1. Panzer Dragoon

Panzer Dragoon

De SEGA Saturn was qua verkopen misschien geen succes, maar het apparaat heeft wel heel wat goede titels voortgebracht. Tijdens de beginjaren van Sega’s concurrent voor de PlayStation werden plotsklaps drie nieuwe ontwikkelstudio’s puur op de Saturn gezet. Zowel Aquila (bekend van Clockwork Knight) als Ara (World Series Baseball) zou spellen ontwikkelen voor de Saturn. Daarnaast werd Team Andromeda opgezet, vernoemd naar de vrouw van Perseus uit de Griekse mythologie. Andromeda zou zich later ontpoppen tot de geestelijke vader van Panzer Dragoon, een serie die nu nog menig hart sneller laat kloppen.

Toen de studio in 1994 opgezet werd, ontstond direct de discussie wat voor spel de mensen daar zouden willen maken. In die tijd vond de overgang tussen 2D en 3D plaats en werden spellen steeds mooier en groter. Panzer Dragoon kwam al in 1995 op de markt en bleek een schietspel te zijn waarin de speler zich voortbeweegt over een soort rails. De bewegingsvrijheid is dus beperkt, maar net genoeg om vijandelijke aanvallen en andere objecten te ontwijken. Overigens bood het spel ook meerdere paden. Panzer Dragoon kon daarom op verschillende manieren gespeeld worden. Hierdoor ontstond een balans die ervoor zorgde dat spelers het nu nóg leuk vinden het spel te spelen.

Panzer Dragoon is dus niet zomaar een schietspel. De speler zit op een draak en zal vanaf die draak allerlei vijanden aanvallen. Dit klinkt allemaal erg simpel, maar dat was het niet. Integendeel, de serie kenmerkt zich ook nog steeds door de diepgang in de speelmogelijkheden. Dit komt onder andere door de twee manieren om aanvallen te plaatsen. Via een paar korte tapjes op de schietknop zal de speler een normale laser afvuren. Door de schietknop echter in te houden en allerlei vijanden te ‘locken’, is het mogelijk meer punten te halen en ook meer vijanden in één keer af te knallen. Natuurlijk is dit niet gemakkelijk en een beetje oefening is daarom ook wel gewenst.

Niet alleen die balans en al die andere prachtige elementen, maar ook de gecreëerde fantasiewereld maakte indruk. Team Andromeda wilde een spel ontwikkelen dat zich zou afspelen in een volledig imaginaire spelwereld, eentje met een eigen taal en eigen cultuur. Dat was zo goed gelukt dat het team besloot verder te gaan met de reeks. Meteen na de verschijning van Panzer Dragoon werd de ontwikkelstudio in twee delen opgesplitst. Het ene deel ging zich bemoeien met een ‘simpel’ vervolg op de eerste titel en het andere deel van de studio zou een RPG maken die zich in die fantasiewereld zou afspelen.

Al een jaar na de uitgave van de eerste Panzer Dragoon volgde het tweede deel: Panzer Dragoon Zwei. “Waarom nou Zwei, dat is toch Duits!?”, zullen de meeste lezers zich nu afvragen. Nou, zoals we net aangaven werd voor de serie een aparte taal ontwikkelt. Aangezien we deze taal als ‘Germaans’ kunnen bestempelen, is de keuze voor het woord ‘Zwei’ erg logisch. Die taal is trouwens indrukwekkend. Op geen enkel moment in de serie voelt het gekunsteld of nep, een prestatie op zich.

Het directe vervolg viel vooral op door de fantastische visuele prestaties. Panzer Dragoon Zwei draaide niet op de standaard twintig frames per seconde, maar op dertig. Dat is nu niet meer bijzonder, maar het was voor die tijd heel wat. De vormgeving van het spel kreeg niet alleen van de gamejournalisten en de spelers zelf complimenten, maar ook van onder andere filmmaker Steven Spielberg. Dat zegt genoeg over de prestaties van Team Andromeda.

Ondertussen was de ontwikkeling van een derde deel al een tijdje aan de gang. In 1998 verscheen daarom Panzer Dragoon Saga, een titel die velen onder ons bekend in de oren zal klinken. Immers, Saga staat nog steeds bekend als één van de beste RPG’s ooit gemaakt. Naast een prachtig verhaal (verspreid over vier CD’s) onderscheidde de nieuwste Panzer Dragoon zich door de manier van spelen. In plaats van slechts het doorlopen van een verhaal en het simpelweg rondlopen in verschillende werelden werden in deze titel elementen uit de eerdere spellen gecombineerd met RPG-elementen. Het mooie hierbij was dat het vliegen op een draak niet meer vastgezet was op een rail. In Panzer Dragoon Saga was het namelijk mogelijk op de draak in alle vrijheid de gebieden te verkennen. Dit, plus de vernieuwende gevechten (turnbased werd gemixt met realtime) zorgde ervoor dat het beste spel voor de Saturn werd geboren. Een spel dat bovendien het maximale uit die spelcomputer haalde.

Overigens kwam Panzer Dragoon niet alleen op de Saturn uit, maar verscheen er ook een draagbare variant. Deze GameGear titel was echter dramatisch slecht en op geen enkele manier te vergelijken met de grote broers. Doordat er geen echt verhaal in zat en de schouderknoppen op de GameGear ontbraken, was het spel ook nog eens nauwelijks speelbaar. Verder ontwikkelde Smilebit onlangs nog een super-de-luxe nieuwe titel; Panzer Dragoon Orta. Onverwacht kon dit spel zich meten met de seriegenoten, al was het (mede door de verandering van ontwikkelaar) wel totaal anders in de basis. Zo was Orta door enkele nieuwe opties een stuk ingewikkelder en was het verhaal lang niet zo meeslepend als in de voorgaande delen.

Er gaan momenteel geruchten dat een nieuwe Panzer Dragoon RPG in de maak is. Of we dat serieus moeten nemen, is echter nog maar de vraag. Duidelijk is wel dat de geruchten alleen al voor genoeg opschudding zorgen. Panzer Dragoon is en blijft een prachtige serie.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Panzer Dragoon is en blijft een prachtige serie.



    'nuff said.

  • jammer dat de saturn zo slecht verkocht hij was toch echt beter als de ps1 toen ik mijn saturn kocht had ik er meteen panzer dragoon bij gekocht.

  • ik heb panzer dragoon nog op de pc gespeeld vond ik ook een prachtige game :) beetje simpel maar dat heeft de pret niet verpest

  • Panzer Dragoon Orta voor de Xbox heb ik, da's inderdaad een goed spel. Leuke serie :).

  • deze game moet ik eigelijk allang hebbe

  • "de serie kenmerkt zich ook nog steeds door de diepgang in de speelmogelijkheden. Dit komt onder andere door de twee manieren om aanvallen te plaatsen." Woohoo diepgang! Twee manieren om je vijanden af te knallen…. :S



    Heb de hele serie altijd enorm leuk gevonden & helemaal grijs gespeeld. Maar er zat nauwlijks verhaal in de eerste 2 delen, zag er wel allemaal stijlvol uit & was een erg fantasierijk universum. Was gewoon een regelrechte shooter, eerste waar ik aan denk bij PD's gameplay is een mix van Outrun & R-Type.

  • Alison Dragoon voor de Mega Drive hoort hij ook in dit rijtje thuis ??

    En is die game wat ?? Kan hem namelijk overnemen van iemand .

  • Ruud, die heette Planet Harrier of niet? Die zou geloof ik nog op de DC komen als het apparaat het toen nog niet begeven had…

  • Reactie van Jim (62.194.24.40) geplaatst op 4 juni 2004 16:57

    Alison Dragoon is wel een heel oude game…ik heb em zelf ook nog…..

    Leuke game….minder leuk is dat je niet kan saven of password gebruiken.Sega uit betekend helemaal opnieuw beginnen.



    Dat is wel minder van dat saven , maar niet raar ofzo voor die tijd .

    Ga hem wel halen denk ik .




  • SEGA SATURN WAS VET.. met panzer dragoon dan.. het vervolg was kut

  • Zelfs hier reageerd Akira niet op! Zou hij echt weg zijn? :(

  • Supergame, verslavend

  • jammer van de on rail gameplay, niet echt iets voor mij, ik hou er niet van als ej steeds aan je handje wordt genomen..panzer dragoon saga voor sega saturn was daarentegen echt vet

  • ik vindt het spel maar niks maarja het is ook niet echt mijn genre/ding

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren