1. Halo: Combat Evolved (Xbox)

Halo: Combat Evolved (Xbox)

Op de een of andere manier onthoud je vaak korte momenten uit je verleden die niet eens erg belangrijk lijken. Je onthoudt het gevoel, het beeld en soms ook nog het geluid van dat moment, maar je kunt er geen passend verhaal bij maken. Zelf heb ik niet erg veel van dat soort momenten die zo in me op komen, behalve twee. De eerste is het sinterklaas uitzwaaien met mijn zus. Waarom ik juist dit moment zo duidelijk hebt onthouden heb ik nooit begrepen. Het andere moment is het zien van de eerste halo-reclame terwijl ik een broodje dönner nuttigde. De reden dat ik dit moment zo'n zes jaar onthouden heb ga ik uitleggen in deze recensie.

Als je de inleiding leest denk je misschien wel dat ik meteen mijn broodje liet vallen en naar de winkel ging, maar niets is minder waar. Het duurde nog behoorlijk wat jaren voordat ik eindelijk de game kon spelen, voornamelijk vanwege gebrek aan een xbox op dat moment. Pas veel later kon ik hem eindelijk spelen. In het spel kruip je in het lichaam van Master Chief, de laatst overlevende van het mislukte Spartan-programma. Als je wakker wordt bevindt je je in een ruimteschip dat aangevallen wordt. Geen tijd dus voor een kopje koffie, nee je moet al snel aan de slag om aliens te vermoorden. Als blijkt dat het schip niet meer te redden valt, zul je moeten vluchten naar een vreemd object in de ruimte, een halo-ring.

In het begin dat je hier bent zul je vooral moeten zoeken naar overlevenden, in je eentje zal je het niet redden tegen de Covenant. De Covenant is een verzameling van alien rassen die al jaren een heilige oorlog voert tegen de mens. Dit zijn echter niet zomaar de standaard aliens uit videogames. Nee, ik durf bijna wel te stellen dat dit een van de beste vijandelijke characters zijn die ooit gecreëerd zijn in een game. Je hebt verschillende soorten, onderaan staan de Grunts. Deze lelijkerds kunnen behoorlijk wat schade veroorzaken tegen de normale mariniers, maar tegen jou als Spartan zijn ze niet echt gevaarlijk en dat weten ze ook. Grunts staan namelijk onder het bevel van een elite, en met die aan hun zijde durven ze wel, maar als je hun leider vermoordt zullen ze vaak in paniek vluchten.

Naast de grunts zijn er nog meer soorten die allemaal hun eigen sterkte hebben. En dat niet alleen, de AI is ook nog eens geweldig. Het is niet zomaar wachten totdat ze ze op je af komen en ze neer schieten. Nee, de vijand zal dekking zoeken, samenwerken en snel reageren op jouw acties. Hierdoor ben je tegen sterkere vijanden vaak wel even bezig voordat je ze dood hebt. Dit draagt dan ook erg bij aan de zo geweldige gameplay, maar het is niet de enige factor. Het leveldesign is zo dat alles een reden heeft, elke steen is een punt waar je dekking achter kan zoeken, elke berg kan je een voordeel opleveren als de vijand je aanvalt en elke paal is een goede plek achter om te schuilen wanneer je beschoten wordt door ruimteschepen. Dit betekent niet dat het leveldesign alleen functioneel is, het ziet er ook nog eens prachtig uit.

Die pracht en praal draagt natuurlijk gigantisch bij aan de sfeer in de game. Je voelt je alsof je op halo bent, en je wilt weten waarom die ring in het heelal zweeft. En als je dat dan weet, wil je je missie afmaken. Het verhaal is namelijk geweldig, het kan sommige hedendaagse shooters vol schaamte in de hoek zetten. Naast de grafische pracht heeft Bungie ook nog eens een geweldige soundtrack in de game geplaatst. Deze zal je door het spel begeleiden en je meeslepen. Je krijgt spannende muziek als je in een gevecht zit en trieste muziek als je het gevoel hebt alsof je de enigste op de wereld bent, en dat soort momenten kom je vaak genoeg tegen.

Door bovengenoemde factoren is de singleplayer dus meer dan in orde, maar hoe zit het met de multiplayer? Halo: combat evolved was zoals jullie misschien wel weten een launchgame, en daardoor bevatte de game nog geen online multiplayer. Wie andere personen wilde neerschieten met een battlerifle moest dat op de ouderwetse manier doen, door met meerdere personen in een huis te gamen. Lan was echter wel beschikbaar, waardoor je met 4 tv's allemaal een eigen beeldscherm kon hebben, of zelfs met zestien man de wereld van master chief onveilig kon maken. De gametypes zijn erg aanpasbaar zodat er voor iedereen iets leuks bij zit. En er zitten niet alleen genoeg functies in, je hebt ook genoeg maps om de verveling weg te houden. Tel daarbij de ijzersterke gameplay op en je hebt een geweldige offline multiplayer-ervaring.

Conclusie en beoordeling

None

Ik kan eigenlijk nog uren doorpraten over halo, over de geweldige coöperatieve modus, de variëteit in voertuigen in wapens, de multiplayer, de uitdaging in gevechten en de tactieken van je tegenstanders. Dit is een van de weinige games die niet zomaar als spelletje beschouwd kan worden, zelfs niet als zomaar entertainment. Dit is een meesterwerk zoals je slechts zelden ziet.
10
Score
100
Score: 100
  • Pluspunten
  • Graphics
  • AI tegenstanders
  • Verhaal
  • Muziek
  • Gameplay
  • Voertuigen
  • Minpunten
  • Niets noemenswaardig

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Ok..

  • joepie…?:P

  • Dit wordt niks

  • Hij heeft wel gelijk, als een ontwikkelaar content blijft aanbieden, dan kopen gamers sneller een game voor de pc. Maar of je op deze manier ''piraterij'' tegen gaat, valt nog te bezien!

  • Een manier om PC-piraterij aan te pakken is heel simpel. Maak betere games voor minder geld. Ik ben gerust bereid om 30 euro te betalen voor een goede game, maar 50 euro is eigenlijk gewoon te veel, zelfs voor een Half-Life 2 of Bioshock. (60 euro voor consoles, afzetters.)

  • alles is te kraken dus ze mogen van mij part doen maakt me niet uit

  • Geen oplossing.

  • Ik heb nog nooit downloadable content gekocht…

  • Zelfde als Gamer Arjen.

  • @ Gamer Arjen



    Veel pc games gaan bij release voor 30-40 euro over de toonbank.

    Crysis is bij gcshop zelfs al 17 euro !





    Any way ik denk dat dit zeker wel werkt, kijk bij games zoals sins of solar empire.





  • wordt vazelf wel weer gehackt en kan je de downloadbare content ook voor niks spelen.

  • Je kan alles voor niks spelen op de pc, totdat ze stoppen met ontwikkelen omdat t niks meer opleverd. Ziet er naar uit dat alleen Multiplayer-afhankelijke games een toekomst gaan hebben.

  • Als ze nou eerst is uitzoeken waarom men download. En dan daar een oplossing op gaan verzinnen.

    Tevens is piraterij niet tegen te gaan. Het zal altijd wel zo blijven.

  • Daar waren ze beter 15 jaar geleden mee op de proppen gekomen. Er is een Napster generatie gecreeërd en enkel een dwaze ouwe bok zal nog zo naiëf zijn te geloven dat die generatie (die nu 15-25) is ooit nog zal betalen voor mp3's, films of games. :)

  • Goede oplossing?

  • Er zit wel wat in, maar of wat hij zegt nou zo verstandig is? Ik heb me twijfels.

  • Dan krijg je straks dat het mogelijk is om die content ook door middel van piraterij in het spel te krijgen

  • waarom geen pasje net als een id en paspoort en je kan eraan komen via je id paspoort of ouder/voogt. veel simpeler en dan weet je ook meteen dat het kind (b.v. 12 jaar)die een spel koopt vaarvoor je bv 18 moet zijn.

  • fock de pc man….

  • lol, dan kraken ze die Downloadbare Content gewoon, zodat die gratis van een ******* Site te downloaden valt (de meeste zullen wel weten wat voor site ik bedoel), het enige wat ze hiermee bereiken is dat crackers iets meer moeite moeten doen… :/

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren