1. Portal (PC)

Portal (PC)

Verbijsterd wordt je gewekt in een kleine, door glas omringde ruimte. Het is een beetje een rare ruimte, links van je staat een toilet en rechts een digitale klok, die aftelt vanaf twee minuten. Je bent een beetje in de war, maar al snel word alles duidelijk. Een zachte computergestuurde vrouwenstem verteld je dat je een nieuw geweer, de Portal-gun, moet testen in negentien testruimtes. Ze verteld je ook dat je als beloning aan het einde een heerlijk stuk cake krijgt, hmm… Nadat je dat hebt gehoord, stap je - hongerig als je bent - door een gat in de muur in de indrukwekkende wereld van Portal. Op naar de cake!

Portal doet eens iets heel anders met het puzzelgenre: het mixt het namelijk met een shooter. Je lost de puzzels dit keer op in first person-view met een geweer, de Portal-gun. Het is natuurlijk geen geweer dat je in schietspellen gebruikt, want dit geweer schiet geen kogels, maar gaten die met elkaar verbonden zijn; als je door het ene gat loopt, val je er bij het andere weer uit. In het begin zul je werkelijk versteld staan van de mogelijkheden die dit geweer je biedt, en het duurt daarom ook even voordat je de puzzels zult begrijpen. Om het wat makkelijker te maken, kun je in de eerste levels dan ook nog maar één gat schieten, het andere is al geplaatst. Maar later zul je ook de mogelijkheid krijgen om twee gaten te schieten.

En als je dat dan eenmaal kan, begint de game echt. Je merkt dan pas helemaal wat voor een bijzondere game Portal is, ik zal een paar voorbeeldjes geven. Als je je even in een open ruimte bevindt zul je waarschijnlijk al snel op het idee komen om een gat in het plafond, en een gat in de grond te schieten, waardoor je eindeloos door de twee gaten blijft vallen. Een ander leuk trucje om met de Portal-gun uit te halen, is om twee gaten rondom een hoek te schieten, op deze manier loop je jezelf de hele tijd achterna. Portal is dus eigenlijk meer dan alleen een puzzelgame, dat heb je nu wel gemerkt.

Maar ook op het puzzelvlak stelt Portal niet teleur. De puzzels beginnen makkelijk, maar worden naarmate de game vordert steeds uitdagender. Zo komen in de latere levels bepaalde vlakken waar je niet op mag schieten en zelfs vijanden maken hun opwachting, in de vorm van Turrets. En je kan er maar beter voor zorgen dat die je niet zien, want als deze robots je in het zicht krijgen, vuren ze massaal kogels op je af, wat je meestal fataal wordt. Er bestaat echter ook een manier om ze om te leggen. Dit kun je bijvoorbeeld doen door het eerste gat onder de robot te schieten, en het tweede gat ergens in het plafond te plaatsen. Op deze manier valt dat ding door het plafond op de grond en zul je zien dat de robot uitgeschakeld is. Met de puzzels en de moeilijkheidsgraad daarvan zit het dus wel snor. Toegegeven, soms kunnen de puzzels best veel inzicht van je vragen, maar door goed na te denken lukt alles uiteindelijk toch. Ik was soms stiekem ook best trots op mezelf doordat ik de ‘clue’ achter een lastige puzzel had ontrafeld.

En ook op het gebied van uiterlijk laat Portal geen steken vallen, het ziet er best aardig uit. Geen wonderbaarlijke lichteffecten, levendige omgevingen en dergelijke, maar alles is gewoon duidelijk in beeld gebracht en dat is ook eigenlijk wel genoeg voor een game als Portal. Wat ik dan wel erg jammer vind is dat ik de – overigens hilarische – eindcredits al na een uurtje of vijf op mijn scherm zag rollen. Dat is op het eerste gezicht niet zo erg, omdat je na negentien levels eigenlijk toch wel alles hebt gedaan met die Portal-gun. Maar van de andere kant is het toch jammer dat deze bijna wonderbaarlijke game niet langer kon duren. Wat dan over blijft zijn een aantal moeilijkere levels, en dit verlengt de speelduur dan toch nog een beetje. Maar ja, waarom zou je die levels überhaupt nog spelen? Je hebt de cake dan toch al lang en breed opgegeten!

Conclusie en beoordeling

None

Portal is een heel speciaal spel, dat je – zeker op het begin – versteld doet staan van de functies die de Portal-gun heeft. Daarnaast zijn de puzzels tof, is de moeilijkheidsgraad oké en ziet de game er aardig uit. Het is alleen wel erg jammer dat je er in vijf uur doorheen bent, waardoor ik het spel niet hoger dan een acht kan geven. Dan zeggen mensen dat je alles wel met de Portal-gun hebt gedaan, maar een game waar je in vijf uur mee klaar bent is geen topper. Desalniettemin is Portal een echte aanrader, die je een keer gespeeld moet hebben.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Portal-gun
  • Puzzels zijn uitdagend
  • Nieuwe manier van puzzelen
  • Minpunten
  • Te kort

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • vind ik ook!

  • ja zij gebruiken nooit ideeen van M$ of nintendo nee dat doen ze echt niet. dik lul

  • Tja.

  • Sony ownt

  • *kuch* Six-Axis *kuch*

  • srry hoor maar hoor ik nou dat kopieren fout is iedeen doet het microsoft sony nintendo alle bedrijven die concureren



    net zoals apple en microsoft en lunix en ga zo maar door tis maar wat je kopieren vind als je iets naar het volgend level brengt is het best maar om ff mijn fanboy karakater aan te zetten KUCH achviements KUCH en neen naar home brengen vind ik niet naar het volgend level brengen



    sony kopiert net zo hard als microsoft en wat ze nu zeggen vindt ik dat ze uit hun nek lullen



  • Ik voel een fanboy oorlog aankomen bij dit bericht.

  • Het 'jatten' van goeie ideeën van de competite is wel vaak een formule tot meer winst. Toch ben ik wel blij dat Sony deze richting opgaat en zichzelf probeert met originele ideeën te verbeteren.

  • HAHAHAHAHAHAHAHAHA, HAHAHAHAHAAHAHAHA, HAHAHAHAHAHAHAHAHAHA, HAHAHAHAHHAAH. Ik neem aan dat het zo duidelijk is!

  • Damn ze proberen elkaar echt te kraken…zo hoor je pas te concurreren..met geweld!!

  • haha wat een bullshit!!! Ieder bedrijf neemt hoe dan ook ideetjes van elkaar over. Dit hoeft ook niet slecht te zijn… beter goed gejat dan slecht bedacht. Dit klinkt erg nobel van Sony, maar ze doen er even hard aan mee…. en het maakt mij persoonlijk ook geen malle moer uit. Dit is voer voor de Sony fans, meer niet!

  • idd goede ideeën jatten en de slechte achter wegen lagen is the key to succes.

  • HAHAHA, dit slaat echt nergens op. Je neemt bijna altijd iedeeën van anderen over. Sony doet hier alsof hun een heilig boontje zijn. Please…

    Achievements —-> Trophies…

  • M$ met die Wii-mote…Plz.

  • Yeey m'n voorspelling is uitgekomen.



    FANBOYS ALL OVER THE PLACE…



    -_-\"



  • als er een bedrijf is dat vaak iets overneemt, dan is het zeker sony wel.

  • wij zeggen niet dat microsoft heilig is die doet daar net zo hard aan mee maar tis en blijft en gezegde beter goed gejat dan slecht bedacht ik heb er ook geen moeite mee dat ze jatten alleen dan moeten ze niet uit hun nek lullen dat hun dat niet doen

  • Wat een onzin, iedereen jat van iedereen in de game industrie tegenwoordig.

  • Tuurlijk \"kopieert\" Sony ook hier en daar wel wat, maar zo'n man gaat heus niet vertellen dat ze iedereen ook maar gaan na-apen :')

  • Bedoelen ze dat sarcastisch?

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren