1. Yu-Gi-Oh!: Forbidden Memories (PS1)

Yu-Gi-Oh!: Forbidden Memories (PS1)

Slechts een paar jaar geleden werd Yu-Gi-Oh nog door driekwart van de mannelijk jeugd gespeeld, en kon je geen schoolplein voorbij lopen zonder het horen van hoeveel levenspunten een zogehete 'duelist' over had. Het leek alsof iedereen in de ban was van dit populaire kaartspel, wat hoogstwaarschijnlijk kwam doordat het zo'n dergelijke hype was waar iedereen wel aan moest meedoen, wilde je nog bij het vriendenclubje horen - vergelijkbaar met de Pokémon kaarten, hoewel de kaarten nu niet voor de show waren. Het kon dan ook niet uitblijven dat het kaartspel een overzetting zou maken naar een game, om daar de schatkist van de ontwikkelaar verder mee te vullen.

Yu-Gi-Oh! Forbidden Memories was een van de eerste games die gebaseerd was op het kaartspel. Het was niet zozeer een volledige overzetting qua regels, maar meer een game die de licentie en inhoud van het kaartspel als formule gebruikte voor een game. In eerste instantie klinkt dit afgezaagd, en zo zullen de fanatieke Yu-Gi-Oh fans zich ook ongetwijfeld gevoeld hebben na het kopen van deze game, maar er schuilt toch wel een leuke, alternatieve game onder deze negatieve eerste indruk.

Ter vervanging van de originele spelregels is er dus een geheel nieuw kaartspel bedacht. De basis is hetzelfde, maar daar houdt het ook op. In de praktijk komt er op neer dat je vijf verschillende vlakken hebt om monster- en magie/strik kaarten te plaatsen. In tegenstelling tot het echte kaartspel hebben monsters van een hoger niveau géén andere monsters meer nodig als offer. Het is tevens ook mogelijk om een kaart ondersteboven in aanval-modus te plaatsen, waar de kaarten in het origineel alleen in verdediging-modus ondersteboven geplaatst konden worden. Dit zijn even twee korte voorbeelden om aan te duiden dat er wel degelijk drastische aanpassingen zijn gemaakt.

De game maakt misbruik van de licentie en hype.

Dit hoeft niet gelijk te betekenen dat het juist slechte aanpassingen zijn. Maar het is erg oneerlijk tegenover een niets vermoedend Yu-Gi-Oh fan die op zoek is naar een authentiek Yu-Gi-Oh spel, wat kan resulteren in een miskoop. De informatie op de achterkant van het hoesje geeft niet duidelijk aan dat het om alternatieve spelregels gaat. Het is dan ook logisch dat velen dit spel gelijk retourneerden naar de desbetreffende winkel, want ik kan begrijpen dat het voor meer dan de helft teleurstellend was en het eigenlijk als oplichterij overkwam. Wat dat betreft maakte dit spel goed misbruik van de licentie en de populaire hype destijds, wat zeker resulteerde in een extra centje voor in de kassa.

Ondanks het negatieve commentaar op het spel zijn er toch nog wat gamers geweest die dit spel wél wisten te waarderen, waaronder mijzelf. Het was gewoon even verder kijken dan je neus lang is. Want als je je gaat verdiepen in de spelregels en er ook de tijd voor neemt, realiseer je dat het toch enigszins een leuk spel is. Mede doordat de basis aanwezig was bleek het wel iets van Yu-Gi-Oh weg te hebben. Een aantal bekende personages waren terug te vinden, en ondanks de oppervlakkige story modus was er wel nog steeds die impuls om verder te spelen. Ook de speelkaarten waren herkenbaar van het echte spel, wat toch nog enigszins die leegte van binnen wist op te vullen.

Eigen kaarten spelen ook een rol in Forbidden Memories.

Een pluspunt was de mogelijkheid om verscheidene kaarten die destijds verkrijgbaar waren in het spel te verwerken, door middel van het invoeren van een password. Er moest dan wel betaald worden in de vorm van 'Duel Stars', en ondanks dat sommige kaarten belachelijk veel kostten, was het wel een leuke toevoeging. Een multiplayer modus was ook aanwezig, hoewel deze niet goed was uitgewerkt. Er kon door middel van memory-cards een eigen deck worden gekozen, en hetgeen wat eigenlijk de onvoorspelbaarheid van het duel afhaalde was het feit dat je op één beeldscherm speelde. Zo was het mogelijk om de kaarten van de tegenstander te zien en moesten er duidelijk afspraken gemaakt worden tussen beide gamers omtrent deze modus, om deze toch speelbaar te maken.

Als laatste is er dan gelukkig wel gelet op de bekende 3d gevechten. Als een monster een conflict aan gaat met een ander monster is er de mogelijkheid om een kort 3d-gevecht te laten zien tussen deze monsters. Dit is herkenbaar uit de serie en is grafisch redelijk uitgewerkt voor het Playstation niveau. Naast dit alles mag duidelijk zijn dat er weinig pluspunten zijn die je zouden moeten overhalen om deze game te kopen, want ze worden gewoonweg als de nacht overschaduwd door de immens grote minpunten.

Conclusie en beoordeling

Yu-Gi-Oh! Forbidden Memories is niet de game geworden waarop vele duelisten hadden gehoopt. Het is een spel wat op meerdere vlakken misbruik maakt van de licentie en hype waardoor vele gamers in de val werden gelokt tijdens het kopen van deze game. Ondanks dat de game zo vaak geretourneerd werd, en tevens naar mijn weten geen record wist te breken op dat vlak, is het voor de hardcore Yu-Gi-Oh fan toch nog een poging waard.
6
Score
60
Score: 60
  • Pluspunten
  • Ondanks de alternatieve spelregels toch nog leuk
  • Mogelijkheid om eigen kaarten in het spel te verwerken
  • Versus modus
  • Redelijke 3d uitwerking
  • Minpunten
  • Story modus erg oppervlakkig;
  • Maakt niet gebruik van originele verhaal;
  • Nieuwe verhaal erg simpel
  • Versus modus matig uitgewerkt
  • Beperkte spelregels
  • Dialogen voegen niets toe

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • leuk :P heb toch geen PS3

  • Eindelijk!!!!

  • Magnifieke update!

  • Mooi! Dat ze dat verbeteren enzo, huppa gewoon nog nieuwe modi erbij! Tof heur!

  • das vet! speel de game nog wel es, echt mooi!



    'k word er gewoon een beetje emotioneel van * snik * :-')

  • Nice !

  • Dit wordt een Super-Update! Op de Officiele Playstation Blog staat er meer informatie op.



    Binnenkort komt er ook 1.5 update die Throphy's bevatten.

  • Goeie update! En gratis!!

  • @Tenshu, lol owke, bedankt dat wou ik net vragen, geen trophies?XD



    in ieder geval een mooie update

  • leuk voor de bezitters, wel goed van ze!

  • nice:D.

    Ik kan ook niet wachten op die 1.5 patch

    zeker morgen downloaden

  • geaf! bij warhawk doen ze wel geruim aan updates dat is zeer nice.

  • @nul1: Patch 1.5 komt er heel snel achteraan.

    Oh yeah…let me take a minute to clarify some stuff about our upcoming Warhawk v1.5 Update and our new Trophy support.



    So, while I have just finished writing what is probably *way* too long of a blog post regarding the v1.4 Update…I need to talk about the v1.5 Update, specifically the Trophies. Here’s a quick breakdown of the 56 Warhawk Trophies:



    There are 10 trophies based on current stats, ranks and awards and these 10 *ARE* retroactive. This is largely due to the fact that we have this data stored on our global Warhawk Server Cluster. There are 34 other Trophies that are entirely new ‘goals’ and should provide players with plenty of new challenges. And yes, Operation: Omega Dawn, Operation: Broken Mirror, and possibly a new something have new Trophies as well. Each booster pack has an additional 4 unique Trophies.



    To earn the Warhawk Platinum Trophy, all you have to do is unlock the base game’s 44 Trophies…you do *NOT* have to buy any DLC to unlock the Platinum Warhawk Trophy. Forcing players to buy our DLC would be super-craptastic and completely unacceptable.



    ….hmmm, that’s about it for now. The Warhawk v1.4 Update is right around the corner!!







  • Verbeteringen zijn altijd beter!

  • egt wel

  • chill.

  • jah wel dol maar als ze ons nou hadde verast met een nieuwe kaart :)

  • Altijd lekker die verbeteringen bij een online game!

  • Geweldig!!!

  • W00t!! Nice!!

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren