1. God of War (PS2)

God of War (PS2)

Drie jaar. Zolang duurde de ontwikkelingstijd van God of War. Vervolgens, in het jaar 2005, verbaasde Santa Monica Studio onder leiding van ‘David Jaffe’ vriend en vijand door een game uit te brengen die het action-adventure genre naar een nieuw niveau tilde. Ze slaagden er in om een van de beste games van het jaar met de mensheid te delen. Nog steeds is het genieten geblazen wanneer je deze drie jaar oude kunst speelt. Nog steeds wordt je verbaasd door de kwaliteit die dit schijfje van de vorige generatie op je beeldscherm tovert. En nog steeds staat God of War bekend als een van de bruutste, mooiste en heftigste avonturen die een Playstation 2 eigenaar zich maar kan wensen.

Zoals je waarschijnlijk al weet, is God of War gebaseerd op de Griekse mythologie. De Griekse verhalen waren en zijn nog steeds een grote inspiratie voor films. Het is des te vreemder dat deze grote inspiratiebron bijna nooit werd gebruikt voor games. De lijn wordt nu doorbroken, want jij bent Kratos, een Griekse spierbundel wiens leven ooit een hel was. Hij is bruut, weergaloos en eist geen enkele macht boven hem. Zelfs niet de goden. Al vanaf de start van de ontwikkeling wilde Jaffe een bruut personage neer zetten. En dat is op zijn zachts gezegd goed gelukt. Hier wordt simpelweg een van de beste gamepersonages ooit neergezet. Je vergeet soms dat je een game speelt omdat je van begin tot eind met hem meeleeft.

Maar genoeg gefilosofeerd. Je start op de hoogste berg van Griekenland. Kratos springt van de berg Olympus, om vervolgens tien seconden later in zee te storten. Erg veel tijd om na te denken is er niet. Je gaat plotseling drie weken terug in de tijd, de tijd waar Kratos nog de persoonlijke slaaf van de goden was. Hierna neem jij de controle van Kratos over. Je staat plotseling op een schip in de Egeïsche Zee tegenover een groep zombies die rechtstreeks uit de onderwereld lijken te komen. Erg veel problemen levert dit echter niet op. Kratos is namelijk zo sterk dat hij deze beesten makkelijk in tweeën kan scheuren met zijn blote handen, wat gepaard gaat met liters bloed. Niet voor doetjes dus met een eventuele zwakke maag. Als wapen heb je de Blades of Chaos (bemachtigd dankzij de God van de Oorlog toen je nog een slaaf was). Dit zijn twee zwaarden die vastzitten aan Kratos zijn armen door middel van kettingen. Hiermee kan je snelle en krachtige aanvallen uitvoeren. Bovendien is dit dodelijke wapen perfect geschikt voor lange afstanden. Met vierkantje voer je lichte aanvallen uit, met driehoekje zware aanvallen. Wanneer je driehoekje ingedrukt houd, werpt Kratos lichte vijanden in de lucht. Vervolgens hak je lekker verder op deze kansloze wezens. Met rondje grijp je de vijanden bij hun strot om ze vervolgens tot moes te slaan of om ze gewoon simpelweg naar de vijand te smijten. Het vechtsysteem zit perfect in elkaar en als je het een beetje meester bent, tover je de mooiste combo’s op je scherm.

Eenmaal afgerekend te hebben met die gasten staat je een wat groter probleem te wachten. Hydra’s tergen de zeeën van de god Poseidon en de Griekse vloot is gestrand op deze gigantische waterslangen. Wanneer je genoeg schade hebt aangericht is het de bedoeling om deze beesten af te maken door een minigame te voltooien. Hierbij moet je op het juiste moment de goede knop indrukken die op het beeld verschijnt. Dit gaat gepaard met schitterende animaties en acties die een lust voor het oog zijn. Maar je kin valt pas echt op de grond wanneer je het op moet nemen tegen de koning der Hydra’s. Zulke baasgevechten zijn dan ook zeer indrukwekkend. Het is alleen erg jammer dat dit een zeldzaam verschijnsel is. De game zou dan nog beter kunnen zijn. Helaas moesten de ontwikkelaars zich aan de deadline van Sony houden; er was gewoon te weinig tijd.

Nadat je de zeeën gered hebt van de verschrikkelijke Hydra’s krijg je Kratos zijn verleden te zien. Tien jaar lang heeft Kratos de goden gediend. Tien jaar lang heeft hij gemoord in de naam van Olympus. En dat allemaal doordat hij op die ene dag alles opzij zette om zijn eigen leven te redden voordat de woeste barbaren er een einde aan zouden maken. Hij vroeg hulp aan de God van de Oorlog (Ares) omdat hij als leider van de Spartanen op het punt stond met zijn leger te verliezen. In ruil voor de vernietiging van de barbaren moest Kratos voor eeuwig de Oorlogsgod dienen. Maar Kratos is het na tien jaar zat. Hij vraagt deze keer hulp aan de godin Athena (de zus van Ares) om de nachtmerries uit zijn hoofd te halen. Van de dag dat hij alles opzij zette om zijn eigen leven te redden door de goden te dienen. En dat tot de dag dat hij de ’ghost of Sparta’ werd. Athena belooft hem dat zijn misdaden worden vergeven. Hij zal dan wel eerst een loodzware opdracht moeten voltooien. Ares is uit op macht en de stad Athene wordt door hem met de grond gelijk gemaakt. Als sterveling krijg je de opdracht om de god van de oorlog te doden en Athene enigszins van de ondergang te redden. Kratos heeft ook nog een appeltje met hem te schillen. Athena vertelt je dat dit alleen mogelijk is wanneer je de Doos van Pandorra weet te bemachtigen. Deze ligt diep verborgen in de Tempel van Pandorra.

Dit is het einde van de proloog en het begin van de lange weg naar de tempel. Je waagt een poging om als eerste sterveling de doos te openen aangezien velen voor jou zijn gesneuveld. Tijdens je avontuur krijg je welkomende hulp van goden. Zij geven jou handige wapens en magische krachten. Maar dan nog is de moeilijkheidsgraad op normaal erg hoog. Niet door de puzzels die je moet oplossen. Er zitten namelijk geen echte breinkrakers tussen (ook al zijn ze geniaal bedacht). De gevechten zijn des te moeilijker. Wanneer je vijanden verslaat, laten ze red orbs achter. Hoe langer je combo, hoe meer red orbs. Hiermee kan je wapens en magie upgraden. Niet origineel, wel handig. Wanneer je bijvoorbeeld tegenover allerlei angstaanjagende mythologische wezens staat zoals Cyclopen of Minotaurussen moet je toch wel even slikken. Maar als je een zwaard in een Minotaur zijn bek ramt, geeft dat je een fantastisch gevoel. Je kan ook orbs verdienen door sommige kistjes te openen (bepaalde kistjes vullen ook je levens- en magiemeter aan) of door voorwerpen te vernietigen. Er zit zelfs een sexminigame in waar je orbs verdient door een knoppencombinatie te voltooien. GoW doet zijn 18+ rating alle eer aan.

De reis naar je enige redding is zoals eerder gezegd niet makkelijk. Gelukkig wordt je veel frustratie bespaard door het veel voorkomen van checkpoints en savepunten. Daarbovenop komt de uitstekende camera die je overigens niet zelf kan controleren. Maar al snel kom je erachter waarom. De camera brengt het geweld en de omgevingen erg filmisch in beeld. Helaas is het niet perfect. Op sommige momenten kan je net niet genoeg zien zodat je soms helemaal verkeerd springt. Ook heeft de camera soms last van stuiptrekkingen. De kijkhoek verandert op sommige plekken en als je in een gevecht zit, is dat wel het laatste wat je wilt. Zulke momenten komen gelukkig maar sporadisch voor.

Over het hele spel gezien, is de presentatie fenomenaal. Deze game steekt op dit gebied ver boven het gemiddelde ‘hack and slash genre’ uit. De prachtige muziek zorgt voor een typisch Griekse sfeertje. Ook op grafisch gebied is deze titel indrukwekkend. De meeste tussenfilmpjes zijn CGI maar ingame ziet het er ook schitterend uit. De weerspiegeling van de marmeren vloeren of de grote omgevingen waar van alles gebeurd, zijn maar enkele voorbeelden van hoe mooi deze game wel eigenlijk is. Dat allemaal met vrijwel afwezige laadtijden. En als je het einde hebt bereikt, kan je nog aan de slag met wat interessante extra’s zoals ‘making of’ video’s, een extra moeilijkheidsgraad en de Challenge of the Gods mode.

Conclusie en beoordeling

None

Ik kan niet anders dan zeer enthousiast zijn over deze game. GoW is een mijlpaal in het action-adventure genre en dan overdrijf ik niet eens. Het is allemaal niet zo vernieuwend meer maar dat hoeft ook niet. Zolang alles goed uitgewerkt is hoor je mij niet klagen. De gevechten afgewisseld met vele platform elementen en puzzels zorgen ervoor dat dit een onvergetelijk avontuur is. Er had hier en daar een eindbaas meer gemogen en het had allemaal wat langer mogen duren. Maar je kunt niet ontkennen dat je dit spel niet gemist mag hebben mits het jou ding is. Alles van gameplay tot verhaal is van een ongekend niveau. De constante actie zorgt er bovendien voor dat dit je nog lang zal heugen. God of War is goddelijk tot de laatste minuut. Lang leve de Griekse mythologie zeg ik maar.
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Kratos is letterlijk en figuurlijk een ijzersterk personage
  • Goed verhaal
  • Vrijwel perfect vechtsysteem
  • Mythologische wezens
  • Blijft boeiend tot het einde
  • Minpunten
  • Mist soms hier en daar wat afwerking

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Er moeten echt niet te veel muziek games gaan komen!

  • We hebben nu wel genoeg muziek games. Ik koop GH4 ;)

  • Ja idd, ik ga ook voor GH4.

    Maar mss wordt dit ook wel wat, you never know.

  • Ik koop lekker Rock Band 2 & Guitar Hero 4 :)

  • echt teveel gewooon beter gaan we voor Gh 4:D

  • ik houd het wel bij GH…

  • ik koop er helemaal geen xD maar ik hoop tog dat er neit meer als 3 gaan komen. dat maakt kiezen steeds lastiger

  • Nu is het niet leuk meer. Maar als Konami een betere en meerwaardige game maakt, wil men die nog wel eens voorkeur geven.

  • Hmmmm…. beetje concurrentie is goed imo. Ik vind het bijvoorbeeld niet erg dat Guitar Hero dezelfde kant opgaat als Rock Band, omdat Rock Band niet uitdagend genoeg zou zijn. GH kan daar zo weer overheen gaan.



    Met een beetje geluk word deze RB-versie een stukje goedkoper dan de anderen, zodat die hun prijzen ook naar beneden halen.

  • Al die games zijn rip-offs, 100 euro voor GH3. Dat is het gewoon niet waard. Ik bedoel maar hoe duur kan een plastic gitaartje nou zijn..

  • Laat konami maar flink zijn best doen zodat iedereen hun game koopt en Rockband links laat liggen.

  • Niet hun ookal met een muziekgame ;S

  • Laat ze zich eerst nog maar eens bewijzen, voordat ik al helemaal enthousiast hierover wordt.

  • Als ze van die muziekgames blijven ontwikkelen, gaan die games wel echt zwaar vervelen. Het is natuurlijk wel moeilijk om iets echt origineels op de markt te brengen.

  • ik haal tog GH4, of miss RB2

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren