1. ICO (PS2)

ICO (PS2)

Het onbekende heeft een enorme aantrekkingskracht op me. Als ik een onbekende tweesprong tegemoet fiets, kijk ik welke kant de grootste mystiek herbergt. Loop ik in een avontuurlijk spel rond in een onbekende omgeving, dan dwaal ik af. In gedachten, in gangen, in gedachtegangen. Mijn gedachten dwalen af naar die ene enerverende ervaring. Mijn gedachten dwalen af naar ICO.

Dwalen wordt tot kunst verheven in ICO, daar ben ik inmiddels achter. De jeugdige gehoornde jongen Ico wordt door zijn dorpsgenoten achtergelaten in een verlaten kasteel. Hij zou onheil brengen. Totale onzin, want deze jongen brengt geluk en speelvreugde. Maar iedereen maakt fouten, de dorpelingen gelukkig zelfs twee. De eerste fout is dat ze deze geluksbrenger verbannen, de tweede fout is dat ze hem niet goed opsluiten. Zodoende krijgt de jongen met stierenhoorns de kans zijn geluk te beproeven. Aan jou als speler rest de taak met Ico door het mystieke slot te dwalen, op zoek naar een uitgang.

Maar je zoekt niet alleen. Hoog aan het plafond, geketend in een kooi, hangt de mysterieuze Yorda. Zij verstaat Ico niet, Ico verstaat haar niet, maar gevoelens en gebaren zeggen genoeg. Het is hun lotsbestemming samen de talrijke torens, trappen, terrassen te trotseren. De verbondenheid van Yorda en Ico is zo bijzonder intrigerend weergegeven, dat de twee-eenheid verandert in een drie-eenheid. Als speler ben je niet zomaar de regisseur van de beweging, maar een ware derde persoon. Het waarom hoef je niet te weten. Het enige dat telt, is dat het bijzondere tweetal Ico en Yorda dankzij jouw hulp een uitweg uit het kolossale kasteel vindt.

Hand in hand moeten Ico en Yorda zich een weg door het onherbergzame kasteel banen. Dat is nog niet eenvoudig, want regelmatig roepen inventieve puzzels je een halt toe. Het voelt vaak slecht aan om de vrij hulpeloze Yorda alleen te laten, al is het maar voor even. Toch moet Ico de puzzels doorgaans zelf oplossen door ver verstopte schakelaars of hooggelegen hendels om te zetten. Goed nadenken en creatief gebruik maken van de omgevingen leidt tot succes. Een opgeloste puzzel wordt vaak echter niet met een vrolijk deuntje ter bevestiging van het juist oplossen begroet, maar met een benauwend moment.

Want wanneer je Yorda even alleen laat, dan dreigt ze jou ontnomen te worden door duistere schaduwwezens. Deze doemen namelijk met regelmaat van de klok op uit het niets, met slechts één doel voor ogen: Yorda ontvoeren. Gelukkig kan Ico als een dolle stier inhakken op deze wandelende schaduwen, gewapend met bijvoorbeeld een stok of zwaard. Zodra je genoeg demonen ter hemel hebt laten stijgen in de na verloop van tijd ietwat eentonig wordende gevechten, kun je weer verder naar de volgende mysterieuze en schitterende omgeving. Uiteraard hand in hand met Yorda.

Je opmars wordt pas gestuit na een mislukte sprong die in een akelige val resulteert, of wanneer de schaduwwezens erin slagen Yorda te ontvoeren. Maar dat zal niet vaak gebeuren, waardoor ICO veel te vroeg de aftiteling laat zien. Binnen een tiental tropenuren, die zo intens zijn dat ze dubbel lijken te tellen, zul je het avontuur voltooien. Maar omdat Yorda’s spaarzame woorden in een tweede speelsessie in het Engels ondertiteld worden, zul je vrijwel zeker een tweede keer Ico en Yorda de handen ineen laten slaan, zodat er nog enkele uren speelgenot met dit speciale duo in het vat zitten.

Conclusie en beoordeling

Ik voel me als een goudzoeker die een klein goudklompje uit de rivier opgevist heeft. Hij is blij met de kleine kostbaarheid, maar beseft tegelijkertijd dat zijn gevonden fortuin een stuk groter had kunnen zijn. ICO is mijn kleine goudklompje, opgevist uit de rivier der PlayStation 2-spellen. ICO is een intens avontuur om nooit meer te vergeten. Het had alleen nog zoveel mooier kunnen zijn als de onvergetelijke ervaring iets langer geduurd zou hebben…
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Intens avontuur
  • Vindingrijke puzzels
  • Onvergetelijke ervaring
  • Minpunten
  • Intens, maar kort avontuur

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • ok mooi.

  • Het had Buzz moeten heten.

  • Ik zie dit deel niet beter worden dan zijn voorganger. Ik houd het wel lekker op Buzz :)

  • Ik hoor altijd dat Sony dingen jat van microsoft, en dat klopt ook.. mar microsoft doet dit net zo goed, met wannabe singstar (die overigens beter wordt) en wannabe buzz (die dan weer minder is).. dus aub niet meer dat gezeik over jatten van anderen, alle bedrijven doen dit..

  • Nog meer rip- offs…..

  • Al vind ik deze leuker denk ik dan singstar en die vond ik al erg leuk. Nee met mijn MP3's mee zingen dat is nog leeuuukkkeerrrr.

  • Al vind ik deze leuker denk ik dan singstar en die vond ik al erg leuk. Nee met mijn MP3's mee zingen dat is nog leeuuukkkeerrrr.

    Volgens mij hoort je reactie eerder thuis bij het nieuwsberichtje over Lips :D

  • Nogal afgekeken van Buzz TV quiz dus, met dat eigen quizen maken.

    Toch vond ik de eerste Scene it op de 360 een vermakelijke game, al was het aleen maar omdat die irritante Buzz-presentator er niet in voor kwam ;)



    EN ik neem aan dat je de game dan ook gewoon los kunt kopen, aangezien ik de Scene it controllers al heb?

  • ja je kunt de game los kopen zonder controllers

  • Wel vet je eigen quiz maken !!

  • nee, lijkt me niks!

  • originaliteit is ver te zoeken.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren