1. Battlefield: Bad Company (PS3)

Battlefield: Bad Company (PS3)

Met knikkende knieën zat ik te wachten op de post. De eerste Battlefield met een volwaardige singleplayer ervaring als we DICE moeten geloven. ´Ja´:zeiden ze,’ In de vorige Battlfield-games waren wij het zelf niet die de singleplayer maakt, wij concentreerden ons alleen op de multiplayer.’ Dit zou de verklaring zijn voor het ondermaatse solospel waar bijna elke Battlefield mee te kampen had. Het moment voor DICE, die nu dus ook het offline gedeelte heeft gemaakt, om zich te bewijzen tegenover de hele fanbase van Battlefield.

Dat Nederlanders gierig bevonden worden, weten we nu wel. Maar het gevalletje dat Bad Company heet, mag je geld gerust een obsessie noemen. In de game krijg je niet alleen een goedkoop verhaaltje voorgeschoteld. Nee, zelfs de gehele multiplayer draait zowaar om het bemachtigen van kisten met goud. Nooit geweten dat er legerbasissen zijn waar ‘’schatkisten’’ staan die je na wat mannen geslacht te hebben gemakkelijk kunt bemachtigen. Ik weet het niet, maar blijkbaar is het voor DICE zo logisch als wat. Anders hadden ze waarschijnlijk wel een ander onderwerp centraal in de game neer laten zetten, grote borsten of iets dergelijks. Helaas heeft DICE daar niet aan gedacht en heb je als Preston Marlowe het doel, samen met je drie partners (Sarge, Sweetwater, Haggard) zoveel mogelijk goudstaven te bemachtigen om zo stinkend rijk te worden. Je zou denken dat je na een volle kist met gouden bakstenen genoeg bij elkaar hebt om een grote villa te kopen, maar daar denken onze vier badguy’s niet aan. Ze willen perse ieder goudstaafje wat binnen hun bereik ligt bemachtigen, hoe lastig de klussen achteraf ook blijken te zijn.

Het jatten van goud wordt extra bemoeilijkt doordat je in de gaten en tegelijkertijd uitgebuit wordt door jouw officieren, zij zien de militairen in de B-Company namelijk als de rotte appels van het leger en je kunt van hen dan ook geen enkele steun verwachten. Het is aan jou, samen met je drie kameraden, vele gevaarlijke klussen op te knappen die de generaals jou geven. Het verhaal bevat helaas weinig plottwisten en niet interessant om te volgen. Soms zijn er wat leuke cutscènes, maar mede dankzij een paar schoonheidsfoutjes kon het verhaal van me gestolen worden. De strijd is echter een stuk interessanter. Dit komt door, naar mijn zeggen, de grootste evolutie in de shootergeschiedenis. Na Battlefield gespeeld te hebben beschouw ik het als normaal dat alles aan gort geknald kan worden en als je met een RPG op een gebouw schiet de brokken om je oren vliegen. Het flink huishouden in de vijandelijke

legerbassisen blijft voor enige tijd leuk, helaas missen de missies de variatie om lang interessant te blijven. Ook de humor gaat zich herhalen (nvdr. Sweetwater en Haggard voor de 10e keer steen-papier-schaar zien wordt saai), maar dan zijn we nog niet klaar met het geklaag over het solospel. Zo vind ik de animaties op bepaalde punten ondermaats. Als jij bijvoorbeeld in een auto stapt, zitten je teamleden er ook al direct in. Ik verwachtte geen hele mooie ‘’in de auto stap’’ beelden, maar dat je teamleden plots verschijnseld (nvdr. Harry Potter) zijn in de auto lijkt me niet bepaald logisch. Verder vind ik het behoorlijk stom dat als je nog beschoten word, de cutscène al begint en je niet meer dood kunt gaan. Ik heb regelmatig keihard met een auto door een volle legerbasis gereden om maar snel bij het verzamelpunt te komen, waar de scène begint. Vijanden na deze scéne zijn plots weg en je kunt verder met je missie. Nu denk je misschien dat de vijanden ook erg dom zijn. Integendeel, ik heb nog nooit zulke goede vijanden in mijn FPS-carrière meegemaakt. Ook al besluip je je slachtoffers, ze merken je altijd direct op. Dit kan misschien als een compliment beschouwd worden voor de AI, maar de intelligentie zit tegen het helderziende aan en dat is wat overdreven. De AI van de tegenstander is dan misschien uitzonderlijk, de inzet van je teamleden is weer een stukje minder. Hier en daar killen ze nog wel wat, maar grotendeels mag je alles zelf opknappen. Echt jammer dat er veel grote en minder grote fouten in het spel zitten, anders was het misschien

nog wel leuk geweest. Nu zie ik de singleplayer meer als een soort tutorial voor de multiplayer en dat kan nooit de bedoeling geweest zijn van DICE. Misschien vinden jullie me wel te streng voor het solospel, maar ik vind het gewoon heel jammer dat de singleplayer niet het niveau haalt van pakweg een Call of Duty of Brothers in Arms. Zelfs het geweldige destructieve heeft grote nadelen. Er zijn bijvoorbeeld geen binnengevechten, omdat dat onmogelijk is om normaal te kunnen spelen met destructieve omgevingen. Hierdoor zijn de omgevingen niet variërend genoeg en begint het echt wel te vervelen als je voor de zoveelste keer op een industrieterrein vecht. Ook de opdrachten zijn zo eentonig als wat; steeds maar weer een auto, tank of helikopter tot ontploffing brengen begint gewoon te snel te vervelen om de singleplayer echt volwaardig te noemen. Maar wie koopt er nou een Battlefield voor de singleplayer, elke onlinegamer weet toch dat Battlefield dit stadium lang gedomineerd heeft en naar mijn idee gaat DICE dit met Bad Company opnieuw doen.

Bad Company onderscheid zich van vele andere online shooters doordat het de twee beste modes uit de shootergeschiedenis bevat. Geen zwak geschiet op elkaar in een Deathmatch, maar alleen een vertrouwde en geheel nieuwe speltype. Natuurlijk heeft men wel geklaagd dat zij er meerdere willen hebben, maar ik heb er geen problemen mee. Dit zijn namelijk de beste speltypes die ik ooit gespeeld heb. Alles is gewoon goed, geen enkel nadeel heeft het. In de eerste speltype ‘’Gold Rush’’ is het de bedoeling dat je als aanvaller goudkisten van de verdediger tot ontploffing moet brengen. Dit kun je doen door heel vaak met je bazooka op de desbetreffende krat te schieten, maar dan duurt het behoorlijk lang. Een betere optie is het plaatsen van een soort bom die na enige tijd afgaat. Verdediger moet op zijn beurt weer zorgen dat de kisten intact blijven door de bommen binnen een bepaald tijdslimiet onschadelijk te maken. In totaal zijn er tien geldkisten over het hele level verspreidt en er staan er steeds twee bij elkaar. Je ligt dan steeds tegenover elkaar, zodat je nooit lange stukken hoeft te lopen. Wil je echter helemaal dicht in de buurt van een gevecht zijn, dan kun je ervoor kiezen om bij je squad op te starten. De kans om neergeschoten te worden is aanzienlijk groter, maar je hoeft geen stukje te lopen voordat je jezelf in het gevecht kan voegen. Naast het nieuwe Gold Rush heeft DICE ook besloten het welbekende conquest mode in het spel te voegen, hier is het de bedoeling alle delen op de map te veroveren. Wie alle delen van de kaart in zijn bezit heeft, is de winnaar. Speltype is leuk en was immens populair bij Battlefield: Modern Combat, maar ik denk dat DICE zichzelf op de schouder mag kloppen voor het bedenken van de Gold Rush. Ik heb me nog nooit zo vermaakt met een online speltype. Ik hoop dan ook dat het nog lang gespeeld gaat worden, want ik ben voor de rest van de vakantie verslaafd.

Conclusie en beoordeling

None

Ik denk dat ik niets teveel zeg dat Battlefield de must-have is voor elke Ps3 bezitter die wel eens online tegen anderen speelt. Singleplayer is dan misschien een teleurstelling. De multiplayer is zo ongelooflijk goed en het wapenarsenaal met de voertuigen zo uitgebreid dat het elke gelijkwaardige titel met gemak onderuit haalt. Vergeet al die andere shooters, deze game heeft online het beste te bieden tot op heden op de consoles. Ik zeg dan ook dat deze game gekocht moet worden. Misschien bij de volgende Battlefield ook nog een goede singleplayer, maar online is deze game zo sterk dat het eigenlijk niet uitmaakt hoe verrot het ook solospel is. Koop en speel, nu!
8,3
Score
83
Score: 85
  • Pluspunten
  • Destructieve omgevingen
  • online beste Ps3 titel tot op heden
  • geniale nieuwe speltype Gold Rush
  • humoristische insteek...
  • Minpunten
  • niet altijd mooie animaties
  • offline is niet wat er van verwacht werd
  • ondermaats verhaal
  • die na een tijdje gaat vervelen

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • ik hoop gewoon dat ie goed wordt, c&c is een geweldige gamelijn/serie/onderwerp etc etc etc.

  • Oke, ik heb het gevoel dat ze opeens wakker zijn geworden en goeie games willen maken

  • ik voel hier echt niks voor :P omdat het EA is :P

  • Was er soms een aandeelhoudersvergadering van EA? Al dat nieuws.





    OT: Er is al zat moois eind dit jaar, dus een probleem vind ik het niet :).


  • Hmm…

  • ik weet nog niet of deze game wel zo goed word

  • ach jammer leek me wel wat worden maar dan wordt ie (hopenlijk)

    wel beter!

  • Ik vond die shooter echt geweldig toen. Razendsnelle actie en superwrede wapens….. jammer dat hij uitgesteld is, maar als hij er beter door word moet het maar.

  • hm jammer, ik kan niet wachten, maarja aan die gameplay beelden kon idd nog veel gedaan worden.

  • Is uitstellen een trend geworden ofzo? :S

  • Ja ach als ze maar een goede game ervan maken.

  • Is uitstellen een trend geworden ofzo? :S

    denk het wel ja, :P

  • Een jaar, wtf!

  • Jammer…

  • Mooi laat ze er maar wat goeds van maken dan een middelmatige game.

  • Viel te verwachten, hopen dat de game gaaf wordt

  • Op de brandstapel!

  • Ben er heel erg benieuwd naar!

  • dit is de derde game die uitgesteld word vandaag.

  • Is het uisteldag ofzo!! Damn…

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren