1. Half-Life 2 (PC)

Half-Life 2 (PC)

1998.....Half-life ziet het licht, en ontketent een revolutie in het FPS-genre. Na zes jaar, na jaren uitstel, ziet deel 2 het licht. Valve kan alleen maar verliezen. Door het lange wachten zijn de verwachtingen torenhoog, en duizenden spelers ongeduldiger dan ooit. Deze game kan ervoor zorgen dat Half-life als begrip in de vergetelheid raakt, of dat de franchise een legendarische status aanneemt. Wat word het?

Laat ik openen met te zeggen dat deze game wederom de ontwikkeling van de shooter enkele jaren vooruit hielp. De game sleepte tientallen game of the year awards, en wordt nog steeds door vele websites en magazines gezien als de beste game ooit. Tijd om de tijdschriften en websites aan de kant te schuiven, en zelf eens proberen uit te leggen waarom deze game zo goed is.

Verhaal

Na HL1 is er een hoop gebeurd, wat uiteindelijk geresulteerd heeft in het feit dat Gordon Freeman, de held, zich in een soort winterslaap bevindt.

De mysterieuze G-man haalt hem uit deze toestand, en zet hem op een trein naar City 17, wat oogt als een communistisch bolwerk, onder leiding van een militair regime, de Combine. Hij probeert de stad in te komen via de controles en checkpoints, maar word door een Combine apart meegenomen naar een klein kamertje. Eenmaal aangekomen blijkt de Combine een oude bekende, namelijk Barney de bewaker uit Half-life 1! Met behulp van barney weet Gordon bij Professor Kleiner te komen, die hem met een geimproviseerde Teleporter wil verplaatsen naar Eli Vance, in de oostvleugel van de Black Mesa. Hier worden Alyx Vance en Lamarr, de tamme headcrab van Dr Kleiner geintroduceerd.

Lamarr is niet helemaal tam, zo blijkt, en trekt op het cruciale moment van teleportatie wat kabels los, en wederom breekt de hel los voor Gordon. In luttele seconden verdwijnt hij en verschijnt hij op verschillende plaatsen, alvorens buiten permanent te verschijnen, en hij het maar weer moet zien te rooien in zijn eentje.Tot zover het verhaal, de rest wordt gedurende de rest van de game uit de doeken gedaan.

Grafisch

Half-life 2 ziet er geweldig uit. Het water en de objecten zien er werkelijk prachtig uit. De bewegingen van personen en aliens ziet er realistisch uit, en de lip-sync van de karakters grenst aan de perfectie, evenals de uitdrukkingen. De grafische pracht spat van je scherm af, wat mede ook komt door de grote varieteit aan locaties en het uitstekende leveldesign. Bij iedere locatie valt je mond weer open, verbaasd van de sfeer die de plek uitademt.

Geluid

Na de kleine minpuntjes over het geluid in Hl1 (met name het onbreken van achtergrondgeluid), heeft Valve nu gezorgd voor een prachtige ervaring. Het inslaan van kogels op verschillende materialen klinkt verschillend. Voetstappen in een hal en buiten klinken anders, de voice-acting is solide en de muziek zorgt er af en toe voor dat je je in een film waant, met tempoversnellingen en volumewijzigingen op de juiste momenten. Alleen al de muziek heeft me meermalen doen opspringen van schrik.

Source-engine

Voordat ik verder in wil gaan op de gameplay, eerst even wat over de techniek die ervoor zorgt dat deze game zo ontzettend realistisch aandoet.

Namelijk de Source-engine. Deze engine is ontwikkelingd door Valve, en niet alleen tovert het mooie plaatjes op het scherm, het belangijkste aspect hiervan is de physics. Namelijk de manier waarop objecten reageren op interactie. Deze game heeft zwaartekracht, en voorwerpen reageren precies hoe je zou mogen verwachten. Een ronde ton verplaats je makkelijker dan een vierkante kist, holle tonnen blijven drijven, etc. Dat klinkt simpel, maar in de praktijk kwam dat maar weinig voor, en zelfs in deze tijd zijn er maar weinig games die dit kunnen.

Gameplay

De speelbaarheid is simpel. Standaard Shooter controls, met een dozijn nieuwe wapens en voertuigen. Voertuigen? Inderdaad, je kunt een boot en een buggy besturen in HL2. Dit gaat zeer intuitief, namelijk sturen met het toetsenbord, en je wapen bedien je met de muis. Never change a winning team, en dit beproefde concept behoeft dan ook geen verdere uitleg.

Uniek aan half-life was destijds, het feit dat je het idee had in een film mee te spelen. Dat kwam mede door het ontbreken van cut-scenes, en een hoofdpersonage dat nooit spreekt. Een pratende Gordon zou al gauw een obstakel vormen voor de gamer om een band te krijgen met het personage. Aan deze succesformule is vastgehouden, maar door de verbeterde grafische mogelijkheden en het geluid wordt deze ervaring versterkt. Alle locaties moet je ook zelf bezoeken, geen cut-scene die je naar een ander gebied brengt, nee, ultra-realisme in een futuristisch verhaal is de manier.

Vanuit city 17 ga je door kanalen richting de Black Mesa Research Facility uit deel 1. Na deze korte kennismaking ga je in een roes door de game, die je voert van het met zombies overspoelde Ravenholm, waar een enkele priester nog probeert te redden wat er te redden valt, tot de futuristische gevangenis Nova Prospekt. Alle locaties zijn uniek, en iedere sfeer is compleet anders. Nergens krijg je het gevoel dat je er al eens geweest bent, wat in huidige games nog wel eens ontbreekt. Van buitenlocaties tot de kleinste gangetjes, alles heeft zijn eigen sfeer en uiterlijk.

Maar een ding is verreweg de beste innovatie in deze game, en dat is de almachtige Gravity Gun.

Dit wapen laat je objecten oppakken en weggooien, met een simpele druk op de knop. En met het gegeven dat werkelijk alles wat je ziet op te pakken valt, biedt dit een onbeperkt scala aan mogelijkheden voor de creatieve gamer van nu. Met een zaagblad zombies in tweeen schieten, of een paar ijzeren tonnen precies op het voorhoofd van een Combine plaatsen, alles is mogelijk. Later in de game is het zelfs mogelijk vijanden op te pakken, en daarmee weer een groepje om te kegelen. Het meest fantastische wapen ooit in een videogame.

Multiplayer

Ik kan nog uren doorgaan over de pluspunten van de singeplayer campagne van deze topgame, maar of je bent inmiddels al begonnen met half-life 2 op te starten, of je wacht tot het einde van de review ermee. Hoe dan ook, tijd om ook even aandacht te besteden aan de multiplayer.

Zoals we kennen van het eerste deel, levert Valve niet al te veel mogelijkheden mee op het gebied van multiplayer. Valve pakt het slimmer, en uiteindelijk beter aan voor de gamer. Ze geven namelijk de broncode vrij, wat betekent dat iedere handige jongen, een eigen half-life kan maken. Wederom eindeloze mogelijkheden. In half-life 1 waren er drie ongekend populaire Mods, namelijk Counterstrike, Day of Defeat en Team Fortress Classic. Alle drie deze Mods zijn inmiddels door Valve gekocht en worden later uitgebracht tegen een kleine vergoeding. Een klein minpuntje, al zijn alle drie de Mods er aanzienlijk op vooruitgegaan door de overname.

Dat neemt niet weg, dat er nog talloze andere Mods zijn die zeker de moeite waard zijn. Voor meer mods en informatie over de online mogelijkheden van Half-Life 2 verwijs ik je door naar mijn weblog, waar alles te vinden is.

Conclusie en beoordeling

Half-life 2 is legt de lat voor de toekomstige FPS weer een stuk hoger. Deze game is een must-have voor de FPS-fan, en een fantastische introductie voor wie nieuw is in het genre. En in de Orange Box samen met Portal, Episode 1, Episode 2 en TF2 simpelweg een game die iedereen gewoon moet aanschaffen. Verhaal 9,0 Graphics 9,5 Geluid 9,7 Gameplay 9,9
9,7
Score
97
Score: 95
  • Pluspunten
  • Verhaal
  • Graphics
  • Muziek
  • Source-engine
  • Gravity Gun
  • Interactie
  • Minpunten
  • Sommige mods niet meer gratis

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • wel cool voor de mac bezitters:)

  • Eindelijk dat werd eens tijd dat de mac gebruiker niet meer hoeft af te wachten ofp het omzetten van games zoals Call of Duty 2

  • kan me eigenlijk niks bommen

  • Bij het lezen van de titel moest ik eigenlijk denken aan Mc Donald's xD

  • Mac heerst :)

  • wat is er zo goed aan de mac mac is over het algemeen 400 euro duurder

  • En toevallig ga ik straks een MacBook kopen. :)

  • Hier zit ik lang op te wachten, maar het moet niet dubbel zo duur zijn als pc-games.

  • Dat is heel cool.



    @ straalkid: euhm… alles?:D Als ik ooit nog eens een pc of mac moet aanschaffen en ik heb het geld, dan wordt het de laatste. Heerst op alle fronten.

  • wat is er zo goed aan de mac mac is over het algemeen 400 euro duurder

    Een goed en feilloos systeem (OS X.5 Leopard), geen gezeik met troep die je met bijv. Vista meekrijgt. Het werkt gewoon.

  • Hoeraaa :P

  • Yes nu kan ik eindelijk Catz en Dogz op m'n Mac spelen! Vreselijk.

  • die waT?

  • Catz en Dogz :')

    Nou ja, wel beter, voor het geval ik ooit geld heb om een Mac te kopen.

  • Heb zelf geen Mac, maar wel leuk voor degene die er 1 hebben..



    Vind jammer dat ik het op het moment niet kan betalen, maar vind een Mac er altijd veel beter uitzien en werken!!

  • Als ze maar goede games maken boeit het mij niks wie het maakt:P

  • Mac lijkt steeds meer marktaandeel te krijgen. Mac rules!!

  • Nu moeten er nog veel programmaatjes op de Mac komen die eigenlijk voor Windows zijn. Hier heb ik veel last van.

  • Yeah!

  • Mac is back =P

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren