1. F.E.A.R. (PC)

F.E.A.R. (PC)

Angst is waarschijnlijk een van de eerste gevoelens die de mens ervaren heeft. Het is waarschijnlijk ook de meest belangrijke. Zonder angst zou je niet gaan blokken voor dat belangrijke tentamen. Zonder angst zou je niet bewust zijn van alledaagse gevaren, je zou misschien wel gewoon oversteken bij een drukke weg. Maar het belangrijkste is dat je zonder angst een levensbedreigende situatie niet zou overleven. Bij een schrikreactie geeft je lichaam zichzelf een adrenaline injectie, hierdoor wordt je tijdelijk veel sterker dan normaal. Hierdoor kun je vele malen effectiever vechten of vluchten dan normaal.

F.E.A.R. (First encounter assault recon) is een First person shooter die zich afspeelt rondom een anonieme soldaat die net is toegetreden tot de paranormale divisie van de Amerikaanse special forces. De paranormale divisie wordt nooit serieus genomen, totdat een volslagen gek, Paxton Fettel, er in slaagt de commandant van een leger kloonsoldaten te worden. Deze soldaten staan in verbinding met Fettel zijn hersenen, en hij is niet van plan er humanitaire missies mee uit te voeren.

Angst

De toon wordt vanaf de eerste missie gezet, Fettel en een klein meisje in een rode jurk, genaamd

Alma, verschijnen vaak uit het niets en verdwijnen weer net zo snel. Mede dankzij de fenomenale schaduw effecten van FEAR zijn deze momenten echt angstaanjagend. FEAR doet zijn naam dus eer aan. Ook zul je veel flashbacks beleven, deze flashbacks dienen zich vaak aan het einde van een level aan en bezorgen je echt kippenvel. De angst momenten zijn dan ook bedoelt om je kippenvel te bezorgen en niet zo zeer om je echt te laten schrikken. Sterker nog, tijdens het spelen van FEAR ben ik maar 1 keer echt geschrokken. FEAR is dus meer een psychologische thriller dan een thriller met een shock effect. Dit maakt het spel echt anders dan andere horror shooters zoals doom 3.

Filmisch vechten

FEAR is dus een psychologische thriller, maar naast de horror momenten zal je ook ontzettend veel moeten vechten. Vooral de militaire freaks (waaronder ik) zullen dit spel geweldig vinden. De kloon soldaten werken echt in team verband en onderhouden radio contact onderling. Als team 1 niet meer reageert (omdat jij deze zonet nog in de pan hebt gehakt) zal team 2 gaan kijken wat er aan de hand is. Knal je een team op een man na omver zal de laatste man dit ook aan andere teams doorgeven: “he wiped the whole squad out”. Pin je een soldaat vast zal hij dit ook aangeven: “I’m in trouble”. Dit maakt het spel ontzettend intens. Naast de teamcommunicatie is er ook nog de AI, en die is echt ontzettend goed. Levels zijn vaak zo ingedeeld dat er meerdere gangen zijn die naar een ruimte leiden. Val jij die ruimte aan via gang A dan zal de AI je proberen te flanken via gang B. Daarnaast zal de AI voorwerpen omver gooien om er dekking achter te zoeken. Hierdoor worden de vuurgevechten echt van een filmisch niveau. Tel daar bij op dat de wapens heerlijke geluiden en looks hebben en je hebt een ongeëvenaarde fps ervaring. FEAR heeft de mogelijkheid om de tijd te vertragen net zoals in bijvoorbeeld max payne, helaas heeft deze gimick geen enkel nut in dit spel. De vuurgevechten zijn zo veel cooler in real time dat het eigenlijk zonde is de slow motion functie te gebruiken. Daar komt nog eens bij dat het zeker niet noodzakelijk is.

Graphics en sfeer

Zoals al eerder gesteld zijn de graphics geweldig, lichtbronnen brengen dynamische schaduwen met zich mee. De models zijn haarscherp en datzelfde geld voor de textures. De hele spelwereld is donker en grimmig, een beetje zoals in max payne. Vaak wordt er gezegd dat de omgevingen van FEAR niet origineel zijn en repetitief worden, hier ben ik het absoluut niet mee eens. Vooral het stuk in het kantoorgebouw is fenomenaal, ook het industriegebied oogt fantastisch. Beide settings zijn ideaal voor een spel als FEAR, overdag zijn ze bevolkt maar s’nachts is er geen mens. Dit gevoel van verlatenheid is door het hele spel voelbaar, en dat is gewoon echt goed gedaan.

Niet voor iedereen

Het verhaal wordt uit de doeken gedaan door middel van antwoordapparaten en laptops die je door de hele game vind. Ondanks de horror setting heeft FEAR een van de beste verhalen die ooit voor een videogame is geschreven. Dat neemt niet weg dat het verhaal ziek is. Mocht je moeite hebben met bijvoorbeeld de baby scene uit trainspotting dan moet je ver bij dit spel wegblijven. Dat is misschien ook wel het enige minpunt van dit spel, er zijn zeker gamers geweest die dit spel niet verder durfden spelen. En alhoewel ik stalker vele malen enger vond dan FEAR kan ik me voorstellen dat je het niet aankan dat het spel je constant op de huid zit en bang probeert te maken.

Multiplayer

De multiplayer van FEAR steekt eigenlijk best goed in elkaar. Er zijn de standaard DM, TDM en Elimination modes maar deze modes hebben elk ook nog een slow motion variant. Hierbij is er een slow motion power up verstopt in het level. De speler die hem als eerste vind dient hem zolang mogelijk te houden. Na een tijdje is de slow motion meter van deze speler gevuld en kan hij of zij de tijd vertragen. Bij andere spelers is de slow motion bezitter dan 2 keer zo snel. Dit is best een leuke vondst maar helaas zijn er bijna geen servers die deze variant draaien. Daarom heb ik de werking ook niet in de praktijk kunnen testen. Waarschijnlijk zal dit een van de vele ideeën zijn die op papier leuk klinken maar in de praktijk totaal niet werken. In eerste instantie was de multiplayer weinig populair maar dit is veranderd na de release van FEAR combat, de gratis multiplayer only variant van FEAR.

Conclusie en beoordeling

None

FEAR is een schitterend spel geworden, de horror momenten laten de adrenaline door je lijf gieren en de vuurgevechten blazen je uit je stoel. Alhoewel het verhaal goed is zoekt het toch de grenzen van het toelaatbare op. Daarnaast laat de multiplayer toch een paar steekjes vallen.
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Sfeer die echt eng is
  • Filmische gevechten
  • AI
  • Graphics
  • Minpunten
  • Niet voor iedereen
  • Multiplayer had beter gekund
  • Verhaal zoekt de grenzen van het toelaatbare

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • En dat te spelen via The Orange Box of gewoon via XBLA?

  • Jammer dat dit een X360 exclusive gaat worden. Portal was een kick ass game, ookal was 'ie wat aan de korte kant. Ik zou graag een sequel spelen, maar heb geen xbox :( Is dit gewoon een soort uitbreiding of echt het vervolg op Portal?

  • OMG PORTAL!!11!1!11!!1!





    komtie ook op pc?


  • En toch nog steeds geen behoefte om er geld aan uit te geven.

  • Eerlijk gezegt vind ik dit zeer leuk voor Valve software, Gabe Newell (de directeur van Valve) wilde dit altijd al, maar het mocht toende tijd niet van Microsoft omdat de game veelste groot zou zijn, en nu komt zijn droom wekrelijk heid, zijn game komt op Xboxlive Arcade, ik weet zkkr dat dit niet de laatste titel van Valve zal zijn die op Xbox Live zal komen te staan!



    - Word vervolgd is mijn uitspraak

  • @ bjorntju



    Je bedoelt de extra content ?

    Ik vermoed van wel valve kennend. Ik vermoed overigens dat het extra stand alone levels zijn en niet toevoegingen op het verhaal zelf.


  • Nice!! Nu nog voor de PS3…

  • Y E A H ExclUSIEFFFFFFFFF

  • Yeah! Portal is echt een geniale game!

  • Zou mooi zijn, Meer Portal is altijd goed.

  • Weer een exclusive gamepie voor de x360 en nog een goeie ook. Heb Portal even gespeeld alleen nooit uitgespeeld door andere games op de PC toentertijd. Ik ben wel erg bekend of de omgeving gaat veranderen. Daar hoop ik eigenlijk wel op, want anders wordt het een stuk minder. Desondanks wordt deze game vast wel een goeie :D

  • Portal is echt een briljant spel. Tof dat er eindelijk een (soort) vervolg komt :)

  • Eerlijk gezegd ken ik de game niet (schaam schaam)

  • Maar staat het nou los van Half Life of niet?

  • @janter: speel eerst het originele Portal dan maar eens uit, dan zie je vanzelf of die omgevingen gaan veranderen… ;) *whistle…*

  • extra levels? ik hoop dat ze meer erin doen dan alleen dat.

  • Alle mappen worden toch wel geport voor de PC :D

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren