1. Battlefield: Bad Company (X360)

Battlefield: Bad Company (X360)

Ben je lui, arrogant, egoïstisch en heb je lak aan de regels dan kom je waarschijnlijk nergens aan de bak. Aan asociale figuren heeft immers niemand wat. Zo dacht het Amerikaanse leger er blijkbaar ook over en dus hebben ze dit soort mensen bij elkaar geraapt en in een aparte compagnie gegooid: B Company. Dat de letter B een afkorting is voor Bad is niet voor niets; het is de afvalbak van het leger en wordt gebruikt om het vuile werk in vijandelijk gebied op te knappen. Want daar zijn gewone soldaten natuurlijk véél te duur voor. Nee, criminelen en psychopaten klaren de klus voor hen wel. Helaas val ook jij niet onder de categorie ‘normale militair’ en word je in plaats van afgekeurd, overgeplaatst naar deze beruchte compagnie. Zie nu maar eens te overleven tussen je vijanden én het uitschot van de samenleving.

In de nieuwste telg uit de Battlefield-serie krijgen we dan eindelijk een degelijke singleplayer - met bijhorend verhaal - voorgeschoteld. Waar in de vorige delen deze singleplayer niet uit veel meer bestond dan gevechten tegen zogeheten bots, zijn er in Battlefield: Bad Company echte missies. Samen met een paar van je losbandige compagniecollega’s ga je op oorlogspad, achter de vijand aan. Ik zeg expres ‘losbandig’, want ontwikkelaar DICE heeft ervoor gekozen om een flinke dosis humor toe te voegen, en dat zie je vooral terugkomen in de conversaties tussen je collega’s. Tijdens missies en filmpjes voeren ze soms discussies die nergens over gaan, maar daarom des te meer een grijns op je gezicht tevoorschijn toveren. Dit zorgt voor een leuke mix van actie, spanning en humor. Hoewel het verhaal verder weinig bijzonders doet, vormt het de singleplayer wel tot een volwaardig onderdeel.

Blijkbaar was DICE niet vies van wat innovatie. En laten we eerlijk wezen, dat kon de serie ook wel gebruiken. Na drie delen plus uitbreidingen vonden ze het hoog tijd voor vernieuwing. Naast het feit dat je nu ook solo aan de bak kan, is de gameplay tevens op de schop gegaan. De omgevingen waar de slagvelden plaats vinden zijn namelijk grotendeels verwoestbaar. Zie je een huis en kan je de voordeur niet vinden, dan knal je simpelweg een gat in de muur. Net zo gemakkelijk, en minstens zo leuk. Toch lijkt het erop dat tijdens de eerste uren die je aan Bad Company besteedt, dit element niet zo desastreus blijkt te zijn als men doet beweren. Het verrassingseffect van de destructie is namelijk snel weg, vooral door het eindeloze hinten naar ontploffingsmogelijkheden door middel van rode explosieve tonnen. Toch zal je merken dat dit gegeven zich na een tijdje ontplooit tot een frisse, nieuwe manier van spelen die vooral online zeer goed tot zijn recht komt.

Want je moet toch beseffen dat Bad Company nog steeds aanvoelt als een echte multiplayer game. Daarvoor is de solo-ervaring niet sterk genoeg, wat met name veroorzaakt wordt door de tergende kunstmatige intelligentie. Je teamgenoten zijn namelijk echt oliedom. Ze doen werkelijk niets om je bij te staan tijdens de missies, en het liefst zou je ze gewoon een diep ravijn inrijden. Het gebrek aan de drie malloten met geweren zou je niet eens opmerken. Zo stond bijvoorbeeld soldaat Haggard, die bekend staat om zijn voorliefde voor alles dat knalt en ontploft, minutenlang voor zich uit te staren met een antitankwapen in zijn handen. Blijkbaar kwam het niet in hem op om de vijandelijke tank die voor zijn neus stond, op te blazen. Aan de andere kant kwam het bij de vijand ook niet op om Haggard van een extra luchtgat te voorzien. Dit soort typerende momenten kom je vaak tegen en ze vormen zich na een tijd werkelijk tot een blok aan je been. Je bent ze dan ook liever kwijt dan rijk. Het enige dat je ze moet nageven is dat ze de naam van hun compagnie eer aan doen.

Gelukkig vallen dit soort frustraties weg zodra je online gaat. Multiplayer sessies in Battlefield waren namelijk nog nooit zo leuk. Aanvankelijk lijkt het nog op het traditionele teamstrijd-spelletje, maar wanneer je de echte mogelijkheden ontdekt van de verwoestbare omgevingen merk je het verschil pas. Je kunt je namelijk nergens meer veilig wanen tijdens de strijd. Denk je te gaan schuilen in een huis voor een vijandelijke speler die in een tank komt aanrollen, dan heb je het flink mis. De voorgevel wordt er zo uitgeknald en het dak is ook een mogelijk doelwit voor artillerie. Waar je ook bent, je loopt constant gevaar. Uiteraard kun je dit gegeven mooi uitbuiten en in je voordeel gebruiken. Dit levert dan ook erg leuke momenten op. Nadat je flink huis hebt gehouden met bijvoorbeeld een mortier, is er van een voormalig dorpje niets meer terug te vinden dan een enkele muur en huisfundering. Zo heb je na een online speelsessie echt de indruk dat er om je heen een oorlog gaande is en dat komt dit genre natuurlijk alleen maar ten goede.

Toch draait Battlefield: Bad Company nog steeds om teamwork. DICE heeft risico’s durven nemen door de traditionele spelmodi te laten vallen en een nieuwe te introduceren; in de nieuwe spelmodus Gold Rush moet je er namelijk voor zorgen dat je de goudkratten van je tegenstander vernietigd. Deze liggen op strategische punten van de map en het is aan jou en je team om een aanpak te bedenken. Je kunt het zo tactisch maken als je wilt, door middel van het bekende klassensysteem kan iedereen een bepaalde rol op zich nemen. Ook is er nog steeds het gevaar dat je de strijd kan verliezen als er teveel sterfgevallen zijn in het aanvallende team, de zogenaamde tickets. Het moge duidelijk zijn dat Gold Rush minstens zo leuk is als de oude spelmodi. Wel moet je weten dat binnenkort de Total Conquest modus uit de vorige delen alsnog toegevoegd wordt door middel van een gratis update, en dat is natuurlijk alleen maar toe te juichen.

Conclusie en beoordeling

None

De nieuwe opzet van ontwikkelaar DICE is meer dan geslaagd te noemen. Ze hebben de Battlefield-serie een frisse draai gegeven en dat heeft goed uitgepakt. De vernietigbare omgevingen zorgen in combinatie met de nieuwe modus Gold Rush voor een leuke, nieuwe manier van spelen. Toch voelt Bad Company, ondanks de wat kleinere opzet, nog steeds aan als een echte Battlefield game. Fans van de serie hoeven zich dus geen zorgen te maken, het vertrouwde gevoel is nog steeds aanwezig en wellicht nog sterker dan ooit.
8,3
Score
83
Score: 85
  • Pluspunten
  • Destructieve omgevingen
  • Volwaardig verhaal met een humoristische ondertoon…
  • Sterke multiplayer d.m.v. Gold Rush
  • Typische Battlefield-gameplay in een nieuw jasje
  • Minpunten
  • Intelligentie van zowel team als vijand is bedroevend
  • dat nog steeds overschaduwd wordt door de multiplayer

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • lol klinkt wel droog maar 500 das wel heel veel, ik denk dat na 1 jaar de eerste alles heeft :P

    en ik hoop dat als je dingen al hebt behaalt dat die dan automatisch worden toegevoegd

  • als je alles wat je hebt al automatisch wordt toegevoegd aan achievements zijn er vast mensen die alleen de lich king achievements nog moeten halen..

  • Zeker een leuke toevoeging.



    Btw, @IG: Ik heb dit al zeker een week geleden gesubmit…

  • Laat nu de Xbox-Fans maar roepen dat Blizzard het van hun jat.. (Dat is tegenwoordig toch in?).

    —————-

    Maar goed die achievements zijn leuke toevoeging om wat te doen als je geen zin meer heb om instances, raids etc te doen.



    @Mag > Beter laat dan nooit :P



  • Een erg leuke toevoeging.

  • Leuke toevoeging maar het nieuws is al bijna een week out.

  • Het is eerder gejat van Warhammer waar zoiets soortgelijks is…

  • Lijkt me wel leuk!

  • Lijkt me vet. Dan ben je nog gedrevener om te levelen of je professions te upgraden. :D:D:D

  • Level 70 Behalen binnen 100 uur lijkt me sterk als je pas rond de

    lv 20 begint tenzij je 24 uur gaat spelen

  • Dit wist ik al een week…

  • Maar wel een leuke toevoeging

  • LOOOOOOOL

  • oud nieuws maar wel tof, toch een reden voor mij om WOW weer op te pakken… En het leuke is dat ze steeds achievments erbij kunnen gooien dus nieuwe content, nieuw spel plezier

  • Ja hoor. Maak WoW nog even verslavender dan dat het al is. Arme gamers :(

  • ik vind t chill dat je er dinge voor krijgt terwijl dat bij 360 niet is… daar is t gewoon zodat je kan zien wie er geen leven heeft en wie t gewoon voor de lol doet… ik w8 t af

  • Leuk voor mn vrienden, maar ik ben gestopt.

  • Level 70 Behalen binnen 100 uur lijkt me sterk als je pas rond de

    lv 20 begint tenzij je 24 uur gaat spelen.

    Level 20 kan je in een dag halen zoveel tijd kost dat niet 100 uur kan wel maar dan moet je alleen levellen en geen proffesions nemen.



    Leuke toevoeging maar ik ben gestopt en denk niet dat ik met WotLK weer begin. Tenslotte barst het van de goede games op m'n PS3 dit najaar.



  • Leuk voor de diehards fans

  • Lijkt me sterk dat alle dingen die in het verleden gebeurd zijn automatisch de achievements unlocked als je WotLK installeerd. Ik bedoel, dan zou er dus ergens al opgeslagen moeten zijn dat je een aantal raid bosses hebt gekilled (dat zijn enkele achievements). En ik geloof niet dat ze dat altijd gedaan hebben voor elk character…



    En dit is meteen ook het kritiekpunt wat ik heb: alle dingen die ik in het verleden heb gedaan (nou ja, veel er van. Honorable kills wordt bijvoorbeeld al wel getracked per char.) zou ik overnieuw moeten doen om de achievements te krijgen… en dat zie ik niet echt zitten.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren