1. Devil May Cry 4 (PS3)

Devil May Cry 4 (PS3)

Als Nintendo-gamer zit je behoorlijk droog, je spartelt als een vis op het droge die het elk moment kan begeven. Het is tijd om je habitat uit te breiden, want Nintendo biedt niet meer zoveel aan zijn fans als dat het vroeger deed, het is dus tijd om er eens een console bij te nemen. Ook ik als voormalig Nintendo only-gamer heb hier aan toegegeven en heb mijn vaarwater uitgebreid met een PlayStation. Ik weet precies wat ik zoek op deze console, spellen die vol fantasie zitten, een mooie, surrealistische sfeer neerzetten en door de extravagantie een glimlach op mijn gezicht toveren. Ruim van tevoren wist ik dan ook al, wat mijn eerste game werd. Devil May Cry 4 namelijk, een game waar de fantasie over de top is en de sfeer super stoer.

Toch is het net allemaal even anders dan je als Nintendo-fan gewend bent, Devil May Cry gaat niet over een prinsesje in nood en kwaadaardige paddestoeltjes die je plat moet stampen. In Devil May Cry ga je de strijd aan met demonen uit een andere wereld, je schiet en hakt je een weg naar de vrijheid en het geluk van de mensheid. Dit doe je door allerlei wrede combo's uit te voeren en meedogenloos een eind te maken aan het duivelse heerschappij. Het gaat er inderdaad uiterst gewelddadig aan toe, als dat maar goed gaat, met ons tere Nintendo-zieltje.

En zo teer als die ziel is, zo vurig verhaalt Devil May Cry over jou, de heldhaftige jongen Nero, die in aanraking komt met de duisternis en stuit op een andere held, genaamd Dante. Deze demonenjager heeft zojuist Nero's leider uitgeschakeld zonder duidelijk motief, deze Dante vertelt Nero dat hij snel genoeg achter de reden komt. Zodoende begint een verhaal die een serieus onderdeel vormt van de game, het kent namelijk interessante plotwendingen en de motieven achter de eerste aanval worden steeds duidelijker, waardoor je uiteindelijk inziet wie wel goed is en wie eigenlijk niet.

Nog belangrijker is echter de manier waarop het neergezet wordt, het maakt het verhaal drie tot vier keer boeiender om te volgen. De scènes zijn dusdanig hoogstaand, dat het lijkt alsof je naar een film zit te kijken met een sfeer die super stoer is en waarin de personages tot in de puntjes zijn uitgewerkt. Het script bestaat uit een en al one-liners en de choreograaf heeft duidelijk zijn werk uitmuntend gedaan in de filmische gevechten.

Beiden dragen bij aan de fantasievolle vertoning en beiden worden ondersteund door aspecten als geluid en graphics. Grafisch gezien is Devil May Cry 4 dik in orde, het zit technisch zo in elkaar dat het makkelijk aan de huidige standaard voldoet en opnieuw wordt het kloeke concept door de gekozen stijl op een positieve manier gesierd. Op het eerste gezicht lijkt het vrij standaard, maar er is goed te merken dat een Japanse ondertoon zoals we die kennen van de animé aanwezig is. Hierdoor wordt alles nog net even uitvergroot, net even nadrukkelijker dat ene lachje of net een lichaamshouding iets overdrijven.

Het geluid zet wederom de bekende lijn voort, de geweldige Engelse voice-overs vertolken op een briljante wijze het voornoemde script en de muziek is op zijn beurt zeer episch, maar uiteraard veel vaker ernstig over de top. Zou je de muziek met genres moeten bestempelen, dan zul je vooral de stempel metal tegenkomen, toch kom je ook uit bij wat klassiekere genres. Door de game heen hoor je steeds bekende melodieën, wijsjes en songteksten terugkomen, al dan niet in een alternatieve jas gestoken. Al met al kun je zeggen dat Devil May Cry 4 gehuld is in een duistere sfeer waar je u tegen zegt, hoewel niet iedereen zich aangesproken zal voelen door het typische concept is het ronduit geweldig!

Maar hé, het is en blijft een videospel, en ook spelen blijft essentieel. Ondanks het belang van de presentatie van de personages en hun verhaal, zijn de makers dit niet vergeten. In Devil May Cry baan je je een weg door de missies die zo nu en dan onderbroken worden door een scène. Tijdens je opdrachten ben je grotendeels van je tijd bezig met verslaan van allerlei demonen, meestal is het een zooitje ongeregeld. Af en toe kom je een grote eindbaas tegen, die ook zwaar ondergedompeld zal zijn in het Devil May Cry-sausje. Alles is zeer uitdagend, vooral bij de eindbazen zul je wel eens dood gaan.

Het meest uitdagend is echter het puntensysteem dat vastkleeft aan de gameplay, je wordt beoordeeld op hoe snel je een level doorkomt, het aantal orbs - objecten waarmee je voorwerpen kan kopen om je te helpen in je queeste - en hoe stijlvol en bruut je je tegenstanders hebt afgemaakt. Doordat Devil May Cry bomvol zit met mogelijkheden om aan te vallen, zul je je score op kunnen krikken en met de verdiende punten nieuwe mogelijkheden aan je arsenaal kunnen toevoegen. Je kunt steeds de vaardigheden van je pistolen en zwaard vergroten. De besturing is hierbij ook een grote gift, door de souplesse van het spel zul je je zelden irriteren aan gebreken, zodoende kun je je vaardigheden op een fijne manier ontplooien. De ultieme kick is dan ook om zo'n hoog mogelijke score neer te zetten door op een gegeven moment alles uit de kast te trekken, echte doorzetters kunnen dus tientallen uren bezig zijn door hun grenzen op te zoeken en zichzelf steeds te verbeteren.

Het verhaal loopt na hooguit tien uur tot zijn eind, dan rest je dus jezelf verbeteren en je beproeven in de hogere moeilijkheidsgraden. De te kiezen moeilijkheidsgraden gaan door tot in het extreme en in de hoogste regionen is slechts één tik van je vijanden genoeg om er een eind aan te maken. Dat het verhaal ietwat aan de korte kant is, hindert dus geen moment.

Het gebrek aan vernieuwing is ook geen moment hinderlijk te noemen, maar wel onmisbaar om een objectief oordeel te kunnen vellen. Devil May Cry 4 is namelijk meer van hetzelfde, meer Devil May Cry-actie op een verbeterde manier en meer van het vecht/actie-genre op geheel eigen, excentrieke wijze. Devil May Cry 4 kent zijn weerga niet en heeft op een aangename manier een Nintendo-fan als ik weten te verrassen.

Conclusie en beoordeling

Als Nintendo-fan op een PlayStation, is dit een game die je zult begeren. De fantasie spat er vanaf, maar op een andere manier dan dat je gewend bent. Het is stoer, extravagant en weergaloos, gameplay als deze heb je nog nooit ervaren, dit is nieuw voor je. Een PlayStation-gamer zal dit zien als meer van hetzelfde en zal misschien minder enthousiast zijn, omdat bij hem dat gebrek aan vernieuwing toch knaagt. Beiden partijen zullen het echter over een ding eens zijn: dit is een topper van formaat.
9,3
Score
93
Score: 95
  • Pluspunten
  • Boeiend verhaal
  • Sublieme presentatie
  • Heerlijke gameplay
  • Genoeg te doen
  • Minpunten
  • Gebrek aan vernieuwing

Dit artikel delen

Over de auteur

VIP

Reacties

  • Halo 4.. hmm wat moeten we daar nou weer van verwachten.

  • Maak eens iets nieuws, een oude klassieker in een nieuw jasje ofzo.

    Halo heb ik al genoeg gezien.



    Halo wars mag van mij de laatste game zijn in het halo universum.

  • whahahahahaha ! whahahahaha ! he made my day ! laat die halo maar komen ! met halo ben je gewoon nooit klaar B)

  • halo 4… ik hoop t

  • Bungie had gezegd dat HAlo 3 het einde was van Halo en ik heb liever dat ze met een nieuwe serie beginnen.

  • Ik vind het te vroeg voor een nieuwe halo game, anderzijds zou die dan waarschijnlijk in 2009 of 2010 komen. Voor een aankondiging vind ik het alvast nog te vroeg.

  • dus eerst schieten ze Bungie's aankondiging af en dan doen ze terloops in een interviewtje de primeur toch nog even weggeven? Ben benieuwd hoe lang de liefde tussen Bungie en MS nog vonkt op deze manier.

  • Nice..

  • Lullige manier om je toptitels aan te kondigen.

  • Een nieuw Halo project wil natuurlijk niet zeggen dat het Halo 4 wordt, mensen. Waarschijnlijk wordt het een game die zich in het Halo universum afspeelt, dit is heel iets anders dan Halo 4. Misschien handig om dit duidelijker te maken in het item.

  • En wat is hier nieuw aan dan?

  • Als ze beginnen met Halo4 zou ik dat een beetje raar vinden van Bungie, want ze zeiden bij het uitkomen van Halo 3 dat dat de laatste Halo zou zijn. Halo 4 zou naar mijn mening neigen naar uitmelken.

  • whahaha Halo 3 is het einde van Halo zeiden ze. En dan komt nu Halo 4, het begint op uitmelken te lijken. Want op jouw oh zo geliefde PS3 doen ze dat natuurlijk nooit.



    Wel een beetje een rare aankondiging, maar goed we zien wel wat ze gaan doen en hoe het gaat worden.

  • @debeul



    Daarom werd die aankondiging ook door de uitgever gestopt want ik denk dat Bungie de aankondiging wel zag zitten. Denk zelf dat we Master Chief gewoon weer terug zien en dat zou pas een klapper van de E3 zijn. Maar ja volgens de uitgever van Bungie dus nog te vroeg.



    @aii

    We weten niet wat de aankondiging was. Mischien was het wel teveel informatie of zo. ja dan mag je bij Microsoft aan de bel trekken als uitgever en eigenaar. denk niet dat het zo slecht zal gaan tussen die 2. Je ziet teveel spoken.



  • Want op jouw oh zo geliefde PS3 doen ze dat natuurlijk nooit.



    Wel een beetje een rare aankondiging, maar goed we zien wel wat ze gaan doen en hoe het gaat worden.

    Jawel hoor, dan geef ik ook gewoon toe, net was mijn reactie een beetje overdreven maar Bungie had gezegd dat HAlo 3 het einde was van Halo en ik heb liever dat ze met een nieuwe serie beginnen.

  • @T-Gamer



    Hideo zegt hallo.

  • @T-gamer



    Ja dat zegt Bungie maar Microsoft kan er anders over na denken. en die zij toch de baas.

  • ze hebben gezegd dat halo 3 het einde van die verhaallijn was, niet het einde van halo

  • Halo is natuurlijk vet, maar ik had bungie graag iets anders zien doen, zoals dice nu doet met mirror's edge!

  • @T-Gamer, we weten nog niks van de game, voor het zelfde geld wordt het een race-game :P. Maar het is wel een beetje stom ja dat ze gezegd hadden, maar ja het geld heeft anders gesproken. We kunnen nog niks erover zeggen, hij is pas net aangekondigd :D.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren