1. The Legend of Zelda: Ocarina of Time (VC)

The Legend of Zelda: Ocarina of Time (VC)

Wie kent de zeven wereldwonderen niet, ik denk eerlijk gezegd best veel niet, maar daar gaat het nu niet om. Die zeven wereldwonderen zijn gebouwen, is natuur of cultuur erfgoed (vraag me niet wat dat precies inhoud). Maar eigenlijk zouden het er acht moeten zijn. Dan zou nummer acht The Legend of Zelda: Ocarina of Time (OoT) zijn. The Legend of Zelda: Ocarina of Time dat achste wereldwonder, dat bij de meeste te boek staat als het beste spel ooit gemaakt. Ja dat zeggen de meeste mensen wel maar kan het nu nog opboksen tegen toppers als Grand Theft Auto of Halo? In die tijd was het zeker de absolute topper, het was het beste van het beste. Nu naar uren en uren spelen ben ik daar achter gekomen en ik wil graag dat jullie achter dat antwoord komen. Ik ga je nu rondleiden in het achtste wereldwonder.

Dit was de eerste Zelda in 3D en daardoor kwam het verhaal helemaal tot zijn recht. Toch is dit verhaal anders dan andere Zelda’s natuurlijk leunt het sterk op red de wereld en bevrijd Princess Zelda uit de klauwen van Ganondorf de slechterik. In deze Zelda voelt het toch net wat anders aan. Zo heb je bij The Wind Waker het idee hebt dat je je zusje moet redden en bij Phantom Hourglass Tetra moet redden, heb je dat idee bij deze Zelda niet. Bij deze ligt het lot van het koninkrijk Hyrule echt in jou handen en zul je echt tot het uiterste moeten gaan.

Vanaf het begin zit je meteen in het verhaal dankzij de Deku Tree

die je een fairy stuurt. Jij bent het enige Kokiri Kind dat geen fairy heeft en daardoor word je met scheve ogen aangekeken. Dan komt Navi in je leven en hij verandert je leven voorgoed en zo krijg je de opdracht om de wereld te moeten redden. Zo zul je eerst een zwaard en een schild zien te krijgen en daarna kun je pas de wereld gaan redden. Het schild is niet vrij moeilijk te krijgen door genoeg geld binnen te krijgen kun je die al kopen. Voor het zwaard zul je toch wat meer voor moeten doen, door te kruipen in een gat ergens in je dorp kom je uit in een soort tuin. Je moet de rollende steen ontwijken en dan zie je daar een schatkist en als je die opent vind je het zwaard. Nu kan je queeste beginnen en ben je klaar om de wereld te redden.

Zoals in elke Zelda zul je ook kerkers (dungeons) moeten afwerken om alles tot een goed einde te brengen. En in elke kerker krijg je wel weer een nieuw voorwerp om weer verder te komen in het spel. Het is niet zo dat als je een nieuw voorwerp hebt dat je het later in het spel niet meer nodig hebt. Nee, ze hebben er over nagedacht en je zult ze later echt weer nodig hebben. De kerkers zijn uitdagend en best moeilijk ik heb dan ook wel een paar keer echt moeten nadenken om een puzzel te moeten oplossen nou is dat natuurlijk ook de bedoeling bij een puzzel. Aan het einde van elke kerker staat een eindbaas op je te wachten en die kunnen aardig moeilijk zijn of ik ben erg slecht in Zelda, kan natuurlijk ook. Toch is er één nadeel bij die eindbaas gevechten: je kunt zo het zwakke punt van hem vinden en als je dat niet kunt vinden dan heb je altijd je vertrouwde fairy nog die je het gewoon voorzegd. Natuurlijk moet je nog wel een manier vinden om hem te doden en als je dat gedaan hebt dan krijg je een gedeelte van de Triforce en die moet je eerder zien te vinden voordat Ganondorf dat doet.

Na de eerste kerker krijg je de Fairy Ocranina en je zult hem later in het spel zeker een paar keer nodig hebben. Je leert verschillende deuntjes te spelen op de Ocarina die allemaal een eigen verschillende uitwerking hebben. Door een liedje kun je jezelf transporteren naar een bepaalde plek en door een ander liedje kun je toegang krijgen tot bepaalde plekken waar je normaal niet zou kunnen komen. Nadat je de drie stukken van de Triforce verzameld hebt, moet je ze terug brengen naar Princess Zelda. Vanaf dat moment gaat alles verkeerd. Ganondorf heeft je in de val gelokt en gewacht totdat je alle drie de stukken hebt, op dat moment pakt hij ze af en grijpt de macht over Hyrule. In de tussentijd heb je de Ocarina of Time gekregen en heb je magische krachten die je later nodig zult hebben. Alleen dan ontbreekt er nog een ding en dat is natuurlijk het Mastersword. Die zul je vinden in de Temple of Time die geopend is door de stukken van de Triforce en door een liedje van de Ocarina te spelen. Achter die gesloten deuren zul je het Mastersword vinden en dan begint het spel pas echt. Wanneer je het Mastersword hebt, kom je in de Chamber of Sages en daar krijg je te horen wat jouw taak is en wat je daarvoor moet doen. Je zal alle zeven medaillons te pakken moeten krijgen die verspreid liggen in verschillende kerkers in Hyrule.

Voor het eerste medaillon hoef je niks te doen maar voor de andere zes zul je toch wat meer (moeite) moeten doen. Je moet meer liedjes leren en voorwerpen zien te bemachtigen om verder te komen. Want nu er zeven jaren zijn verstreken is de wereld niet meer zoals het was en jij bent ook volwassen geworden. Daardoor zul je ook niet meer alle voorwerpen kunnen gebruiken die je als kind wel kon gebruiken, en hier hebben ze over nagedacht. Zo zul je een liedje leren waardoor je terug gaat in de tijd en een kind kan worden hierdoor kun je dus dingen doen die je als volwassen jongen niet kan doen. Daardoor is er veel afwisseling in het spel en kun je de verschillen tussen zeven jaar ook goed zien in de omgeving. Het vreemde is dat jij als Kokiri niet groot kan worden of beter gezegd dat hoort zo te zijn als je een Kokiri bent. Dan krijg je uitgelegd dat je geen Kokiri bent maar een Hylian die als wees bij de Kokiri’s kwam. Weer zo’n plotwending waar je niet aan gedacht had en waardoor het verhaal nog sterker word dan het al is.

Je hebt me al de hele tijd gehoord over de liedjes en de Ocarina, 'maar waarom dan wel?' vraag je je af. Nou omdat dat misschien wel één van de sterkste dingen is van OoT. Alle muziek past perfect bij de omgeving en geeft een bepaalde sfeer aan dat moment. Toch is er één nadeel: ze blijven altijd in je hoofd hangen terwijl je dat niet wilt maar dat zal ik niet als een minpunt zien, juist het omgekeerde eigenlijks daardoor weet je dat de muziek geslaagd is en er

bij past. Je weet direct dat dát liedje bij dát dorpje hoort bij die plaats en ga zo maar door. Misschien komt het ook wel doordat de muziek een grote rol speelt in het spel en dat je daardoor de muziek geweldig vind. Tijdens het schrijven en spelen zit ik te denken; is er dan helemaal niks op aan te merken? Je kan zeggen dat er geen voice-acting in zit of dat de graphics niet van deze tijd zijn, maar daar ga ik niet over zitten zeuren want dat er geen voice-acting in zit hoort bij de Zelda-serie, dat de graphics niet van deze tijd zijn ga ik ook niet over zitten zeuren. Het was de eerste 3D Zelda en de overgang van 2D naar 3D is geslaagd, zoals het hele spel eigenlijks geslaagd is.

Conclusie en beoordeling

None

Ik begon deze recensie en zei dat dit eigenlijks het achste wereldwonder is maar ook met de vraag dat het nog wel kon opboksen tegen GTA of Halo. Nou het kan zeker wel opboksen tegen die spellen. Alles valt zeer goed in elkaar, de overgang van 2D naar 3D is subliem. De muziek past overal precies bij en het verhaal is zo sterk dat je echt het idee hebt dat je de wereld aan het redden bent. Door de muziek is er ook een bepaalde sfeer bij het spel, daardoor verdient het ook een 10. Alleen is het niet perfect hier en daar kon er toen die tijd nog wel wat bijgeschaafd worden, maar dat hou je met elk spel vind ik.
10
Score
100
Score: 100
  • Pluspunten
  • De graphics
  • De Gameplay
  • De muziek
  • Het verhaal
  • De voorwerpen
  • Uren en uren speeltijd
  • Sfeer
  • Minpunten
  • Zijn die er?

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Goed nieuws dus!

  • Misschien koop ik hem dan ook nog voor de Wii.

    De 360 versie is voor mij echt een topper!

  • intresant

  • Dit kan wel eens de klapper van het jaar worden..

  • dit word vet, alleen nog hopen dat we hem ook in europa krijgen :P

    lijkt me zeker wel een gruwelijk spel!!!

  • Ik had eigenlijk liever een deel 2 gezien dan een remake…

  • hm, ze besteden er wel moeite aan…

  • maak dead rising 2 voor de 360 and i will suck your balls capcom

  • Zeer interessant.

  • Okee dus ik denk dat deze versie een stuk minder frustrerend gaat worden, en dat is iets heel goeds!

  • verminkte versie zeg ik je.



    de kracht van Dead Rising zat net in dat Save systeem dat de spanning echt oppompte. Ik had tijdens het spelen geen moment frustratie erdoor, maar nam constant de beste routes. Over die stellingen klauteren, door de fonteinen, die geheime routes tussen de wc's. Het savesysteem draagde net bij tot dat dawn of the dead gevoel, het daagde uit om inventief te zijn.



    de structuur van de game nu veranderen zorgt gewoon dat de spanning gaat weggezogen worden en het een simpele beat em up lijkt te worden



  • Alle leuke opties worden weggehaald….

  • Klinkt goed. Dit kon nog wel eens een geinige game voor de Wii worden.

  • ik kijk er al naar uit =D

  • Oude game die aangepast moet worden om op de Wii hardware te kunnen draaien.



    Oud spel in een nieuw jasje en klaar voor de wappercontroller, das typisch Wii.

  • Toch nog erg veel veranderingen ten opzichte van de 360 versie. Gelukkig maar want voor de 360 vond ik hem niet veel aan.

  • Ik geef het zeker een kans. RE 4 Wii gameplay, dus dat is al een pluspunt voor mij.

  • Hoewel ik de 360-versie in de toekomst - als ik hem zo eens in de budgetbakken tegenkom, kan ieder moment gebeuren dus - waarschijnlijk prefereer, lijkt dit toch best wat te gaan worden :).

  • We zullen zien..

  • de eerste plaatje zijn ook al opgedoken en.. het ziet er goed uit!

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren