1. Too Human (X360)

Too Human (X360)

Al in ontwikkeling sinds het N64 tijdperk maar dan nu eindelijk uit. Too Human is een spel waar veel van verwacht werd, maar was het wel de hype waard?

Dat er veel van Too Human verwacht werd kwam door twee belangrijke dingen: de lange ontwikkeltijd van het spel (alhoewel de daadwerkelijke Xbox 360 versie pas 3 jaar oud is) en de geschiedenis van Silicon Knights. Laten we niet vergeten dat zij ons het onvergetelijke Eternal Darkness hebben gebracht en de geslaagde remake van Metal Gear Solid. Helaas moet ik de vraag of Too Human zijn verwachtingen waar maakt met een nee beantwoorden, maar het is zeker niet zo slecht als sommige reviewers ons doen denken.

Too Human speelt zich af in een wereld gebaseerd op de Noorse mythologie. De mensheid is in oorlog met machines en worden beschermd door de Noorse Goden. Jij speelt Baldur, één van deze goden met de taak de mensheid hun verloren wereld terug te winnen. Waar de Noorse mythologie echter afstamt uit de oudheid, speelt Too Human zich in de toekomst af waar de techniek ver gevorderd is. Er wordt dan ook volop gebruik van gemaakt van Cybergenetica om onze helden, maar ook vijanden, sterker te maken. Ook is er een secundaire spiritueel geïnspireerde wereld genaamd Cyberspace, waar je rustig door heen kunt lopen, wat kleine opdrachten voltooid en vele items vindt. Over deze items later meer.

Aan het begin van de game kies je een klasse. Je kan kiezen uit de Champion (all-round stats), de Beserker (sterk in melee), de Commando (sterk met vuurwapens), de Defender (sterke verdediging) en de Bio-Engineer (kan genezen). Maar na deze keuze ben je nog niet klaar, al snel in het spel moet je kiezen of je gebruik wil maken van cybergenetica of puur op menselijke kracht verder gaat. Dit alles heeft te maken met de Skill Trees, wat één van de betere onderdelen van Too Human is.

Elke klasse heeft zijn eigen Skill Tree waar je Skill Points kan spenderen om extra effecten te krijgen. Zo kan je meer schade doen met melee aanvallen, sneller je combo meter vullen, extra effecten geven aan je aanvallen en ga maar door. Skill Points krijg je door te levellen, en dat is waar Too Human grotendeels om draait; levellen om betere items te vinden, welke je in staat stellen om verder te levellen en weer betere items te vinden. Dit tot het maximum level waarna je probeert de ultieme items te vinden voor je personage. En je kan zien dat het spel hier om draait door de gigantische hoeveelheid items die door de vijanden achter gelaten worden. Tevens scalen de vijanden naar jouw level. Een waar feest voor loot-whores dus. Maar het item syteem gaat verder, je kan de items ook nog customizen door gebruik te maken van Runes die je vindt. Zo krijg je dus een zeer persoonlijk personage compleet gemaakt naar jouw smaak. Dit is allemaal zeer goed uitgewerkt waardoor het verzamelen van loot nooit verveeld.

Maar goed, hoe speelt Too Human dan? Het is een Action-RPG met een simpel maar effectief vechtsysteem. Je gebruikt de rechter stick en in mindere mate de linkerstick om melee aanvallen uit te voeren. Door de sticks op verschillende manieren te bewegen kan je ook combo’s uitvoeren, welke je combo meter laten stijgen. Als je combo meter genoeg gevuld is kan je gebruik maken van een zeer sterke Ruiner aanval welke de meeste vijanden meteen vernield. Behalve de analoge sticks maak je ook nog gebruik van de X-knop om een Battle Cry uit te voeren; een tijdelijke buff voor je groep. En de Y-knop om een Spider te gebruiken; een erg handig beestje met verschillende sterke effecten. En daarnaast hebben we nog vuurwapens. Deze bedien je met de Trigger-knoppen, zoals elke FPS dus. Dit systeem werkt redelijk goed, op het richten na. Als je niet de knoppen opnieuw indrukt zal je blijven schieten op een dode vijand en soms schiet je op vijanden die je niet wilde raken. Maar goed, alles moet dood dus meestal maakt dit niet heel veel uit.

Nu brengt dit gevechtssysteem wel één groot nadeel met zich mee; alle knoppen zijn al gebruikt waardoor je de camera niet direct kan besturen. Je kan enkel de camera achter je personage centreren met de LB-knop. Nu is dit in het grootste gedeelte van het spel geen probleem als je het niet erg vind vaak de camera te resetten. Maar soms kom je in situaties waar je echt niets ziet en dit is toch echt een nee in de generatie games van tegenwoordig.

Nog een groot minpunt is het systeem dat in werking treed wanneer je sterft. Nu is sterven in een Action-RPG niet echt zeldzaam, maar door de grote hoeveelheden vijanden gebeurt het redelijk vaak. Soms kom je gewoon in een onmogelijke situatie en als je dan niet genoeg armour of een klasse met zwakke verdediging hebt is sterven makkelijker dan overleven. Zodra je sterft wordt je echter gewoon weer automatisch tot leven gebracht door een Valkyrie en kan je weer verder vechten. Nu klinkt dit alsof het dus geen bal uitmaakt, maar er zitten een paar kleine nadelen aan die op ten duur zichzelf toch laten zien. Zo raak je al je combo punten kwijt, ben je verplicht te kijken na een lange scene (en ja, die wordt irritant) en raken je items punten kwijt. Als het geen punten meer heeft zal het niet langer bijdragen aan je verdediging of aanvalskracht. In het begin is dit niet erg aangezien je items meer dan genoeg punten hebben, later in het spel wordt dit echter drastisch minder. Items zullen echter nooit verloren gaan, je kan ze namelijk gewoon repareren in de overworld.

En dit alles kan ook in Co-op. Wat echter een pluspunt had moeten zijn is door een paar domme fouten veranderd in een minpunt. Zo is het maximaal met twee spelers waar het de bedoeling was om met zijn vieren te spelen. En je merkt aan dingen dat dit het geval is. Zo zouden de Battle Cries een stuk meer toevoegen aan tactiek en het hele klasse idee ook. En ten slotte valt het nogal op dat er twee lege plaatsen zijn bij het ‘Create a Game’ menu. Misschien later in een patch? Laten we het hopen want het zal veel toevoegen aan de ervaring.

Dan nog kort iets over de visuele en audio onderdelen. Alhoewel alles er tijdens het spelen goed uitziet zijn sommige textures gewoon ondermaats (voornamelijk de cybergenetic onderdelen). Vooral tijdens de cut-scenes is dit goed zichtbaar. Ook zijn effecten zoals explosies niet spectaculair en zijn de vijanden en levels een beetje eentonig ontworpen. Wat er dan wel weer goed uitziet is je uitrusting. Hetzelfde geld eigenlijk voor het geluid. De muziek is niets speciaals, maar springt wel op de goede momenten er in. Gesproken dialogen zijn wat standaard, maar voegen wel weer wat toe aan het geheel.

Dit alles leid mij tot de conclusie dat Too Human een geweldig concept is, maar helaas slecht uitgewerkt. Een paar kleine veranderingen zouden de game een stuk beter maken. Met het gevechtssysteem is in principe niets mis mee, maar het richten met vuurwapens is ondermaats. Het missen van camera bediening valt op, daar waar dat met zo’n systeem juist niet zou mogen. Tel er bij op dat het spel misschien wat te moeilijk is waardoor je veel sterft, maar dit zou weer geen probleem zijn als je niet elke keer een tijdje moet wachten tot je weer leeft. Het haalt het tempo er gewoon uit. Met als laatste een nog half afgemaakt co-op systeem wat ervoor zorgt dat deze game gewoon teveel minpunten heeft om een topper te zijn. Maar dit neemt echter niet weg dat je er veel plezier aan kan beleven en ook lang door kunt spelen door de hoge replay-waarde. Dit alles mits je houdt van het loot + level systeem. Ik hoop daarom dat Silicon Knights gewoon zoiets had van ‘release die game nu maar een keer, we maken alles goed in deel twee’ want de game heeft gewoon veel potentie.

Conclusie en beoordeling

Een mix van gevoelens heb ik voor deze game. Ik vermaak me er perfect mee, maar irriteer me aan sommige domme fouten die gemaakt zijn. Als alles goed uitgewerkt en gebalanceerd was dan was dit een potentiele topper geweest. Nu is het wachten op een vervolg wat hopelijk beter is.
7,3
Score
73
Score: 75
  • Pluspunten
  • Uitgebreid level en item systeem
  • Hoge Replay-waarde
  • Gewaagd nieuw vechtsysteem...
  • Minpunten
  • Doodgaan
  • Weinig verhaal
  • wat niet altijd even goed werkt.
  • Geen camera controle
  • Game smeekt om 4 player co-op
  • Te weinig afwisseling

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Ik heb het wel gehad met deze serie!

  • Leuk…

  • Erg Leuk spel… maar het nieuws wist ik al een tijdje..

  • Lijkt me niks worden. Je gaat in ieder geval niet zo'n camera kopen en wat speelkaarten voor een extra poppetje met snoepstuffing.

  • eye of judgment

  • deze game wordt heerlijk net als deel 1

  • Deze hele persconferentie gaat er volgens mij om om Sony en Nintendo na-te-apen.

  • T-Gamer, je kunt ook niks anders zeggen he..



    Mwuah opzicht wel grappig, maar niet iets wat ik nodig heb ofzo.



    Spel lijkt me wel dope, though!


  • Dit is trouwens best oud nieuws, stond al tijden in verschillende bladen.

  • lol xD

  • Ik wil die game echt kwijt:P.. ik speel hem nooit

  • Sorry maar wat een stomme toevoeging zeg -_-

  • Niet echt een geweldige toevoeging, maar ik had leuke dingen over dit nieuwe spel gehoord!

  • Nice voor mijn vriendin dan die zal en moet deze game hebben zegt ze.

  • Ja nog meer geld uitgeven, da-hag!

  • Beetje omslachtig systeem. Had niet gehoeven imo.

  • keb die camara al. ga deze game zo ie zo al kopen. vond deel 1 eng vet

  • Sinds wanneer is die camera er al?

  • Beetje maf dat ze niet gewoon met codes etc werken. Snap wel dat dat makkelijk te omzeilen is en misschien veel gerotzooi mee komt, maar om nou een camera voor het spel te moeten aanschaffen…

    Wel handig als je die al hebt en zoiezo al gebruikte of gaat gebruiken.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren