1. Patapon (PSP)

Patapon (PSP)

Wat is kunst? Als je een schilderij mooi vindt, is het dan kunst? Als je met je tong in je neus kan peuteren, is dat een kunst? Natuurlijk hebben we hier allemaal een andere mening over. Zo vind ik een fossiel echt kunst. Een afdruk van een plant of dier, is dat niet mooi? En het is nog door de natuur gemaakt ook. Ook als een game een bijzondere goede gameplay heeft en grafisch uniek is vind ik dat kunst. Patapon is een game die van mij ook een kustwerkje genoemd mag worden. Nog nooit heeft een game op een handheld mij zo kunnen bekoren.

Als je Patapon opstart en in het menu terecht komt, word je meteen getrakteerd op een lekkere, sfeervolle soundtrack die regelrecht uit Schotland lijkt te zijn gekomen. Dit menuutje gaf mij al een glimlach op mijn gezicht. Na dit menuutje wordt het verhaal vertelt over de patapons. Patapons zijn kleine oogballen met benen en armen. De patapons leven in een prehistorische tijd. Het verhaal is niet echt een sterk punt van Patapon. Nooit wordt je verast door bijv. een plottwist. Maar ja wat maakt het uit? Mario games hebben toch ook een flut verhaal en het zijn (bijna)allemaal geweldige games! De patapons zijn verdreven uit hun land en moeten overleven in een verlaten wereld. Deze gebeurtenissen kwamen aan bod toen de Almighty, de god van de Patapons, plotseling verdween. Deze god leidt een Pataponleger met zijn Holy drums. Met deze drums kon de Almaghty allerlei commando’s geven aan zijn leger. Jij bent de nieuwe Almaghty en jij gaat patapons helpen om het land terug te winnen en te reizen naar Earthend, het beloofde land.

Allemaal leuk en aardig natuurlijk, maar wat is Patapon eigelijk? Nu, het is de bedoeling om alle missies te voltooien. Ter voorbereiding van een missie kun je allerlei dingen maken en kopen in de stad Patapolis. Zo kun je nieuwe patapons creëren en minigames voor grondstoffen spelen. Als je klaar bent voor een missie ga je naar de grote obelisk. Hier kun je een missie kiezen. De missiestructuur is vrij lineair. Je kunt een gevecht tegen een zigotonlegertje (de aartsvijanden van de patapons) slechts een keer voltooien. De jacht en baas missies daar in tegen kun je meerdere keren voltooien. Als je met een missie begint is het de bedoeling om goed naar de muziek te luisteren. De vier knoppen van de PSP hebben elk een ander woord. Zo is vierkantje PATA en rondje PON. Door op de maat van de muziek de juiste knoppencombinaties in te drukken geef je je patapons commandos als marcheren(PATA PATA PATA PON), aanvallen (PON PON PATA PON) en meerdere commando’s die je, als je meerdere trommels hebt gevonden kunt gebruiken. Zo loop je een vast parkoers af. Onderweg kun je allerlei vijanden tegen komen die je met je kunt afslachten. Als deze vijanden bezwijken kunnen ze je grondstoffen en wapens geven. Het is belangrijk om goed het ritme er in te houden. Als je het allermaal verpest dan zul je het niet overleven. Doe je het goed dan komen je patapons uiteindelijk in fever mode. In deze mode zijn je patapons extra sterk. Ben je op het eind van een parkoers dan mag je je grondstoffen en wapens houden. Met de grondstoffen kun je nieuwe patapons maken met behulp van de levensboom. De gameplay van Patapon is veel diepgaander dan het lijkt. Je zult regelmatig scheldend en bezweet met je PSP in je klauwen een spelsessie doorkomen. Patapon is ook zeker geen makkelijke game. In het begin zijn de missies simpel maar gaandeweg worden ze steeds pittiger. Het is van groot belang om je Patapons van geschikte wapens te voorzien, en nog belangrijker is dat je goede combinaties van de verschillende soorten maakt. Aan het begin van een missie kom je namelijk in een zeer goed afgewerkt RPG menuutje terecht waar je de uitrustingen van je patapons kunt aanpassen (wapens, helmen, speren enz.). Persoonlijk keek ik goed naar de sterke en zwakke punten van de wapens. Deze kun je jammer genoeg niet kopen of verkopen. Je moet ze persé in een missie vinden.

Klink interessant allemaal, niet? Ik verzeker je: het is allemaal zeer goed uitgewerkt en super verslavend. Zowel het RPG aspect, als het ritme als de RTS elementen zijn met liefde verzorgd. Dan heb ik het nog niet gehad over de geweldige, schilderij waardige grapichs. Nog nooit heb ik zulke leuke kleurtjes gezien in een handheldgame. De animaties zijn ook te pruimen(op hier en daar een foutje na). De charme van de schattige patapons komt ten goede door de kinderlijke stemmetjes en hun gigantische vechtlust. Ook de muziekjes zijn verslavend. Van de typische Egyptische deuntjes in het woestijnland tot de vrolijke en mooie klanken in het moerasland. Je voelt gewoon dat alles de perfectie nadert. Ik was aangenaam verrast door deze uitmuntende ritme game/RPG/RTS. Doe je zelf eens een plezier; hou Liberty City maar een paar weken achter je en probeer Patapon eens, je zult er echt geen spijt van krijgen. PATA PATA PATA PON!

Conclusie en beoordeling

None

Voor mij is Patapon de beste PSP game ooit gemaakt. De mooie stijl en waanzinnige gameplay maken het een echte ervaring die zelfs voor de rimtegames haters te pruimen is. Al bevat de game hier en daar wat slordigheden en een aantal mindere puntjes, Patapon is een echt schilderij.
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Zeer diepgaande en verslavende gameplay.
  • Erg mooie stijl.
  • Geslaagde RPG elementen.
  • Spectaculere bossfights.
  • Veel wapens.
  • Minpunten
  • Geen koop of verkoop mogelijkheden.
  • Geen multiplayer
  • Verhaal

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • :/

  • Dat zijn er heel wat, zeker als je weet dat het spel matig ontvangen werd door de internationale pers.



    Met zoveel vaste Nintendo fans verkoopt het toch wel. Dan maakt het niet meer uit wat de pers er van vind. Daarom komen er imo ook zoveel crap games naar de Wii, er is geen standaard meer omdat de mensen het toch wel kopen.

  • @broodje_kroket

    Een van de redenen waarom deze game verkoopt is vanwege de budget prijs van rond de € 25/30. En hoe raar dat ook klinkt, mensen kopen nu eenmaal graag goedkopere dingen.

  • Ik denk niet zozeer dat deze game gekocht wordt door de vaste Nintendo fans hoor broodje_kroket. Meer de lage adviesprijs en de steeds toenemende casual markt, zorgt ervoor dat je heel makkelijk kan scoren op de Wii.

  • Idd spelen op de wii zijn goedkoop + de meeste spellen zijn familie gerichten spellen

  • FACKING FACKING NINTENDO IK GA MIJN WII NUUUUU HET RAAM UITGOOIEN!!!!! WAAROMM BLIJFT DAT STTOMME CASUAL POPIJOPI??? Fack casual is nu synoniem aan DOOMEE MANGANEZEN!!

  • neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee waarom

    NGamer gaf een 3.5, PU een 34 waarom waarom



    @Robertii69helemaal mee eens


  • ze doen maar de wankers, ik stort me wel op okami :-)

  • Waarom zou je als ontwikkelaar een goede, iets duurdere game maken als een slecht, goedkope game 10x meer oplevert?

  • ik ga hem wel halen hoor

  • Niet zo goed:D

  • Nogmaals bewijst de casual-formule zich…

  • 700.000 is al veel te veel voor zulke games.

  • nog nóóit van gehoord…

  • hieperdepiep? :\\



    Zuigend, zulke games horen niet goed te verkopen. Dat soort games hoort in stukken gezaagd te worden door extremisten, en daarna ritueel in de fik worden gestoken terwijl er omheen gedansd wordt!



    Dulleme..



  • Wat de anus…

  • De meute Wii eigenaren lopen weer als een kudde ezels naar de winkel om deze rommel te kopen.



    Met als gevolg, dat de game goed verkoopt en men nog MEER van dit soort ellende gaat maken !



    Koop deze rommel nu niet mensen, zo komt de Wii nooit van dat casual gamer gedoe af.



  • Damn, slim gedaan.



    Maarja mensen die dit gekocht hebben krijgen toch geen waar voor hun geld xD

  • Damn…. het is jammer dat al die crapgames zo weinig ontwikkelkosten kosten hebben, daardoor goedkoop zijn en daardoor vaak gekocht worden. Zo komt de casual- markt nooit in aanraking met echte games.

  • Lame :(.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren