1. Resident Evil: The Umbrella Chronicles (Wii)

Resident Evil: The Umbrella Chronicles (Wii)

Resident Evil stond eerst bekend om zijn griezelige sfeer en statische gameplay die miljoenen gamers hebben meegemaakt. Sinds het vierde deel heeft de reeks een andere weg ingeslagen door een meer actiegerichte en vloeiende gameplaystijl toe te voegen. Daarnaast is de sfeer beklemmender geworden. Maar waar de serie in mindere mate ook bekend om is geworden, is om zijn uitstapjes naar het lightgungenre. Er is natuurlijk een reden waarom deze uitstapjes niet zo bekend zijn. Het zijn prutsgames en dat is een understatement. Voor de Wii is daar opeens ook een lightgungame, genaamd the Umbrella Chronicles. Hoewel dit niet als bijster positief werd ontvangen, werd te kennen gegeven dat de game in tegenstelling tot andere pogingen in het genre, gebruik zou maken van de verhalen van eerdere Resident Evil games. Wordt het dan toch een leuke game?

Om een tipje van de sluier op te lichten: jazeker. Hoewel de serie vooral bekend staat als survival horror of zelfs als actiegame, doet deze lightgungame wat het moet doen: zombies zappen! Het concept is heel simpel: net zoals grote namen in het genre zoals House of the Dead of Virtua Cop, moet je via een vast traject het level doorlopen en de bloeddorstige zombies en andere gedrochten van je af slaan, eh, ik bedoel schieten. Maar nu schieten we dus in het Resident Evil-universum. Maar er zijn meerdere redenen waarom deze game wel werkt in tegenstelling tot zijn voorgangers. We spelen namelijk deze keer met de personages die we hebben leren kennen in de afgelopen jaren. Dat betekent dat oudgedienden zoals Chris Redfield en Jill Valentine terugkeren. En we mogen wederom de gruwelen van eerdere Resident Evil avonturen ondergaan. Zie de game maar als één grote fanservice. Wederom op pad in eerdere avonturen, maar dan vanuit een first person perspectief.

Zoals de titel zegt, zijn dit de Umbrella kronieken,

oftewel het verhaal achter het sinistere bedrijf dat het T en G virus op Raccoon City heeft los gelaten. We beginnen dan ook bij het begin, we gaan eerst op pad in Resident Evil Zero. Om daar even op in te gaan, de game bestaat uit vier hoofd scenarios: Train en mansion (Zero), the Mansion Incident (deel 1), Racoon’s Distruction (3: Nemisis) en een geheel nieuw scenario. Hierin stormen Chris en Jill het hoofdkwartier van Umbrella binnen met een speciaal team. Ieder scenario wordt opgesplitst in drie onderdelen, waarin je dus het verhaal van de games doorloopt. Al moet gezegd worden dat het verhaal nu weer wordt ondersteund door de traditioneel campy dialogen, al hoort dat natuurlijk wel bij de traditionele Resident Evil reeks.

Voordat je aan de scenarios begint, is het natuurlijk van belang welke wapens je uitkiest om je tegen al die gezellige gedrochten te beschermen. Je hebt standaard een handgun met een oneindig aantal kogels om leeg te knallen. Het aantal wapens waar je uit kunt kiezen is overigens niet misselijk: shotguns, grenade launchers, sub-machine guns en zelfs meer. Genoeg om iedere dreiging weg te werken dus. En je kunt ze ook upgraden, zodat je in het bezit komt van sterkere schietijzers. De Wiimote is overigens een prima lightgun. Met gemak knal je obstakels uit de weg en hij werkt goed genoeg. De cursor had denk ik wel iets soepeler kunnen lopen, vooral gezien het feit dat vijanden zwakke punten hebben die moeilijk zijn te raken. Wanneer je zogenaamde critical hits probeert binnen te halen, wil het nog weleens gebeuren dat je enorm loopt te emmeren om je kogels op vijanden af te vuren. Sommige zombies lijken dan ook tegen te werken, omdat hun zwakke punten zo moeilijk te raken zijn. Maar over het geheel genomen is deze smet niet zo erg. Je Wiimote gebruik je ook als mes, wanneer er bepaalde engerds op je afkomen. Zwaaien met je Wiimote is dus gewenst als je graag nog wilt blijven leven.

Dan zou je haast vergeten dat er net zoals in Resident Evil 4 ook zo nu en dan quick-time events zullen opduiken. Soms zal het een onderdeel zijn van een bepaald moment in het spel, maar het zal ook vaak voorkomen wanneer een zombie je belaagt.

De animatie en actie die dan volgt, zal voor ieder personage anders zijn, maar laten we het erop houden dat de zombies voor de tweede keer hun leven verliezen. Als je het een leven wilt noemen, natuurlijk. Wat ik dan wel kwalijk vind aan dit alles is het feit dat deze game een heleboel gerecycled heeft qua gebieden en modellen. Begrijp me niet verkeerd: Umbrella Chronicles ziet er aardig uit, maar nergens is het echt overweldigend. Veel is overgenomen uit de Resident Evil games die we op de Cube hebben gespeeld en dat waren zeker geen lelijke games. Toch heb je ergens het gevoel dat het wel wat beter had gekund. Al zijn er zeker wat aardige dingen te ontdekken, zoals nieuwe CGI-cutscenes en de omgevingen zijn vernietigbaar. Altijd leuk. Wat zeker leuk is, is dat wanneer je de omgeving aan het vernielen bent, geneeskruiden, wapens en zelfs documenten tevoorschijn zullen komen. Die laatsten bevatten allerlei informatie over het Resident Evil universum.

Wat natuurlijk een beetje flauw is, is dat je zo nu en dan dankzij die documentjes ook informatie vindt over Resident Evil 2. De grap alleen is, Resident Evil 2 is niet aanwezig in the Umbrella Chronicles. Ook Code Veronica X is nergens te bekennen. Erg jammer natuurlijk, vooral van deel twee. Deze wordt door velen nog word gezien als de beste Resident Evil ooit. Maar ondanks het gebrek daaraan heeft Capcom daarvoor genoeg oplossingen geboden. Zoals jullie weten staan lightgun games er ook bekend om dat ze in zeer korte tijd zijn uit te spelen. The Umbrella Chronicles daarentegen biedt werkelijk waar voor je geld. Naast de hoofdverhalen van Zero, 1, 3 en een nieuwe scenario rondom de vernietiging van Umbrella, zijn er vele kleinere scenarios om te ontdekken. Daardoor komt de totale speelduur natuurlijk een pak hoger te liggen. Persoonlijk had ik de game uitgespeeld na 8 uur en als je alles bij elkaar wil hebben, dan ben je denk ik toch wel een uur of 20 bezig. Voor een lightgun game is dat monsterlijk veel. En natuurlijk is de gouden regel voor lightgun games ook: met een tweede speler in co-op word de speelduur een stuk verlengd.

Misschien is het vetste aan al die scenarios (daar zitten al een aantal leuke dingen tussen) nog wel dat je eindelijk, maar dan ook eindelijk mag spelen met Albert Wesker.

Vooral voor de fans is het natuurlijk echt tof om met één van de sleutelfiguren van Umbrella te spelen. Er wordt meer duidelijk en Wesker is natuurlijk cool. Nee, ondanks dat de game een lightgungame is, mag het zichzelf zeker betitelen als fanservice. Eindelijk is het Capcom dus gelukt: een fatsoenlijke lightgun game maken na verscheidene miskleunen. Het enige advies dat ik nog graag wil geven, is het feit dat je de game niet en ik herhaal dan ook niet met een zapper shell moet spelen. Het werkt veel te onhandig en je kunt slecht bij de knoppen. Maar ik wil deze recensie niet morrend afsluiten, the Umbrella Chronicles is daar te leuk voor.

Conclusie en beoordeling

None

Resident Evil the Umbrella Chronicles is uiteindelijk een prima game geworden. Hoewel het op het gebied van de cursor het een tikkie sneller mocht, is het een leuke lightgun game geworden en zit vol met content. Op dat gebied wint het enorm veel punten, vooral bij de Resi-fans onder ons. Als je geen fan bent (of er niet bekend mee) van de reeks dan is het denk ik wel realistisch om te stellen dat je een half punt van de score moet aftrekken. Met zoveel wapens om te gebruiken en te upgraden, veel scenarios om te spelen, documenten om te verzamelen en een leuke co-op is het een uitstekende titel. Grafisch geen hoogvlieger en het gemis van RE 2 en CVX is jammer, maar dat mag de pret niet drukken. Voor Resident Evil fans een must, voor anderen ook een prettige ervaring.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Lekkere lightgun actie
  • Fanservice
  • Hele zooi scenarios
  • Keuze uit wapens
  • Uitgebreid voor een lightgun game
  • Minpunten
  • Grafisch niet briljant
  • Cursor soms te langzaam
  • Geen Resident Evil 2 of Code Veronica X

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Was te verwachten.

  • Dat wordt leuk in 2010 wanneer we eindelijk deze game kunnen spelen in europa. :P

  • Geen verschillen kan er ook geen gezeur ontstaan alleen zullen we meer dan 1 disc krijgen iig.

  • Wat mij vooral amuseert aan dit hele verhaal is het feit dat 360 bezitters waarschijnlijk heerlijk discs mogen swappen vanwege hun dvd'tjes :P voor de rest kan het me weinig schelen heb niet mijn PS3 alleen gekocht voor FF:XIII maar ook voor MGS4, LBP, Killzone, Ratchet & Clank (hopelijk ooit Jak&Daxter) enz.

  • dit was zeker niet te verwachten

  • @Sega

    Nou.. volgens mij kan er wel gezeur ontstaan over dat de beide versies identiek zijn. SE had gezegd dat FFXIII de ware kracht liet zien van de PS3.

    Maar dat zal nu denk ik toch niet gebeuren omdat de Xbox360 niet zo veel kracht heeft als de PS3

    Vind dit persoonlijk wel jammer, had graag gezien dat SE de kracht van de PS3 echt goed zou gaan benutten


  • Ongelofelijk, krijgen we straks van die ruk graphics en beperkte omgevingen XD

  • sony fanboys am cry



    can you say pwned?!

  • ik ben het met pixsol eens

  • alleen ps3 versie in japan? Wat raar, microsoft is goed bezig in de rpg markt en ik denk dat dit geintje ze ook ontzettend veel geld heeft gekost…..het zou ook een goeie move zijn om de verkopen in japan iets te stimuleren

  • Eindelijk gameplaybeelden. Daar hoop ik wel erg op. Wordt het turn based. Meer zoals FFXII? Of weer anders. Mij maakt het niet zoveel uit zolang het maar verslavend wordt.

  • Ik geloof niet dat de 2 versies identiek worden. Zeker als je kijkt naar de prestaties die de PS3 kan leveren voor deze game, en die FFXIII ook zal gaan benutten. Ach, who cares eigenlijk. Zolang 'ie überhaupt nog maar uitkomt op de PS3. Toch wel jammer voor Sony dat ze weer een PS3-exclusive kwijt zijn, en wat voor een….



    Oh trouwens, Xian zei eerder dat de PS3 versie eerder uit zou komen. Hoe kwam je daar bij? Want dat staat hier nergens… :S

  • 'FFXIII zal het uiterste van de PS3 vergen, Cell Processor is onmisbaar, daarom is hij exclusief'



    En hij wordt exact hetzelfde? Pis op Squeenix, lijdt een pijnlijke dood en wordt herboren als Squaresoft.

  • Ik vind het niet echt een klap dat deze naar de 360 komt, voor mij persoonlijk maakt het nx uit, ik mis niets, ik kan deze game blijven spelen. Ik snap niet wat iedereen hier zo erg aan vindt of grappig. Stelletje overdrijvers!



    Mooi voor de 360 bezitters, maar zonder dit kregen ze alleen maar nieuwe onaangekondigde baggertittels zoals die lipps en eyetoy rip-off dusja …

    (aangekondigde waren wel toppers tussen maar die kenden we al vooraf)



    Wij krijgen tog ook Bioshock? Mss Mass Effect 2 zelfs :D



    Overigens Gow exclusive? Yeah right ik speel hem op men pc! ik mis nx zonder 360 (alles komt na een tijdje op de pc) ik heb alleen wat geduld nodig






  • ach ook al koop je et op en voor de pc er verdwijnt nog steeds geld in de zakken van M$ daardoor, dus maak jij je idd maar geen zorgen banned_glenn

  • Hopelijk komen die gameplaybeelden een beetje snel, want ik ben reuze benieuwd :)

  • @Cutter Slade



    denk je dat het me boeit dat er geld naar MS gaat?

    of dat ik hem ga downloaden door je reactie?



    het gaat er toch om dat je de games kan spelen ? meer niet …




  • @banned_glenn,



    Als je zo'n RPG fan bent (en niet alleen een FF-fan, waar ik veel \"echte RPG fans\" soms wel eens van verdenk) dan mis je titels als Lost Oddessy, Blue Dragon en Infinite Undiscovery. Die ik overigens ook allemaal PS3 conversies zou gunnen. Zeker LO, die game is bij ver de beste RPG die ik ooit gespeeld heb (jawel, zelfs beter als FF7 die ik toch in zijn tijd meerdere keren heb uitgespeeld en altijd een speciale plek zal behouden voor mij).

  • Raar dat ie wel exclsuve is in Jap daar zijn rpg's het belangrijkste..

  • Square enix is wel goed in beloftes verbreken. Ik heb liever dat ze het gewoon zo goed mogelijk maken voor elke console. Dat gebeurt er als je een grote naam hebt, je hoeft niet eens je best te doen om mensen iets te laten halen. Volgens haal ik ff13 liever helemaal niet, sinds 10 is het toch al allemaal bullcrap.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren