1. Tom Clancy's Ghost Recon Advanced Warfighter 2 (X360)

Tom Clancy's Ghost Recon Advanced Warfighter 2 (X360)

Daar zit ik dan, wachtende op het laden van het eerste level. Stiekem bang dat de game tegen zal vallen, want is het eigenlijk wel mogelijk om zulke hoge verwachtingen waar te maken? Ghost Recon Advanced Warfighter is dan wel één van de beste games die ik ooit heb gespeeld, maar dat biedt nog geen garantie voor het tweede deel. En dan eindelijk is die laadtijd, die eeuwig leek te duren, voorbij. Het is tijd voor Ghost Recon Advanced Warfighter 2!

Deel twee gaat gelijk verder waar deel één gebleven is. Je bent nog steeds Scott Mitchell en erop uit om het gedonder in Mexico te stoppen. Om dat voor elkaar te krijgen, worden jij en je ghosts op verscheidene missies gestuurd die allemaal net even iets anders aan voelen. Het grootste deel van deze missies zal je doorbrengen met drie ghosts naar keuze. Het kiezen van je teamgenoten is al gelijk één van de belangrijkste missies die je per level zal maken. Je hebt namelijk de keuze uit verschillende soorten teamgenoten. Zo heb je teamleden die van dichtbij het best hun mannetje staan, ver weg vijanden kunnen raken, je wonden kunnen verzorgen en als laatste die sterk zijn tegen voertuigen. Een verkeerde keuze van teamleden kan zeer nadelige gevolgen hebben. Een voordeel van de mogelijkheid om zelf je manschappen te kiezen is dat de game op de lange termijn ook nog leuk is, dezelfde missie een tweede keer spelen hoeft helemaal niet saai te zijn. Buiten de standaard “vier mans missies” zijn er ook nog de sluip missies waar je in je eentje moet zien te overleven en missies waarbij je meerdere manschappen en zelfs tanks en/of helikopters tot je beschikking hebt.

Zodra er een nieuwe missie start breekt de hel gelijk los, wie geen dekking heeft moet het onderspit delven. De kogels vliegen om je oren en zelf schieten is niet altijd de beste optie. Maar gelukkig heb je nog je teamgenoten, je trouwe ghosts die je indien mogelijk altijd zullen helpen. Met één druk op de knop geef je ze het commando een tegenstander aan te vallen of van positie te veranderen. Iets dat tot in de kleinste details is uitgewerkt. Geef je ze namelijk het commando van positie te veranderen, dan zullen ze dat niet zonder na te denken doen maar er hun eigen draai aan geven. Ze zullen als dekking een muur boven een stapel dozen verkiezen en als de vijand ineens van achter naderd tegen jou bevelen in aan de andere kant gaan staan. Dit voorkomt dat al je teamleden in een paar seconden van het veld worden geveegd en geeft je het gevoel met echte soldaten te maken te hebben, jongens die best willen doen wat je zegt maar toch zullen weigeren als hun leven er vanaf hangt.

Buiten soldaten en de normale voertuigen heb je nog twee speciale hulpjes in het gevecht. Genaamd de drone en de Mule. De drone is een vliegend apparaatje dat de omgeving voor je zal scannen en de mule geeft je de nodige wapens en kogels. Deze twee hulpmiddelen zijn lang niet altijd beschikbaar maar kunnen wel het verschil tussen leven en dood uitmaken. Zonder had je anders misschien toch een kogel tussen je ribben gehad of juist zonder kogels gezeten.

Al het bovenstaande zorgt ervoor dat je niet zo een dertien in een dozijn shooter aan het spelen bent maar tegelijk tactisch moet denken. Mensen die alleen maar goed kunnen mikken zullen in de singleplayer niet ver komen en zich misschien maar beter op de multiplayer kunnen richten. Een optie die de aankoop van het spel in zijn eentje al meer dan waard is. Hij blijft erg lang leuk en maakt de helaas maar zes uur durende singleplayer weer een beetje goed. De multiplayer kan zowel on- als offline en bied een heel andere ervaring dan de singleplayer. Pas als je al de hulp die je in de verhaallijn had niet meer hebt ervaar je hoeveel je er wel niet aan had. Vliegensvlugge vingertjes winnen het hier toch echt van tactische meesterbreinen.

De multiplayer kent natuurlijk de standaard modi zoals deathmatch, maar de makers vonden het te makkelijk om het daarbij te laten. Je hebt namelijk nog tal van andere opties, variërend van speciale co-op missies tot de firefight optie. De laatst genoemde is zowel de makkelijkste als één van de beste opties. Het is gewoon erg leuk om samen met een maat op de bank het op te nemen tegen vijftig mexicanen. De ai op een laag pitje en knallen tot er geen tegenstander meer over is. Maar ook de multiplayer is niet helemaal foutloos. Het cover systeem is hier namelijk niet in verwerkt wat dat echte Ghost Recon gevoel gedeeltelijk van je afpakt. En buiten dat is de matchmaking en verbinding ook niet echt om over naar huis te schrijven. Dit neemt overigens niet weg dat ik veel plezier aan de multiplayer heb beleeft en er nog aan zal gaan beleven.

Conclusie en beoordeling

None

Ghost Recon Advanced Warfighter 2 is één van de beste games die ik ooit heb gespeeld en heeft mijn eerder genoemde verwachtingen meer dan waar gemaakt. Ik kan niet zeggen dat de game zijn minpunten niet kent maar dat mag de pret niet drukken. De singleplayer heeft mij zes heerlijke uren bezorgt en de multiplayer zal me nog lang na de dag van vandaag bezig houden. Ik kan zelfs zeggen dat dit deel beter is de originele Advanced Warfighter. Een echte aanrader!
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Grafisch prachtig
  • Veel multiplayer opties
  • Variërende singleplayer
  • Goed geluid
  • Nog betere ai
  • Minpunten
  • Korte singleplayer
  • Ontbrekend coversysteem in multiplayer
  • Makkelijker dan het origineel

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Ik vind het een gestolen idee. Maarja, ik zou het ook doen als ik Sony was.

  • jammer dat sony het na doet en een kleine aanpassing geeft. de 360 staat bekend om dit en dan gaat sony het na doen dus ik zeg: wanneer komt de xbox met blu-ray?



    sony heeft eigenlijk wel erg veel naar de xbox gekeken…ze gaan erg de richting in van de xbox met dat menu en die achievements. dus dan heeft de xbox wel gewonnen met de online functie! en daar kan je niet omheen draaien

  • Natuurlijk dik gestolen, maar hopelijk kunnen de trophies er voor zorgen dat ik mijn PS3 games wat langer speel. Net zoals de achievements doen bij mijn 360 games.

  • Dan is elke game ook een \"slap aftreksel\" van een andere, het gewoon een systeem wat er heel erg op lijkt. En zolang het leuk is, lijkt het mij geen probleem

  • Daar gaan we weer …



    Mijn mening is dat wij PS3-bezitters even veel recht hebben om beloond te worden voor bepaalde doelen in een game dan 360-bezitters. Daarbij is Microsoft niet de uitvinder van een beloningssyteem en zelfs als de 360 er nooit geweest was, had Sony hier ook wel mee gekomen.

  • Het is gewoon een goede toevoeging en laat je games langer spelen. Dus waarom niet?

  • Wat maakt het nou uit of het gestolen is. Als het leuk is maakt het niets uit.

  • maar wat kun je eigenlijk precies met je achievements doen ik heb er pas rond de 1350 of is t een nutteloos iets? ……

  • Achievements ownen. Zonder is het echt niks meer aan.

    Ik had alleen liever dat Sony met iets totaal nieuws was gekomen. Buiten home om dan.

    zelfs als de 360 er nooit geweest was, had Sony hier ook wel mee gekomen.

    Right ;)


  • Het loopt goed op de 360 dus waarom zou Sony er nu ook niet mee komen. Als het een dikke flop op de 360 was, was Sony er nu ook niet mee gekomen. Je kan tegenwoordig alles wel met elkaar gaan vergelijken. Thropies klinken goed, maar ik ga persoonlijk echt niet langer op mn PS3 zitten om thropies te halen.

    Spellen die goed zijn speel ik vanzelf wel langer.

  • Beter goed gejat, dan slecht verzonnen. Dan kan ik ook gaan zeggen: MS heeft de Xbox niet zelf bedacht en ze zijn naapers want Nintendo en Sony hadden eerder consoles, iedereen jat ideeen van elkaar. Nintendo, Sony en ook MS.

  • Op wat voor manier je het ook bekijkt. Sony zal altijd een stap achterliggen op Microsoft wat betreft online gamen. Dat is niet erg, gewoon een constatering.

  • Het is denk ik geen slap aftreksel, wie weet wordt het wel de betere van de twee. Throphies staan nog in de kinderschoenen en kan erg leuk worden.



    En om het nou stelen te noemen gaat mij echt te ver! Misschien dat niet iedereen zo realistisch naar de markt kijkt, maar men noemt dit concurreren. En dat is alleen maar goed voor ons, de consument!



    Vergelijk het met de Albert Heijn. Ze doen een spaar actie, of voor mijn part gaan ze opeens elektronica verkopen. Als het aanslaat zal de c1000, de deen, de spar, plus, etc echt niet achter blijven.



    Het enige dat misschien jammer is, is dat ze het meer nadoen, dan dat ze er overheen willen gaan. Als ze nu iets extra's zouden brengen moet de 360 weer met iets komen. Op die manier krijg je natuurlijk nog meer tevreden consumenten en een groeiende markt





  • tuurlijk voegt het iets toe.. dat doet het bij de xbox 360 tog ook.. ?



    Het lijkt er een beetje op dat Insidegamer wel een beetje kickt op die fanboy-oorlogen hier.

  • ik vind het een goed idee

    maar dan moet er ook geen probleem worden gemaakt als er blu-ray in de xbox komt

  • je kunt er niet omheen dat het afgekeken is van de Xbox 360, maar dat neemt natuurlijk niet weg dat PS3 bezitters er niet van mogen genieten.

  • Albert Heijn is de juiste manier van spellen

  • als de ps3 het eerder zou hebben had xbox360 het ook afgenomen hebben van ps3, kvind het dus logisch dat ps3 dat ook bij xbox360 heeft gedaan, ze hebben aleen een andere naam er voor genomen

  • Liever dat ze iets overnemen dan dat we het helemaal niet krijgen, of een of ander slapper alternatief.



    Fans willen dit, Sony geeft het ze.

  • veel van de ideeën rond de ps3 zijn afgekeken dingen van andere consols, dus ik ben er wel aan gewent geraakt dat sony iets \"steelt\" om hun eigen console te \"verbeteren\"

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren