1. Shadow of the Colossus (PS2)

Shadow of the Colossus (PS2)

Ondanks het eeuwenoude karakter van het schrift als communicatiemiddel heeft ook voor de letter en het papier de tijd niet stilgestaan en wordt er al eeuwenlang geëxperimenteerd met woord en beeld, met soms literaire hoogstandjes die ook visueel een genot kunnen zijn. Een stroming die hieruit voortvloeit is de zogenaamde Visuele Poezië, met als Nederlands voorbeeld Paul van Ostaijen met het gedicht Boem. Nu niet zo heel bijzonder, toentertijd opzienbarend. Ook de grenzen van de videogame worden continu verlegd met soms verbazingwekkende resultaten. Team Ico is zo’n ontwikkelaar wiens visie en gevoel voor Visuele Poëzie schijnbaar geen grenzen kent. Eindelijk heeft hoogstaande literatuur en schilderkunst haar gelijke gevonden in een nieuw medium met Shadow of the Colossus.

Shadow of the Colossus is een titel die velen kennen, wat minder mensen waarderen, en waarvan nog minder mensen beseffen wat deze game eigenlijk betekent voor het medium videogames. Natuurlijk zien velen de visuele staaltjes en boeiende gameplay in deze game als mooi, maar gaan vervolgens weer over tot de orde van de dag met de games die deze week zijn uitgekomen. Toch zijn het games als deze die de geschiedenis ingaan als die games die er voor zorgen dat het medium videogames wel degelijk kunnen bijdragen aan de kunst. “Hij is zo kort”, lees ik in een recensie. “Hij is niet kort”, zeg ik dan, “hij is gewoon niet te lang”. “Er is zo weinig te doen in de rest van de wereld”, lees ik in een andere recensie. “Er is niet weinig te doen”, zeg ik dan, “je hebt daar gewoon niets te zoeken.” Want je bent een man met een missie, en deze houd in met alle macht jouw geliefde het licht des levens te laten zien, aangezien zij om onbekende redenen het leven heeft gelaten. Om dit voor elkaar te krijgen ben je van ver naar een tempel gereisd waar je verteld wordt dat je, om de ziel van jouw geliefde te redden, de Colossi in het gebied om de tempel heen zal moeten verslaan.

De zon is je gids, vertelt het licht mij dat reflecteert in het zwaard dat ik fier omhoog houd terwijl mijn paard mij brengt waar ik zijn moet. Daar waar de stralen bundelen, zal ik mijn volgende machtige tegenstander vinden. En inderdaad, machtig zijn ze, maar niet onoverkoombaar. Met wat logica, lef en gebruik makend van de directe omgeving zul je snel de één na de andere Colossus ombrengen. Als levende puzzels zullen de meeste Colossi duchtige tegenstanders vormen, maar wilskracht bepaalt hier wie de sterkste is. Je vastgrijpen aan de vacht van een Colossus is geen probleem, het vasthouden wel, in verband met de staminameter die langzaam leegloopt wanneer je je inspant. Al klimmend op de Colossus ga je op zoek naar de zwakke plekken van het enorme wezen, om deze uit te buiten en daarmee te proberen als overwinnaar uit de strijd te komen. Regelmatig zul je een rustpunt in de vorm van een platform op moeten zoeken om de eerder genoemde staminameter weer aan te vullen. Zo nu en dan is de Colossus zich ook bewust van jouw aanwezigheid en zal dan met alle macht proberen jou van zich af te schudden.

Zoals al gezegd in de inleiding staat deze game gelijk aan hoogwaardige literatuur en schilderkunst. Het gebruik van kleur, de muziek en het minimale verhaal met krachtige kern, allen niet zonder reden, maakt dat dit een van de wonderlijkste videogames is die tot nu toe is verschenen. Ik kan wel uitleggen dat de kunstzinnige overbelichting en orkestrale muziek, tezamen met de eenzame treurigheid die je als speler ervaart, al reizend door de grote spelwereld op zoek naar de volgende Colossus een geestelijke verrijking is, maar dan komt het niet over. Dat zou hetzelfde zijn als zeggen dat de Nachtwacht een schilderij is met wat mensen erop. Nee, dit is een ervaring, en je doet jezelf als gamer tekort wanneer je jezelf deze game ontzegt. Dit is een kunstwerk, en tot nu toe de enigste die zowel als visueel en als literair kunstwerk én als game werkelijk overdondert.

Conclusie en beoordeling

None

Eenieder vindt vast wel enkele dingen in de game die hem of haar tegenstaat, maar dat mag de pret niet drukken. Een schilderij reken je tenslotte ook niet af op de lelijke lijst die eromheen hangt, en als er al een minpunt in de game te vinden is, is het zeker geen minpunt waard.
9,7
Score
97
Score: 95
  • Pluspunten
  • Een waar kunstwerk
  • Visuele pracht en praal
  • IJzingwekkende mooie soundtrack
  • Minpunten
  • geen

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Dit spel lijkt te ownen!!

  • De trailer zag er wel tof uit. Ik ben benieuwd!

  • Mwuah, was wel redelijk.

  • Och, PC maakt me niet zoveel uit :)

  • Zag er wel netjes uit. Maar op 20 november wachten dan.

  • Gaat lekker zo met die japanse RPG tjes!

  • Trailer was wel tof voor de rest is het afwachten.

  • ziet er vet uit hoor…..laat die rpg's maar komen YUM!

  • Een PC-versie, dat is zeker mooi voor de PC-gamers onder ons :)

  • Deze game wordt zooooooooooo vet, thumbs up for square!

  • ik vraag me af waarom de ps3 release niet gelijk is met die van de 360

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren