1. Final Fantasy III (NDS)

Final Fantasy III (NDS)

Inleiding: Squaresoft is lekker bezig met hun belangrijkste franchise: kregen alle klassieke 2D uitvoeringen van Final Fantasy jaren geleden al hun heruitgave op de originele PlayStation en de WonderSwan Color, inmiddels zijn ze ook druk bezig de GBA te voorzien van de spellen die het genre zo lang geleden bepaalden. Of toch niet? Deel 3, het origineel verscheen op de NES, bleef verstoken van een heruitgave en daarmee van een release buiten Japan. Tot nu tenminste. Final Fantasy III voor de Nintendo DS is echter geen simpele heruitgave met hooguit een extra kerker, zoals de andere heruitgaven dat wel waren, maar een van de grond af opnieuw opgebouwde 3D RPG die het origineel als fundering gebruikt en daarmee de meest veelbelovende titel tot nu toe. De vraag die blijft is dan natuurlijk of een spel waarvan de basis bijna 2 decennia oud is zich nog kan meten met toppers van vandaag.

Review: Door een hoop natuurgeweld is de natuurlijke balans tussen licht en donker verstoord en staat de wereld op het punt te vergaan. Als speler bestuur je Luneth, een weesjongen die vroeg in het verhaal ontdekt dat hij de wereld kan redden door samen met drie andere uitverkorenen de balans tussen licht en donker te herstellen. Als held ben je natuurlijk niet te beroerd de wapens ter hand te nemen en al snel heb je de andere uitverkorenen gevonden en zijn jullie op reis in dorpjes, kastelen en kerkers, op zoek naar allerlei dingen die de redding van de planeet kunnen bewerkstelligen.

Gevechten worden op klassieke wijze turnbased uitgevochten en zijn gebaseerd op het Job-systeem. Je begint als Freelancer maar krijgt gedurende het avontuur de beschikking over ruim 20 jobs, met ieder eigen kenmerken en krachten. Je Freelance job volstaat in het begin van het spel nog door zijn veelzijdigheid, maar al snel moet je andere, gespecialiseerde jobs nemen. Black Mages zijn superieure offensieve casters, de White Mage is het meest geschikt als genezer van de groep en een Thief is erg effectief als mêlee strijder. Je kunt op ieder gewenst moment van Job wisselen en de keuze is geheel aan de speler. Uiteindelijk is de invloed beperkt, aangezien er vele combinaties zijn die werken zolang je maar een genezer in de groep hebt, maar het geeft de nodige afwisseling.

Die afwisseling is ook nodig aangezien de random encounters in overvloed aanwezig zijn en je een groot gedeelte van het spel aan het vechten zal zijn. Hier zit meteen één van de knelpunten van het spel – gevechten duren erg lang, ondertussen het spelverloop vertragend.

Animaties tijdens gevechten zien er geweldig uit, maar aanvallen daarentegen zijn dan weer weinig spectaculair terwijl ze wel de nodige tijd in beslag nemen. Waren deze spectaculairder geweest dan hadden gevechten wellicht minder lang geleken.

Grafisch gezien is dit echter het enige minpuntje wat ik kan bedenken want verder ziet Final Fantasy III er prachtig uit, met als absolute hoogtepunt het introfilmpje. Sfeervolle 3D beelden, gecombineerd met een stijlvol character ontwerp en aangevuld met een soundtrack die zo kenmerkend is voor Final Fantasy: groots, majestueus en meeslepend. En dat allemaal op de twee kleine schermpjes van de DS.

Nou ja, twee? Van het tweede scherm word belachelijk weinig gebruik gemaakt en dat is zonde voor een spel dat speciaal voor het platform ontwikkeld werd. Een plattegrondje van de omgeving waarin je je bevind of iets dergelijks zou makkelijk te realiseren moeten zijn en geeft aan dat er in ieder geval over nagedacht is. Nu word het tweede scherm alleen gebruikt om de wereldkaart weer te geven als je je in de overworld bevind en in menu’s om aan te geven wie welke wapens en dergelijke kan dragen. Een minimaal gebruik van iets waar meer in had gezeten.

Grafisch is het spel weliswaar opgewaardeerd naar deze eeuw, de kern van het spel verblijft nog altijd in de vorige. Aan de gamer de keuze of dat zijn ding is. In verhouding tot moderne RPG’s is het verhaal relatief simpel, ‘puzzels’ in kerkers bestaan uit niet meer dan de juiste weg zoeken en afwijken van het meest logische pad resulteert meer dan eens in een onmiddellijke dood. Het spel opslaan kan je slechts in de overworld en doodgaan aan het eind van een kerker kan dan ook ietwat frustrerend zijn. Vooral jonge spelers zijn erg verwend en zullen deze obstakels wellicht als onoverkomelijk beschouwen, maar de wat oudere fans die wel van een uitdaging houden wacht hier een bijzonder sfeervol avontuur dat goed is voor een uur of 35 vermaak.

Conclusie en beoordeling

None

Laat je niet tegenhouden door mijn kritiek: Final Fantasy III is niet perfect en niet geschikt voor iedereen, maar voor hen die een uitdaging in een spel wel kunnen waarderen en geen moeite hebben met een wat verouderd spelontwerp is het toch een aanrader. Verplichte kost voor fans van de reeks, aangezien dit de eerste keer is dat ie uitgegeven word buiten Japan.
7
Score
70
Score: 70
  • Pluspunten
  • Audiovisueel erg sterk
  • Bijzonder sfeervol
  • Job systeem
  • Minpunten
  • Doet een tikje ouderwets aan
  • Tweede scherm wordt nauwelijks gebruikt

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Nice, laat ons hopen dat deze een echte topper wordt, dan neem ik 'm er dit eindejaar mss nog bij.

  • Klinkt veelbelovend allemaal.

  • Ik kijk echt uit naar deze game!

    Hopelijk stelt hij me niet teleur!

  • ga ik zkr halen

  • Word zo'n vet spel.

  • Ziet er erg leuk uit!

  • Klikt erg goed allemaal



    Deze haal ik zeker weten.

  • Klinkt goed. Alhoewel ik wel m'n twijfels heb óf ie wel zo vernieuwend is.

  • Het klinkt erg goed. Ik hoop echt dat het geweldig word.

  • Met vrachtwagens zoek je geen springschansen op en met motoren moet je niet door de blubber raggen.



    dus dat doe ik fout

    dat slaan kon toch zowiezo al, 'k weet nie wat Road Rash is, maar voor zover ik weet ( en doe) kan het altijd wneer je naast een andere motor of quad reed en je op vierkantje drukte…



    ot: klinkt vet, zeker halen!



  • lijkt me echt super vet man

  • een nieuw hulpmiddel: rammen. Met de L1- en R1-knoppen beuk je snel een keer opzij, een ideale manier om een tegenstander over de rand van de klif te laten storten.

    F-zero anyone?

    OT: Instant Must :D

  • @ Kevad4

    ook in Mario Kart Double Dash

    'k hoop echt dat dit een van de weinige spellen word die zo nu en dan nog uit word gesteld :D

  • Veel verbeteringen ten opzichte van deel een zo lijkt. :)

  • Zelfs ik, die het normaal niet zo op race-games heeft, zou wel een keertje deze game willen spelen :P.

  • Nice , wordt opgevolgd ;)

  • Lijkt me erg vett…mss wel halen, ookal ben ik totaal geen race-fan, en vond ik Motorstorm niet zo leuk…als ik die demo kan checken weet ik meer…:)

  • Ziet er veel belovend uit!

  • Yey, wenslijst!

  • Must-have voor iedere PS3-bezitter.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren