1. Mass Effect (PC)

Mass Effect (PC)

Bioware is terug, en brengt een revolutie teweeg op het gebied van de actie-RPG’s. Tijd om uit te vinden waarom.

Het Verhaal

Enkele honderden jaren in de toekomst, heeft de mensheid het druk. Mars is deels gekoloniseerd, en men is druk bezig om hier een tussenbasis te creeren voor uitbreiding van de mensheid. Door de vondst van buitenaardse technologie wordt dit proces versneld, en schiet de kennis en technologie

zo’n 200 jaar vooruit. Het resulteert in vele kolonisaties en verkenningsmissies, waarbij ook het eerste contact gelegd wordt met buitenaards leven. Dit heeft de First Contact War tot gevolg. Deze eindigt door ingrijpen van The Council, een soort Verenigde Naties in het universum, die erkend wordt door zo’n 80% van alle rassen.

De mensheid probeert zich langzaam omhoog te werken op de politieke ladder, met als einddoel een zetel in de Council. Jij, als Commander Shepard, hebt vreselijke dingen meegemaakt in het verleden en wordt door de Human Alliance naar voren geschoven als kandidaat voor de Spectres, een speciale eenheid onder directe leiding van de Council. Een spectre wordt meegestuurd op een missie om jou te observeren, en je voelt al snel genoeg aan dat dit geen doorsnee missie is.

Tot zover het verhaal. Verder vertellen zou een heleboel verpesten, aangezien vanaf dit punt, de verhaallijnen en missies voor iedereen anders zullen verlopen. Meer hierover bij de gameplay.

Grafisch

De laatste tijd is er maar een maatstaf hiervoor: Crysis. Mass Effect haalt dat niveau niet, net als zoveel games het niet gehaald hebben. Maar Mass Effect hoeft dat ook niet, in ME moet alle grafische pracht bijdragen aan de verhaallijn en de sfeer. En dat is precies wat het doet. Geen overdaad, maar zeer degelijke graphics, met veel oog voor detail. Stabiliteit is een wat persoonlijker verhaal, maar ik heb zelf geen last gehad van een haperende framerate of iets dergelijks. Ook heb ik weinig bugs gezien, het is degelijk afgewerkt, en er mag dan ook gezegd worden dat de graphics in ME prima standhouden in deze tijd van technologische vooruitgang.

Geluid

Geluid is een gebied wat vaak over het hoofd gezien wordt. ME heeft een degelijke soundtrack, maar wat het helemaal afmaakt, is de geweldige voice-acting in de game. Ieder personage heeft een unieke sfeer, en het is niet moeilijk gehecht te raken aan je teamleden en je eigen personage. In zijn totaliteit misschien geen baanbrekende aspecten, maar wederom vult het de andere facetten va de game prachtig aan.

Gameplay

Dan nu wat echt belangrijk is, namelijk de gameplay. Er waren wat op- en aanmerkingen op de XBOX 360 versie die eerder uitkwam. Die scoorde al hoog, maar er waren wat vraagtekens bij de interface, met name in-game en bij het kopen van wapens en bescherming.

Grotendeels wordt dit opgelost door het feit dat de PC-versie met een muis en toetsenbor werkt. Dat zorgt voor meer hotkeys, en snellere selectie van verschillende items. Het zorgt voor een betere besturing van de Mako (het ruimtevoertuig dat je gebruikt op de verschillende planeten. De kleine minpuntjes van de X360 worden dus stuk voor stuk van tafel geveegd.

Je begint met het creeeren van je karakter. Dit doe je heel intuitief met schuifjes voor elk gebied. Ook kies je je klasse, elk met eigen specialiteiten in de gebieden Combat, Electronics en Biotics. Ook kies je je achtergrond. Namelijk ben je geboren op aarde, of een in van de kolonies? Ben je een oorlogsheld, of heb je je sporen verdient door als enige een massale invasie te overleven? Al deze dingen lijken niet erg belangrijk, maar na een half uur in de game weet je wel beter.

De game omvat een centrale verhaallijn, die begint op Eden Prime. Hier worden een hele hoop verhaalelementen geopend, en de rest van het spel ben je bezig de verschillende eindjes aan elkaar te knopen, of uit te diepen.

Na de eerste missie kom je op de Citadel, het Brussel van de intergalactische raad. Het zetelt de Council, en vertegenwoordigd iedere zichzelf respecterend ras zich door middel van een ambassade. De Citadel heeft tal van plaatsen om te bezoeken, sommigen komen ook terug in de centrale verhaallijn. Maar vaak is het veel leuker om zelf op onderzoek te gaan hier, en dat levert een spectrum aan zeer gevarieerde mini-missies en side-quests op. Van het vergaren van informatie voor een journalist, tot het sussen van een ruzie tussen twee aanstaande ouders, aan alles is gedacht. Enkele uurtjes doorbrengen is hier dan ook geen straf. Vervolgens besluit je verder te gaan met je missie: het redden van het universum. Dit brengt je terug bij je schip: de Normandy. Na de eerste missie en het doorkruisen van de Citadel, krijg je dit schip, en begint de fun pas echt. Vanaf dit moment kun je doen waar je zin in hebt. Er zijn tientallen planeten om te bezoeken, verdwaalde spookschepen die om opheldering vragen, op hol geslagen traningscentra en tal van andere side-quests op de verschillende planeten.

Ga je vanaf het begin meteen rechtstreeks naar je einddoel, dan zul je misschien teleurgesteld zijn met de lengte van de game. Ben je iemand die graag op onderzoek uitgaat, dan ben je een lange tijd zoet met het doorkruisen van alle sterrenstelsels. Vaak hoef je ook niet op zoek naar side-quests. Vele sub-quests kom je tegen op weg naar je hoofddoel, en nodigen je uit om toch even de tijd te nemen om hem op te lossen. Voor je het weet ben je uren bezig, totdat je je uiteindelijk realiseert dat er een hoger doel is wat aandacht verdient.

Conversatie

Het is lastig iets proberen uit te leggen zonder het meteen te verpesten, maar dit is misschien het belangrijkste onderdeel in de game: Conversatie. Dat klinkt op het eerste gezicht suf, maar is het in geen geval. Iedere conversatie kan verschillende kanten op. Iedere respons levert nieuwe mogelijkheden op en sluit andere af. Hierdoor stuur je het gesprek een bepaalde richting op. Later komen er nog meer mogelijkheden vrij, naarmate je meer punten investeert in Charm en Intimidate.

Dat is niet waar het eindigt. Ieder gesprek beinvloedt de gesprekken en houdingen van mensen in de toekomst, dus een paar keer de bad guy spelen kan mensen tegen het hoofd stoten. Ook zijn er verschillende sub-quests voor elke aanpak. Ben je de man met het hart op de juiste plek (Paragon) of ruim je problemen uit de weg in plaats van ze op te lossen (Renegade). Elke weg heeft zijn eigen weerslag op de omgeving, je team, eigenlijk op de hele wereld.

Dat is precies wat deze game over the top tilt. Namelijk het voorrecht deze game een tweede keer te spelen, zonder dat je het gevoel hebt dat je alles al gedaan hebt. De herspeelbaarheid is groot.

Combat

Uiteraard wordt er ook gevochten in deze game. Eigenlijk wordt er heel wat gevochten in deze game. Je hebt telkens twee teamgenoten bij je, die je elk (net als jezelf) compleet kun uitrusten met verschillende vormen van bescherming, andere kogels, toevoegingen op wapens, etc etc. Niets is te gek, en de mogelijkheden zijn eindeloos. Het Combat-systeem is geen revolutie, maar het is goed uitgewerkt, zeer intuitief en doet niet onder voor een game als Gears of war. Cover zoeken, schieten, wapen verwisselen, alles gaat vliegensvlug. Handig is ook dat door het drukken op de spatiebalk de interface gedetailleerd in beeld komt terwijl het spel op pauze gezet wordt. Je kunt hier wapens selecteren, orders geven, en special abilities toewijzen aan hotkeys. Laat de spatiebalk los en de actie gaat naadloos verder.

RPG

Als laatste het echte RPG-element van deze game. Iedere klasse heeft zo zijn eigen specifieke voorkeuren.

Gedurende het spel doe je ervaring op, en kun je een level hoger komen, wat weer punten oplevert die je kunt toewijzen aan specifieke vaardigheden van je personage en je teamgenoten (standaard doen je teamgenoten dit zelf, maar dit kun je uitzetten). Spendeer je je punten aan meer schade voor je shotgun, of aan bescherming tegen biotics? Na een paar upgrades, komen er special abilities vrij. Schokgolven, Adrenlinestoten, Shield boosts, alles zit erin. Vooral de Biotics-Abilities zijn geweldig. Niks mooier dan een tegenstander hulpeloos te laten zweven, om hem daarna genadeloos af te maken.

Kortom, Mass Effect simpel gezegd de beste actie-RPG op de PC, ooit. Het is ongelooflijk gedetailleerd uitgewerkt, het is intens en meeslepend, makkelijk in het gebruik en meerdere malen speelbaar.

Het geluid en de graphics breken geen records, maar stuwen het gemiddelde verder omhoog. Een fantastische game, die iedereen gezien moet hebben.

Conclusie en beoordeling

None

Alles samengevat is dit geen typische RPG, maar een Actie-Adventure-RPG die op alle drie de gebieden met de besten meedoet. 1+1 is in dit geval geen twee, maar 3! Verhaal 9,8 Graphics 8,8 Geluid 9,2 Gameplay 9,9
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Verhaal
  • Interactie
  • Herspeelbaarheid
  • Combat-systeem
  • Interface
  • Voice-acting
  • Minpunten
  • geen noemenswaardige minpunten

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • dit is echt toeval…, reageer net nog bij de shitload aan filmpjes op de ps3-versie dat ik wacht op een vervolg op rise of a ninja.



    happy!

  • leuk voor de fans

  • Rise of a Ninja is het beste narutospel tot nu toe, maar ja dat stopt ook op het goede moment, toen het verhaal nog goed was. Vanaf die sasukechasing arc wordt het alleen maar slechter. Overigens, beter zitten de fillers er niet in…

  • Niet mijn ding, maar leuk voor de liefhebbers

  • Fantastisch nieuws. Het eerste deel was geweldig

  • Nice. Rise of a Ninja was een leuke eerste poging. Hopelijk krijgen we deze keer iets meer personnages om mee te spelen voor de fight-mode.

  • Mooi heb me met deeltje 1 zeer vermaakt :D

  • EINDELIJK!!!

    Ik wacht al zo lang nu komt er eindelijk Uchiha Itachi in het spel :D.

  • ik las dat op de ps3 versie geen Online modus in zit. Waardoor ik eigenlijk al meteen afhaak. Hop dat het in deze versie wel komt.

  • Ben benieuwd!

  • Ik dacht dat er geen vervolg zou komen. Maar gelukkig is dat niet waar.



    Very HAPPY!!!

  • dbz is toch nog veel beter vind ik:P

  • Vet.. ik trok het eerste deel erg goed. Een vervolg daarop is altijd goed!

  • Relax, hopelijk is het vechtsysteem in dit deel wel verbeterd ten opzichte van deel 1. Ik vind het namelijk jammer dat je met een ubercombo altijd kan winnen en dat is zeker met bepaalde chars (Sasuske en Gaara in bijzonder).

  • w00t, idd hopen dat ze doorgaan t/m Naruto vs Sasuke

  • Leuk voor de Naruto-fans. Ik houd het echter wel bij DragonBallZ-games ;)

  • Jeuh, nieuwe Naruto. Niet mijn game maar wel een opvolger van een mooie game.

  • Rise of a Ninja was zeker een leuke naruto game. Het was alleen een beetje jammer dat de storymode erg kort was en dat je in de fight-mode maar met heel weinig personages kon vechten. Hopelijk zorgen ze er met dit tweede voor dat deze minpunten verbeterd worden.

  • Yes! :D Rasengan!



    Nieuwe jutsu's van iedereen, meer characters :)

    Deze zal waarschijnlijk gaan van Itachi + Kisame –> Jiraiya + Tsunade –> Sasuke-chase + die Cursed Sound 5… VET!

  • YES!



    WOEHOE!



    LUBRIEK!



    Dat moest er even uit. Koop ik ongetwijfeld op dag 1!:D




Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren