1. Mario Kart Wii (Wii)

Mario Kart Wii (Wii)

Laten we eerlijk zijn, beste mede Wii-gebruiker. Krijgt Super Smash Bros. Brawl niet een beetje te veel aandacht? Begrijp me niet verkeerd, ook ik zie dat spel als dé game waarvoor je een Wii in huis moet hebben, maar volgens mij zien we dankzij deze kaskraker andere toppers van 2008 over het hoofd, waaronder Mario Kart Wii. Sinds de launch van Brawl is deze zeer belovenswaardige game immers bij 75% van de gamers stof aan het happen, waardoor enkel een beperkt groepje fans online tegen elkaar blijft racen. Wat is er toch gebeurd met Mario Kart Wii waardoor hij zo snel is vergeten? Ligt het simpelweg aan de overweldiging van Brawl, of is de game gewoonweg helemaal niet zo goed als men beweerde? Het antwoord op al deze vragen kom je binnen enkele minuten te weten…

Rode schilden die je hard raken, bliksemschichten die je elektrocuteren en bommen die langs je oren vliegen: welkom in de wondere, maar vooral chaotische wereld van Mario Kart, een reeks die zijn oorsprong vindt bij de SNES. Nog steeds spelen mensen van over de hele wereld deze eerste versie, maar ook de vervolgdelen op de Nintendo 64, GameCube, Game Boy Advance of de DS nog dagelijks. De basisreden van dit fenomeen is heel eenvoudig te vinden: een Mario Kart spel staat voor een lange levensduur, heel veel plezier en sinds kort ook een geweldige multiplayer op de DS, wat de game maakte tot één van de beste DS-games aller tijden! Je hoort het al, de Wii-versie moet serieus wat in zijn mars hebben om al deze factoren enerzijds te behalen, maar daarnaast ook te overtreffen. En die boodschap heeft Nintendo maar al te goed begrepen; tijdens de E3 2006 pakte het bedrijf namelijk uit met een Mario Kart Wii-bundel waar meteen een ingenieus Wii Wheel bijgeleverd zat. Dit plastic stuurtje moet ervoor zorgen dat de race-ervaring realistischer en leuker wordt, en uiteraard maakt dit geheel prima gebruik van de bewegingsherkenning van de Nintendo Wii.

Bananenschillen en goomba’s

Nu je over alles ingelicht bent, is het tijd voor de eigenlijke bespreking van Mario Kart Wii. Het basisidee is natuurlijk nog steeds hetzelfde gebleven; probeer een zo goed mogelijke race te rijden waardoor banen en personages vrijgespeeld kunnen worden. Die banen zijn verdeeld in acht maal vier cups, wat via een eenvoudige rekensommetje 32 verschillende banen maakt. De helft van deze tracks zijn naar goede gewoonte gloednieuw en dus exclusief voor de Wii-versie, de overige 16 banen zijn ‘gerecycleerd’ uit de vorige versies van de Mario Kart-reeks. Zoals gewoonlijk zijn alle parcours enorm kleurrijk en kom je om de vijf meter een leuk obstakel tegen (zoals bijvoorbeeld een afgrond of een goomba). Ook kan je het jouw tegenstanders extra moeilijk maken door één van de vele items te gebruiken die je krijgt wanneer je door een ?-blok rijdt, zoals de bananenschil of een schildje. Natuurlijk zal je ook in dit aspect van de game vele nieuwigheden tegenkomen die ik uiteraard niet zal verklappen!

Na Super Mario Galaxy weten de Wii-bezitters duidelijk wat ze grafisch eigenlijk mogen verwachten van een Wii-spel, maar helaas doet Mario Kart hier een stapje terug. Vooral tijdens het racen op de gerecycleerde banen

moet je een grafisch minpuntje net iets te vaak door de vingers zien, al zijn de nieuwe banen op sommige plekken dan weer wel geslaagd. Het is dus een beetje de mix van goed en slecht, maar op geen enkel moment echt vergelijkbaar met de pracht van Galaxy. Naast het beeld, is ook het geluid één van de belangrijkste kenmerken van een spel, en dit is in Mario Kart Wii zeker geslaagd. Opnieuw klinken er vrolijke en zowel oude als nieuwe deuntjes door de luidsprekers die je aangenaam zullen vergezellen tijdens een bloedstollende race.

Toegankelijk, maar niet casual

Naast de reeds besproken nieuwigheden, heeft Mario Kart Wii nog veel meer te bieden; zo is het aantal deelnemers per race opgetrokken naar twaalf (vroeger acht) en kan je ditmaal ook met motors racen. Deze tweewielers zijn wendbaarder en sneller dan de gebruikelijke karts, maar elke medaille heeft ook zijn keerzijde: de motors zijn namelijk kwetsbaarder en kunnen geen gebruik maken van een mega-turbo. Over snelheidsboosts gesproken: Mario Kart Wii gaat ook de strijd aan tegen snakers waardoor het niet meer mogelijk is turbo’s te verdienen op rechte delen van de baan, enkel in de bochten dus. Voor sommigen misschien een domper op de feestvreugde, maar anderzijds past het wel perfect bij de toegankelijkheidsstrategie van Nintendo.

Hoog tijd om over te gaan naar dé modus waarin iedereen hoogstwaarschijnlijk geïnteresseerd is: de online multiplayer. Ik zal even meteen met de deur in huis vallen: dit is de beste online-modus die we in jaren gezien hebben, en ongetwijfeld het beste multiplayer-systeem voor de Wii. Vergeet verbindingsproblemen, lag of het niet vinden van een tegenstander: er is altijd wel iets te doen in de online-modus van Mario Kart Wii. Het racen werkt prima, het puntensysteem staat als een huis en tegen je vrienden racen was, ondanks de soms vervelende Friend Codes, nog

nooit zo makkelijk. Je hoeft het spel zelfs niet eens op te zetten om te kijken of er vrienden online zijn, een simpele klik op het speciale Mario Kart Kanaal dat je kan installeren in je Wii Menu volstaat om te checken wat je vrienden aan het doen zijn. Ook gloednieuw in deze speelstand is dat je samen met een vriend tegen de rest van de wereld kan racen. Het beeld wordt dan verdeeld in twee vakken en kan je al dan niet samen werken om gekke Australiërs of Japanners te verslaan! En ben je het klassieke racen beu, dan doe je toch gewoon mee aan een competitie of bekijk je de wereldwijde highscores.

Boordevol extra’s

Heb je helemaal geen internetverbinding en zit je al wenend deze review te lezen? Dan heb ik toch nog goed nieuws voor jou! Pak dus al maar snel je zakdoek, ga vervolgens één of meerdere extra Wii Remotes halen en nodig je vrienden uit, want Mario Kart Wii biedt ook een geweldige offline multiplayer voor twee tot vier personen! Hier kan je kiezen om klassiek wat tegen elkaar te racen of je te wagen aan de Battle Mode, waar je onder andere een Balloon Battle kan doen, overgebracht van de DS-versie. Deze Battle modi kan je trouwens ook in je eentje spelen, maar algemeen valt dit zowel in de single- als multiplayer wat tegen. Zeker als je de DS-versie al in je bezit hebt (of had), kan je je maar beter bezig houden met de gewone races, al is hier dan weer nadelig dat de grafische kwaliteit erop achteruit gaat doordat de Wii meer te verwerken heeft.

Genoeg content dus om je urenlang mee bezig te houden, maar naar het einde van deze recensie mag één zaak zeker niet vergeten worden, namelijk de almachtige besturing die zo ontzettend belangrijk is bij een spel op

de Wii. Logischerwijs zal je na de aanschaf onmiddellijk het Wii Wheel uittesten, dat zeer accuraat, maar vooral nogal log werkt. Hiermee bedoel ik dat ik qua precisie dus niets kan aanmerken op Nintendo’s stuurtje, maar strakke bochten nemen met een analoog stickje blijft gewoon handiger. Dit had Nintendo volgens mij ook begrepen, en daarom kan je Mario Kart Wii ook met de Wii Remote en Nunchuck, Classic Controller en GameCube Controller spelen, wat maakt dat iedereen wel zijn favoriete besturingsmogelijkheid zal ontdekken.

Mario Kart Wii verdient dus, ondanks de ‘concurrentie’ van Brawl, veel meer aandacht dan hij op dit moment nog krijgt van menig Wii-bezitter. De game zit boordevol ijzersterke content en is een meer dan waardige telg in de succesvolle reeks. Het woord ‘klassieker’ durf ik net nog niet in de mond te nemen, want ondanks zijn vele kwaliteiten laat hij vooral op grafisch vlak iets te veel steken vallen en mag de singleplayermodus in het volgende deel nog net iets uitgebreider worden. Iets wat ik wel durf te zeggen, is dat Mario Kart Wii ongetwijfeld een topper is en één van de beste Wii-games op dit moment!

Conclusie en beoordeling

None

45 euro, een internetverbinding, één of meerdere vrienden en uiteraard een Wii-console: meer heb je niet nodig om deze Wii-topper in huis te halen! Verwacht uren en uren lang speelplezier, een geweldige multiplayer, vele personages, nieuwe items en tracks, een heleboel extra’s en nog tientallen andere geweldige verrassingen. Toch zeg ik niet dat Mario Kart Wii een perfecte game is, maar het spel verdient het dubbel en dik om veel meer in de kijker te staan. Ben je dus geen Brawler of heb je nog geld over? Twijfel dan niet, en haal deze fantastische game in huis.
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Zowel offline als online een fantastische multiplayer.
  • Vele besturingsmogelijkheden.
  • Geslaagde nieuwigheden.
  • Minpunten
  • Soms belabberde graphics...
  • Het Wii Wheel voelt iets te log aan.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Juist…

  • Allemaal leuk en aardig, maar waar is rock band deel 1?

  • De game werd vorig jaar op de E3 al uit de doeken gedaan en eind 2007 gelanceerd. Waarschijnlijk komt Konami nu met de aanklacht, omdat zij eind dit jaar met Rock Revolution willen scoren. Dit verhaal zal zeker vervolgd worden.



    Of ze zijn al die tijd al in onderhandeling geweest met Harmonix wat tot niets geleid heeft…

  • Of de advocaten van Konami hebben hun tijd genomen om een waterdichte zaak te bouwen voor ze naar de rechtbank gingen.

  • Triest Konami, triest :')



    Ff wat publiciteit scoren zo vlak voor Rock Revolution

  • Wel vreemd… Dan zou Guitar Hero toch ook door Rockband aangeklaagd kunnen worden, of andersom… In ieder geval denk ik wat Gemini zegt.

  • Triest? Niks triest, gewoon marketing en het jezelf hetgeen toeeigenen wat je toekomt.

  • OORLOG!

  • juist Ryuujin!

  • Is niks raars aan dat zie je ook bij Nintendo die worden ook door jan en allemaal voor patent schending aangeklaagd.

  • Sterf Konami, stel je niet aan.

  • Quintinius_Verginix



    Wat maakt de timing nou uit? Het is toch aan de ontwikkelaar zelf, om hier eerst onderzoeken na te doen? Dit doen alle ontwikkelaars. Ze hebben niet voor niets honderden advocaten achter hun staan die dag in dag uit dit soort onderzoeken plegen, om dit te voorkomen. Blijkbaar heeft Rockband dit idee dus gestolen en was het niet uniek. Bek houden dus

  • Grappige timing van Konami. Ach ja, als zij het eerder hebben uitgevonden, dan kun je natuurlijk wel een rechtszaak verwachten.

  • @Raving Rabbid 77, Harmonix is ook de ontwikkelaar van de eerste 2 Guitar Hero's.

  • @2-face

    Maar dit komt wel erg goed uit voor Konami en het is trouwens niet de eerste keer dat het gebeurt. Vorig jaar klaagde Gibson Guitar Hero aan omdat zij kennelijk ook patenten hadden geschonden. Ook nooit meer wat van gehoord, ik denk ook niet dat dit erg grote gevolgen heeft.



    En daarbij, Rock Band heeft het idee niet zelf verzonnen, nee. Maar Konami heeft ook het idee van de instrumenten om muziek na te spelen uit Japanse arcadehallen gehaald. Dus in feite hebben zij ook niks origineel verzonnen.


  • Ze moeten niet zeiken.

  • gezeur

  • Rare timing, het kan marketing zijnOf de advocaten van Konami hebben hun tijd genomen om een waterdichte zaak te bouwen voor ze naar de rechtbank gingen.

  • SHOW ME THE MONEY!



    That's what it is all about, as usual…

  • Groot gelijk rockband en óók guitar hero zijn afgekeken van hun…



    Jullie moeten niet zo nonchalant zijn patenten zijn er niet voor niets

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren