1. Mercenaries 2: World in Flames (X360)

Mercenaries 2: World in Flames (X360)

Insidegamer maakte in de afleveringen van Uitgespeeld vorig seizoen reclame voor Mercenaries 2, om de game vervolgens een mager 6`je te geven. Mijn interesse in Mercenaries werd pas een maand voor de release gewekt. Een game waarin je alles kan opblazen, dat was pas een game voor mij! Ik kon me daarom ook niet voorstellen waarom IG het spel maar een 6 had gegeven. Toen hij bij mij op de mat verscheen heb ik hem daarom in mijn console gestopt, en ben ik er mee aan de slag gegaan. Op naar de explosies, de bommen, en totale vernietiging!

Mercenaries 2 is een free roamer. Hij moe(s)t zich dit jaar dus weren tegen het andere free roamer geweld van GTA4 en Saints Row 2. Maar laten we bij het begin beginnen.

In het begin kun je namelijk kiezen tussen 3 huurlingen: Mattias Nilsson, Chris Jacobs en Jennifer Mui. Hier komt al gelijk het eerste minpunt. Ik heb de game uitgespeeld met Mattias Nilsson en daarna ook even met Chris en Jennifer gespeeld. Het vette van de 3 verschillende huurlingen zou zijn dat ze allemaal anders waren waardoor elk karakter voor een andere game ervaring zou zorgen. Dit is dus onzin. Misschien verschillen de eigenschappen en vaardigheden van de 3 huurlingen iets, maar verder is er geen verschil. Ook de cutscenes zijn vrijwel hetzelfde net als alles wat ze zeggen tijdens de game. Maar goed, ik begon dus te spelen met Mattias Nilsson en zoals al vaker is gezegd, is het verhaal in Mercenaries 2 niet geweldig. Ik ben het hier mee eens. In het begin word je door Ramon Solano ingehuurd voor een missie. Na die missie kan hij Venezuela overnemen en zo baas worden van dat land en de olie. Hier kan hij jou alleen verder niet bij gebruiken. Hij probeert je dus tevergeefs te vermoorden maar je word wel net voordat je bent ontsnapt in je kont geschoten. Hierna gaat het jou dus om maar 1 ding. Solano uitschakelen, iemand die jou niet betaalt, zal het namelijk niet overleven. Ik zie dit verhaal eigenlijk niet als een groot minpunt. Je speelt een game namelijk niet alleen maar om het verhaal maar om de game ervaring. Ik vind een wraakmotief ook altijd wel leuk omdat je als het ware toewerkt naar 1 doel wat je zo snel mogelijk wilt bereiken.

Maar hoe bereik je dit doel dan? Ten eerste heb je Fiona. Zij helpt je met alles in het spel en leid je overal naartoe.

Op haar advies neem je in het begin het huis van Solano over wat vanaf dan je PMC Headquarter wordt Hier verblijven je personeelsleden, respawn je na je dood en kun je met Fiona praten over je missies. Die personeelsleden die je hebt spelen ook een grote rol. In het begin heb je alleen Fiona maar na verloop van tijd krijg je er mensen bij. Zo heb je je helikopterpiloot die met zijn helikopter voertuigen en uitrustingen kan droppen, je monteur die met bepaalde onderdelen (spare parts) die je vind vette voertuigen kan maken en tot slot je vliegtuigpiloot die airstrikes voor je kan droppen.

Met dit in je achterzak ga je dus op pad om Solano te vinden. Het is dan de bedoeling dat je gaat praten met facties. Venezuela is namelijk uit elkaar gevallen en dus hebben verschillende facties zich in het land genesteld om er zo macht, geld en olie uit te krijgen. De eerste factie waarmee je begint te onderhandelen is Universal Petroleum, een oliemaatschappij. Via hen kun je te weten komen waar Solano zich bevindt. Maar dan komt er een andere factie om de hoek kijken, namelijk de PLAV (People Liberation Army of Venezuela). Zij zeggen ook dat ze weten waar Solano uithangt. Je zult dus een keuze moeten maken. Facties helpen je namelijk niet als ze vijandig tegenover je staan en het is onmogelijk om zonder omkoping alle facties te vriend te houden. Op een gegeven moment had ik bijvoorbeeld besloten wat missies voor de PLAV te gaan doen. Het ging allemaal wel lekker maar opeens moest ik 4 belangrijke personen om het leven brengen. Nadat dat gelukt was belde Fiona me op en zei ze dat ik zonet 4 mensen van Universal Petroleum had gedood! Toen moest ik wel even slikken omdat UP voortaan vijandig tegen me zou zijn. Dit levert een erg leuk game element op. Ik ben uiteindelijk via de PLAV bij mijn einddoel gekomen maar ben ook wel benieuwd hoe ik daar via Universal Petroleum gekomen zou zijn. Dit komt nog een paar keer in de game voor waardoor er wel enige replay waarde is.

Naast de storyline zijn er natuurlijk ook nog de sidemissies. Hier hadden ze denk ik wel meer van kunnen maken.

Het enige wat je namelijk kunt doen is voor elke factie een aantal HVT`s (High Value Targets) vermoorden of gijzelen en een aantal gebouwen voor ze slopen. Ook vragen ze je zoveel mogelijk strijders en werknemers van andere facties te vermoorden. In ruil hiervoor stellen zij je nieuwe items in hun shops ter beschikking. En hier komt dan een groot pluspunt van de game. Er zitten namelijk onwijs veel voertuigen in het spel en het wapen en airstrikes aanbod is ook niet mis. Voertuigen van vijanden kun je ook hijacken. Door op een paar knoppen te rammen en snel te reageren hijack je op mooie wijze een tank en met je grapple hook kun je zelfs een helikopter bemannen.

Dan hebben we natuurlijk nog de gameplay. In dat opzicht wijkt Mercenaries wel af van andere games. Het schieten en richten werkt goed, daar is opzich weinig mis mee. Maar het vette is dat je via een klein short cut menutje airstikes, voertuigen en wapens kan laten droppen en oproepen. Mercenaries 2 draait namelijk het meest om het opblazen van dingen. Werkelijk alles kan kapot en of je het nou voor geld doet of niet, het is beiden even leuk. In het begin heb je alleen wat artillerie maar naarmate het spel vordert krijg je betere airstrikes om zelfs hele huizenblokken te laten verdwijnen. Dit gaat vaak samen met een mooie ontploffing en lichteffecten.

Visueel schiet Mercenaries 2 te kort. Zoals ik al eerder zei zijn de ontploffingen mooi maar verder ziet het er naar mijn mening gewoon niet mooi uit. De lucht is meestal grauw en de steden zien er dof uit. In de bergen worden er soms wat mooie stukjes groen op het scherm getoverd maar hier blijft het ook bij.

Dit is dus iets waar ze veel meer tijd aan hadden moeten besteden. En daarin lijkt Pandemic echt iets verkeerd te hebben gedaan. De game wemelt namelijk van de bugs en glitches. Het is me namelijk overkomen dat ik iemand in een sidemissie moest capturen en dat hij opeens zomaar een rots inrende en er vervolgens niet meer uitkwam. Ik heb het geprobeerd allemaal op te sommen maar dat werd gewoon te veel. Wat dat betreft is het gewoon echt waardeloos. Ook ontbreekt het aan sfeer. Waar je in de meeste free roamers (lees onder andere GTA4) tegenwoordig door een mooie en levendige omgeving wandelt, lopen in Mercenaries de mensen doelloos en sloom op de stoep rond. Er zit ook amper detail in het spel waardoor het tijdens het spelen soms een beetje een neppig aanvoelde. Soms had ik het idee dat ik met een game bezig was die nog niet af was. Dit is gewoon zeer jammer.

Conclusie en beoordeling

None

Al met al heeft Pandemic tijdens het maken van Mercenaries 2 dus gefaald. Het huurlingen idee heeft niet gewerkt, visueel schiet het met de huidige titels in aantocht te kort, er heerst een gemis aan sfeer en detail en de bugs en glitches zijn schandalig te noemen. Maar dankzij het originele concept van de gameplay en de grote fun factor van het opblazen, slopen en vernielen van dingen krijgt het spel van mij toch een voldoende.
6
Score
60
Score: 60
  • Pluspunten
  • Leuke gameplay
  • Alles kan kapot
  • Voertuigen en airstrikes
  • Minpunten
  • Geen verschil in huurlingen
  • Slechte graphics
  • Bugs en glitches
  • Geen detail
  • Geen sfeer

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • liever met draad! dit gaat batterijen slurpen!

  • lol rockband 2… laat eerst rock band hier maar is komen op ps3

  • nice al ben ik het wel eens met gamer basjo

  • jezus, ea ,breng gewoon rockband 1 naar europa!

  • We hebben hier nog niet eens Rock Band 1!!

  • zelfde prijs als ik voor de RB1 drums heb betaald in Duitsland.

  • doe mij maar even een drumstel met 8 batterijen erin :)

  • Ik hou gewoon het Rock Band drumstel wat ik nu heb, want om hier nou een nieuwe voor te kopen.

  • Jeeuj.. huiskamer is veel te klein voor die zooi xD

  • Dat is chill :)

  • Zal vast wel dat ze het hier belachelijk duur maken.

  • Zwaar lauw zo'n drumstel…

    Kut voor de buren, maar wel vet:P

  • Kabel of draadloos, het maakt me eigenlijk niks uit met zulke add-ons. Wel vervelend natuurlijk dat een draadloze drumstel weer ontzettend veel batterijen nodig gaat hebben.

  • nice work voor de ps3 :L

  • Wie zegt dat je niet gewoon een draad aan je drumstel kan doen zodat je het ook kunt gebruiken als hij leeg is, maar dat je gewoon speelt en oplaad tegelijk :S…..



    Voor de rest hebben wij hier niets aan, met mazzel ontvangen we het eerst deel nog in nederland.

  • lekker, moet je dan iedere paar uur nieuwe batterijen erin doed?? of een oplaadaccu?? Erg onhandig…

  • gewoon een adapter erin doen.

    maar die gaat natuurlijk ook weer leeg.

    maar draad???het is 2008.

  • wil ik wel draadloos, kost alleen maar geld voor batterijen

  • Als je echt fan bent van deze serie moet je echt een groot huis hebben…

  • Dat wordt een fortuin aan batterijen besteden!

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren