1. Crysis: Warhead (PC)

Crysis: Warhead (PC)

NEDERLAND: Afgelopen nacht is een gamer met zware brandwonden overgebracht naar het brandwondencentrum. De oorzaak van deze verwondingen zijn nog onduidelijk. Naar verluid van verschillende geruchten zou de oorzaak van deze brand echter bij de computer zelf liggen. Ook zou een computerspel met de naam Crysis een aandeel hebben in het veroorzaken van de steekvlam. Gamers over de hele wereld hebben geschokt gereageerd op het voorval. Ontwikkelaar en uitgever hebben nog niet gereageerd. De politie en de brandweer hebben een onderzoek ingesteld.

Toegegeven, het bovenstaande is nogal overdreven maar destijds bij het uitkomen van Crysis waren veel mensen bang dat het computers zou doen ontbranden. Gelukkig voor onze computers en huizen bleef dit ons bespaard. Wat ons echter niet bespaard bleef waren de forse systeemeisen die menig gamer deed smachten naar de 3.000 euro computer. Hoewel kwaaie tongen anders beweren, heeft Crysis best goed verkocht. Het duurde dan ook niet lang voordat er een stand alone uitbreiding genaamd Warhead werd aangekondigd. Je hebt het origineel dus niet nodig om deze uitbreiding te kunnen spelen. Het beloofde de Crysis Ferrari motor wat vriendelijker te maken en de systeemeisen iets naar beneden bij te stellen. Inmiddels is Warhead ongeveer een week onder ons. Was het bovenstaande allemaal ‘Public-Relations’ praat of is er daadwerkelijk wat verse olie in de stroeve motor gegooid? Met de anti-Securom spray betrad ik de jungle..

Laten we maar eens beginnen met een flinke domper. Iedereen die dacht dat Warhead verder zou gaan waar Crysis eindigde, helaas. Het enorm plotselinge eind van Crysis wordt niet vervolgd, ten minste, niet in Warhead. In plaats daarvan krijgen we een parallelle verhaallijn voorgeschoteld. Je bent wederom één van de experimentele eenheden in het ‘Good’ol US Army’ die de beschikking hebben over een nanosuit die je bovenmenselijke krachten geven. Deze keer nemen we de controle over van Sergeant Sykes, ook wel bekend als‘Psycho’ voor de Crysis veteranen. Psycho is lid van dezelfde eenheid als Nomad, de hoofdpersoon van het origineel, maar wordt aan de andere kant van het eiland gedropt. Je komt al snel tot de ontdekking dat de Koreanen bezig zijn met het vervoeren van een container met 'very dangerous content’. Deze container volg je naarmate het spel vordert en uiteindelijk kom je tot de ontdekking dat er iets meer in zit dan wat verpakkingspapier. Op een gegeven moment kom je ook nog eens in contact met Aliens (die overigens verdacht veel lijken op machine versies van de bugs uit de Alien films) die verscholen zitten in de grote berg op het eiland. Dat er ook wat door mensen gemaakte bugs in het spel zitten, daar hebben we het later over. Als de Aliens ontwaken, breekt de hel pas echt los of, beter gezegd, de vries machine gaat aan. Heel het tropische eiland wordt net zoals bij Crysis, op de helft van het spel omgetoverd tot een waar ijsparadijs.

Wat opvalt aan het verhaal is dat het een stuk meer filmisch is dan het origineel waarbij je alles door de ogen van Nomad zag. In Warhead krijg je veel meer het gevoel dat je naar een soort Rambo film aan het kijken ben. Het is niet eerlijk om het verhaal te vergelijken met spellen als Fahrenheit maar het is desondanks toch redelijk vermakelijk. Ik heb het spel in zo’n vijf á zes uur kunnen uitspelen op moeilijkheidsgraad ‘Hard’. Dit is redelijk kort maar de kwaliteit van de campagne is zeer hoog en rechtvaardigt de korte duur. Daarbij komt ook dat we het hier hebben over een uitbreiding met een prijskaartje van 30 euro.

In totaal kent Warhead zeven nieuwe levels. De meeste van deze levels zijn aardig lineair wat toch wel jammer is. Ik kan me nog herinneren dat Crysis juist zo leuk was om te spelen door de mogelijkheid om verschillende paden te nemen en zo de Koreanen te verrassen. Het spel wordt hierdoor wel een stuk meer actiegericht. Adrenalinejunkies die dus aan het gapen waren bij het origineel komen hier dus goed aan hun trekken. Toch blijft het spel in zekere mate non-lineair. Je kunt namelijk nog steeds gebruik maken van de superkrachten die in je nanosuit zitten ingebouwd. Wil je de Koreanen opjagen als wild? Activeer dan de stealth mode en besluip ze van achteren. Wil je een koelkast tegen het gezicht van een Koreaan aangooien? Activeer de strenght mode en pak die koelkast. Het kan allemaal. De levels zijn goed gevuld met allerlei soorten prullaria die je als wapen kan gebruiken. Het is in een bepaald level zelfs mogelijk om ratten tegen je vijanden aan te gooien. Veel effect zal het niet hebben maar ze zijn wel even afgeleid. Dingen zoals deze maken duidelijk dat de ontwikkelaars veel plezier hebben gehad tijdens het ontwikkelen. Ook gooit Psycho er een paar rake oneliners uit die je met een glimlach doen terugdenken aan de tijd van Duke Nukem.

Grafisch behoort Warhead nog steeds tot de absolute top wat vandaag de dag mogelijk is in games. De lichteffecten zijn zeer realistisch en het water zo helder dat je er bijna een duik in zou willen nemen. Wat we nu echter wel allemaal afvragen natuurlijk is of het spel beter draait dan het origineel. Hier kan ik voluit ja op antwoorden. Het spel draaide een stuk vlotter op mijn PC die toch wel wat moeite had op de drukke momenten in het origineel. De kans is dus groot dat als je computer voorheen Crysis maar net kon draaien, dat diezelfde computer nu Warhead goed kan draaien. Er is echter een hele dikke vette maar. Om het spel wat geheugen vriendelijker te maken heeft Crytek een nieuw soort texturestreaming in het spel gebouwd. In normaal Nederlands betekent dit dat bepaalde texturen tijdens het spelen worden ingeladen in plaats van tijdens het laden van een level. Deze texturestreaming werkt helaas niet helemaal vlekkeloos waardoor bepaalde texturen te laat worden ingeladen. Dit zie je vooral als je een snelle draai van 180 graden maakt maar af en toe ook in cutscenes. Het is ronduit slordig te noemen dat het gezicht van Psycho nog aan het inladen is tijdens een close up. Er zijn ook nog wat hevigere bugs aanwezig zoals crashes. Tijdens mijn sessie van begin tot eind die zes uur duurde werd ik welgeteld drie keer terug naar Windows geslingerd. Dit gebeurde vooral tijdens het opslaan met Quicksave. Het lijkt er daarnaast ook op dat het constant eten van rijst de intelligentie van de Koreanen niet ten goede is gekomen. Soms kijken ze totaal de andere kant op of blijven doodleuk in jouw spervuur staan. Het is dus duidelijk dat ook Warhead de vloek van EA’s vroegtijdig uitbrengen van een spel, niet heeft kunnen ontlopen. Laten we hopen dat hier zo snel mogelijk een patch voor komt.

Het andere grote onderdeel van Warhead is de compleet vernieuwde Multiplayer die Crysis Wars wordt genoemd. Dit onderdeel is zo groot dat het op een tweede Dvd bij Warhead wordt meegeleverd. De Multiplayer van het origineel werd vaak bekritiseerd voor het feit dat er maar weinig mappen beschikbaar waren, namelijk zo’n stuk of acht. Crysis Wars pakt echter flink uit met maar liefst 21 compleet nieuwe mappen. Het mooie hieraan, is dat je ook hier het originele Crysis niet nodig hebt om de Multiplayer compleet te kunnen spelen. Het zijn namelijk technisch gezien twee verschillende spellen. De Multiplayer vond ik persoonlijk zeer vermakelijk. De wapens schieten heerlijk weg, de mappen zijn goed ontworpen en er is zo goed als geen lag te ontdekken. Ook een pluspunt is het feit dat de superkrachten van de Singleplayer naar de Multiplayer zijn overgehaald. Dit zorgt voor enkele unieke ervaringen zoals het besluipen van een andere speler en hem of haar met een slag op de nek kan uitschakelen. Er bestond echter angst dat deze superkrachten de balans in het spel zouden verpesten. Gelukkig kan ik zeggen dat dit niet het geval is. Zo is de stealth mode een stuk minder krachtig dan in de Singplayer waardoor je niet een hele minuut lang onzichtbaar kan worden. Je hebt in totaal twee speltypes maar dat mag de pret niet drukken. Instant Action is de Warhead variant op Deathmatch en Team Deathmatch maar is door het gebruik van de superkrachten een stuk interessanter dan in soortgelijke games. Daarnaast hebben we ook nog Power Struggle waarbij twee teams vechten om controle punten op een kaart. Door bepaalde punten te veroveren kan jouw team uiteindelijk een Atoombom maken die je vervolgens naar de vijandelijke basis moet brengen om deze tot ontploffing te brengen. Tel daarbij het gebruik van voertuigen zoals tanks en een puntensysteem waarmee je zelf je eigen wapens kan kopen op, en je hebt een zeer uitgebreid pakket aan Multiplayer plezier.

Conclusie en beoordeling

None

Crysis Warhead doet wat een uitbreiding hoort te doen en meer. De Singplayer campagne mocht wat mij betreft ietsjes langer duren maar zit wel vol met actie en zwarte humor. Daarnaast is het Multiplayer component Crysis Wars zeer uitgebreid wat de levensduur van Warhead doet verlengen tot boven die van het origineel. Toch blijft het jammer dat er een paar ernstige bugs in het spel zijn geslopen zoals de buggy texturestreaming. Hopelijk worden deze fouten in de nabije toekomst gerepareerd in de vorm van een patch. Desondanks de bugs, met een prijskaartje van 30 euro blijft Warhead verplichte kost voor iedere PC gamer.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Veel waar voor weinig geld
  • Grafisch subliem
  • Sterk uitgebreide Multiplayer
  • Spectaculaire Singleplayer
  • Engine verbeterd
  • Minpunten
  • Bugs
  • Singleplayer had iets langer mogen zijn
  • A.I is af en toe compleet de weg kwijt

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • De game wordt ontwikkeld door The Creative Assembly, die we kennen van de Total War-serie en het recente Viking: Battle for Asgard.



    Ga nou maar eerst werken aan Empire total war… ;).

  • Mijn eerste indruk is best goed van dit spel, afwachten wat de gameplay trailers brengen..

  • Ja, ik wil! :D

  • Lol, aan die animaties mag nog wel gewerkt worden. Die gastjes draaien binnen 0.01 seconden om :7. En Empire: Total War wordt door een andere studio ontwikkeld (God ik wil die game… zit nu al 2 jaar M2TW te spelen en het verveelt nog steeds niet)

  • Klinkt en ziet er een beetje uit zoals Endwar zonder voicecommand.

  • Ziet er vet uit!

  • Ja idd, ik ben wel benieuwd wat het gaat worden

  • laat dit maar lkrr liggen dit word toch niks! ga beter werken aan empire total war met die hele creative assembly :P zoals Rau al zei :)

  • Ziet er goed uit. Lekker veel actie en totale vernietiging. I like!

  • nah niet iets voor mij

  • Ziet er wel vet uit. Volgens mij zijn die Echelon die 'goodguys' en de Sai de 'badguys'. Maar wat maakt het uit, als je maar kan vernietigen;)

  • Nou da beloofd wat!

  • niks voor my

  • Vette trailer !

  • leuk, mr niet voor mij

  • leuk, mr niet voor mij

  • Endwar with voice command ftw

  • The Sai lijkt mij erg bruut

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren