1. Pure (X360)

Pure (X360)

Als je voor het eerst hoort dat Disney een racegame aan het ontwikkelen is kan ik me voorstellen dat je daar sceptisch over bent. Ikzelf was het namelijk ook. Toen ik hoorde welke studio er achter deze titel zat voelde ik me al een stuk geruster. Het is namelijk Black Rock Studios. Onder deze naam misschien vrij onbekend, maar bij het horen van de naam Climax Racing gaat er misschien wel een belletje rinkelen bij liefhebbers van Moto GP ’06, ‘07 en ATV Offroad Fury. Climax Racing werd eind 2006 overgenomen door Disney Interactive Studios en omgedoopt tot Black Rock Studios. Sinds de overname zijn ze bezig geweest met hun eerste titel onder de vleugels van Disney en nu is het resultaat eindelijk daar: PURE!

PURE staat voor alles dat jij wilt dat het is: PURE fun, PURE racen, PURE adrenaline. Het is geweldig leuk om met een zelfgebouwde quad onder je kont de meest idiote stunts uit te voeren onder het genot van een geweldig uitzicht. En idioot zijn sommige stunts, wat te denken van luchtgitaar spelen bovenop je quad terwijl je hoog boven de grond vliegt? Dit is één van de Special Tricks die de characters tot hun beschikking hebben. Sommige zijn voor een character specifiek, terwijl andere tricks door iedereen uitgevoerd kunnen worden. Voor het zover is moet je echter nog wel het één en ander onder de knie krijgen dus laten we bij het begin beginnen.

Je begint PURE met een korte tutorial waarin de basisbeginselen van het racen aan bod komen. Zodra je alle opdrachten voltooid hebt kun je beginnen met het in elkaar zetten van je eerste quad. Als je hier totaal geen verstand van hebt en meteen wilt beginnen met racen kun je de Y-knop ingedrukt houden en wordt je hele quad automatisch in elkaar gezet. Een goede zet aangezien er genoeg mensen zijn die gewoon lekker meteen willen racen zonder veel tijd in het selecteren van elk specifiek onderdeel te willen steken. Voor de liefhebbers van het betere knutselwerk zijn er genoeg onderdelen beschikbaar om de beste quad in elkaar te zetten voor elk specifiek event.

Quad klaar? Dan word het tijd om je mooie, schone quad eens lekker vies te maken! Er zijn tien Stages met elk meerdere events om dat te doen. Je begint in Stage 1 en door het verzamelen van punten, die je verdient door zo hoog mogelijk te eindigen in elk event, speel je de volgende Stage vrij enzovoort. Er zijn drie soorten events: Race, Sprint en Freestyle. Race spreekt natuurlijk voor zichzelf, Sprint zijn korte delen van een track en bij Freestyle zijn er schansen op de tracks geplaatst en moet je zoveel mogelijk punten scoren om eerste te worden. De punten scoor je door zoveel mogelijk vette tricks uit te voeren en het liefst een zo lang mogelijk combo te maken van tricks. Het tricksysteem werkt erg goed; je begint met alleen maar basistricks tot je beschikking (onder de A-knop) en naarmate je er meer tot een goede landing brengt speel je ook de B- en Y-knop vrij om te gebruiken. De tricks die onder deze knoppen zitten worden ook steeds moeilijker om goed uit te voeren, maar als je de boostmeter nog verder vult zul je de Special Tricks vrijspelen. Dit zijn echt de meest onmogelijke stunts waar je echt goed voor moet gaan zitten als je ze uitvoert; het beeld vertraagt, de muziek verstomt, het is alleen nog jij en je quad. Je krijgt dan ook een euforisch gevoel de eerste keer dat je een Special Trick land. Freestyle is dan ook wel mijn meest favoriete game mode.

Online vind je de standaard game modi terug die je in de single player ook tot je beschikking hebt, maar er is ook één toevoeging: Freeride. In Freeride worden alle overige game modi met elkaar gecombineerd en is het de bedoeling dat je de snelste rondetijd, de beste comboscore, de hoogste jump en de beste totale score behaald. Dit is natuurlijk erg leuk om tegen vrienden en (on)bekenden te spelen online. Verder kun je ook nog een Championship organiseren of aan deelnemen, deze bestaan uit een serie events naar keuze.

Grafisch ziet PURE er goed verzorgd uit. De landschappen zijn mooi vormgegeven en zeer gevarieerd. Van woestijngebieden tot mooie berglandschappen en exotische locaties. Door het ontbreken van veel onnatuurlijke barrières lijkt PURE je ook een gevoel van vrijheid te geven. Ik zeg “lijkt”. Het is namelijk niet mogelijk om lang achteruit te rijden en zodra je ook maar een beetje van de baan af gaat wordt je automatisch weer teruggezet. Dit kan nogal frustrerend zijn in het begin, maar naarmate je de quad beter onder controle krijgt en elke track uit je hoofd leert, vormt het totaal geen probleem meer. Elke track heeft echter wel meerdere routes die je kunt rijden, er is altijd wel een weggetje te vinden die je net even sneller naar de eindstreep krijgt.

De soundtrack van PURE is uitermate goed bij elkaar gezocht. Het is een mix geworden van rock, electric en drum ’n bass en zweept je lekker op tijdens elk event. Onder andere Wolfmother, The Futureheads en The Subways zitten op de soundtrack en dat is voor mij al een grote plus. Wat voor onzin de coureurs uitkramen tijdens de race is echter minder geslaagd. Je wordt continu belaagd met duffe uitspraken en het vervelende is dat er weinig variatie in zit. Gelukkig heb je de optie om de Character Sound zachter of uit te zetten.

Hieronder heb ik nog een kort interview geplaatst welke ik met de Game Director van PURE, Jason Avent, heb gehad:

My name is Jason Avent, I’m the Game Director and I’m the leader for the project. I provide overall direction for the games that we work on, make sure that Disney Interactive Studios understand and believe in what we're making and continue to build a team structure that can deliver on our promises.

Q: What's your favorite game mode and which track do you like best?

I like all of the game modes actually. I'm best at Freestyle though and my favourite track is Kosa Phi Island

Q: I hear and read a lot of "complaints" that there is no split-screen multiplayer for PURE. What have your motivations been to not include this feature? It seems like a must-have for racing games these days for the public?

Split-screen is a really expensive feature that adversely affects the technology and design decisions in a game's development. We've done split-screen before as a studio on MotoGP and ATV Fury and although it got used a bit, it was a lot easier to do back then. We found that although people shout about it, they actually don't use it very much. Online is much more important. However, we're looking at ways of delivering single-console multiplayer without compromising other areas of the game in our future products.

Q: Everything in this game seems so well thoughtout, from the trick mechanics to the bike builder, was it a big focus for you to make this game as accessible as possible to even the newest of gamers while still keeping that "core" vibe?

From the start we wanted to create a game that was easy to get into but hard to master. We also did a hell of a lot of usability testing in the final stages of development with a wide array of people with mixed abilities.

Q: The game received a lot of great reviews by the press, 85 on Metacritic, did that surprise you?

I was hoping for mid to late 80's so I'm happy. It's really hard to make a racing game that gets more than 90 these days. I think PURE is a really fun game. We made time to polish and balance it and had a great team with good technology. We did what we set out to do so I think that the praise is deserved. The game turned out well.

Q: Was the final result what you had envisioned from the start PURE should look like, or did a lot of features got cut due to creative differences with the main thought behind the game?

I think we stayed on target. We were very focussed throughout development. We chose to omit split-screen, replays and other ancillary features early on so we had time to really polish the core mechanics and features of the game. I got big boards put up in the team area with the focus of the game on it so the team could never doubt the direction - Vertigo Rush (Vistas, vertigo and verticality), Massive Airborne Tricks, Build-your-ride and 16 rivals in every race.

Q: From developing more realistic racing games to creating an arcade style racer was it a relief to not be restricted to licenses and human limits?

Absolutely. PURE was much more fun to work on than our previous games.

Q: Being acquired by Disney in 2006, did it take a lot of time to convince people that Disney isn't all about Mickey Mouse and Donald Duck? I guess when the title first got announced you got a lot of jokes about it being published by Disney?

I think we're still fighting to change opinions. I remember a time when EA were only known for sports games. Now they make everything. People welcome not just their sports games now but also their mass market PC games and core gamer's games. Disney has a similar journey to make. Expect great things in the next five years. Disney is big and it's turning its attention towards the games industry.

Q: What are the plans of Black Rock Studios for the coming years? A new title already in the planning?

We're a racing game studio and that's not going to change. There is a secret title in development that'll be announced soon and we're a two project studio. PURE is the first of many original games to come from Black Rock. It's an exciting time for us.

Conclusie en beoordeling

None

Als je dacht dat Disney alleen maar Mickey Mouse en Donald Duck te bieden heeft heb je het mis. PURE is een heerlijke arcade racer, die opvalt doordat het vrij makkelijk te leren is voor een beginneling en toch lastig genoeg kan zijn voor de doorgewinterde gamer. De tricks die je uit kunt voeren zijn soms te ziek voor woorden! Dat allemaal onder het genot van een lekker muziekje en mooie, uitgebreide tracks, wat wil je nog meer?
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Special Tricks
  • Goede leercurve
  • Lekkere soundtrack
  • Custom quads bouwen
  • Minpunten
  • Vrij korte single player
  • Irritanten kreten van speler en tegenstanders en weinig variatie erin

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • eindelijk!

  • Eindelijk? Waarom eindelijk? We weten nog geen ene f*ck over deze game door het amateuristische team wat er achter zit. Moet nog maar zien of het wat wordt. Heb door dat uitstellen en vooral het gebrek aan informatie dat men vrijgeeft namelijk 0,0 vertrouwen (meer) in deze game.



    Nu ja, dan kan het alleen maar meevallen natuurlijk :). Als het kut wordt, dan heb ik me daar in feite al op voorbereid :D. Misschien dat ze ons gamers in Leipzig al verrassen.

  • Ik hoop dat het wat wordt, ze hebben er tenminste de tijd voor genomen(als die écht bestaat)

  • ah, we zullen in Leipzig dus zien of Sadness idd bestaat…

  • Ik ben benieuwd, ik zag dat de nieuwe webpagina van Nibris eindelijk online is, dus wie weet komt er nu eindelijk iets uit…

  • Geen vaporware? Dat moet ik zien… (sceptical)

  • weet iemand waarom mijn club (na 2 dagen wachten) nog steeds niet is geactiveerd terwijl hij wel op actief staat?



    BORING

  • keffra stuur dat lekker naar een mod.



    Anywayz ben benieuwd of dit wat wordt, weinig tot niks gezien kan dus nog alle kanten op.

  • @ MaNiAc E: maar er staat bij 'maak je eigen club' (ofzo) als je een PM hebt gestuurd naar Jelle, maar geen antwoord krijgt, dat er altijd genoeg mensen ONLINE zijn die je kunnen helpen…



    dus ik vraag om jullie hulp…

  • Zwart wit? Lame, Keffra kan je niet helpen sorry.

  • Zwart wit hoeft niet zo'n heel groot probleem te zijn.. maar ik moet het nog maar zien met deze game.

  • @Bino_NL: maakt niet uit hoor. toch bedankt

  • Die ontwikkelaar was toch fake en kondigde om de zoveel jaar een nepgame aan om vervolgens niet meer van zich te laten horen?

  • @ WiiZzhole



    http://www.blijfpositief.nl/ ;)

  • Uh… leuk? Ken die hele game niet :P

  • hmmmm ik vond de trailer tog wel veelbelovend :D…maar verder maar bar weinig bekend over de game dus t is nog maar ff afwachte op echte gameplaybeelden

  • waarom zwart-wit daar ben je toch niets mee als je een HD ready tv hebt

  • De trailer vondt ik al goed, dus k ben benieuwd.

  • Zwart - wit kan wel vet zijn, de originele Physcho was ook zwart - wit en beter dan de remake…

    Now thats Sad…

  • Ik acht de kans dat we Duke Nukem Forever2 gaan zien voordat deze game in de winkels ligt erg groot…



    :')@De gast hierboven die zwart wit lame vind…

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren