1. Rayman 3: Hoodlum Havoc (PC)

Rayman 3: Hoodlum Havoc (PC)

Rayman. Zijn verschijning blijft koppig in de harten van gamers genesteld. Na de (naar mijn mening) belachelijke "Raving Rabbids" reeks gespeeld te hebben dook ik mijn collectie in om een gouwe ouwe op te graven, als aspirientje tegen de zojuist opgedoken Rabbid-hoofdpijn. Tijdens het spelen borrelde een onweerstaanbaar verlangen om eindelijk aan de buitenwereld te laten weten wat ik van deze game vond. Hier is hij dan: de recensie van Rayman 3: Hoodlum Havoc.

De wereld van Rayman wordt bewoond door massa's vreemde wezens die vredig en liefdevol met elkaar omgaan. Onder hen zijn de rode lums. Zodra een van deze rode lums zich verandert in een zwarte, kwaadaardige pluizenbol is de rampspoed geboren. Of liever gezegd: de Hoodlums zijn geboren. Ze bewapenen zich, nemen alle Teensies gevangen en hun baas, André, is onderweg naar het Hart van de Wereld om alle energie te stelen en voor zijn eigen Hoodlumleger te gebruiken. Maar hij had niet gerekend op een zeker persoon zonder ledematen en met een gigantische neus. Natuurlijk, Rayman moet zijn (figuurlijke) nek weer riskeren om de boel te redden. Samen met zijn angstige vriend Globox volgt hij André tot het Hart. Daar gebeurt iets rampzaligs: André wordt ingeslikt door Globox en Rayman mag gaan uitzoeken hoe dat kan worden verholpen.

Tot zover het knotsgekke verhaal van Rayman 3. Jij moet naar de verschillende Teensie-dokters reizen om Globox te genezen. Om dit te doen zul je door een heleboel verschillende werelden moeten reizen en verschillende vijanden moeten verslaan. Daar ligt meteen ook de grootste kracht van Rayman: alle verschillende omgevingen zijn zo goed bedacht en zo sfeervol dat je jezelf herhaaldelijk zult afvragen waar ze het in vredesnaam toch vandaan halen. Helaas gaat dat gevoel af en toe weg: je wordt immers van wereld naar wereld geslingerd zodat je niet altijd evenveel tijd hebt om eens goed rond te kijken. Ook de technische kant is niet fantastisch uitgewerkt: textures zijn bijna altijd vaag een sommige vijanden zijn erg hoekig.

Rayman 3 is een platformer in hart en nieren. De gameplay bestaat vooral uit het openen van deuren, de vijanden verslaan die erachter stonden, stukje klimmen en dan het dan weer herhalen. Dat klinkt saai, maar omdat er zoveel verschillende vijanden zijn en het fantastische level design toch altijd net even anders is, blijft het spel je verassen tot het einde. Dat is trouwens redelijk kortbij: na een uur of 12 heb je het meeste al gehad. Wil je alle geheimen verkrijgen, dan ben je een uur of 15 bezig. De geheimen zelf zijn bijvoorbeeld hilarische filmpjes over Hoodlums die op verschillende manieren oefenen om Rayman te vermoorden en een aantal mini-games.

Terug naar de gameplay: aanvallen doe je door je vuist af te schieten en als een kloof net iets te breed is om overheen te springen, dan zweef je naar de overkant met je haar. Nee, dit is geen tikfout, Rayman kan zijn haar namelijk als de propellor van een helikopter gebruiken. Dit zul je vaak moeten gebruiken als je een grote sprong moet maken of ergens zachtjes wil neerkomen.

Een belangrijk gameplay-element is het gebruik van power-ups. Deze zitten in gekleurde conservenblikjes en geven je speciale krachten. Een groen blikje zorgt ervoor dat je een wervelwind afschiet, een rood blikje geeft je een krachtbonus, door een blauw blikje krijgt je vuist een wolvenklem en ga zo maar door. Deze power-ups zijn nodig om door een level heen te komen. Met de superkracht van een rood blikje kun je namelijk door een deur heen slaan die eerst nog gesloten was. Ook geven de power-ups je een bonus waardoor al je punten worden verdubbeld.

En dat brengt ons bij het volgende aspect, namelijk: punten verdienen. Dat is namelijk ook de bedoeling van Rayman 3. De Hoodlums hebben overal diamanten verstopt in houten spaarvarkens en geheime kamers. Aan jou om deze te vinden. Bij het verslaan van vijanden en het spotten van bijzondere wezentjes worden ook punten toegekend. De Teensies, die door de Hoodlums gevangen zijn genomen, zijn in kooien gestopt om op te oefenen met schieten. Bevrijd je deze magische ventjes, dan zullen je ze een gigantische lading diamanten of een power-up onder het roepen van sullige zinnetjes als: "I'd love to stay and chat, but its bingo-night!"

Je hoort het, Rayman is een hartstikke toffe game. Ondanks de paar kleine foutjes zal menig gamer zich kostelijk vermaken met deze knotsgekke platformer.

Conclusie en beoordeling

None

Rayman 3: Hoodlum Havoc is en blijft gewoon een ontzettend leuke game om te spelen. Ondertussen is hij al voor een paar euro te halen in de budgetbak van bijna iedere goede gamewinkel. Absoluut geen geld voor zo'n goede game, ondanks de wat korte duur. Rayman-haters zullen hem misschien nog meer gaan haten, maar Rayman-fans zullen nog fanatieker worden en ik spoor iedereen die hier tussenin zit aan om de game toch minimaal eens te proberen.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Sfeer
  • Rayman humor
  • Eindbazen
  • Level design
  • Geheime kamers en veel extra's
  • Minpunten
  • Kan wat kinderachtig overkomen
  • Aan de korte kant
  • Technisch niets waard

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Zo. Dan zullen er vast ook 1,7 miljoen mensen Spore kopen.

  • Ik ben enorm benieuwd naar dit spel. Hopelijk is de gameplay echt goed uitgewerkt en dat ze daarvoor de tijd hebben gehad.

  • Het lukt mij nooit om die dingen voor elkaar te krijgen en ik ga hem zeker weten kopen.

  • En ik kan niet wachten!

  • Ik haal 'm wel voor mijn iPod Touch :P

  • Als er maar geen add-ons komen, maar ik vrees ervoor…

  • ik heb ook een paar beeste gemaakt xD maar ik was niet zo creatief als sommige die ik op het internet heb gezien :P

  • Mijn zusje is verassend creatief met dat ding.

  • Het is echt leuk miss kopuh :D

  • Toe maar, dat is niet niks. xD

  • Nou alleen maar goed als Spore goed gaat verkopen, betekend dat ambitie en iets nieuws goed samen gaat en toch tot een succes kan leiden.

  • wat freestyleforce zwegt!

  • Zozo, dan hebben ze toch goed gedaan.

  • Dit spel komt geheid in mijn collectie. Na het spelen met de gratis creature editor is het voor mij duidelijk: Dit moet ik hebben!

  • Deze game is gewoon zó orgineel, goed uitgewerkt en uigebreid dat je hem wel moet kopen.

  • Wel grappig dat er straks 20x zoveel creaties zijn als verwacht :)

  • Verbaast me niks. Het is gewoon erg vermakelijk zo'n beest in elkaar te flansen :)

  • Ik blijf het gevoel hebben dat de gameplay niks bijzonders is en dat de lol stopt bij de creature creator.

  • @Chunkers je kan meer dan 1 beest maken en uploaden, ik heb er zelf 6 gemaakt ofzo. Stel dat er gemiddel 3 per gebruiker gemaakt worden dan zit je dus al bijna tegen de 570.000 creature creators, gaat iedereen die hem heeft ook het spel spelen en zo ja kopen ze hem dan ook eerlijk? Meeste waarschijnlijk wel, en dan heb je nog mensen die hem willen kopen maar niet de creature creator hebben.



    Ik vraag me ook af hoe de gameplay is, dat beesten maken is grappig maar zegt verder niks over wat je kunt met dat beest en of er ook echt een uitdaging is om voor te spelen. Afwachten dus

  • @ Chunkers



    Hahahaha :P tis wel zo ja



    Ik wil nog niet eens die creator proberen. Na wat beelden te hebben bekeken is het niets voor mij :P



Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren