1. Growlanser: Heritage of War (PS2)

Growlanser: Heritage of War (PS2)

Vage onbekende RPG's, ik hou ervan! Hoe weirder, hoe beter! Zo'n game waar niemand ook maar een drol om geeft zodat het echt 'jouw kindje' is zeg maar. Als zo'n game vervolgens opgepakt wordt door het grote publiek, als we hier in het westen bij RPG's van een groot publiek kunnen spreken tenminste, is het eigenlijk nog beter. Des te groter is immers de kans dat een eventueel vervolg ook hier het licht ziet. Growlanser is zo'n vage RPG waar niemand ooit van gehoord heeft. Vol goede moed begon ik aan het avontuur!

Heritage of War is inmiddels het vijfde deel in de Grownlanser serie. De game is een Real Time Action Tactical Role Playing Game, maar men neemt het me vast niet kwalijk als ik dat even afkort naar TRPG. Ik had enkel van de serie gehoord door import-sites in de gaten te houden, maar boeien deed het me niet echt. Growlanser I, II en III sluiten op elkaar aan, waarbij deel II een side-story is van deel I en deel III een prequel is van deel I. Growlanser IV introduceerde een geheel nieuwe wereld en in Growlanser V is dit eveneens het geval, waardoor deze twee laatste delen goed afzonderlijk van elkaar te spelen zijn. Inmiddels is deel VI al ruim een jaar uit in Japan wat een directe sequel van deel V schijnt te zijn, dus verwacht ook een recensie van die game over drie jaar, als deze game tenminste deze kant op komt. Oorlog is het hoofdthema in de Growlanser-serie, en dat is ook zo'n beetje wat alle Growlanser games met elkaar verbindt.

Het spel speelt zich af op een continent dat in drie koninkrijken is verdeeld: Grangale, Neylern en Cyriltia. Het continent zelf is omringd door water waarin zich zogenaamde Screapers bevinden, wezens die al het leven op het continent bedreigen. Alsof dat al niet vervelend genoeg is dreigt het land ook nog eens af te sterven, waardoor vruchtbaar land steeds schaarser wordt. Temidden van deze tragedie sta jij als speler. Je begint de game als Seldous, die samen met zijn vrienden Vanette en Isaac een grootschalige oorlog proberen te voorkomen. Met behulp van een groot wapen dat per toeval wordt gevonden weet men de strijdende koninkrijken tot kalmte te manen. Vervolgens wordt de Peace Maintenance Brigade opgericht die de vrede op het continent bewaakt. Interessant is dat vanaf dat moment het perspectief van waaruit je het verhaal beleeft opeens met regelmaat verschuift naar een ander personage. Leuk gedaan, maar eigenlijk doet het er niet zoveel toe, want het verhaal rammelt aan alle kanten. Wat doet de magische barriere om het eiland waardoor niemand het eiland kan verlaten? Wat voor mensen steken er achter de drie koninkrijken op het continent? Wat beweegt de hoofdpersonen in de game eigenlijk? En ga zo maar verder. Al deze onderwerpen worden licht aangeraakt, maar niet uitgediept, waardoor je je als speler totaal niet betrokken voelt in de game. De personages doen je niks, je kent ze niet, hebt geen feeling met ze. Dit is geen Role Playing Game, dit is Some Bastard I Just Happen To Control Playing Game, en dat is alles behalve goed.

De gevechten vinden plaats in real time, vergelijkbaar met het systeem in Final Fantasy XII, waarbij je vijanden ziet lopen en je dus kan kiezen om een gevecht aan te gaan of deze te ontlopen. Als speler bestuur je alleen het hoofdperonage, waarbij de andere personages min of meer hun eigen keuzes maken, hoewel je wel de AI van de personages kan instellen zodat ze adequaat reageren op vijanden zoals jij ze opdraagt. Daarnaast kun je tussentijds teamleden de opdracht geven een bepaalde aanval of item te gebruiken. Dit werkt allemaal naar behoren, alleen is het lastig om overzicht op het speelveld te houden. Met behulp van een radar kun je wel zien wie vijandelijke units zijn en wie niet, alleen voltrekken gevechten zich zo chaotisch en snel dat het lastig is de juiste orders op de juiste momenten aan de juiste teamleden te geven. De gevechten zijn over het algemeen zo gemakkelijk dat je zelden een game over op je bord krijgt, maar het tactische element verdwijnt hierdoor wel. Liever had ik gezien dat de gevechten in beurten werden verdeeld, waarbij vijanden ook tactisch te werk gaan. Dit is echter niet het geval, wat gevechten behoorlijk saai maken. Gevechten die belangrijk zijn voor het verhaal zijn interessanter. Hierbij worden vaak condities gesteld aan het winnen van het gevecht, zoals bijvoorbeeld het beschermen van een bepaald personage. Deze gevechten zijn al wat tactischer omdat je vaak, voordat je begint, keuzes kan maken hoe je het gevecht aangaat, zoals de windrichting kiezen van waaruit je de vijand benadert etc. Deze keuzes hebben vervolgens weer een effect op het verloop van het gevecht.

Na gevechten krijg je experience points waarmee je personages stijgen in level en daarmee sterker worden. Ook krijg je geld, die je kan uitgeven aan armour en wapens in de dorpjes en steden die het continent rijk is. Wapens en armour waarmee je je personages aankleedt bepalen de skills en de magic die de personages leren. Door met bepaalde wapens en armour te vechten genereer je zogenaamde plates, waar een bepaalde skill of magic attack aan verbonden is. Deze plates kun je vervolgens in de skill tree van een personages plaatsen. Na gevechten ontvang je naast experience points ook knack points, die automatisch in de actieve plate in je skill tree vloeien. Plates kun je vervolgens weer aan elkaar verbinden om zo voor jezelf te bepalen welke skills je wilt leren. Dit systeem is erg lastig om onder de knie te krijgen, maar zodra je het door hebt wel erg leuk. Het is een stukje customization die ik nog niet eerder ben tegengekomen in games. Wat mij betreft mag een dergelijk inventief systeem wel vaker gebruikt worden.

Zoals ik al zei doen de personages in de game mij vrij weinig. Wat ook niet helpt is de stomme nasynchronisatie. De stemmen klinken erg saai en ongeïnteresseerd. Na elk gevecht roept er wel weer iemand “My blade strikes for the future!”, of “Power is everything!” en nog meer van dergelijke stomme oerkreten waar zelfs Steven Seagal zich voor zou schamen, en iedereen weet dat hij de meester van clichés is. De muziek is overigens wel de moeite waard, en maakt de gehele speelervaring zeker een stuk draaglijker. Elke situatie in de game wordt voorzien van een gepast stukje muziek die nergens stoort en goed ondersteunt. Visueel komt de game helaas ernstig tekort, de game komt over als een eerste-generatie Playstation 2 game. Nu geef ik zelf niet zoveel om het visuele aspect van een game, maar als zelfs mij opvalt dat de game visueel tekort komt is het redelijk ernstig gesteld. Erg jammer, maar helaas.

Conclusie en beoordeling

Het blijft blijkbaar geen feest op de PS2 waar het RPG's betreft. De game doet wat 'ie moet doen, maar doet het alleen niet erg goed. Echte liefhebbers van JRPG's zouden de game kunnen proberen, maar bedenk wel dat er zoveel betere JRPG's op de PS2 te halen zijn, dat het eigenlijk zonde van je geld is.
5
Score
50
Score: 50
  • Pluspunten
  • Leuke skill customization
  • Mooie muziek
  • Minpunten
  • Personages zonder persoonlijkheid
  • Een verhaal met gaten
  • Weinig tactiek in de gevechten

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • HELL YEAH !!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • Handige toevoeging.

  • Laat die Trophies nou zien! :D

  • chill wanneer komt die update???? IK HOOP SNEL

  • http://www.viddler.com/explore/sceablog/videos/40/3.61



    Hier een filmpje met de uitleg van de Update

  • Opgelet dus voor firmware update 2.40!

  • Eindelijk muziek tijdens het spelen:D

  • EINDELIJK!!

  • x) geen idee wat dat is!

  • Goed dat het eindelijk komt, maar stiekem toch belachelijk dat we nu al dik 1,5 jaar wachten op iets waar de Xbox360 al bijna 2,5 jaar over beschikt. Ik vraag me af wanneer die update komt.



    Trouwens, ik zit net die video te bekijken.. sorry, maar hebben we daar nu echt 1,5 jaar op moeten wachten? Ik had meer een Xbox360 tabblad verwacht.. dit slaat nog steeds nergens op!

  • Je kan op de playstation blog de firmware in actie zien. Later (vandaag waarschijnlijk) komt een video waarin 't Trophy systeem wordt uitgelegd.

  • Goh, dat kennen we nog niet eh..

  • Trophy systeem ziet er zeer slick uit!

  • AI fijn dat miste ik bij de ps3 wat je bij xbox wel had muziek luisteren enzo makkelijker mensen uitnodigen

  • YES!!!!!, trouwens de xbox tabblad mocht niet om dat het gecopy righted was. Ingame-Xmb ziet er uit als ik al had verwacht trouwens Furyan NL @ loop toch niet zo te zaniken! Het is er toch eindelijk?

  • @Furyan NL: Xbox tabblad? Lol grapje zeker, slechte en lelijkste gebruikersinterface ooit.

  • Ik vind het er goed uit zien. Er was toch een vraag naar in-game XMB en niet naar een onnozel tabblaadje.

  • Tis maar een update he, geen baanbrekende verandering



    Ik vind het er wel handig uitzien, vond het al vreemd dat je tijdens muziek luisteren en interneten het wel kon doen

  • @Furyan NL



    Dat jij graag een soort Xbox360 tabblad had gezien, is meer een kwestie van smaak dan van functionaliteit. Ik persoonlijk ben zeer tevreden over de XMB en juich deze aankomende update ook van harte toe!

  • Video beelden over Trophy's wordt vanavond (US tijd) geplaatst op de PSB.



    2 JULI KOMT HET UIT!! W00T!!

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren