1. Soulcalibur (DC)

Soulcalibur (DC)

Wat is de beste fightinggame? Is het Tekken? Dead Or Alive? Virtua Fighter? Of toch Soulcalibur? Wat het lastig maakt om een winnaar uit deze titels te kiezen is dat het stuk voor stuk erg goede games zijn. Tekken bijvoorbeeld, is al meer dan een decennium lang een van de populairste fightinggames in de wereld. Als ik Tekken speel begrijp ik die populariteit, want de personages bezitten karakteristieke vechtstijlen en de graphics in Tekken zijn altijd erg goed. Toch hinderde iets mij in Tekken wat ik ook ervaarde in Virtua Fighter en in mindere mate in Dead Or Alive: te weten de wat trage besturing. Om eerlijk te zijn heeft dit ervoor gezorgd dat ik deze drie games nooit echt een kans heb gegeven. De traagheid staat voor mij namelijk in schril contrast met de felle heftigheid van de duels die ik al jaren uitvecht in het door Namco gemaakte Soulcalibur, die ik voor het eerst speelde op de Dreamcast.

De historie van Soulcalibur reikt net als elke andere fightinggame terug naar de arcadehal, waarna de game in 1997 overgezet werd naar de Playstation 1 en een behoorlijk grote hit werd, hoewel Tekken duidelijk Sony's paradepaardje was. Deze eerste Soulcalibur, bekend staand als Soul Edge, heb ik nooit gespeeld. Ik kwam wel in aanraking met het vervolg op Soul Edge, genaamd Soulcalibur, uitgekomen in 2000 op Sega's vroegoverleden Dreamcast en bekend staand als een mijlpaal in de historie van de fightinggames. Als Soul Edge het fundament was, dan is Soulcalibur de blauwdruk voor de vervolgen waarvan deel vier dit jaar nog uitkwam met enthousiaste reviews tot gevolg.

De vechters in Soulcalibur hebben iets bijzonders wat de meeste slagers van de concurrentie niet hebben: wapens. De uiterst charismatische personages hanteren stuk voor stuk verschillende wapens, sommigen fictief, de meesten realistisch. Dit maakt het voor sommige characters mogelijk aanvallen te plaatsen met een enorme reikweidte.Mijn favoriet Ivy bijvoorbeeld, laat met haar mechanische zweep behoorlijk bizarre dingen zien, zonder dat het vreemd overkomt te midden van de meer conventionele vechtstijlen van haar meeste collega's. Erg leuk ook vond ik dat ik op National Geographic Channel eens een documentaire zag waarin vele verschillende wapenstijlen werden getoond, die ik allemaal precies herkende uit Soulcalibur. En ken je toevallig die scene uit het middenstuk van The Matrix Reloaded waarin Neo met een metalen paal honderden agents van zich afhoudt? Die moves die hij daar uitvoert zie je letterlijk terug bij een personage in Soulcalibur. Op het gebied van authenticiteit kan je het spel dus lastig iets verwijten.

De gameplay van Soulcalibur is makkelijk toegankelijk, zodat een onervaren speler in zijn eerste gevecht door lukraak knoppen te kiezen al spectaculaire dingen kan laten zien. Daarom wordt helaas vaak de beschuldiging gemaakt dat Soulcalibur een spel voor buttonbashers is. Deze beschuldiging is gemakzuchtig, want de clue in de gameplay van Soulcalibur zit hem in het trainen van je verdediging. Ook al ken je de hele moveslijst van meerdere personages, dan nog loop je de kans afgemaakt te worden door iemand die alleen maar naar voren rent en op je inbeukt. Wat je zal moeten doen wil je werkelijk goed worden in Soulcalibur is naast het leren van moves het oefenen op countersblocks. Deze counters voer je uit door precies op het moment waarop je tegenstander je raakt de block-knop in te drukken. Dit verreist een scherpe timing, kennis van het movesarsenaal van je tegenstander en een ontzettend hoge concentratie, die ik op mijn meest intense momenten met dit spel soms heb bereikt.

De mogelijkheid -of beter gezegd must- je offensieve en defensieve vaardigheden te perfectioneren zorgt ervoor dat je Soulcalibur honderden uren zal kunnen spelen zonder je te vervelen. Deze uitdaging vind je niet alleen in de multy-player, maar ook in de single-player die een verhaalmodus biedt waar je lang zoet mee zult zijn. Gaandeweg het spelen van deze verhaallijn unlock je nieuwe levels, personages en ook nog een grote verzameling prachtige tekeningen gemaakt door allerlei artiesten. Deze tekeningen zijn duidelijk met liefde voor de personages gemaakt, liefde die jij geheid ook zal voelen als je ingeleeft bent in de epische verhalen van de personages die in een fictieve Middeleeuwse wereld allemaal op zoek zijn naar een magisch zwaard. Deze wereld wordt vormgegeven in destijds revolutionaire graphics, die zelfs nu nog aangenaam voor het oog zijn. Ook worden je gevechten je tijdens het spelen begeleidt door een indrukwekkend orkestrale soundtrack die de haren op de armen doet rijzen.

Conclusie en beoordeling

None

Soulcalibur is in mijn leven de eerste fightinggame die me werkelijk heeft bezeten. Veel meer dan alleen Dreamcast-sentiment, voldoet dit spel aan alle kwaliteitseisen voor het krijgen van de titel ' Klassieker In de Videogamegeschiedenis' . De snelle en diepe gameplay; de prachtige levels en dito muziek, en personages varierend van demonisch en bruut tot engelachtig en sexy, geven dit spel een rijkdom die ik altijd zal blijven koesteren. Plus:het blijft de laatste Soulcalibur waarin mijn heldin Ivy cupmaat C had; voordat haar borsten door de mannen van Namco werden opgeblazen naar het voorbeeld van de stuiterende uiers van de Dead Or Alive dames. Dit zal ik met tegenzin niet optellen bij de score die ik dit spel geef, maar toch.
9,7
Score
97
Score: 95
  • Pluspunten
  • Veel characters
  • Ontzettend veel moves
  • Veel snelheid
  • Veel unlockables
  • Toffe personages
  • Prachtige muziek
  • Vloeiende graphics
  • Minpunten
  • Dreamcast controller ligt niet ideaal in de hand

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Ik vind 'm vet! Hopelijk binnenkort Jelle weer 's inmaken

  • Ik vind vet dat je straks zo'n eigengemaakte vragen gratis erin komen :D

  • Lijkt me wel een leuk spel, maar het is echt een party game.

  • Ontbreken van een 'vervang Buzz door andere presentator'-optie

    _O_



    Schijtirritant die Buzz :)

  • lol, lijkt mij wel geinig

  • Ik vind hem ook vet !



    Heb al een aantal keer zelf een quiz samen gesteld.

    Erg grappig !

  • En hoe zit het met de Trophies???? :P

  • In de loop van juli komt er een patch voor Buzz, en daar zitten de trophy's in.

  • Gewoon een leuke partygame. Misschien voor m'n volgend feestje :)

  • Ik heb hem een paar dagen geleden ook aangeschaft. Na vele malen de PS2 versie gespeeld te hebben, moest ik deze gewoon op mijn PS3 hebben! Een groot deel van de als gebrekkige ellementen gezien zal zeker worden opgevuld door het jaar heen.

    Zeker een aanrader, als je van partygames houd. Voor mij de beste partygame verkrijgbaar op het moment!

  • kan het nog korter :O

  • Hebbedingetje! Zeker met die draadloze gedoetjes.

    En 5000 vragen! Dat wordt Buzz met kerst dit jaar en geen Triviant, ha! ;-)

  • @ps360

    Is het erg dan? Ik denk nou niet dat je enorm diep op een game als Buzz kan ingaan…

  • nice

  • Altijd een leuke partygame;)

  • Als Sony mr Buzz uit Buzz haalt zullen julie nog gaan janken want wat is Buzz nou zonder de komische en sarcastische presentator. Het is 1 van de dingen dat Buzz succesvoller maakt dan de namaakbuzz van microsoft…die is gewoon te serieus…

    Dus Remco hou eens op met dat minpuntje…het is ook nooit goed…elke keer dat gejank van sommige redactieleden…

  • ik wil 'm

  • lijkt me leuk met draadloze buzzers

  • buzz is sowieso niks vind ik

  • Beste keuze in het genre!

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren