1. Half-Life 2: Episode Two (PC)

Half-Life 2: Episode Two (PC)

Stel je voor: je loopt lekker rond in het bos op een zonnige dag in augustus. Omdat het nog niet zo laat is waait er ook nog een lekker zomerbriesje om jou en eventueel je partner te verkoelen. De zon schijnt door de takken en laat op de grond liggende bladeren schaduwen achter. Je pakt een bièrtje uit de meegenomen koelbox en je gaat lekker liggen zuipen. Volgens 'jou' is dit dé perfecte dag. Maar dan, opeens, uit the middle of nowhere, komt er een groot gestalte aangezet die verdacht veel van een spin wegheeft. Daarachter komt een jeep, met daarin een man met een bril en een eigenaardig pak aangereden. Hij stapt uit en KABLAM! Hij schiet het beest zonder na te denken neer en rijdt snel weer weg richting het noorden.

Waarschijnlijk zullen jij en je partner verbaasd staan, aangezien dit een schouwspel is dat een normaal mens dat leeft in de sleur maar al té graag had willen meemaken. Voor de inwoners van City 17 en omstreken is dit helaas niets meer dan een veel voorkomend fenomeen, en vooral voor Gordon Freeman is dit maar al te bekend. Samen met zijn partner, Alyx Vance, belandt hij na een crash met een trein in White Forest, het pittoreske bosje vlakbij City 17 gelegen. White Forest is een erg sterke setting met een geweldige sfeer; waar Half-Life 2 en Episode One zich vooral afspeelde in stedelijke, bijna eentonige omgevingen, heeft Episode Two veel meer variatie... Waar is de koelbox als je hem nodig hebt?

Na een enkele minuten gelopen te hebben, hebben Gordon en Alyx een prachtig uitzicht op City 17 die op het moment aan het ontploffen is. Met een verwoestende knal - dag koelbox - storten enkele gebouwen in. Vanaf dat moment realiseren de personen in kwestie wat er aan de hand is: er is een nieuwe portaal geopend waardoor het de ruimtewezens, de Combine, toelaat enkele duizenden nieuwe versterkingstroepen los te laten op het 'al niet zo gelukkige aardse rijk'. Vanaf dan begint het prachtige verhaal, zo niet geweldige, met velen onverwachte twists en momenten wanneer het niet zo vreemd is om een traantje weg te pinken.

Maar, godszijdank, laat moderne technologie ons tegenwoordig toe om Gordon een handje te helpen waardoor hij het makkelijker krijgt. Het 'al niet zo gelukkige aardse rijk' wordt sinds 2004 al beschermd tegen door mij en vele andere gamers. Je zult dan ook, als je de vorige delen ook hebt gespeeld, merken dat er op het technisch vlak niet veel veranderd is. Niet zo erg hoor, want qua graphics zit het helemaal goed als je het hebt over Half-Life 2. Het blijft gewoon een prachtige game; het maakt niet uit hoeveel jaren er verstrijken, nog steeds overdondert het me.

Naast graphics waren physics ook een belangrijk onderdeel van Half-Life 2. Nog steeds zijn ze hier aanwezig en werken dan ook nog - zoals verwacht - als een geweldig spelelement. Bij sommige games staat het technische vlak volledig van de gameplay vandaan, maar bij Half-Life 'steunen' deze elkaar. De gravity gun zit er dan nog steeds in en is afhankelijk van de physics. Je kunt werkelijk haast alles oppakken en weggooien naar je tegenstander. Hierdoor erger je je haast nooit dat je zonder munitie zit, want het enige dat de gravity gun nodig heeft is hell alot of junk.

Niet alleen de gravity guns staan tot je beschikking, ook de crowbar uit het origineel en Alyx Vance (die je al hielp in Episode One) helpen maar al te graag een handje. Heb je geen wapens meer? Sla er dan lekker ouderwets op los of laat Alyx de tegenstander in kwestie afknallen. Alyx Vance beschikt over een behoorlijk goed AI, en is dan ook niet bang om haar handen vuil te maken. Niet alleen heeft ze een haast ongeëvenaarde intelligentie, ook de tegenstanders zullen schuilen en elkaar helpen.

Naast de verbeterde denkwijze die de tegenstanders hanteren, is er ook een geheel nieuw voertuig geïntroduceerd. Deze auto, die verdacht veel lijkt op een mix tussen een 'homemade' jeep en een standbuggy, is benodigd om grote afstanden in een korte tijd af te leggen. Zo is er op het einde een groot, open level waarbij je striders - mechanische spinnen met belachelijk lange poten - moet omleggen. Ze komen van alle kanten, en je moet er zo snel mogelijk naar toe rijden om te voorkomen dat ze de thuisbasis schade aanrichten. Mede dankzij het grootse gevoel dat je hebt als je deze wezens goedenacht wenst, is de game simpelweg episch.

Conclusie en beoordeling

None

Episode Two is meer dan een waardige opvolger van het origineel, en weet veel meer te bieden dan Episode One. De gravity gun is nog steeds geweldig, de graphics en physics voelen na al die jaren nog steeds fris aan en ook White Forest is een aangename omgeving om je in te verschansen. Het verhaal is ook net uitgewerkt en geeft voldoening, maar laat je tegelijkertijd ook doen snakken naar Episode Three. Het enige minpunt is dat er niet veel is veranderd qua gameplay ten opzichte van de vorige delen, maar dat mag de pret niet bederven!
9,3
Score
93
Score: 95
  • Pluspunten
  • Grafisch gezien nog steeds één van de betere games
  • Het verhaal wordt netjes verder uitgewerkt
  • Gravity gun is nog steeds kick-ass
  • Variatie in omgevingen
  • AI is goed
  • Minpunten
  • Niet veel verandert

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Wie gaat er nou 10 euro betalen voor zo'n stom spelletje.

    No-life.

    Als je effe in de budgetbak grabbelt haal je er misschien nog een redelijke 360-game uit.

  • Deel 1 heb ik gekocht en hij was het zeker waard, ik vind dit echt het beste arcadegame op het moment.

  • Co-pilot optie? xD Die zat ook al in deel 1, alleen was het dan niet bekend als feature toch? Ik kan me herinneren dat ik het met mn kleine broertje speelde, dat ihj stuurde en ik schoot.



    Het ziet er precies hetzelfde uit als het eerste deel, trouwens. Ben niet zo enthousiast momenteel. En dat terwijl ik Geometry Wars 1 toch tof vond.

  • Wie gaat er nou 10 euro betalen voor zo'n stom spelletje.

    In een korte tijd ben je mij al opgevallen met een paar vreemde uitspraken. Nog nooit Geometry Wars gespeeld?

  • @ obiebarca



    Ik dus :P Dan ben ik een no-lifer. YES!

  • Wel heel erg snel!!

  • Vind het niet echt zo'n leuk spel, het eerste deel tenminste.

  • Eerste deel wouden ze gratis maken maar wou microsoft niet. Sowieso vindi k 400 punten best netjes maar 800 punten voor een simpel en toch verslavend spelletje vindi k toch te ver gaan. Paar nieuwe vijanden en modes en gewoon 10 euro durven te vragen alleen omdat het een succes is.. Geldwolven..

  • deel 1 heb ik dan al wel weer een tijdje niet gespeeld, toch vond ik die vet gaaf, lekker verslavend. wel moeilijke achievements, maar daar mag het natuurlijk niet allemaal om draaien. deel 2 word zeker een succes en ik zie nog wel of ik hem koop. leuke vernieuwende modi, vooral coöp. nee, voorlopig blijf ik nog bij deel 1, omdatik daar die achievements nog moet halen en vooral omdat ie niet zo heel erg verschild met deel 2.

  • 800 punten gaat me iets te ver :O

    Als ie wat cheapers was zou ik mischien wel willen kopen,

    deeltje 1 is namelijk ook erg leuk :D

  • Dat is snel

  • Geometry Wars is een leuk spel maar ik heb geen zin om er 10 euro aan uit te geven.

  • Het eerste deel was wel vermakelijk, maar het vervolg heeft niet veel vernieuwing. Geen reden om er geld aan uit te geven imo.

  • lekker snel!

  • 10 balle? ga je toch niet betalen! Spaar dan nog ff door en koop een goeie game!

  • Haha nice, deze ga ik dus direct halen.

  • Jammer dat ie 800 points kost, 400 had ik er wel voor over… Deel 1 was ook leuk maar best moeilijk…

  • Wat is nou helemaal 10 euro.

  • deel 1 gekocht voor 400 punten. ik denk dat ik dat bij deze ook even afwacht :)

  • Deel 1 was best leuk…

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren