1. Astro Boy: Omega Factor

Astro Boy: Omega Factor

Bij ons is hij misschien niet zo bekend, maar in Japan kennen ze Astro Boy al zo'n veertig jaar. In 1952 bedacht Osamu Tezuka een karaktertje dat hij Tetsuwan Atom noemde. In Amerika werd deze naam veranderd in Astro Boy. Het verhaal gaat over een robot die gecreëerd was door een man die probeerde de leegte in zijn leven op te vullen. Die leegte was veroorzaakt doordat zijn zoon vermoord was. Helaas kan Astro Boy dit verdriet niet wegnemen. Wel blijkt hij heel veel kracht te bezitten, te kunnen vliegen door zijn rocket boots en lasers te kunnen schieten uit zijn vingertoppen. Met wat hulp van zijn mentor, Dr. Ochanomizu, besluit hij zijn krachten op een goede manier te gaan gebruiken en gaat hij vechten tegen het kwade.

http://www.insidegamer.nl/getimage.php?id=11353

Er zijn verschillende series gemaakt. De serie waar het Game Boy Advance spel op is gebaseerd, is de nieuwste en komt pas dit jaar uit. Het spel wordt gemaakt door Hitmaker, onder andere bekend van Crazy Taxi. Dit doen zij in samenwerking met Treasure, dat een goede reputatie heeft opgebouwd op het gebied van 2D spellen en ook Wario World en Ikaruga gemaakt heeft.

Het spel is eigenlijk een mix van platform, shooter en beat-em-up. Het is 2D, dus je hoeft geen hele werelden om je heen te verwachten, maar gewoon een mooie achtergrond. Je loopt van links naar rechts en soms moet je eerst omhoog springen op verschillende platformen voor je naar rechts kan. Natuurlijk komen er allemaal vijanden op je pad, die je eerst moet verslaan voor je naar een ander level kan. Hiervoor heb je wat leuke aanvallen tot je beschikking, zoals de laserstraal uit je vingers en je raketschoenen. Daarnaast heb je drie superaanvallen. Het machinegeweer kan de meeste vijanden stilzetten voor een paar seconde en kan de zwakke vijanden zelfs uitschakelen. Het kanon op je arm vuurt een sterk schot af, veel sterker dan je laserstraal. Als laatst heb je nog de kracht om als een soort van bliksemstraal tegen je vijanden aan te vliegen. Je kunt deze aanvallen zo vaak gebruiken als je wil, zolang je maar genoeg energie hebt. Normale aanvallen vullen je supermeter, die je 99 aanvallen laat opbouwen. Speel je het spel op zijn moeilijkst, dan kunnen er maar drie aanvallen tegelijk worden opgebouwd. Ook vind je in het spel wat opwaarderingen voor Astro Boy en zijn vaardigheden. Het schietgedeelte gebeurt vliegend. De vijanden komen zowel van voor als van achter op je af waardoor je goed moet blijven opletten. Natuurlijk vind er aan het einde van een level een eindgevecht plaats met een sterkere, grotere vijand.

De eerste keer zul je het spel op het makkelijkste niveau spelen. Als je het spel hebt uitgespeeld speel je een moeilijker niveau vrij. Het leuke hieraan is dat je naar ieder level terug kan gaan waar je al geweest bent en dan kun je dat level weer opnieuw spelen. Als je ergens de tweede keer komt zullen er nieuwe, sterkere vijanden aanwezig zijn. De vijanden zelf zijn figuren die ook ooit eens zijn bedacht door Tezuka. Ook is er een galerij, waar je alle karakters kunt zien die je tot dan toe bent tegengekomen. Het spel is niet moeilijk om te spelen. Je hebt zo door waar elke knop voor is, want het is eigenlijk allemaal heel vanzelfsprekend. Voor de normale aanvallen gebruik je de A en B knoppen, en voor de speciale aanvallen de schouderknoppen. De pijltjestoets zorgt er zoals gewoonlijk voor dat je je karakter de richting op kan sturen die jij wil.

Het is jammer dat wij de tekenfilm hier niet kennen, want de werelden en karakters zijn allemaal gebaseerd op de tekenfilm. De werelden zien er, zeker voor de Game Boy Advance, zeer mooi uit, maar helaas heb ik hierbij geen gevoel van “oh ja dat ken ik!”, en dat is jammer. De stijl van het spel is leuk, helemaal als je van animé houdt. Op zich is overal ook goed over nagedacht. Je hebt je gewone aanvallen, je speciale aanvallen, verschillende vijanden en je kan je vaardigheden verbeteren. Ook leuk is dat je andere vijanden krijgt als je het spel voor de tweede keer speelt. Dat kom je niet vaak tegen en zorgt ervoor dat je het spel toch nog is een tweede keer gaat spelen. Van wat ik gespeeld heb denk ik dat het een leuk spel wordt als je van niet te moeilijke, kleurrijke spellen houdt uit het land van de reizende zon. Houd je echter van vernieuwende, moeilijke of realistische spellen, laat dit spel dan lekker links liggen.

Dit artikel delen

Over de auteur

Crew De redactie van InsideGamer.nl

Reacties

  • Astro Boy?? nog noooit van gehoord typisch iets voor die Jappen!

  • Astro Boy is cool, spel lijkt me zeker gaaf.

  • Ook nog nooit van gehoord. Ziet er wel mooi uit, voor de GBA

  • Lijkt me wel cool spel en het is van Treasure dat is helemaal mooi.

  • treasure komt ok met een andere game die mij leuker lijkt, maar dit is ook wel een lache spelletje met leuke effects

    volgens mij keek ik dit vroeger altijd, was wel lachen

  • grappig :D

  • kutspel

  • ziet er wel leuk uit!

  • Ik heb de japanse versie al maanden terug gespeeld. Ziet er wel leuk uit. Ff wachten op een amerikaanse of europese versie :)

  • als je er niet van hebt gehoord en niet eens hebt gespeeld moet je nie zeuren

  • Ik haat mensen die zeggen dat het een kutspel is zonder het te onderbouwen.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren