1. Super Smash Bros. Brawl (Wii)

Super Smash Bros. Brawl (Wii)

Stijlfiguren zijn fantastische dingen. Je hebt ze tegenwoordig in allerlei groten en maten. Zo kun je tijdens je Nederlands betoog gebruik maken van cynisme, ironie, litotes, eufemisme en nog vele andere stijlfiguren. Maar mijn favoriete stijlfiguur is met afstand het sarcasme. Ik ben nu al in een zo ver gevorderd stadium in het gebruiken van sarcasme dat er steeds vaker bij vrienden en vijanden na een opmerking van mij de vraag rijst of ik nu sarcastisch ben of het juist serieus bedoel. Ik zal voor de beginners in dit vak een makkelijk voorbeeld geven: de Wii-bezitters, waarbij ik klaarblijkelijk ook hoor, zijn tot nu toe bedolven onder fantastische games. Wij hebben namelijk allemaal halsreikend uitgekeken naar die fantastische games die erg leuk gebruik maken van de originele Wii-besturing in hun g-e-w-e-l-d-i-g-e mini-games.

En nu serieus: ik denk niet dat ik alleen voor mezelf spreek als ik zeg dat ik genoeg heb van die dure troep. Smachtend keek ik uit naar een fatsoenlijke en originele game voor de Wii. In beide opzichten is Super Smash Bros. Brawl meer dan ruim hierin geslaagd!

Ik kan urenlang door blijven zeuren en blaten dat ik sinds mijn aankoop van de Wii niet echt overtuigd ben geraakt door de kwaliteit van het systeem zelf en de games die de bijzondere krachten van de Wii optimaal moesten benutten. Om eerlijk te zijn, kan ik eigenlijk wel met volle overtuiging zeggen dat ik na mijn aankoop van de Wii na het uitspelen van Zelda, Guitar Hero en No more Heroes meer gebruik heb gemaakt van het internet-kanaal dan van de games die ervoor uitkwamen. Dat is eigenlijk een beschamend feit, aangezien de Wii als een revolutionair systeem werd gepromoot, maar dit jammer genoeg na die eerder genoemde titels het in mijn ogen niet kon waar maken. Máár ik kan mijn mening nu wel bijstellen aangezien in deze periode bijzonder goede games zijn uitgekomen met als hoogtepunt SSBB. En wat voor een hoogtepunt was het! Meteen na het opstarten van het spel werd ik in de watten gelegd met de fantastische muziek, die de voorganger van SSBB ook al bijzonder maakte. Ik denk dat ik niet overdrijf als ik het episch noem omdat de muziek echt iets toevoegt aan de beleving van de game. Geen moment tijdens het gamen gaat verloren wanneer je niet wordt geïmponeerd door mooie klanken van SSBB.

Natuurlijk kan men een game niet beoordelen aan alleen maar de muziek die het biedt tijdens de spelervaring. Natuurlijk niet, want anders zouden andere games in mijn collectie zoals Lord of the Rings War of the Ring hoge punten oogsten terwijl ze behalve de muziek gewoon bagger zijn. Het meest belangrijke aspect van een game is immers de gameplay. De gameplay beslist of een game slaagt of niet. In dit opzichte heeft SSBB alles behalve gefaald. Het heeft aan de traditie vastgehouden wat dus resulteert in het simpel feit: knal, ram, schiet, sla, blaas, beuk en trap je vijand de arena uit. Simpel, maar effectief en zeker meer dan leuk. Totale chaos op het speelveld en tientallen uren van speelplezier zijn het resultaat.

Dit speelplezier valt nauw samen met de keuze van de characters. De een kan immers beter spelen met Snake, de ander met Kirby en de ander juist weer met Link. Het zou ook wenkbrauwoptrekkend zijn als dat niet zo zou zijn, aangezien er anders geen variatie in de verschillende personages is. Allemaal hebben ze hun verschillende plus- en minpunten wat ervoor zorgt dat de een meer bij de buttonbasher in de smaak valt en de ander meer bij de geraffineerde speler die het slim aanpakt. Allemaal hebben ze toch een ding gemeen, namelijk de final smash. Begrijp me niet verkeerd, want het is niet zo dat ze allemaal dezelfde final smash hebben. Integendeel, ze hebben juist allemaal absurd uit elkaar lopende aanvallen, die iedere keer weer voor een glimlach op mijn gezicht zorgen. Jammer genoeg mis ik bij deze final smashes de juiste balans. De sterkte van de aanvallen lopen in mijn ogen namelijk af en toe te ver uiteen, wat tot gevolg heeft dat de een tijdens zijn beurt jou 3x buiten het beeld kan werken, terwijl de ander zijn vijand geen enkele keer kan verdoemen. Dit leidt af en toe tot frustrerende momenten en huilende kleine zussen , maar kan uiteindelijk niet echt het speelplezier bederven.

SSBB is een game die je met minimaal 2 spelers tegelijkertijd vanuit je luie stoel moet spelen. Als je op dat moment geen beschikking hebt over een gewillig slachtoffer, kun je nog altijd met drie computergestuurde personages smashen of de optie kiezen om via de Wifi-connection tegen andere mensen wereldwijd je kunstjes te vertonen. Dit zou natuurlijk van toegevoegde waarde kunnen zijn, want wie heeft er niet van gedroomd om tegen mensen van over de hele wereld te spelen. Jammer genoeg is Nintendo in mijn ogen hier niet echt goed in geslaagd. De keus bestaat bij het online rammen niet uit alle verschillende modi die je kon kiezen bij de ‘gewone’ Brawl, wat opzich al erg jammer is. In feite kun je online alleen maar twee minuten lang knokken en hopen dat jij dan diegene bent die aan het einde met de meeste punten overeind staat. Dit neemt het spelplezier wel degelijk weg, aangezien bij dit de kwaliteiten van de desbetreffende speler niet echt goed tot zijn recht komen omdat je nu door een lucky-treffer het beeld uitgeramd kunt worden. Dit haalt de balans weg uit deze modus, wat ertoe leidt dat je toch weer snel de gewone Brawl kiest.

Desalniettemin blijft SSBB een fantastische en epische beleving die iedere Wii-bezitter uit zijn winterslaap zou moeten trekken en het verbluste verlangen om te gaan ‘wiien’ weer moet opwekken. Dit ‘opwekken’ brengt me nog bij de extra opties die voor deze opvolger van Super Smash Bros. Melee uit de kast werden gehaald. Naast de extra arena’s, personages en muziek die je vrij kunt spelen bestaat er nu voor het eerst de optie om je eigen stage te maken. Ik zou zeggen, realiseer je meest diepe SSBB-fantasieën en verras je vrienden met de meest absurde en vergezochte arena’s zodat je op de meest geniepige wijze jezelf naar de overwinning kunt knokken. Probeer de fantastische interactieve stages, zoals die van Wario Ware en van Toon Link, te evenaren en het je tegenstanders zo moeilijk mogelijk te maken, opdat het spelplezier en de chaos onoverzienbaar wordt!

Conclusie en beoordeling

None

Ik kan kort en gevat zijn bij de conclusie van deze game: fantastisch, episch, creatief, adembenemend, hartverwarmend en tenslotte ook nog gewoon leuk. Omdat dit eigenlijk deze game te weinig eer aandoet wil ik eigenlijk ook nog zeggen dat dit een must-have is. SSBB 'venit, vidit et vicit'
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • fantastische muziek
  • traditionele gameplay die staat als een huis
  • adembenemende arena's
  • uren speelplezier
  • verschillende characters die allemaal hun eigen ding doen
  • redelijke onlinemodus
  • creëer je eigen arena
  • Minpunten
  • final smash mist af en toe balans
  • net als de online modus

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Een gezonde balans. Mee genieten van de flow/hype, maar toch een solide basis hebben. Ga zo door ubisoft!

  • Mooi, zolang er genoeg \"echte\" games uitkomen mogen ze casual games maken zoveel ze willen. Zolang er mensen achterlijk genoeg zijn om games als Dogz te kopen zullen ze daar winst mee maken en qua ontwikkeling kost het hun nauwelijks wat in vergelijking met games waarvan de productie jaren duurt.

  • Als het zo blijft, vind ik het goed. Zolang ze maar niet minder echte games maken.

  • Dit is dan ook de strategie van ubisoft, shovelware op de wii cashen om high budget titels te releasen op de andere consoles. Jammer genoeg niet altijd even kwalitatief wel.

  • Dit is zeer slecht nieuws voor de hardcore gamer !



    En allemaal de oorzaak ligt bij Nintendo.

    Casual games is voor Nintendo goedkoper rotzooi verkopen tegen een normale game prijs.



    Ik hoop echt dat N binnenkort goed op zijn bek gaat, zodat we weer kunnen uitkijken naar normale games !



    Wie is er in godsnaam blij met games als Dogz, en Laura's Passie ????






  • Ja idd, ik als nintendo fan schaam me nu met een DS.



    Op de persconferentie werd er gezegd dat meisjes meer op de ds gaat spelen. Als die de 50% overschrijft dan gaat mijn DS de deur uit :P

  • Wat is dogz nou weer??



    Nou ja, casual is de grootste groep dus economisch gezien…

  • WTF, dikke omzet draaien met dogz en laura's passie? Dat zijn echt dikke kutgames. Als ze nou omzet draaien met RSV2 en Assasins Creed zou ik dat verreweg normaal vinden.

  • Casual, echt niet cool…

  • Nou ja, in principe een goede strategie. Maak een paar casualgames die goed verkopen en je hebt genoeg geld voor de echte \"hardcore titels\". Nu wel hopen dat ze niet alleen maar geld willen verdienen met de casualstuff.

  • Echt kindertjes, leer eens lezen.



    Ze hebben niet de WINST te danken aan casual gaming, maar de WINSTSTIJGING. Niet zo gek als je een goede schatting maakt van hoeveel keer Assassins Creed over de toonbank gaat, maar nog niet zo goed weet hoe een nieuwe markt gaat reageren.



    33% van de omzet door casual games is geen slecht teken. Het brengt relatief makkelijk geld in het laatje. Omzet is trouwens ook geen actie, het is een reactie van de markt. Als je gaat jennen dat de omzet van de hardcore games veel hoger had moeten zijn, ben je gewoon raar bezig. Het is niet alsof zei een besluit maken om de omzet maar voor 33% uit de casual games te laten komen. Ze draaiden nog steeds een dikke omzet met AC of RSV2. Maar daar gaat het nu even niet om.



    Besef ook dat met dat geld nieuwe hardcore titels gemaakt kunnen worden.





  • en daarbij komt dat de overige 67% door hardcoregames komt. wij zijn dus nog wel belanrijker :)



    ze gaan zich dus mss wel iets meer richten op casual, maar niet zo erg als nitendo

  • Niet zo cool

  • STERF CASUAL GAMES!!!

  • Nintendo heeft gaming verpest!

  • Geef Nintendo niet alleen de schuld het ligt aan alle ontwerpers. Hoewel ik wil dat Nintnedo hun zicht op games wil zien veranderen –> in plaats van veel casual titels weer meer hardcore titels zoals als vroeger, good old times.

  • Stront, nog een stimulans voor meer casual-games.

  • Goeie belangs maar die casual-games mogen van mij weg hoor

  • Zolang die casual-games, maar niet teveel naar hun hoofden stijgen!

  • Hopen dat ze nu niet meer casual games gaan maken.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren