1. Grand Theft Auto IV (X360)

Grand Theft Auto IV (X360)

Daar sta je dan. Nog geen vijf minuten geleden dacht je een glansrijke toekomst tegemoet te gaan. Niets vermoedend was je rustig op weg naar het prachtige landhuis van je neef, op weg in een poging de Amerikaanse droom te realiseren. Eenmaal aangekomen bleek maar weer eens dat schijn kan bedriegen. Daar sta je dan. Terwijl je neef met een lach op bed springt, vraag je je af waarom je je in een verwaarloosd appartement bevindt waar de kakkerlakken moeilijk weg te denken zijn en waar in geen velden of wegen een vleugje hygiëne te bespeuren is. Je neef heeft weer eens mooie verhalen weten te verkopen, een van zijn betere kwaliteiten. Geen landhuis, geen mooie bolides en geen rondborstige dames. Je gaat echter niet bij de pakken neerzitten. Jij, Niko Bellic, zal het heft in eigen handen moeten nemen om de Amerikaanse droom te bewerkstelligen en het te gaan maken in Liberty City.

Op bovenstaande wijze wordt het nieuwste deel uit de grootse franchise aan ons voorgesteld. De ware opvolger van het in 2001 verschenen Grand Theft Auto III speelt zich af in de stad waar het allemaal mee begon, te weten Liberty City. Wanneer Niko op weg gaat naar het taxibedrijf van zijn neef Roman, zie je direct dat de stad geheel opnieuw is opgebouwd met veel oog voor detail. Er is veel verkeer op straat, voetgangers houden zich bezig met hun eigen zaken en overal waar je komt is er veel aandacht geschonken aan de omgeving. Hoewel Liberty City altijd al geassocieerd werd met New York City, is de stad ditmaal zeer sterk gebaseerd op de Amerikaanse metropool. Persoonlijk vond ik het dan ook prachtig om een bezoekje te brengen aan Star Junction en het Statue of Happiness, gebaseerd op respectievelijk Times Square en het Vrijheidsbeeld. Ieder deel van de stad straalt een bepaalde sfeer uit en de vele kleine details zorgen ervoor dat je daadwerkelijk het gevoel krijgt dat Liberty City een metropool is. Op de hoek bevindt zich een authentiek Italiaans restaurantje, langs de weg staat een hotdogverkoper, een crimineel wordt op de hielen gezeten door de politie en in een steegje staat een zwerver zich op te warmen boven een vuurtje. Nog nooit had een stad zoveel te bieden en het is dan ook de perfecte setting voor een game als Grand Theft Auto IV.

Evenals in voorgaande delen zul je ook ditmaal een groot aantal missies tot een goed einde moeten brengen voor verschillende figuren binnen het criminele circuit. Een cruciaal element hierbij is je mobiele telefoon, via welke je contact houdt met je opdrachtgevers. Je telefoon dient tevens om contact te houden met personages die gaandeweg bevriend met je raken. Het is zaak ze te vriend te houden, zodat je hier op den duur voordeel uit kunt halen. Je hebt onder andere de mogelijkheid te dineren, te bowlen, te poolen, een bezoek te brengen aan de hoeren en jezelf bezatten is natuurlijk ook een leuke bezigheid. Aanvankelijk is het onderhouden van je sociale contacten erg leuk om te doen, maar op den duur werd ik echt schijtziek van de zoveelste die een telefoontje pleegde om een bezoekje te brengen aan de dames van lichte zeden. De personages zijn overigens erg goed uitgewerkt en stuk voor stuk uniek. Zo is er de hyperactieve Brucie die anabolen als ontbijt neemt en de Rasta Little Jacob die net zo goed Chinees had kunnen spreken, aangezien ik geen zak begreep van hetgeen hij allemaal te zeggen had. Dit soort humoristische personages zijn altijd kenmerkend geweest voor de franchise en geven een leuke draai aan de toch vrij serieuze game.

De kern van de game wordt uiteraard gevormd door het uitvoeren van missies. Het is ditmaal echter niet de bedoeling om van kruimeldief uit te groeien tot topcrimineel. Niko is namelijk niet enkel naar Liberty City gekomen voor de Amerikaanse droom, er is meer gaande. Dit leidt er dan ook toe dat Niko niet staat te springen zijn zuurverdiende centen uit te gaan geven aan dure villa’s, bolides en vrouwen. Hij is op zoek naar een persoon en zijn opdrachtgevers kunnen hem daar een handje bij helpen. Nooit eerder was het verhaalelement zo nadrukkelijk aanwezig binnen de franchise en het is dan ook zeker een van de sterke punten van de game. Maar goed, terug naar de missies. Degene die een gevarieerd aanbod aan missies verwacht, zal al snel bedrogen uitkomen. Nog altijd bestaat het gros van de missies uit het vervoeren of vermoorden van personen. Hoewel er met de uitwerking van de missies verder niets mis is, mag men wel eens gaan nadenken omtrent vernieuwingen hier en daar. Ik betrapte mezelf er zo nu en dan ook op geïrriteerd te zijn door het herhaaldelijke patroon van de opdrachten die me gegeven werden. Begrijp me niet verkeerd, de missies zijn zeker leuk om te spelen en zo nu en dan zijn ze origineel en vormen ze zelfs een uitdaging. Desondanks zou ik volgende keer graag wat meer afwisseling zien. Bij het uitvoeren van de missies horen natuurlijk wapens en voertuigen. Qua wapengebruik heeft de speler niets te klagen. Een pistool, een mitrailleur, handgranaten, een raketwerper, het zit er allemaal in en is te koop bij de verschillende wapenhandelaars. Ook het aantal voertuigen is zeker niet mis. Er rijdt van alles en nog wat op de weg en voor ieder zit er wel wat wils tussen. Heb je geen zin om te rijden? Geen probleem, je houdt een taxi aan en die zal je zonder problemen naar de plaats van bestemming brengen.

De besturing van de game is prima uitgewerkt. Enkel het richtsysteem vormde voor mij zo nu en dan een struikelblok. Zo heeft Niko nog wel eens de neiging op de verkeerde vijand te richten en het snel richten op een andere vijand verliep van tijd tot tijd vrij stroef. De andere aspecten van de besturing zijn zoals gezegd prima uitgewerkt, waaronder ook het nieuwe coversysteem. Niko heeft de mogelijkheid dekking te zoeken achter muurtjes en andere objecten om zo uit de vuurlinie van de vijand te blijven. Een leuke toevoeging die herhaaldelijk van pas blijkt te komen. Ook de besturing van de auto's vormt geen knelpunt, hoewel de speler wellicht even zal moeten wennen aan de gevoeligheid van de voertuigen. Overigens hoef je nu niet meer op de kaart te kijken om bij je bestemming te komen. Er is namelijk een GPS-systeem ingevoerd en door enkel de juiste lijn te volgen, zul je zonder kleerscheuren bij je bestemming arriveren. Het zijn onder andere dit soort details waarmee de game zich onderscheidt van diens voorgangers.

Tot slot bevat Grand Theft Auto IV een heuse mutliplayermodus. Er kunnen verschillende speltypen worden gekozen, waaronder natuurlijk het traditionele Deathmatch, Bomb da Base en Race. Aanvankelijk was ik nogal sceptisch omtrent de multiplayermodus van de game, maar dat bleek slechts van korte duur te zijn. Hoewel er hier en daar wat haken en ogen aan zitten, zijn de speltypen leuk uitgewerkt en de invloeden van de franchise zijn duidelijk aanwezig. Zo zul je als speler soms meer geneigd zijn je wapen te gebruiken tijdens een race dan dat je je daadwerkelijk concentreert op het racen zelf. Het is mogelijk om met maar liefst zestien man de boel in Liberty City flink op stelten te zetten, terwijl de politie en de inwoners van de stad gewoon hun eigen gang gaan. Er is tevens een zogeheten Free Mode, waarin je met een aantal anderen vrij door de stad kunt rondbanjeren. Er zijn hier geen opdrachten, geen regels en er wordt geen score bijgehouden. Jij en de anderen zijn vrij de stad helemaal op zijn kop te zetten, iets dat zeker voor hilarische taferelen kan zorgen. De multiplayermodus is dan ook een leuke en welkome toevoeging aan de game.

Conclusie en beoordeling

None

Er valt nog zoveel over te vertellen over Grand Theft Auto IV dat ik niet weet waar te beginnen. De zijmissies, de extra's, de manier waarop de politie te werk gaat, de muziek, het is gewoonweg niet te doen alles uitgebreid te bespreken. Natuurlijk kampt de game nog met wat kleine problemen, zoals we deze kennen van eerdere delen uit de franchise. Maar dat maakt allemaal niet uit. De game doet wat het moet doen en doet het op een uitstekende manier. Grand Theft Auto IV is simpelweg een dijk van een game en zou zeker niet misstaan in ieders collectie.
9,3
Score
93
Score: 95
  • Pluspunten
  • Sterk verhaal
  • Prachtige, uitgebreide en levendige stad
  • Ontzettend veel details
  • Leuke personages
  • Vermakelijke multiplayer
  • Minpunten
  • Herhaaldelijke missiestructuur
  • Contacten onderhouden op termijn

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • LOL doen ze goed dan….

  • Ik zat hier toch niet op te wachten…

  • Ik wou net zeggen…



    Wie zat er op de PSP-versie van deze game te wachten? :D

  • Scheelt weer

  • Ochja, wat mindere in de mindere games, daar worden ze vast niet minder van.

  • Boeiend …

  • Ik zal hem niet missen ;-)

  • Idd beter dan met slechte controls op de markt te brengen.

  • Altijd jammer natuurlijk, maar een slecht spel zo ook niet positief voor het bedrijf geweest zijn.

  • nouja, beter dan dat ze door gegaan waren en een halfbakken, haast onspeelbare game uit hadden gebracht. :)

  • van de ene kant erg jammer, want er zijn al zo weinig games die voor de psp uitkomen. maar van de andere kant beter geen, dan een spel die niet goed werkt. kunnen ze beter zich richten op een betere gam.

  • Destroy All Humans?? ken ik niet…

    is dat zo'n spel dat alle psp's in opstand komen en de mensheid uitroeien ?

  • Een game die in m'n wenslijst stond … Ik moet nu geen geld verspillen aan één game.

  • @x3rna1i:

    Gast, zoek dan ook informatie erover i.p.v. hier een off-topic bericht te plaatsen.

    Maar om je vraag te beantwoorden…nee. Sowieso snap ik niet hoe je er op komt, want het is nogal dom. Zo'n spel zou niemand halen of überhaupt maken.

    ——————

    Beter gecancelled dan een game met slechte controls.



  • Slechte besturing veroorzaakt meer frustratie dan vreugde. Logische cancel dus.

  • Wie wilde deze game dan :S

  • boeit me niet :p

  • Hmm was toch een fun game voor tussen door geweest

  • @Tripper: Idd.

  • weet je dat dit soort games op een PSP wel vet kunnen zijn

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren