1. Rayman (PS1)

Rayman (PS1)

“DAAAAH!” Komt deze gil je bekend voor? Dat mag ook wel, want het geschreeuw van de konijnen uit Rayman Raving Rabbids heeft inmiddels de hele wereld veroverd. Onlangs hebben ze zelfs meegedaan aan de Olympische Spelen! Maar wat is toch altijd dat ledemaatloze figuur op de achtergrond? Dat personage is een stukje geschiedenis met zijn wortels in de originele game: Rayman voor de PlayStation.

Bij de games van tegenwoordig wordt er nauwelijks meer gebruik gemaakt van voorfilmpjes. Het verhaal ontwikkelt zich in de game zelf. Bij Rayman is dit anders. Wanneer je de game opstart, begint meteen een kleine toveraar je de huidige staat van zaken te vertellen. Een eens zo vrolijk paradijs is een deprimerende wereld geworden, doordat de slechte Mr. Dark de ‘Great Proton’ heeft gestolen. Deze Great Proton zorgt namelijk voor energie en balans in de wereld. Het is jouw taak met Rayman uiteindelijk de Great Proton terug te nemen en de wereld in haar oorspronkelijke vrolijke staat terug te brengen. Een aardig verhaal wat hier vertelt wordt. Het heeft niet geweldig veel diepgang, maar het geeft duidelijk je missie weer en geeft een beeld op de werelden waar je straks met Rayman doorheen moet huppelen.

Het spel wordt gestart en je bevindt je in het eerste level. De lucht is blauw en de grond groen. Meteen valt op dat enkel de meest pure kleuren in de game verwerkt zijn. Een blije stemming maakt zich meester van je en je begint de omgeving te verkennen. Nu is dit verkennen tamelijk lastig aangezien een 2D-levelopbouw je enkel de mogelijkheid geeft om door middel van het D-pad Rayman links en rechts door het level te laten lopen. Een vooraanstaande opleiding is niet nodig voor deze game, aangezien er geen gebruikt wordt gemaakt van moeilijke knoppencombinaties om je personage te besturen. Een simpele ‘X’ om te springen en een ‘vierkantje’ om Rayman’s vuist voor zich te laten spreken, zijn voldoende voor een gros van het spel. Om weer even terug te komen op de levelopbouw, deze behoort namelijk niet tot de alledaagse kost. Zo zijn de eerste levels gedipt in een groen jungle-sausje, waarin je met Rayman aan de langste lianen zwaait en springt op de meest vreemde bloemen. Verder in het spel komen weer enkele andere thema’s aan bod zoals het muzikale band-thema. In dit thema zul je de vijanden eerder uitlachen dan vrezen, aangezien een trompet met oogjes toch wel hier en daar de lachspieren kan kietelen. Het kantoorartikelen-thema is ook een leuk voorbeeld van de originele levels in Rayman, want wie wil er nu niet op kleurpotloden springen en over gladde gummetjes glijden?

Verder in de game wordt echter duidelijker wat je hoort te doen. Het valt op dat hier en daar opeens celkistjes verschijnen met daarin enkele roze wezentjes die verdrietig worden onthouden van hun vrijheid. Met een krachtige stoot kun je gelukkig een einde maken aan de structurele integriteit van de kistjes, zodat de zogenaamde ‘Elektron’s’ weer verder kunnen met hun dagelijkse bezigheden. Tevens is in het menu waar je een level kunt kiezen, ook steeds een afbeelding te zien met daarin blije gezichten van de Elektron’s. Dit geeft aan hoeveel kistjes je in dat level hebt opgebroken. Een aardige toevoeging, maar het heeft niet echt een nut aangezien je zonder reddingsacties op de roze mormellen ook gewoon verder door de wereld kunt reizen.

Power-ups ontbreken ook niet in deze game. Zo krijgt Rayman om de zoveel levels een nieuwe vaardigheid. Enkele van deze vaardigheden geven je bijvoorbeeld de mogelijkheid te kunnen hangen aan richels en de banaan op Rayman’s hoofd rond te laten draaien om zo enkele seconden als een helikopter door het level te kunnen vliegen. Een toch wel mooie toevoeging aan het spel, aangezien het weer een heel andere dimensie geeft aan de game. Zo kun je bijvoorbeeld in eerdere levels op plekken komen, waar je voorheen niet bij kwam. Helaas zul je dan ook weer het achtergronddeuntje van die levels moeten aanhoren. Begrijp me niet verkeerd, de deuntjes klinken voor een leek wel aardig in de oren, maar omdat de game niet meer dan een paar van die muziekjes heeft, zul je af en toe je hoofd tegen de muur willen bonken hopend dat je oren het begeven. Natuurlijk is het geluid uitzetten een snellere en minder bloederige oplossing. Levens, het openbreken van extra kistjes en Tings (het alternatief op Super Mario’s Coins) zijn dan ook de beloning voor het doorploegen van de eerdere levels.

Ook vijanden die je het leven bemoeilijken zijn aanwezig in de wereld van Rayman. Van stropers tot robots en van anti-Elektron’s tot luchtsurfers, je komt ze allemaal tegen. Meestal zijn een of twee klappen met Rayman’s rondslingerende vuist genoeg om de vijanden onschadelijk te maken. Toch zijn er hier en daar vijanden, die je niet kunt verslaan, maar simpelweg langs moet zien te komen. Dit kan af en toe storend zijn, omdat je niet altijd van te voren weet of de vijand te verslaan is of niet. Het gevolg hoef ik niet verder uit te leggen, maar het zal je vast en zeker enkele levens kosten. Gelukkig gaat dit niet ten koste van het plezier wat je beleeft aan de game, want de originaliteit is zelfs bij de vijanden te zien. Zo zul je je wel eens afvragen waar nou eigenlijk het monsters voor- en achterkant zit.

Conclusie en beoordeling

Rayman was en is een geslaagde titel. De originaliteit die de game uitstraalt is geweldig en de algemene sfeer is gewoon tenenkrommend blij. Met niet al teveel diepgang in zowel het verhaal als in de besturing zal menig gamer zich misschien daar wat aan kunnen ergeren, maar ondanks dat de game een peuterniveau uitstraalt, zal je je zeker kunnen vermaken met deze titel.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Heerlijke sfeer
  • Originele levels
  • Absurde (in een positieve zin) vijanden
  • Lage instapdrempel
  • Minpunten
  • Weinig diepgang in het verhaal
  • Weinig achtergronddeuntjes

Dit artikel delen

Over de auteur

Stephan III Welkom op Stephan's profiel! [...] Dus.., doeg!

Reacties

  • KUT EA, blijf nou eens weg van andere ontwikkelaars. Ik wil mijn games gewoon online kunnen spelen!!!

  • Meh? Hoezo kan je de games van EA niet online spelen?

  • En dat kan niet als EA ze uitgeeft?

  • ze moeten zelf weten wat ze doen, als de games er maar niet onder lijden!

  • @ Stefandepefan



    Voor spellen van EA moet je minimaal 16 jaar zijn voor je online mag spelen. Dat slaat natuurlijk nergens op, maar daar maken ze veel 'vijanden' mee.

  • Ach ja als ze Take Two niet kunnen krijgen, dan maar een andere, he EA :')

  • Ik heb zo'n kut gevoel dat we nu alleen maar redelijke games krijgen en niet de toppers van vroeger zoals Doom en Quake. Uitmelken ook wel genoemd :(

  • Zucht…

  • we zullen het maar zien hoe dat gaat worden…

  • Zijn jullie nou achterlijk en kortzichtig, of doen jullie alleen maar zo…



    Er hoeft maar EA bij een bericht te staan en iedereen gaat naar mama toe janken omdat de game waarschijnlijk kut gaat worden. EA gaat helpen, wou wat een drama, nou kunnen we het wel afschrijven…





    Als we nou eens gaan lezen, dan komen we achter het volgende.

    1. EA gaat de games alleen maar uitgeven;

    2. Dus niet mee helpen met de ontwikkeling.



    En als laatste, als je 1 uitgever het hele marketing gebeuren onder de knie heeft is het EA wel, dus ik denk dat ID Software hier gewoon heel slim mee bezig is.



    @Janter, uitmelken is iets totaal anders, maar goed, er staat EA in de titel van het bericht, dus uitmelken roepen is dan stoer :x









  • @Bman

    Wat lul je man bijna alle games van EA kan je online spelen.

  • Ze worden groter en groter…

  • nauw ea doe je best!

  • zozo

  • Enemy Territory: Good Company

  • Wel beter voor EA zelf!

  • -__- Naast de hele verandering van Xbox Live die we te krijgen gaan hebben is dit het slechtste nieuws van deze E3

  • ID is een van de beste dus ik verwacht veel!

  • @Sega

    Nee, je moet voor veel games 16 jaar of ouder zijn, zoals gezegd werd.

  • EA heeft nu wel erg veel ontwikkelaars.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren