1. Enemy Territory: Quake Wars (X360)

Enemy Territory: Quake Wars (X360)

Enemy territory: Quake Wars

Het is al weer lang geleden dat ik een member-recensie heb geschreven maar nu ik eindelijk vakantie heb dacht ik dat het wel leuk leek om even een recensie te schrijven. En deze keer wordt het Enemy Territory: Quake Wars.

Laat me eerst eens uitleggen wat voor spel het eigenlijk is. Het is een teamwork based shooter gebaseerd op de speelwijze zoals je die kent bij de overbekende reeks Battlefield. Het gaat erom om zoveel mogelijk doelen te behalen en zodoende je missie te voltooien. Nu gaat het er natuurlijk heel anders aan toe dan bijvoorbeeld Battlefield. Ten eerste speelt het spel zich in een andere tijd af. Enemy Territory: Quake Wars speelt zich af in de nabije toekomt en dat is goed te merken. Daarbij komen we bij het tweede punt. Je speelt niet alleen de mens, maar je hebt ook de beschikking over de Strogg. Een zielloze massa van terminator-achtige wezens die op aarde zijn gekomen voor één doel. Het binnenhalen van de oogst…Wij dus.

Zoals je ziet, een heerlijk plot voor een heerlijke game. Uiteraard, dat zeker, maar niet alles aan deze game is zo heerlijk als het plot. Laat me beginnen bij het begin. Als je een game start valt het eerste je al op. Online is Enemy Territory: Quake Wars te spelen met 16 personen. 16 personen maar? Ja 16 personen. Het lijkt natuurlijk weinig met al die shooters van tegenwoordig die met gemak 32 personen halen, maar het is echt genoeg. Mij leek het op zich ook weinig, maar toen ik éénmaal begon te spelen valt het helemaal niet op. Sterker nog, ik kan me herinneren dat ik pas aan het spelen was en dat ik door de chaos even niet meer wist waar ik was. Dit heeft te game te danken aan het feit dat je goed samen moet werken wil je een doel op een goede manier uitvoeren. Het kan natuurlijk wel dat je lekker rond gaat beren door de gehele map, maar het is uiteraard spannender om een doel te verdedigen met man en macht.

Ik ga wat dieper op de samenwerking en de classes in. In de game zitten 5 Classes die je aan het begin van iedere ronde en als je bent dood gegaan kunt kiezen. Net zoals in Battlefield niet? Ja. Maar deze 5 classes verschillen enorm van elkaar. Je kunt bijvoorbeeld kiezen uit een medic of een soldier, heel normaal zou je denken. Maar je kunt ook kiezen uit field ops en covert ops. Ok dit zijn nieuwe termen voor je, laat me het even uitleggen. field ops is eigenlijk een soort van engineer alleen dan voor het grote werk. Hij kan overal in de map artillerie posten neer zetten die hij daarna kan gebruiken om het leven van de tegenstander zuur te maken. De Covert Ops is de nerd van het stel. Hij kan dingen hacken en heeft een sniper tot zijn beschikking. Het hacken is uiteraard nodig om doelen te hacken en zodoende je missie te behalen. Tijdens het hacken van zo’n doel ben je natuurlijk super kwetsbaar en heb je de hulp van je teamgenoten erg hard nodig. Hier komen we dus weer bij het verhaal van de samenwerking. Samenwerking is cruciaal in dit spel. De soldier beschermd de hacker en de medic zorgt ervoor dat de soldier in leven blijft. Ondertussen zorgt field ops dat de tanks op de plek blijven waar ze zijn en moet de engineer er voor zorgen dat de artllerie posten staand blijven. Zoals je ziet, een heel verhaal dat zorgt voor een heerlijke gameplay.

Een nadeel van de classes is dat er weinig variatie is in de verschillende wapens. Ze zijn op 2 handen te tellen en zijn niet echt spectaculair. Maar door de atilerie posten en andere snufjes (vooral de snufjes van de Strogg) is dit niet echt erg. Wel erg jammer moet ik zeggen.

De Gameplay is vooral gebaseerd op online. Heb je geen online functie? Doe geen moeite, want dan is hij het gewoon niet waard. Online is de game heerlijk te spelen maar in de campaign valt weinig te beleven. Het was voor mij een uitermate geschikt oefenterrein om de maps wat te leren kennen, maar daar blijft het ook wel bij. Ook dit zorgt er voor dat het spel een beetje tegen gaat vallen. Ik had liever gezien dat je campaign net zo spannend zou zijn als bijvoorbeeld halo3 of COD4 maar niets van dit alles is waar. Erg jammer.

Maar ik heb uiteraard nog een paar pluspuntjes. de vijand van de mens, de Strogg, is een badd-ass ras waarbij je, bij het spelen van de Strogg, een gevoel krijgt dat je zelf ook slecht bent. Er zitten tussen de rassen gelukkig wel veel verschillen. Wat zeg ik? Er zijn geen overeenkomsten. De Strogg is echt een verhaal apart. Ze hebben wel de 5 classes die je als mens ook hebt maar dan compleet in een andere style. Dit geeft de game een leuke wending. Als Strogg zul je er achter komen dat je de beschikking hebt over alien-achtige wapens die ver uit de toekomst lijken te komen. Je schiet, in plaats van nette kogels, met laserstralen en bliksemschichten waar je zelf bang van wordt en heeft iedere Strogg zo zijn eigen trucje. Zo kan bijvoobeeld de medic van de Strogg (de technician) niet alleen healt geven maar tegelijk de andere Stroggs ook voorzien van ammo. Dit gaat allemaal via het zelfde goedje (stroyent). De engineer (constructor) kan zijn repair-android laten vliegen en zo dingen repareren terwijl hij er zelf niet eens bij is. Kortom: tussen de Humans en de Strogg zit genoeg verschil.

Battlefield en COD4 zijn vooral zo geliefd omdat zij in het bezit zijn van een ranking systeem. Enemy Territory: Quake Wars heeft dat echter niet zo uitgebreid, maar heeft het wel degelijk. Door deel te nemen aan online matches kun je XP krijgen en kun je naar een hoger rang stijgen. In plaats van beloond te worden door te stijgen in rang wordt je in Quake wars beloond door in de match XP op te doen. Als je dit goed doet krijg je sterren en bij iedere ster die je krijgt krijg je een upgrade. Deze upgrade kan ervoor zorgen dat je harder kan lopen of dat je meer ammo kan verbruiken. Er is dus wel de enige aandacht aan besteed maar ik had liever gezien dat je nieuwe wapens had kunnen unlocken om zo die wat suffe wapens in te ruilen voor een enorm buitenaards ding. Misschien een tip voor de makers?

Nu de graphics. De pc versie van Quake Wars kwam ongeveer een jaar geleden uit. Het is dus logisch dat de game qua graphics dus het zelfde is gebleven. De graphics zijn dus niet geweldig of zo maar het is niet hinderlijk. Wel zorgt de driver ervoor dat overal op de map de graphics hetzelfde zijn en dat je nergens iets tegenkomt wat niet aan te zien is. De graphics zijn redelijk en daar blijft het bij. De kleuren die gebruikt worden zijn wat grauw maar ik denk dat dat bij het hele sfeertje hoort. Het zorgt er namelijk wel voor dat je echt dat Quake gevoel krijgt. Ik heb Quake 4 uit het jaar 2005 ook gespeelt en daar waren de kleuren precies hetzelfde. Dat ik gewoon het sfeertje waar de makers naar streefde en ik moet zeggen dat ze dat goed is gelukt. Ook ligt het aan de plaats waar je speelt. Speel je bijvoorbeeld een match in Afrika dan zijn de graphics aan de rode kant. Speel je in Europa dan zijn de kleuren die gebruikt worden wat blauwer en regent het vaker. Er is dus wel aandacht besteed aan de graphics alleen zijn ze wat verouderd.

Samengevat is Enemy Territory: Quake Wars een leuke game alleen is hij niet aan te raden als je geen online funtie in huis hebt. De game is vooral leuk om dat samenwerking vereist is en omdat het eindelijk een keer wat anders is. Voor de Graphics hoef je de game ook niet te kopen omdat het niet spetterend is. Maar wil je gewoon lekker samenwerken met je buddy’s online? En ben je Battlefield nou eigenlijk wel eens zat? Dat is Enemy Territory: Quake Wars een zeer goed alternatief om die extra uurtjes op te vullen.

Conclusie en beoordeling

None

staat al in het verhaal ;)
7,3
Score
73
Score: 75
  • Pluspunten
  • Samenwerking
  • Gameplay
  • Strogg!
  • Een keer wat anders
  • Minpunten
  • Wapens wat sufjes
  • Graphics
  • Singleplayer

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Arme, arme buren

  • Hoort dit spel wel op deze site?

  • Nou weet het niet hoor met Wii Music. En idd arme buren wat hebben die het zwaar.

  • Komt hij nu wel wéér af met Disurbed zeker… :P

    Goede preview. Wii Music interesseert mij niets…



    En ja, Gaming4ever, games horen op een gamessite!


  • Ik haal Rock Band 2 en Guitar Hero World Tour wel voor de Wii, dan laat ik deze lekker liggen.

  • Geweldig dat je er Disturbed er weer bij moest halen :').



    Korneel, mag reageren als het nog niet op de fp staat wel?xd



    OT: Wii Music moet een najaarsklapper worden en qua sales wordt het dat wel. Maar ik haal em niet. Ik wacht fijn op Mad World, Kid Icarus en hopelijk Pikmin 3.



  • Samba de Amigo spreekt me meer aan eigenlijk, al kan dit nog wel leuk uitpakken als ze inderdaad de problemen die er nu zijn aanpakken. Dat er geen scoresysteem is, is wel begrijpelijk, maar ik vind een score toch eigenlijk net de grens van game of niet-game…



    Nu is Wii Music al even vrijblijvend als Electroplankton, best leuk voor even, maar het voelt aan als een pretentieus project waaraan het game-element ondergeschikt wordt gemaakt.

  • Aghja, toen ik lang geleden een trailer zag met een compilatie van wii games, zag ik nog iemand vrij realistisch op een drum slaan. Maar ach, dat hebben ze er dus ook uitgehaald.

    Ik hoef de game niet :) Goede preview anyway.

  • Drummen lijkt erg slecht, jammer dat je niet een drumstel voor je ziet en dan gewoon op de trommels kunt slaan.

  • Een paupere versie van Rockband. meer niet

  • Toch wel iets om naar uit te kijken voor de Wii liefhebbers.

  • Ach, voor een leuk prijsje kan het nog wel leuk worden.

  • Pure crap die op www.libelle.nl thuishoort. Wil je een muziekgame, koop Guitar Hero of Rockband, zorg je er tenminste voor dat Nintendo het eens niet in hun hoofd haalt ontwikkelteams op deze meuk te zetten.

  • haal gewoon guitar hero of zo want dit is 3x niks

  • Toch wel iets om naar uit te kijken voor de Wii liefhebbers.



    Is dit sarcasme trotse link?

  • Wat een gezeiver, dit word dus echt niks. Het verkoopt vast wel, want dat doen ze altijd. Maar hier is gewoon niks aan. Een beetje op twee knopjes drukken en bewegen, dat klinkt als een Guitar hero met een AL rating. Zelfs mijn neefje van vier kan dit. Leuk dat ze daar rekening mee houden, maar er zijn ook mensen met een Wii met een hoger vermogen.

  • Lijkt me echt lame.

  • Het lijkt wel wel grappig om 3 keer te spelen, maa na meerdere keren lijkt 't me heel saai worden.

    Ik denk trouwens dat alleen de drumkit leuk word.

    Voor een budgetprijsje van tussen de 20-30 euro haal ik 'm heel mischien wel.

  • Niet echt iets voor mij helaas, maar dat hoeft ook niet altijd.

  • De enigste lichtelijke positieve impressie die ik op het web erover heb gelezen. Dat zegt genoeg lijkt me.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren