1. Star Wars: The Force Unleashed (X360)

Star Wars: The Force Unleashed (X360)

In de film Star Wars III: The Revenge of the Sith kun je zien hoe Anakin Skywalker door senator Palpatine werd overgehaald om zich bij de Dark Side te voegen. Dit deed Palpatine met het doel om alle Jedi's met behulp van Darth Vader (Anakin's bijnaam) te kunnen uitmoorden. Tussen deel III en deel IV zit een verschil van 19 jaar. Als deel IV begint zijn er al veel Jedi's vermoord, maar de vraag die bij mij dan opkomt is: hoe heeft Darth Vader dat voor elkaar gekregen? Deze vraag wordt uitvoerig beantwoord door het spel Star Wars: The Force Unleashed waarin je ziet dat Darth Vader zijn 'geheime wapen' inzet.

Het verhaal start als Darth Vader die op weg is om een Jedi te vermoorden. Dit level is vooral bedoelt om je een beetje te laten wennen aan het spel en te laten zien wat je kan als je krachten al ver gevorderd zijn. Wanneer Darth Vader net de Jedi heeft uitgemoord voelt hij een hele sterke Forcekracht in zijn buurt. Als hij zich omdraait staat hij oog in oog met een klein jongetje waarvan hij net zijn vader heeft vermoord. Het jongetje heeft net zijn lightsaber afgepakt en als een van Vader's officieren hem wil vermoorden beschermd Darth Vader hem. Hij neemt hem mee zodat hij hem op kan leiden als zijn 'secret apprentice'. Wanneer hij zijn training heeft voltooid is hij klaar voor het echte werk: het uitroeien van de Jedi's en het heelal overheersen.

De Jedi's vormen in de eerste levels een soort van eindbazen. Het doel in de levels is om bij de Jedi te komen en die daarna te vermoorden. Om bij de Jedi's te komen moet je meestal een lange weg afleggen waar je wordt geteisterd door allerlei vijanden. Het is leuk om met de Force te kunnen vechten, maar ook de lightsaber speelt een belangrijke rol. Je kunt de aanvallen combineren door bijvoorbeeld eerst met je lightsaber de vijand schade toe te dienen en hem daarna af te maken met de Force. Hoe verder je komt, des te meer combo's er 'vrijgekocht' kunnen worden en hoe sterker je aanvallen worden. Dit gebeurt door middel van Force-points die je verdiend of vind tijdens het spelen.

Het spel kent zes verschillende soorten Force Powers: Force Grip, Force Push, Force Lightning, Force Repulse, Lightsaber Throw en Lightning Shield. Deze krachten kunnen ook gecombineerd worden zodat je je vijand op de bruutste manieren kunt verslaan. Zo kun je bijvoorbeeld een vijand van de grond tillen met Force Grip en daarna een lightsaber tegen hem aan gooien. Alle Force Powers hebben drie ranks die met behulp van Force-points kunnen worden ge-upgrade. Als je een Force Power helemaal hebt geupgrade is die veel sterker dan wanneer je hem net hebt bemachtigd. Je kunt dus zelf kiezen welke Power je het leukst vind en daar je punten aan uitgeven. Het merendeel van deze Powers wordt tijdens het spel vrijgespeeld, behalve als je voor de makkelijkste moeilijkheidsgraad hebt gekozen. Hiervoor zul je de game nog een keer moeten spelen op een moeilijker niveau.

De Force Combo's zorgen ervoor dat er sterkere en mooiere aanvallen geproduceerd kunnen worden met de Force en je lightsaber. Als het spel wordt gestart beschikt de speler al over een mooie reeks van combo's. Net als bij de Force Powers kunnen er ook punten gespendeerd worden aan de Force Combo's. Deze combo's hebben geen rank maar kosten wel meer punten als de combo krachtiger is. Zo kun je erop los hakken met je lightsaber en de vijand wegblazen met Force Push of je lightsaber van bliksemschichten voorzien zodat je extra damage aanricht. De uitdaging hiervan is wel dat je soms snel vier of vijf knoppen achter elkaar moet indrukken.

Als laatst zijn er ook nog de Force Talents. Dit zijn algemene talenten die ook tot rank drie kunnen worden ge-upgrade. Je hebt in totaal negen Talents waarvan je zelf kunt kiezen welke het best bij je past. Iemand die graag gebruik maakt van de defensie, kiest voor Defense Mastery zodat het inkomende vuur beter teruggekaatst kan worden met de lightsaber. Ga je voor Saber Mastery, dan zul je beter worden in melee combat. Vitality zorgt ervoor dat er meer levensenergie wordt verkregen van verslagen vijanden en Battle Meditation vult de Force Powers sneller aan.

De grafische kant van Star Wars: The Force Unleashed vind ik een van de punten die Lucas Arts goed heeft uitgewerkt. Je kunt zien dat er echt veel werk in is gestopt en dat heeft resultaat geboekt. De werelden waarin je jezelf bevind zijn goed en gedetailleerd uitgewerkt zodat je meer het gevoel krijgt dat je in het spel zit. Het level op de schrootplaneet Raxus Prime is zo goed gedetailleerd, dat je bijna elk stuk metaal wat rondzweeft of vastzit, los kunt trekken en weg kan slingeren. Waar men ook goed van gebruik heeft gemaakt zijn de kleine 'puzzels' die je kunt oplossen door bijvoorbeeld een stuk metaal te buigen waardoor je weer verder kunt komen. Ze zijn niet moeilijk, maar geven de game toch net dat ene extraatje. Bij de meeste 'puzzels' zijn de gedeelte die je moet optillen of ombuigen al verlicht met een blauwe gloed zodat je al weet dat je een van je Force Powers moet gebruiken om verder te komen. Zo weet je al van begin af aan dat als je voor twee grote blauw getinte deuren staat, je Force Push moet gebruiken om ze weg te blazen. Dat is dan wel weer een beetje jammer.

De muziek en de geluiden die in Star Wars: The Force Unleashed klinken zijn een van de beste aspecten uit het spel. Het is opgenomen met behulp van het San Fransisco Symphony Orchestra. Hierdoor kun je veel trompetten, vioolen en andere symfonische instrumenten verwachten. De geluidseffecten zijn afkomstig uit de studio van Lucas Arts eigen soundstudio. Hierbij moet je denken aan het zwaaigeluid van de lightsaber tot aan de donderschokken van Force Lightning. Als je voor het onderdeel geluid een appart cijfer zou mogen geven dan zou de game toch wel een dikke tien krijgen.

Het verhaal zit goed in elkaar, maar is niet erg lang. Zo ben je ongeveer 10 uur bezig om de game uit te spelen. Aan het eind van het level moet je het telkens opnemen tegen een 'levelboss' die zich het meest in de vorm van een Jedi voor zullen doen. In het verhaal zit ook een wenteling, want na een tijdje zullen de 'levelbosses' niet meer bestaan uit Jedi's, maar hier verklap ik niet teveel over. Om een levelboss te kunnen verslaan zul je telkens aan het einde van het gevecht een quicktime event moeten volbrengen. Hierbij zie je Starkiller allerlei moves uithalen waarbij je tussendoor snel op een desbetreffende knop moet drukken. Doe je dit te langzaam, dan moet je je tegenstander weer wat schade aandoen zodat je de uitdaging nog een keer aan kan gaan.

Op bijna elk moment tijdens de game kan er geswitcht worden naar de training room waar je je verschillende vaardigheden van de Force kunt testen en behendig kunt worden met je lightsaber. Ook kun je je lightsaber customizen door het een andere kleur te geven of een sterkere kristal. Hierdoor zul je meer schade aanrichten met je lightsaber. Je outfitt verandert elke missie en je kunt er zelf voor kiezen om een andere outfit aan te doen als je aan de toegewezen outfit niks aan vindt.

Conclusie en beoordeling

None

Dit deel van Star Wars geeft ons weer een andere kijk op de Dark Side. Het is een vernieuwend aspect om eens in de voetsporen te kunnen treden van Darth Vader en je te richten tegen de Jedi's. De graphics en geluid zijn de uitblinkende aspecten van de game en zijn een geweldige ervaring tijdens het gamen. De Forcekrachten zijn de basis voor de game en worden ook zeer goed benut. Soms wil de AI nog wat foutjes vertonen, maar de combo's die je kunt verrichten maken dat meer dan goed.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Gedetailleerde graphics
  • Muziek en geluidseffecten
  • De Dark Side
  • Forcekrachten
  • Goed verhaal
  • Minpunten
  • Kort verhaal
  • Alleen singleplayer
  • AI is soms slecht

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Wow goed initiatief van MS vooral de speelbare demo's. Als die zo van de showfloor afkomen.

  • hmm ben benieuwd leuk voor de mensen met een 360 ben beniewd wat sony doet heb daar nog niks over gehoordt !!!

    kijk meer uit naar de duitse game beurs

  • dit is al het tweede jaar dat MS het zo doet, goed initiatief iig! Hoop dat Sony ook een soortgelijk iets doet… :(

  • Nice!!

  • @lost,

    volgens mij al het 3de jaar :P

  • M$ natuurlijk he :P

  • Vet, op een demo van Too Human zat ik ook te wachten, want eerst leek de game mij erg vet, maar wat ik de laatste tijd heb gezien is wat teleurstellend.

  • @ lost : het derde jaar idd. Met TGS werden soortgelijke dingen gedaan trouwens.

  • Ik meende dat dit alles gratis was toen die tijd toch? Ik blijf IG ook checkken want bij dit is het puur alleen voor de 360.

  • SONY had dat kunnen doen met de HOME service (die bij de Ubidays echt goed werkte)



    Helaas is home weer uitgesteld……………. :-(

  • Typsich Microsoft.

  • Fable 2 is in ieder geval speelbaar lees k net :D, dat is wat ik wil zien

  • is Fable 2 speelbaar? Daar moet ik heen!

  • Leuk!

  • Cool!

  • Nog steeds een mooi initiatief van Microsoft. Hopelijk brengt Sony ook weer wat E3 content naar de PSS.

  • gamerpictures en zo maar ff downloaden dan

  • Echt top dat ze dit doen. :)

  • Beter, zoals gewoonlijk!

  • Beter.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren