1. Guitar Hero: Aerosmith (X360)

Guitar Hero: Aerosmith (X360)

De naam Aerosmith zal bij sommige mensen misschien wel een belletje doen rinkelen. Voor degenen die niet bekend zijn met de band zal ik het even op een rijtje zetten. Aerosmith was, vooral in de jaren zeventig, een enorm grote en bekende rockband die van grote invloed is geweest op de evolutie van rockmuziek. Door de jaren heen daalde het niveau van de platen echter en daarmee ook de populariteit in de band. De laatste tijd zit de band echt in het absolute nulpunt, zeker nadat zanger Steven Tyler laatst voor de zoveelste keer naar de afkickkliniek werd gestuurd. Gelukkig voor de boys van Aerosmith kwam daar reddende engel Activision met het aanbod om een speciale Guitar Hero game rond de band op te richten. Natuurlijk zei de band geen nee tegen een gratis promotie in de vorm van een game in een populaire gamefranchise. Het gevolg is Guitar Hero: Aerosmith, de eerste Guitar Hero game die draait om slechts één band.

Nu moet je niet denken dat Guitar Hero: Aerosmith ook werkelijk een geheel nieuwe toevoeging aan de Guitar Hero franchise is. De game kan eerder een uitbreiding genoemd worden van Guitar Hero III. De game oogt en speelt namelijk precies hetzelfde als dat deel in de serie. Nu is dat niet direct een slechte eigenschap, de game speelt immers nog steeds lekker weg, maar ik had wel verwacht dat er iets was gedaan aan een paar probleempjes die Guitar Hero III had met de engine. Zo zijn weliswaar de hammer-ons en pull-offs (noten die je kan spelen zonder aan te slaan) verbeterd ten opzichte van de vorige game, maar zijn de grafische glitches en houterige animaties van de standaard karakters nog aanwezig. Daarnaast vond ik het ook vrij verbijsterend dat de tutorial precies hetzelfde was als die van Legends of Rock. Ik had minstens verwacht dat je de stem van Joe Perry of Steven Tyler door de geluidsboxen hoorde galmen, maar nee. In plaats daarvan hoor je nog steeds dat stomme gekibbel tussen de God of Rock en Lou wat me in de vorige game al ernstig op de zenuwen begon te werken.

Nou is Neversoft niet compleet lui geweest met Guitar Hero: Aerosmith, er zitten namelijk nog wel wat veranderingen in ten opzichte van Guitar Hero III die ik wel kan waarderen. Zo is het echt te merken dat Steven Tyler en Joe Perry van Aerosmith en Run van Run DMC zijn gemotioncaptured. Hun animaties tijdens de songs zijn werkelijk geweldig te noemen. Hoe tof is het namelijk wel niet dat Steven Tyler tijdens de laatste passage in Dream On in de game de camera met zich meesleurt of dat Joe Perry tijdens de solo in Walk This Way naar voren rent en een powerslide doet? Daarbij is er ook in dit deel gelet op de alternatieve instrumenten die er bespeeld worden naast de gitaar, drums, bas en ritmegitaar. Zo heb ik in bepaalde songs de in-game Steven Tyler de mondharmonica of zelfs de sambaballen zien bespelen. Wat wel extra opvalt door al dat moois is hoe slecht de animaties van de rest van de karakters wel niet zijn.

De gameplay is ook een beetje aangepast ten opzichte van Guitar Hero III. Zo noemde ik al dat de hammer-ons en pull-offs zijn verbeterd, maar er is ook in de opzet van de optredens wat veranderd. Waar je in voorgaande Guitar Hero games gewoon kon kiezen welke song je eerst wilde doen, krijg je in Guitar Hero: Aerosmith min of meer bevolen welke songs je moet doen. Eerst speel je twee songs die niet van Aerosmith zijn als voorprogramma. Vervolgens speel je een song met Aerosmith zelf. Als je deze hebt gehaald, speel je nog één nummer gevolgd door een encore. Zo gaat het bij elke set weer en ik kreeg vooral het gevoel dat het mijn vrijheid beperkte. Je vrijheid wordt trouwens ook beperkt in de selectie van karakters. De Aerosmith nummers moeten namelijk allemaal gespeeld worden met Joe Perry en in feite gebruik je jouw gekozen gitarist dus alleen bij het voorprogramma. Daarbij komt nog dat de moeilijkheidsgraad in de game enorm verlaagd is. Er zitten geen songs van het kaliber Through the Fire and Flames in. Sterker nog, de lastigste song is minder lastig dan de gemiddelde song in de één na laatste groep nummers van Legends of Rock. Ik speelde de game simpel op expert door zonder ook maar één keer dichtbij falen te komen, meestal is dat een teken dat de game iets te simpel is.

Ten slotte treft de songlist mij als teleurstellend. Er zitten maar een aantal echte klappers tussen (Walk This Way, Dream On, Sweet Emotion), maar het gros van de nummers komen uit de categorie nummers waar alleen de die-hard fan van gehoord heeft. Ikzelf had, als groot fan van de band, nog nooit van nummers als Pandora’s Box, Back in the Saddle of Bright Light Fright gehoord, om nog maar te zwijgen over het aantal bonusnummers wat ik niet ken. Daarnaast is het opvallend dat een groot aantal nummers opnieuw opgenomen is door de band, wat af en toe leidt tot monsterlijk slechte remakes. Toch wel apart dat een band hun eigen nummers zo kan verkrachten. Om het allemaal nog ietsjes erger te maken zitten er tussen de bonusnummers solo-nummers van gitarist Joe Perry. En ik kan je dit vertellen, die nummers zijn niet om aan te horen. Hoe kan het zo zijn dat Neversoft deze nummers verkoos boven populaire Aerosmith tracks? Ik vind persoonlijk de niet-Aerosmith nummers het hoogtepunt van de game en dan weet je dat er iets niet klopt.

Conclusie en beoordeling

None

Guitar Hero: Aerosmith is het bewijs dat het Activision niets uitmaakt hoeveel tijd er in een game gestoken wordt voor hij op de markt komt. Deze Aerosmith editie is namelijk precies hetzelfde als Legends of Rock op de songlist en de gelikte animaties van Steven Tyler na. Natuurlijk kan een die-hard fan van of Aerosmith of Guitar Hero zich nog best vermaken met de game, maar mensen die gewoon af en toe Guitar Hero spelen kunnen dit deel maar beter overslaan. Je betaalt als je de game koopt in feite zestig euro voor een schaamteloze promotie van de band. Nu maar hopen dat Guitar Hero: Metallica beter gaat worden.
6
Score
60
Score: 60
  • Pluspunten
  • Game speelt nog steeds lekker weg
  • Animaties van Steven Tyler, Joe Perry en Run absoluut fantastisch
  • Hammer-ons verbeterd
  • Minpunten
  • Songlist valt tegen
  • In feite precies hetzelfde als Guitar Hero III...
  • dus ook dezelfde minpunten
  • Vrijheid in song- en karakterkeuze gelimiteerd
  • Iets te gemakkelijk

Dit artikel delen

Over de auteur

Limoenlichtje. Bladibladibla

Reacties

  • Super^^

  • Wow, ontzettend gaaf..:D

  • Ik word geeeiiiiil@!

  • Trophy systeem ziet er echt goed uit. Ik hoop alleen dat meer games dit gaan supporten.



    Ik kan niet wachten tot woensdag.

  • Finally, mooie update :)

  • nice

  • zeer vett!!

  • hoop dat er patch komt voor de oudste games

  • Hmm, buiten het kunnen draaien van je eigen muziek in games, zie ik niet heel veel dingen waar ik een natte van krijg.

  • Beste update tot nu toe. Ik ben benieuwd :)

  • Goede toevoeging. Achievements werken op de Xbox 360 ook erg goed. Ik verwacht niet anders van de Trophies.

  • VET MAN!!!

  • Bron van de screens? Want voor zover vind ik het er allemaal een beetje dubieus uitzien. De functie geloof ik wel maar ik moet zeggen dat ik de screens niet bepaald overtuigend vindt. Vooral aangezien soortgelijke screens al als fake bestempeld waren.

  • Top! kan niet wachten tot woensdag

  • Eindelijk, gelukkig iets sneller dan ik had gedacht!

  • En dan zeggen ze dat Microsoft veel na-aapt :P leuk voor de ps3 bezitters, alleen zou ik niet weten waarom je ingame muziek wilt luisteren (tenzij de game zelf saaie muziek heeft natuurlijk, maar daar ga ik niet vanuit)

  • Dit word echt een geweldige toevoeging voor de PS3. Meer heb ik er ook niet over te zeggen.

  • @Pixsol: Het zijn officiële Sony screenshots. Kijk maar op hun blog of PlayStation 3 website. Daar staan ze ook :)

  • Ik vind dit er echt goed uitzien!! Kan niet wachten tot woensdag!!

  • @ Toly!



    Naar je eigen muziek luisteren is in heel veel spellen een must wat mij betreft. Bijvoorbeeld Burnout Paradise, daar heb ik 65uur in zitten. De soundtrack is aardig maar na 65 uur komt hij je strot uit.



    Voorderest een uitermate goede update, ik kijk hier enorm naar uit. Nu is PSN imo gelijk (al dan niet beter) aan LIVE.



Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren