meten met dat van een ander doormiddel van een bloedig gevecht. Je kiest net als offline één van de drie facties en probeert de wereld te veroveren. Je krijgt een map voorgeschoteld, kiest een slagveld en aan het eind van een dag wordt berekend welke factie de meeste overwinningen op dat slagveld heeft behaald en zo wordt de map bepaald voor de dag daarna. En uiteindelijk als één factie 28 gebieden bezit begint het hele tafereel overnieuw. Dit kan maanden duren, maar ook in één week. En het werkt zo wreed en vlot dat je de online mode gewoon niet kan loslaten, het is verslavend. Om het hele geheel af te maken heeft Ubisoft ook nog geweldige graphics en animaties. Elke omgeving en elk personage ziet er subliem uit. Kortom: Endwar is een geweldige game!

Conclusie en beoordeling

None

Endwar bewijst dat RTS games ook op consoles goed uitpakken. De voice commands werken en vlotheid van de gameplay zorgen voor een unieke game ervaring. Het verhaal zit goed in elkaar en het ziet er ook nog eens gelikt uit. En als je offline klaar bent, heb je de online mode nog om te laten zien dat jij de beste commandant bent.
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Sterk verhaal
  • Voice command werkt uitstekend
  • Gevarieerde en vlotte gameplay
  • Online ontzettend vet
  • Goede graphics en animaties
  • Minpunten
  • Camera is wat onoverzichtelijk

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • lol die prince is net een jongetje van 6 jaar ofzo :P

  • Kan wel een toffe platformer worden :D

  • Dat we in deze tijd nog steeds met zo'n graphics rondlopen. Schandalig. Het is dan wel de DS, maar grapihcs op een hand held bestaan ook hoor.

  • whaha lol @ kleine prince =P

  • Lijkt wel de Prince in zijn kiddie jaren lol :p Maar ja idd het kan een toffe platformer worden.

  • Fail. Sorry hoor maar een beetje op de naam alleen een 2d platformer uitbrengen, no thanks.

  • Ziet er niet uit.. FAIL

  • lelijke stijl!

  • lol baby prince

  • lijkt me dus echt niks

  • Laat de PoP voor de next-gen consoles The Prodigy heten please!!!

  • Ga ik zeker halen!

  • Lijkt me best tof, zo'n platformer. Ik ben benieuwd.

  • Zeker dat het niet voor de gba is gemaakt !!



    Gewoon weg droevig om te zien wat ze er van maken.

    heb genoeg side scrolling games gespeeld op mijn ds en die zagen er veruit superieur uit, als je dit er naast houd

  • oke?!

  • ziet er niet goed uit imo

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren