1. Half-Life 2 (PC)

Half-Life 2 (PC)

De soap is dan toch ten einde. Ettelijke maanden hebben we gewacht op het definitieve vervolg van één van de beste First Person Shooters ooit: Half-Life. Valve kende heel wat tegenslag bij het ontwikkelen van haar paradepaardje. Er werd ingebroken in hun kantoren en de code waaruit Half-Life bestond werd hen ontfutseld. Daarnaast kregen ze de druk van Vivendi op hun schouders die hen steeds vroeg wanneer ze nu eindelijk klaar waren met de opvolger. Daarnaast moest Valve maken dat ze niet naar achteren verschoven werden op technologisch vlak. Games als Far Cry en Doom 3 waren de geduchte tegenstanders om Half Life 2 de loef af te steken met sterkere gameplay en betere graphics, maar Valve liet zich niet kisten en kwam uiteindelijk met een game die zijn gelijk niet kent.

Gordon, the Free Man

Net zoals in Half-Life 1 beland je terug in de laarzen van Gordon Freeman, de gozer die het experiment in het vorige spel grondig liet mislopen in het Black Mesa instituut (of was het nu de schuld van een ander?). Hij moest de fouten die begaan werden herstellen vooraleer de buitenwereld het te weten kwam. Blijkbaar is dat laatste niet echt gelukt, want bij het begin van Half Life 2 beland je in de enige "veilige" stad die de wereld nog rijk is: City 17, een stad die 24/7 bewaakt wordt door de Combine, een patrouille-eenheid met witte maskers op, die je het door gans de game het leven meer dan zuur zullen maken.

Wie, waar en hoe?

Je komt in City 17 aan met de trein. In een rijtje word je door de Combine gecontroleerd en goedgekeurd. Maar net als je wilt vertrekken, wordt het hek voor je neus gesloten. Je kan geen kant meer op tot er een Combine-eenheid je vraagt of je hem wil volgen. Je wordt naar een controlekamer geleid en wacht je tot je alleen wordt achtergelaten met diegene die je vroeg hem te volgen. Plots neemt hij z'n masker af en het is niemand minder dan... Barney! De moedige politieagent die je verscheidene malen heeft geholpen in het origineel is terug. Het is Barney die je het eigenlijke verhaal uit de doeken doet en wat de huidige situatie is en wat er moet gebeuren. Hij vertelt dat hij undercover werkt en het régime die in City 17 heerst wil breken samen met professor Kleiner, nog een oude bekende voor degenen die het origineel hebben gespeeld. Maar alvorens je alles goed hebt begrepen is het tijd om je uit de voeten te maken. Na het ontsnappen moet je op zoek naar het lab van Professor Kleiner en in je zoektocht word je op het randje gered van de mooie Alyx, een jonge vrouw die van zich af kan bijten. Zij vertelt je dat professor Kleiner, Barney, haar vader en zijzelf de mensen willen helpen te ontsnappen uit City 17 en daar kom jij in voor.

Het verhaal

In vergelijking met het origineel heel mager, want je komt niet echt veel te weten hoe je in City 17 bent belandt en ook de achtergrond van de nieuwe personages wordt nauwelijks uit de doeken gedaan waardoor je op het eind toch met enkele vragen blijft zitten. Vooral de G-man (de man in het zwarte maatpak) blijft voor mij een groot mysterie. Je krijgt her en der opdrachten van verscheidene mensen die je willen helpen, maar een lijn in het verhaal krijgen lukt niet echt.

Valve heeft zijn huiswerk gemaakt

Valve had heel wat goeds beloofd voor Half Life 2 en liegen doen ze zeker niet. Alleen de standaard gameplay uit het origineel is gebleven, zodat je onmiddellijk vertrouwd bent met de game. Doordat je de knoppenconfiguratie naar eigen behagen kan instellen is het instappen kinderspel. Maar daar houdt de vergelijking met het origineel op. In het origineel oogde de omgeving heel kaal en primitief, maar nu is de omgeving een geval apart. Je moet de omgeving gebruiken om te overleven en te vorderen in de game. Springen voldoet niet, want alle objecten die zich in een omgeving begeven kunnen gebruikt worden. Zo moet je al vanaf het begin de omgeving in jouw voordeel laten spelen. Zo moet je dozen op elkaar stapelen om door een ruit te klimmen en wat later moet je behulp van een plank, een ton en enkele bakstenen een soort wipplank in elkaar "timmeren" om hogerop komen. Kortom, je hersenen gebruiken dus.

Schietijzers en zwaartekracht

De wapens die van de partij zijn, zijn veruit dezelfde uit het origineel maar hebben een ander uiterlijk met zich meegekregen. Zo krijg je vanaf het begin terug een koevoet in je handen gestopt die je toelaat een Combine eenheid neer te slaan zodat je je eerste wapen in handen kan nemen. Later in de game krijg je dan een shotgun, een automatisch machinegeweer, een desert eagle, een buitenaards schietijzer, een rocket launcher, enz. Daarnaast krijg je ook nog eens het paradepaardje onder de wapens, namelijk de "Gravity Gun". Deze handigheid is een geducht wapen die de ware kracht van deze game naar voor brengt: de physics. Met behulp van je gravity gun is het mogelijk om objecten die niet te zwaar zijn zoals kasten, computers, stoelen, tafels, etc. op te tillen om ze vervolgens af te schieten naar het verkozen doelwit. Zo kan je de omgeving terug in jouw voordeel laten spelen. Zo is het mogelijk zaagbladen op te tillen om het zo af te schieten naar je vijanden. Door de scherpe kanten aan het zaagblad worden vijanden door midden gereten, wat een cool effect teweeg brengt. Maar je kan met behulp van die gravity gun ook obstakels uit de weg helpen die je de doorgang belemmeren.

Physics, een sterk staaltje programmeerwerk:

De physics in het algemeen zijn van uitzonderlijk en nooit geziene kwaliteit. Alles gehoorzaamt aan de wetten van de zwaartekracht en alle voorwerpen die met jou of met projectielen in aanraking komen bewegen op een unieke manier.

Voertuigen

In Half Life 1 werden er ook voertuigen in de game geïntegreerd, maar die hadden een bepaalde route waarvan je niet kon afwijken. In Half-Life 2 krijg je nu een watercraft die je eigenhandig moet besturen doorheen het riolencomplex van City 17. Later in de game moet je ook met een soort jeep aan de slag om door de bergen van de omgeving te cruisen. De passages waarbij je de voertuigen gebruikt zijn jammer genoeg net iets te lang. Tijdens je cruise moet je steeds weer zorgen dat de doorgang wordt vrijgemaakt en dit stoort na een tijdje. Gelukkig zorgt een gevarieerde en vooral mooie omgeving voor toch wat vernieuwing.

De vijanden

Buiten de Combine heb je vanzelfsprekend te maken met de verscheidene vijanden waar Half-Life om bekend staat. Buitenaardse wezentjes zijn her en der verspreid om je het leven meermaals zuur te maken. De vertrouwde headcrabs zijn terug en ook de zombie-achtige mensen met een headcrab op hun hoofd "genesteld" zijn terug van de partij. Maar naast deze vertrouwde vijanden komen er ook nog varianten op deze twee in de game voor. Zo zijn er razendsnelle monsters die overal op kunnen kruipen om vervolgens met een grote sprong je proberen aan te vallen. Schiet je niet op tijd, dan mag je je wel degelijk aan een stevig knokpartijtje verwachten. Zo zijn er best wel enge passages in de game waar je het tegen deze wezens moet opnemen. Kruipend langs regenpijpen, met een allesoverheersend schril geluid, doet wellicht menig mens rillen van angst en afschuw.

Maar naast deze verschrikkingen zijn er nog tal van andere vijanden die je met plezier zullen opwachten. Zo zijn er nog een soort spinnen die je levenspunten met één klap doet reduceren tot 1HP. Daarnaast heb je ook nog sprinkhaan-achtige verschrikkingen die uit het zand komen gesprongen en gigantische mieren die bijna onoverwinnelijk zijn. De vijand die mij nagenoeg het meest de stuipen op het lijf jaagde zijn de zogenaamde "striders". Lange vierpotige vijanden die alles en iedereen verpletteren en een schokgolf van jewelste kunnen ontketenen.

AI.

Gelukkig staan je er niet altijd alleen voor en word je geholpen door rebellen die je met plezier een handje toesteken. Hun gedrag is enorm menselijk en laten amper steekjes vallen. Er zijn wel wat situaties te bespeur waar ze regelrecht de dood in lopen, maar deze situaties zijn niet echt storend te noemen.

De Combine en de andere vijanden reageren heel natuurgetrouw en vooral de menselijke vijand zoekt dekking bij hevig geschut en probeert je op allerhande manieren onschadelijk te maken.

Graphics

Het ultieme pluspunt van deze Half Life 2 is ongetwijfeld de grafische pracht die deze game uitstraalt. In het begin krijg je echter het gevoel van: "been there, done that", maar schijn bedriegt. Alles zit zo goed in elkaar verweven, dat je het gevoel krijgt dat je in een echte omgeving rondloopt.

Het water is van uiterst hoog kwaliteit en overtreft zelf Far Cry. Maar het meest verbluffende aan de graphics zijn de personages die in deze wereld rondlopen. In het begin van de game verschijnt het gezicht van de G-man (die gozer in een zwart maatpak, die steeds op bizarre wijze kan verdwijnen) en dit toont onmiddellijk het pareltje van deze engine. Prachtige, natuurgetrouwe gezichtsuitdrukkingen waar iedereen van stil wordt. Kijk maar naar de verscheidene screenshots en je begrijpt wat ik bedoel.

Pif Poef Paf

Het geluid is net zoals de rest van de game tot in de puntjes uitgewerkt. Vele geluidjes herken je ongetwijfeld nog uit het origineel en zijn heel goed verzorgt. De geluidseffecten en het geluid van de wapens, als dat van de vijanden, zijn van hoge kwaliteit. Vooral de verscheidenheid en de kwaliteit van de stemmen vallen op. Naadloze voice-over met de personages met een overtuigende gevoel voor realisme is de perfecte samenvatting.

Conclusie en beoordeling

None

Velen schreven Half Life 2 af als flop van het jaar en anderen dachten de game nooit meer zou verschijnen, maar hier is ie dan en wordt door mij bestempeld als een bom van een game! Ongeziene graphics, gameplay om je vingers van af te likken, een uiterst realistische AI en physics die de perfectie benaderen. Alleen het verhaal en de lange passages met de voertuigen laten af en toe een steekje vallen, maar dat weerhoudt mij er niet van om deze game af te stempelen als topper!
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Doet z'n naam alle eer aan
  • grafisch ongezien goed
  • sterke physics
  • goed sfeertje
  • Minpunten
  • verhaal onduidelijk
  • passages met voertuigen te lang
  • net iets te kort

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Hij denkt dat maar ik weet het niet met Take-Two en EA.

  • Ik hoop dat hij niet bedoelt dat ze nu meer casual games gaan maken.

  • @Debeul, lees nou goed. Hij wijst gewoon op het feit dat Rockstar ook zonder GTA goed draait. Dus dat ze ook zonder GTA winst kunnen maken.



    @artikel

    Wist =wijst


  • Ze zullen mss wel winst maken, maar ik denk de helft minder

  • Ik vindt dat Strauss Zelnick gelijk heeft, Take Two is een hard werkende organisatie met mooie games op hun naam. Dus het komt wel op zijn pootjes terecht.

  • Take-Two doet het idd goed. Ook zonder GTA kunnen ze het wss redden, maar ze zouden het toch met veel minder moeten doen, denk ik.

  • dan gaan ze niet zoveel winst meer maken

  • met bioshock 2 gaat het wel goedkomen.

  • GTA levert wel veel geld op maar Take-Two heeft wel bewezen dat het met bioshock ook kan die game is trouwens ook nog van betere kwaliteit

  • Ik hoop dat hij de aandeelhouders zo kan overtuigen om hun aandelen niet te verkopen. Take Two loopt nu lekker laat ze zo nog maar een paar jaartjes verder gaan.. zullen we nog veel horen van hen

  • Ze hebben genoeg mooie games onder hun naam staan. Maar GTA is gewoon hun parel.

  • (^_^)

  • Als EA games Take Two overneemt



    Stop ik met game

  • Precies. Take Two maakt zo ook wel winst, daar hebben ze niet een game per jaar voor nodig.

  • Dan maken ze idd nog wel winst, maar wel veel minder. Zonder GTA maken ze nog maar de helft van de winst die ze nu hebben, alhoewel het dan nog winst is.



    En laat EA niet Take-Two (vooral Rockstar) overnemen! Alhoewel, dan komt er waarschijnlijk een GTA voor de Wii, die dan boring wordt.

  • Nou ik weet nog niet of ze dan winst maken. Of misschien is het idd minder winst.

  • Als dat zo is, waarom zit Take-Two dan sowieso in de moeilijkheden?

  • Genoeg mooie games van Take-Two, maar GTA is hun grootste kracht.

  • GTA is hun goudmijntje, dat weet iedereen. Toch geloof ik ook dat ze zelfs zonder GTA het goed kunnen doen, oftewel EA mag fijn op een afstandje blijven.

  • Dat moeten ze vooral zeggen :P

    Ik wed als Rockstar dat hoort…

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren