1. Brothers in Arms: Hell's Highway (X360)

Brothers in Arms: Hell's Highway (X360)

Dat er van uitstel geen vreugde komt, weten wij Nederlanders al sinds Dolle Dinsdag. Toch was het keer op keer weer teleurstellend om een bericht te zien dat Brothers In Arms: Hell’s Highway uitgesteld was. Gelukkig kunnen wij sinds eind september eindelijk aan de slag met het nieuwe deel uit de Gearbox-fabriek. Met enige sceptici ondervond ik de strijd die de mannen van het 101ste Luchtlandingsdivisie een regelrechte hel noemden. Maar is het werkelijk zo’n hel om dit als Tweede Wereldoorlog-liefhebber te herleven, en heeft Gearbox een 'nosegrab' en een 'kick in the arse' nodig? Of is ons lange lijden eindelijk ten einde?

Werden de eerste delen al ondersteund door een verhaal, in Hell’s Highway is het een stuk prominenter aanwezig. De oorlogsperikelen zijn de mannen van sergeant Matt Baker niet in de koude kleren gaan zitten, er wordt dan ook continu duidelijk gemaakt dat oorlog een hel is. Het typische pelotonsfeertje zoals je dat wellicht kent uit de tv-serie Band of Brothers wordt middels tussenfilmpjes goed neergezet, al zal het je hoogstwaarschijnlijk een stuk minder aanspreken wanneer dit je eerste Brothers In Arms-game is. Het emotionele raakvlak ligt vooral bij de personages uit de vorige delen, het heeft echter te weinig om het lijf om de nieuwkomer ten goede te komen.

Toch zullen nieuwkomers niet in de diepte worden gegooid zodra ze hun eerste stappen zetten. De tactische speelwijze is onveranderd gebleven en werkt wederom feilloos en toegankelijk. Als peletonleider voer je het bevel over twee, soms drie teams welke ieder hun eigen functie op het slagveld vervullen. Je dient de vijand onder vuur te nemen met je onderdrukkingsteam, veelal uitgerust met wapens van zwaar kaliber. Vervolgens maak je met het aanvalsteam een flankerende beweging om de vijand van opzij te elimineren. Na een tijdje krijg je het bevel over een bazookateam en een machinegeweerteam, welke nog meer mogelijkheden opleveren.

In de praktijk is bovenstaande handeling ingewikkelder dan het oogt. Het kennen van de sterktes en zwakten van ieder team is een must. Indien de vijand niet voldoende onderdrukt wordt, verandert jouw flankeerbeweging in een zelfmoordactie en stuur je jouw team de dood in. Daarom is het des te verstandiger om de aanval in kalmte te coördineren. Met een druk op de knop verschijnt er een overzicht van het gebied op je scherm waarop zich alle posities bevinden van zowel vriend als vijand. Hoewel niet nieuw is dit een zeer belangrijk aspect, omdat je vanuit oogstandpunt uiteraard geen goed overzicht hebt. Wel kan je ditmaal dekking zoeken achter ieder gewenste – al dan niet vernietigbare - muur of versperring, zodat de chaos wat beter te overzien is. In combinatie met de mogelijkheid om over omheiningen te springen zorgt dit ervoor dat het tempo tijdens vuurgevechten hoog blijft en je dus niet constant op de map aan het kijken bent, op zoek naar mogelijkheden.

Deze wisselingen in tempo merk je niet alleen aan jezelf, maar ook aan je team. Wanneer je de vijand nog niet ontdekt hebt, worden de orders die je via Baker geeft nog gefluisterd en lopen je mannen rechtop. Dan zie je de vijand, en het gefluister verandert in hectisch geschreeuw aan beide zijden. De chaos wordt ontketend, soldaten zoeken dekking en houden hun hoofd laag voor inkomend spervuur. Weet je een Duitser een kogel tussen zijn ogen te schieten wordt je getrakteerd op een heerlijke slow motioncamera, waarbij de bloederigheid in alle bombarie getoond wordt. Wanneer je dan eindelijk het gevecht tot een succesvol einde hebt gebracht slaak je een zucht van opluchting. Maar niet voor lang, want de vijand staat in de volgende straat alweer op je te wachten.

Hoogstwaarschijnlijk een met kiezels belegde straat, want er moet ditmaal in ons eigen kikkerlandje gevochten worden. Tussen molens, door weilanden en winkelstraatjes: ontwikkelaar Gearbox heeft prima werk geleverd om je het gevoel te geven daadwerkelijk in Nederland te vechten. Omgevingen namaken is één ding, de sfeer die het uitstraalt is uiteraard minstens zo belangrijk. En ook daarvoor verdient Gearbox een pluim. Zo kom je in een verlaten ziekenhuis terecht waarvan je haren overeind gaan staan, en vecht je doorheen Veghel in de stromende regen. Tel daarbij de uitstapjes waarin je met Baker alleen aan de gang gaat en er ontstaat een fantastische, gevarieerde solo ervaring.

Helaas is de meerspelermodus, hoewel verrassend aanwezig en speelbaar voor 20 man tegelijkertijd, minder fantastisch. Meer dan een veredeld potje Capture the Flag kan het niet genoemd worden, omdat de mogelijkheid om ook online orders aan je team te kunnen geven niet goed uit de verf komt. Ook valt de technische kant van Hell’s Highway hier volledig door de mand. Het spel is bij voorbaat al geen hoogvlieger, traag ladende texturen en slechte verbindingen bederven hier het speelplezier. Wanneer het spel twee jaar geleden was uitgekomen, had het nog mee kunnen komen. Vandaag de dag is het grafisch enigszins achterhaald, al bederft dat het spelplezier nauwelijks.

Conclusie en beoordeling

None

Brothers In Arms: HH is onverhoopt toch nog een goede game geworden. Door het stelselmatige uitstel had Gearbox alle schijn tegen en dat heeft de game zeker niet goed gedaan, wat vooral zijn sporen laat zien op het gebied van graphics. Dankzij de ijzersterke tactische gameplay, die bovendien ondersteund wordt door een goed verhaal met emotionele aspecten, is het alsnog ontzettend tof om te spelen. Ik kan iedereen dan ook aanraden Hell's Highway eens te spelen, of je nu genoeg hebt van die moffen of niet.
8,3
Score
83
Score: 85
  • Pluspunten
  • Tactische gameplay
  • Sfeervolle setting
  • Prima verhaal
  • Minpunten
  • Grafisch ondermaats

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • hopelijk wordt dit nog wat

  • Eens zien wat het kan worden…

  • Moeten ze maar eens goed op de recensies en spelers letten dan.

  • vond hem wel vet eigenlijk

  • ik hoop dat ie goed wordt, lijkt me wel leuk

  • Is dus niet echt mijn soort game. Deze laat ik waarschijnlijk dan ook gewoon liggen.

  • Ziet er eigenlijk wel vet uit die trailer :P Wel een beetje Amerikaans.. eigenlijk heel erg Amerikaans, maar wel vet ^^.

  • Ziet er niet slecht uit beter als de screens in ieder geval.

  • Niet slecht Midway!

  • ziet er vet uit

  • Ik vind het maar saai!

  • Ziet er eigenlijk wel vet uit, maar ik zal hem in ieder geval niet aanschaffen. Ik ben meer voor realistische games. Het lijkt mij een saaie game.

  • Spreekt me niet echt aan…:|

  • Ik vind de trailer wel vet gedaan, maar ik wil eerst de gameplay nog maar eens bekijken.

  • Vond de demo van het vorige deel wel vermakelijk!

  • Ziet er wreed uit!

  • Bwêh, niks voor mij.

  • Hmm, zegt me niks. Ik laat hem ook fijn liggen als zijn voorganger hier maar net een voldoende kreeg.

  • Zegt mij ook niets eigenlijk.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren