1. Crash of the Titans (X360)

Crash of the Titans (X360)

Als nietsvermoedende Crash Bandicoot's vriendin gekidnapt word door Neo Cortex in z'n zeppelin, en monsters op het eiland zomaar in vreselijke mutanten veranderd worden, is het aan Crash en Aku Aku om ter redding te komen. Een oude bekende, met een paar nieuwe truukjes.

Ik moet eerlijk toegeven dat ik voor het spelen van Crash of the Titans maar 1 keer eerder een spel met het karaktertje er in heb mogen spelen. Crash Bandicoot voor de PlayStation was de titel waar het allemaal me begon voor het oranje karaktertje, en tussen die titel en deze zitten een hoop anderen. Waarom ik toen nooit tot de aanschaf van zo'n game ben overgegaan zou ik niet kunnen zeggen, ik ben namelijk nogal een fan van platform games. Ik groeide eigenlijk op met de helden Mario en Sonic, en een paar anderen van wie we nooit meer wat gehoord hebben. De eerste keer dat ik Crash zag, dacht ik "dat gaat de Sonic/Mario" van de PlayStation worden. Nu zijn we dus bij de zoveelste Crash game aanbeland, en Crash is al een tijdje multiplatform, geen echte PlayStation held dus.

Crash of the Titans gaat over ons oranje monstertje, die zich al vechtende een weg door de wereld moet banen om z'n vriendin te redden, en de wereld te redden van Neo Cortex (en later Nina Cortex). Hij doet dat iets anders dan voorheen, namelijk met een hoop vechtwerk. Al meteen vanaf het begin merk je dat in tegenstelling tot wat je zou verwachten, je er flink op los moet slaan om verder te komen. Al slaande vergaar je "mojo" waarmee je upgrades en extra dingen kan unlocken. Het meest opvallende aan de game is de mogelijkheid van Crash om vijandige monsters te "jacken". Eerst verlam je de tegenstander, waarna je bovenop hem springt en met het masker van Aku Aku de tegenstander overneemt. Vervolgens kan je het monster volledig besturen, met alle truukjes en technieken die daarbij horen. Zo heb je een vleermuisachtig monster waarmee je een stukje kan vliegen, een stinkdier dat (niet geheel verassend) z'n vijanden met stank verslaat, en een soort lavamonster waarmee je de grond kan openbreken. Het zijn een paar voorbeelden, maar er zijn een hoop van dat soort monsters, waaronder monsters die een stuk groter zijn dan wat je standaard tegenkomt. De strategie leert zich vanzelf, eerst een normaal monster "jacken" en daarmee het grote monster verslaan, en dan verder.

Het grafische gedeelte

Grafisch gezien is Crash of the Titans niet verkeerd. Mede doordat de Xbox 360 high definition technieken toelaat, ziet de game er prachtig uit. De hele game is voorzien van een soort cartoony laagje, en is op de meeste plekken flink kleurrijk, precies wat je verwacht van een leuke platformer die voornamelijk door een jonger publiek gespeeld zal worden. Wat bij de Xbox 360 versie van de game is toegevoegd is motion-blur, en techniek die gebruikt word om snelheid te suggereren, door een waas over een karakter of object te leggen. In theorie zou dat heel goed kunnen werken, maar bij Crash is het iets minder geslaagd. Vooral bij bepaalde stukken in het spel, zoals de slides waar je Aku Aku gebruikt als snowboard, betekent het namelijk dat de omgeving en sommige obstakels redelijk slecht te zien zijn. Het idee is leuk, maar in de meeste gevallen is het alleen maar storend.

Over de camera hoeken moet ook wat gezegd worden. Wat is dat toch met 3D platform games, dat de camera posities vaak zo dramatisch slecht zijn? In een hoop situaties zit de camera in de weg, en beperkt het zicht. Vooral als je van platform naar platform springt is het erg belangrijk dat je goed kunt zien waar je mee bezig bent. Ik heb mezelf er meerdere keren op betrapt, dat ik met m'n hoofd bewoog, als automatische reactie, in de hoop iets meer te kunnen zien. Ook bij het besturen van de echte grote monsters had wel iets beter over camera positie nagedacht mogen worden. Als je de schorpioen-gorilla (toepasselijk Scorporilla genaamd) bestuurd, is namelijk een absurd groot deel van het speelveld niet meer zichtbaar, puur omdat de camera zo mooi achter hem blijft hangen. Wat dat betreft hadden er wel wat meer 2D elementen in de gameplay gemogen.

Gameplay

Over het spelen van de game zelf kan ik kort zijn; de game voelt repetitief en frustrerend aan. In de eerste paar levels is het allemaal nog goed en wel, maar op een bepaald moment krijg je het gevoel gestuurd te worden. Dat uit zich door een gebrek aan vrijheid; de game volgt een vast pad, en daar kan niet vanaf geweken worden. Op een moment kreeg ik persoonlijk het idee dat alle levels hetzelfde in elkaar steken; je loopt een stukje en slaat er op los, dan komt er een slide waar je vanaf moet snowboarden, weer een stukje lopen, en dan naar een grote open ruimte waar je een tijdje moet blijven vechten. De verschillende levels zijn leuk om te zien, maar qua design hadden ze wel wat beter in elkaar mogen steken; 3 grote en lange slides in de hele game in plaats van een stukje in elk level had bijvoorbeeld een stuk effectiever geweest.

Dan het "jacken", het overnemen van de monsters. Allereerst is dat een heel gaaf spelelement, wat in een goeie uitvoering heel goed kan werken, maar bij Crash of the Titans schort het er nog een beetje aan. De grootste ergernis is dat de monsters bijna voortdurend je aanvallen aan het afweren zijn, waardoor je speciale aanvallen moet gaan uitvoeren, die daar doorheen kunnen breken. "Dan doe je dat toch?" hoor ik je zeggen, maar er is een kleinigheidje wat ik nog niet verteld heb. Bijna voortdurend word je namelijk door meerdere monsters aangevallen, die allemaal tegelijkertijd op je aan het inrammen zijn. In een hoop situaties word het daardoor bijna onmogelijk om een tegenstander te "jacken", en weer de overhand te krijgen. Het gevolg is een hoop frustratie en irritatie. Nou moet ik zeggen de game alleen op Normal gespeeld te hebben, maar zelfs m'n vriendin die op Easy speelt ervaart dit als irritant. Op het moment dat je een type monster voor de allereerste keer "jacked" krijg je ook een speciale animatie te zien... Best leuk, ware het niet dat die animatie op de meest irritante momenten terug kan komen, en de rest van de tegenstanders wel gewoon blijven aanvallen. Verder treed soms een slow-motion effect in werking als je een vijand overneemt, wat ik persoonlijk erg storend vond werken.

Conclusie

Ik zou nog een hoop kunnen zeggen over de game, maar laat ik de dingen eens samen gaan vatten. Crash of the Titans had zoveel kunnen zijn wat het niet is. Grafisch gezien is het op de camera, motion-blur en wat schoonheidsfoutjes na, een pracht om te zien. De muziek in de game is meer muzak te noemen, en zal geen indruk op je achterlaten, maar dat is ook niet echt de bedoeling van de game. Bij het spelen van sommige spellen vraag je je af, of de makers het spel zelf ook tenminste 1x helemaal gespeeld hebben. Hadden de makers van Crash of the Titans dat namelijk gedaan, dan was de game niet in deze vorm op de markt gekomen. Als er ooit nog een tweede deel komt, is er voldoende ruimte voor verbetering. Mocht dat gaan gebeuren, dan ben ik waarschijnlijk de eerste die de game koopt, want het idee achter het overnemen van vijanden is zeker heel leuk. Tot die tijd blijf ik met een bittere nasmaak aan deze game achter. Sorry Crash... onze eerste echte ontmoeting is geen goeie geweest.

Conclusie en beoordeling

Leuk bedacht maar verschrikkelijk slecht uitgevoerd. Laten we hopen dat Crash deze klap teboven gaat komen.
5
Score
50
Score: 50
  • Pluspunten
  • Vrolijke kleurtjes en leuke omgevingen.
  • quot;Jacken" is een interessant element
  • Minpunten
  • Frustrerend
  • Herhaaldelijk

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • plz meer dan ranglijsten!

  • OH YESS!!!!!!!!!!!!! wie weet ga ik 'em dan kopen :D

  • Kewl, nu maar afwachten wat voor opties dat dan zullen zijn. :)

  • 2D multiplayermodus? Let it be *O*

  • Dat zou wel heel goed nieuws zijn, ik speel soms nog GTA II met vrienden in LAN. Dat is ook nog steeds superwreed, misschien nog wel toffer dan de multiplayer modes in GTA IV.

  • Straks misschien zelfs voicechat ook? MEGATON :P

  • Krijg het idee dat ze hier meer een topdown view willen hebben zoals GTA1 en 2 :) als dat zo is zie ik leuke multiplayer matches ontstaan :)

  • GTA Chinatown Wars -_-'

  • A.u.b. 2D topview GTA!!

  • what the heck? dit kan toch niet echt leuk zijn?

  • Tja, laten we maar niet te veel verwachten…

  • Dat had ik al gezien. Heb toch liever een GTA voor de Wii als voor de DS.



    En Rockstar maakt er wel iets moois van, wacht maar af!

  • Nee geen topview GTA >:(

  • GTA I/II view en dit spel word awesome :]

  • Nee geen topview GTA >:(



    Euhhh zo is het wel begonnen hoor meneertje….

  • Van Rockstar mogen we toch wel wat verwachten, of het nou een topview of een 3D deel wordt.

  • wanneer maken ze nou een san andreas stories voor de psp ?

  • Third Person please ;( :D
    Online is altijd leuk

  • Ik hoop dat het topview word en dat het een online multiplayer zal hebben.

    Wat heb ik me vroeger vermaakt met de GTA2 multiplayer.

  • jeuj!

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren