1. Brothers in Arms: Hell's Highway (PS3)

Brothers in Arms: Hell's Highway (PS3)

17 september 1944, de geallieerden landen in Eindhoven met het doel de Duitsers terug te dringen naar Arnhem, de geallieerden landen ver in vijandelijk gebied en moeten steden en vooral bruggen zien te veroveren. Het lukt de geallieerden bruggen rond Veghel te veroveren en dringen de Duitsers op tot Eindhoven, eenmaal daar blijken ze in de minderheid en moeten terug naar Veghel. Onder hen is sergeant Matt Baker een Amerikaan die zijn troepen voor de kerst thuis wil hebben. Zijn opdracht was om wat bruggen en steden te veroveren en dan zou de oorlog voor de kerst zijn beëindigd, maar niemand had hem verteld dat hij zijn troepen moest leiden door de hel:

‘There’s only one way across hell and that’s through it’

Het verhaal is ook altijd een groot pluspunt aan de Brothers in Arms games en de trein dendert ook in dit deel weer verder, zelf ben ik tegen spoilers dus ga ik op het verhaal verder niet in, behalve dat ik even kwijt wil dat het gebruik van geesten in een shooter-game erg goed op elkaar aansluit, vooral op momenten dat er uit het niets een van de dode soldaten voor je neus staat in een gevecht met Duitsers. Een minpunt aan het verhaal is hoe het verteld wordt, het verhaal is toch redelijk complex met alle namen van soldaten en voor een leek in de Brothers in Arms-serie (zoals ik) is het verhaal na een tijdje niet meer te volgen en worden de filmpjes meer een moment om een glas cola te gaan halen dan een moment van duidelijkheid over hoe het af loopt met die ene generaal. Een game als Brothers in Arms verdiend een goed verhaal en dat krijgt het ook zeker.[p][screen id=72000]De game heeft ook zeker een lange speelduur er zit zeker 10 uur aan gameplay in op de makkelijkste modus en bij de moeilijkste modus was ik de tel na een tijdje kwijt, dit was een van mijn afknap punten bij Call of Duty 4 en Medal of Honor: Airborne en Hell’s Highway geeft duidelijk de toon aan op dit moment qua speelduur. Ook heeft de game een hoge replaywaarde door de besturing van je squad, je kunt de game proberen uit te spelen zonder een schot te lossen, maar je kunt de game ook spelen zonder enige tactiek en gewoon eigenwijs de vijand van voren aan te vallen en zo zijn er nog veel meer mogelijkheden om het spel uit te spelen. Dan de setting in Nederland, deze is geweldig uitgewerkt. Ubisoft heeft erg goed na gedacht over de setting van straatbordjes tot de taal alles zit erin, als je door Eindhoven heen loopt zal je natuurlijk de typisch Hollandse molens zien, maar ook typische Hollandse straatjes en huizen, zo wordt Nederland niet neergezet als alleen maar een molenland, maar zien Spanjaarden ook eens typische Hollandse straatjes. Één van de meest verassende dingen uit de game is dat er Nederlands wordt gepraat en dan niet ‘Ik spreken goed Nederlansk’, maar dan ook hele zinnen, dit is erg leuk gedaan en zal bij de meeste Nederlanders een goed gevoel opwekken.[p][screenright id=72129]Een van de gespreksonderwerpen over Brothers in Arms: Hell’s Highway zijn de graphics, die zijn volgens de meesten slecht, maar ik vind ze voor een game die twee jaar is uitgesteld erg goed. Alleen moet je de graphics in twee delen onderverdelen: dag en nacht, dag en nacht maakt namelijk veel uit in Brothers in Arms, als je een daglevel doorkruist voel je echt dat dit een next-gen game is die een stapje verder gaat, maar speel je in een nachtlevel dan voelt het heel anders. In elk nachtlevel zit heel erg veel vuur en dat ziet er nou niet bepaald mooi uit, ook lijkt het scherm naarmate je verder komt steeds donkerder te worden, je ziet steeds minder door het vuur en zo worden levels steeds vervelender om te spelen. Er zitten net als in elke game ook bugs en glitches in Brothers in Arms, zo stond een van mijn mannen op een gat, waar hij niet naar beneden viel, maar ook niet weg kon komen, soms zijn glitches leuk maar dit soort glitches hoort toch niet in een next-gen game.[p][screen id=74176]De moeilijkheidsgraad ligt in deze game ook erg goed, Casual is niet te moeilijk en zeker niet te makkelijk en Hard is gewoon lekker moeilijk. Dan wat voor de meeste mensen het belangrijkst is en wat in deze game jammergenoeg ook het slechtste: de Multiplayer. De Multiplayer is moeilijk te doorgronden en is erg vaag, stel je wilt online, je gaat naar het hoofdmenu en klikt Multiplayer aan dan krijg je een laadscherm van een minuut wat veel te lang is en dan kan je je voorkeuren geven, uiteindelijk is niet een game wat je leuk vindt maar dat laten we voor wat het is. Als je je voorkeuren hebt gegeven dan krijg je een paar games te kiezen, zodra een game net vol zit krijg je het bericht dat de game vol zit en wordt je teruggestuurd naar het hoofdmenu, van niet de Multiplayer, maar van de gewone game, dit is erg frappant en hoort niet want zo ben je weer vijf minuten verder, lukt het je dan toch om in een game te komen dan begin je normaal te kijken naar een game die al bezig is en dan staat er bovenin het scherm een aflopend klokje, staat het klokje op één minuut en zesenvijftig seconden dan zul je gewoon die tijd moeten afwachten en daarna heb je ongeveer drie seconden om je team te kiezen en te kiezen of je een machinegeweer of een bazooka krijgt, normaal zijn alle leuke wapens al gekozen en ben je verdoemd tot een saai machinegeweertje en dan nog het slechtste: de gameplay. De gameplay is een vreselijk drama, er wordt veel gewisseld tussen first-en third-person gameplay en dit werkt gewoon niet, als je een keer doodgaat lig je eruit en zo is er geen instap voor beginners. Eigenlijk kan ik niks leuks bedenken aan de Multiplayer van Brothers in Arms.[p]Zo heb ik alle punten behandeld die ik wilde behandelen behalve een pluspunt: de Special Edition, de Special Edition brengt je: een poppetje van Matt Baker, drie cheatcodes, een stripverhaal, een kaart van het gebied waar Market Garden zich heeft afgespeeld en natuurlijk de game en dit alles wordt geserveerd in een prachtige Hell’s Highway doos, dit is een aanrader voor iedereen.[p]">

[p]Het verhaal is ook altijd een groot pluspunt aan de Brothers in Arms games en de trein dendert ook in dit deel weer verder, zelf ben ik tegen spoilers dus ga ik op het verhaal verder niet in, behalve dat ik even kwijt wil dat het gebruik van geesten in een shooter-game erg goed op elkaar aansluit, vooral op momenten dat er uit het niets een van de dode soldaten voor je neus staat in een gevecht met Duitsers. Een minpunt aan het verhaal is hoe het verteld wordt, het verhaal is toch redelijk complex met alle namen van soldaten en voor een leek in de Brothers in Arms-serie (zoals ik) is het verhaal na een tijdje niet meer te volgen en worden de filmpjes meer een moment om een glas cola te gaan halen dan een moment van duidelijkheid over hoe het af loopt met die ene generaal. Een game als Brothers in Arms verdiend een goed verhaal en dat krijgt het ook zeker.[p][screen id=72000]De game heeft ook zeker een lange speelduur er zit zeker 10 uur aan gameplay in op de makkelijkste modus en bij de moeilijkste modus was ik de tel na een tijdje kwijt, dit was een van mijn afknap punten bij Call of Duty 4 en Medal of Honor: Airborne en Hell’s Highway geeft duidelijk de toon aan op dit moment qua speelduur. Ook heeft de game een hoge replaywaarde door de besturing van je squad, je kunt de game proberen uit te spelen zonder een schot te lossen, maar je kunt de game ook spelen zonder enige tactiek en gewoon eigenwijs de vijand van voren aan te vallen en zo zijn er nog veel meer mogelijkheden om het spel uit te spelen. Dan de setting in Nederland, deze is geweldig uitgewerkt. Ubisoft heeft erg goed na gedacht over de setting van straatbordjes tot de taal alles zit erin, als je door Eindhoven heen loopt zal je natuurlijk de typisch Hollandse molens zien, maar ook typische Hollandse straatjes en huizen, zo wordt Nederland niet neergezet als alleen maar een molenland, maar zien Spanjaarden ook eens typische Hollandse straatjes. Één van de meest verassende dingen uit de game is dat er Nederlands wordt gepraat en dan niet ‘Ik spreken goed Nederlansk’, maar dan ook hele zinnen, dit is erg leuk gedaan en zal bij de meeste Nederlanders een goed gevoel opwekken.[p][screenright id=72129]Een van de gespreksonderwerpen over Brothers in Arms: Hell’s Highway zijn de graphics, die zijn volgens de meesten slecht, maar ik vind ze voor een game die twee jaar is uitgesteld erg goed. Alleen moet je de graphics in twee delen onderverdelen: dag en nacht, dag en nacht maakt namelijk veel uit in Brothers in Arms, als je een daglevel doorkruist voel je echt dat dit een next-gen game is die een stapje verder gaat, maar speel je in een nachtlevel dan voelt het heel anders. In elk nachtlevel zit heel erg veel vuur en dat ziet er nou niet bepaald mooi uit, ook lijkt het scherm naarmate je verder komt steeds donkerder te worden, je ziet steeds minder door het vuur en zo worden levels steeds vervelender om te spelen. Er zitten net als in elke game ook bugs en glitches in Brothers in Arms, zo stond een van mijn mannen op een gat, waar hij niet naar beneden viel, maar ook niet weg kon komen, soms zijn glitches leuk maar dit soort glitches hoort toch niet in een next-gen game.[p][screen id=74176]De moeilijkheidsgraad ligt in deze game ook erg goed, Casual is niet te moeilijk en zeker niet te makkelijk en Hard is gewoon lekker moeilijk. Dan wat voor de meeste mensen het belangrijkst is en wat in deze game jammergenoeg ook het slechtste: de Multiplayer. De Multiplayer is moeilijk te doorgronden en is erg vaag, stel je wilt online, je gaat naar het hoofdmenu en klikt Multiplayer aan dan krijg je een laadscherm van een minuut wat veel te lang is en dan kan je je voorkeuren geven, uiteindelijk is niet een game wat je leuk vindt maar dat laten we voor wat het is. Als je je voorkeuren hebt gegeven dan krijg je een paar games te kiezen, zodra een game net vol zit krijg je het bericht dat de game vol zit en wordt je teruggestuurd naar het hoofdmenu, van niet de Multiplayer, maar van de gewone game, dit is erg frappant en hoort niet want zo ben je weer vijf minuten verder, lukt het je dan toch om in een game te komen dan begin je normaal te kijken naar een game die al bezig is en dan staat er bovenin het scherm een aflopend klokje, staat het klokje op één minuut en zesenvijftig seconden dan zul je gewoon die tijd moeten afwachten en daarna heb je ongeveer drie seconden om je team te kiezen en te kiezen of je een machinegeweer of een bazooka krijgt, normaal zijn alle leuke wapens al gekozen en ben je verdoemd tot een saai machinegeweertje en dan nog het slechtste: de gameplay. De gameplay is een vreselijk drama, er wordt veel gewisseld tussen first-en third-person gameplay en dit werkt gewoon niet, als je een keer doodgaat lig je eruit en zo is er geen instap voor beginners. Eigenlijk kan ik niks leuks bedenken aan de Multiplayer van Brothers in Arms.[p]Zo heb ik alle punten behandeld die ik wilde behandelen behalve een pluspunt: de Special Edition, de Special Edition brengt je: een poppetje van Matt Baker, drie cheatcodes, een stripverhaal, een kaart van het gebied waar Market Garden zich heeft afgespeeld en natuurlijk de game en dit alles wordt geserveerd in een prachtige Hell’s Highway doos, dit is een aanrader voor iedereen.[p]">

Conclusie en beoordeling

None

Brothers in Arms: Hell’s Highway is een shooter in een apart jasje en dat jasje staat het erg goed. Het squad besturen werkt erg goed behalve de AI die dan weer niet zo goed werkt, maar als je bedenkt dat je in geen enkele andere game je eigen squad kan besturen vergeet je dit erg snel. De gameplay werkt erg goed dus en het verhaal sluit hier goed op aan, jammer dat het onduidelijk verteld wordt, want het is een erg mooi verhaal. De game heeft dankzij de goede gameplay en de lange speelduur een erg grote replaywaarde en als je er dan bij neemt dat het spel de Nederlandse setting erg goed staat, zou je in ieder geval kunnen proberen te vergeten dat de Multiplayer zo slecht is. Al het goede wordt dan ook nog geserveerd in een prachtige special edition en dat maakt de game helemaal compleet.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Verhaal....
  • Gameplay
  • Hoge Replaywaarde
  • Squad besturen
  • Nederlandse Setting
  • Lange Speelduur
  • Special Edition
  • Minpunten
  • dat erg slecht verteld wordt
  • AI
  • Multiplayer

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • ik heb nog nooit een harvest moon game gespeeld…

    opzich ziet het er voor de wii best goed uit

  • Harvest Moon is warme poep! Geweldige spellen. Jammer dat ik geen Wii/DS heb, anders had ik er zeker eentje aangeschaft!

  • Eerst maar eens afwachten wanneer ze uitkomen. Natsume kennende, duurt het nog drie jaar voor ze in Europa uitkomen.

  • Vet !! 2 games die ik zeker moet halen.

  • Ehhh nieuw?



    Maar ik ga ze beide halen.

  • Ik zit nu eigenlijk meer te wachten op Rune Factory Wii… maar HM is ook tof.

  • Ik heb geen Wii maar ze lijken me wel leuk:D

  • Lijkt me wel wat voor de wii, voor de ds laat ik ze maar ffkes zitten

  • Lijkt me ook wel grappig ja!

  • nee niks voor mij denk ik

  • die spellen zuigen zo hard! Ik heb er een voor de gameboy, maar die heb ik maar 3 uur gespeeld ofzo! wel goed voor de fans natuurlijk! greetz

  • Lijkt me niet eens z'n slecht spel. Toch maar even wachten op de recensie.

  • nooit echt van dit genre gehouden.

  • Die voor de DS komt volgende maand.

    Eindelijk een 3D Harvest Moon voor de DS.

  • Nah deze hoef ik niet!

  • Ziet er wel grappig uit, maar is voor mij veel te kinderachtig

  • Heb 1 HM game, voor de Gamecube, en moet zeggen dat die best leuk is, alleen duurt het zo lang voor je genoeg geld hebt voor bijv. een koe…:P

  • \"Ziet er wel grappig uit, maar is voor mij veel te kinderachtig\"



    Wat is dat nou voor loze opmerking…

    Als je een oudere gamer bent moet je persé games spelen als Killzone enz.?

    Ik speel altijd graag HM games, gewoon omdat dat lekker weg speelt, en ik ben 20+.



  • Interessant, maar niks voor mij.

  • Jippie -,-

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren